تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین

به گفته روان شناسان، در خصوص تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین یک ازدواج بد با درگیری های مکرر می تواند تأثیرات مخربی بر سلامتی داشته باشد. محققان دانشگاه های نوادا و میشیگان 373 زوج را از نظر پیامد های منفی ازدواج بد بر سلامتی زوجین و موضوعاتی مانند کودکان، پول و فعالیت های اوقات فراغت بررسی کردند. محققان دریافتند که تعارضات زناشویی بر سلامت همسران تأثیر منفی می گذارد و این تاثیر بر روی مردان بیشتر از زنان می باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که درگیری در یک رابطه می تواند منجر به پاسخ های آسیب زا در بدن مانند التهاب، تغییر در اشتها و افزایش ترشح هورمون های استرس شود، که همه این موارد می تواند جنبه های مختلف سلامتی از عملکرد قلب تا سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

مجموعه ای از شواهد نشان می دهد افراد متأهل تمایل به زندگی طولانی تر و سالم تری نسبت به افرادی دارند که طلاق گرفته اند، بیوه شده اند یا هرگز ازدواج نکرده اند. آن ها از نظر روانی بهتر هستند، کمتر به بیماری مبتلا می شوند و در صورت بیماری سریعتر بهبود می یابند. در مقابل، نتایج این مطالعه اخیر ممکن است این تصور را به چالش بکشد که ازدواج در مورد سلامتی و تندرستی همیشه چیز خوبی است. در این مقاله نیز ما در ارتباط با مشکلات در ازدواج و تاثیر آن بر سلامتی زوجین صحبت می کنیم. 

تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین

تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد یک ازدواج سالم، زناشویی که در آن زوجین ارتباط خوبی برقرار می کنند، تعارض با مهارت های رابطه را حل می کنند و فضای گرمی و مثبت را ایجاد می کنند، می تواند مزایای بالقوه سلامتی داشته باشد. این موارد ممکن است شامل، سلامت قلب بهتر، میزان مرگ و میر پایین و نرخ پایین تر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و جراحی ها باشد. اگر این واقعیت داشته باشد، آیا این واقعیت نیز می تواند وجود داشته باشد که در صورت ازدواج ناخوشایند، ممکن است مشکلات سلامتی نیز به دنبال داشته باشد؟ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ازدواج در مشکل ، ازدواجی که استرس مزمن را به همراه دارد ، ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود. در ادامه  برخی از مشکلات احتمالی بهداشتی مربوط به استرس مزمن زناشویی آورده شده است.

افسردگی و تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین

در یک مطالعه دقیق که توسط دانشگاه مدیسون-ویسکانسین انجام شد و استرس مزمن زناشویی را بررسی کرد، دریافته شد “افرادی که استرس مزمن زناشویی را تجربه می کنند، کمتر قادر به تجربه تجربیات مثبت هستند.” گرچه این به خودی خود به معنای افسردگی هر یک از این افراد نیست، اما این یک علامت و مشخصه افسردگی است. نویسندگان ادامه دادند که این افراد به احتمال زیاد سایر علائم افسردگی را گزارش می دهند. اساساً، این بدان معناست که اگر در زندگی زناشویی خود دچار استرس مزمن شوید، احتمالاً دچار افسردگی خواهید شد. این افسردگی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر شرایط ازدواج و رابطه شما داشته باشد. حتی اگر این مسئله درمان نشود می تواند اثرات خود را بر فرزندان نیز نشان دهد.

از این رو می توان به این نکته اشاره داشت که در یک ازدواج با مشکل های بسیار و حل نشده، افسردگی نشانه ای از شرایط سخت تر می باشد و می تواند هر فرد را نیز دچار مشکلات خاصی کند. در حقیقت ناراضی بودن در زندگی زناشویی شما را فرسوده می کند و می تواند بر سلامت روانی شما تأثیر بگذارد. تعامل با همسرتان باعث احساس اضطراب و افسردگی در شما می شود که به نوبه خود منجر به تصمیمات نادرست می شود. افکار اضطراب آور ممکن است الگوی خواب شما را نیز مختل کند زیرا شب قادر به آرامش نیستید.

تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین: بیماری های قلبی

آیا استرس مزمن زناشویی می تواند به معنای واقعی کلمه قلب شما را بشکند؟ شواهدی وجود دارد که استرس مزمن در ازدواج خطر وقوع عوارض جانبی قلب از جمله جراحی های خاص قلب، بیماری قلبی و نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهد. مطالعات مربوط به دهه 1970 نشان می دهد که کیفیت زندگی زناشویی به میزان قابل توجهی در میزان بقا در مردان و زنان مبتلا به نارسایی قلبی ارتباط دارد. علاوه بر این، استرس زناشویی با احتمال تقریباً 3 برابر وقایع منفی قلبی مکرر ارتباط داشت. پس می توان به این نتیجه رسید که ازدواج های دارای مشکل علاوه بر ایجاد افسردگی در افراد، می توانند منجر به بروز انواع بیماری های قلبی شده و مشکلات زیادی را در این زمینه برای افراد پدید آورند.

