انزال زودرس در مردان، علائم، علل و درمان

زمانبندی در اتاق خواب شما همه چیز است. انزال زودرس در مردان می تواند مشکلاتی پدید آورد.

اگر زودتر از چیزی که خودتان و همسرتان می خواهید به ارگاسم برسید رابطه ی جنسی برای هیچ یک از شما لذت بخش نخواهد بود.

این مشکل به نام انزال زودرس شناخته می شود. این حالت برای شما ناامیدکننده و حتی باعث خجالت خواهد شد. گاه ممکن است به رابطه ی شما نیز آسیب رساند. نیازی نیست با این مشکل زندگی کنید. کارهایی هستند که می توانید انجام دهید تا زمان بیشتری در رختخواب بمانید.

چه چیزی باعث مشکلات جنسی و انزال زودرس در مردان  می شود؟

انزال زودرس در مردان، علائم، علل و درمان

اختلال جنسی می تواند نتیجه ی شرایط فیزیکی یا روانی باشد.

  • علل فیزیکی: بسیاری از مشکلات فیزیکی و سلامت می توانند باعث بروز اختلالاتی در عملکرد جنسی شوند. این شرایط می تواند شامل دیابت، بیماری های قلب و رگ های خونی، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری های شدید مانند از کار افتادگی کبد یا کلیه، و مصرف الکل یامواد مخدر باشد. بعلاوه عوارض جانبی برخی داروها از جمله داروهای ضدافسردگی می توانند روی تمایل و عملکرد جنسی اثر داشته باشند. 
  • علل روانی: این ها شامل استرس مربوط به کار و اضطراب، نگرانی درباره ی عملکرد در رابطه ی جنسی، مشکلات زناشویی، افسردگی، احساس گناه، و اثرات تجربیات تلخ جنسی در گذشته هستند.

چه کسی تحت تاثیر انزال زودرس در مردان  قرار می گیرد؟

هردو زنان و مردان تحت تاثیر مشکلات جنسی قرار دارند. این مشکلات می تواند بین بزرگسلان در هر سنی باشد. با این وجود بیشتر بیماران افراد مسن هستند که این می تواند مرتبط با کاهش سلامت در اثر افزایش سن باشد.

مشکلات جنسی چگونه روی مردان اثر می گذارد؟

متداول ترین مشکلات جنسی برای مردان اختلالات نعوظ، اختلال انزال و کاهش میل جنسی است.

اختلال انزال چیست؟

انزال زودرس در مردان، علائم، علل و درمان

انواع متفاوتی از اختلال اانزال زودرس در مردان وجود دارد که عبارتند از:

  • انزال زودرس: این یعنی انزال کمی بعد یا حتی قبل از دخول صورت می گیرد.
  • انزال دیررس: زمانی که فرد بسیار دیر به انزال می رسد.
  • انزال برگشتی: زمانی که در ارگاسم مایع منی به سمت عقب برگشته و به جای اینکه به انتهای آلت برود وارد مثانه خواهد شد.

انزال زودرس که در بین مردان متداول تر است اغلب به دلیل نگرانی از این است که در طول رابطه چقدر خوب می تواند باشد. اما علل این اضطراب اغلب مشخص نیستند. در برخی موراد انزال زودرس یا دیررس بر اثر کمبود جذب شدن به شریک جسی، حوادث وحشتناک در گذشته، و فاکتورهای روانی مانند پیش زمینه ی سخت مذهبی است که باعث می شود فرد رابطه ی جنسی را گناه بداند. برخی داروها از جمله داروهای ضدافسردگی نیز روی انزال اثر دارند زیرا می توانند به اعصاب کمر یا ستون فقرات آسیب بزنند.

انزال برگشتی در مردان مبتلا به دیابت رواج دارد که از آسیب به اعصاب در طول این بیماری رنج می برند. علت مشکلاتی در اعصاب مثانه و گردنه ی آن است که اجازه می دهد مایع به عقب برگشته و وارد مثانه شود. در مردان دیگر انزال برگشتی بعد از جراحی دهانه ی مثانه یا پروستات یا برخی جراحی های شکمی ایجاد می شود. بعلاوه برخی داروها، خصوصا آن هایی که برای درمان اختلالات روحی استفاده می شوند، می توانند باعث بروز آسیب در انزال شوند. تنها در شرایطی که مسئله بارداری باشد این مشکل به درمان نیاز دارد.

در انزال زودرس چه زمان نیاز به مراجعه به پزشک است؟

اگر انزال زودرس شما یا همسرتان را اذیت می کند با پزشک تماس بگیرید. شاید پزشک از شما بپرسد که همیشه مشکل داشته اید یا چیز جدیدی است. او همچنین در مورد زندگی جنسی یا همسر شما سوال خواهد کرد. شاید نیاز به انجام برخی تست های