در دیدی وسیع تر می توان گفت که استرس مداوم، مانند یک ازدواج بد، می تواند به افزایش فشار خون و کلسترول شما مرتبط باشد. استرس باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که به طور موقت فشار خون شما را بالا می برند. با این حال، اثرات طولانی مدت ممکن است ناشی از تغییر در رژیم غذایی و ورزش شما باشد. ممکن است با پرخوری و سیگار کشیدن یا نوشیدن زیاد به استرس خود واکنش نشان دهید. استرس و افسردگی ممکن است شما را بی حال تر کند. این عوامل می توانند خطر چاقی و بیماری های قلبی را افزایش دهند.

عملکرد ایمنی پایین تر در بدن و ارتباط آن با ازدواج های دارای مشکل

عملکرد ایمنی تعادل ظریف بسیاری از عوامل از جمله هورمون ها، فعالیت مغز، خواب، استرس و موارد دیگر است. کورتیزول، همچنین به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، به ویژه در صورت وجود با حالت های مزمن، به بافت و اندام های حیاتی آسیب می رساند. همچنین با نگه داشتن بدن در حالت جنگ یا پرواز و نه توانایی استراحت و بازسازی، عملکرد ایمنی بدن را کاهش می دهد. طبق تحقیق انجام شده توسط انستیتوی تحقیقات پزشکی رفتاری، در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو ، “رضایت زناشویی پایین تر و رفتار منفی در هنگام درگیری با سطوح بالاتر کورتیزول پس از درگیری ارتباط دارد.” اکسی توسین، هورمون عشق، می تواند با اثرات منفی سطح بالای کورتیزول مقابله کند.

با این حال، هنگامی که شما دچار استرس روزمره و مزمن هستید، احتمالاً رفتار های مختلفی مانند رابطه جنسی، صمیمیت، لمس جسمی حساس و احساس گرما را که منجر به ترشح این هورمون محافظ شود، انجام نمی دهید. تمام این موارد می توانند در کنار هم عملکرد ایمنی بدن را پایین آورده و مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود آورند. پایین آمدن عملکرد ایمنی بدن در نهایت می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد و به همراه خود انواع بیماری ها را ارائه نماید. در واقع می توان گفت که خروجی مکرر هورمون های استرس در بدن شما در نهایت تأثیر می گذارد. استرس می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد، که ممکن است بدن شما را به انسولین مقاوم کند.

این می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند زیرا بدن شما قادر به تولید سلول های ضد میکروب نیست. یک مطالعه نشان داد که افراد در ازدواج های ناخوشایند با سرعت کمتری در انواع بیماری ها بهبود می یابند.

بهبودی کند تر در بیماری هایی مانند سرطان با وجود ازدواجی بد

همان طور که اشاره داشتیم یک ازدواج دارای استرس می تواند تاثیر بسیار بدی بر شرایط جسمی افراد داشته باشد. البته این تاثیر علاوه بر تاثیرات منفی ای است که می تواند بر روح افراد نیز داشته باشد. از این رو باید برای اقدامات حیاتی و مهم پیش رفت. یک ازدواج نا مناسب حتی می تواند در روند بهبودی بیماری ها نیز تاثیر منفی داشته باشد. زنان با سرطان سینه و با رضایت کمتر از ازدواج ، در معرض خطر بهبودی کند تر سرطان هستند.

مطالعه دانشگاه اوهایو نشان داد که افزایش استرس ناشی از یک رابطه زناشویی پریشان پیامد های واقعی سلامتی دارد. این استرس منجر به بهبودی ضعیف تر سرطان شود. تشخیص سرطان می تواند برای زنان و خانواده های آن ها ویرانگر باشد. متأسفانه با یک ازدواج مشکل دار بهبودی سرطان بسیار کند تر از حالت عادی می باشد. 

سخن آخر

 یک ازدواج خوب می تواند مشکلات بسیاری را حل کرده و تاثیرات مثبت و خوبی بر روند های روحی افراد داشته باشد. تحقیقات نشان داد که ازدواج هایی با شرایط نامناسب اثرات منفی خود را بر جسم و جان می گذارند. از این رو ما به بررسی تاثیر مشکلات ازدواج بر سلامتی زوجین پرداختیم.

 

 

منابع
blog.poweroftwomarriage.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا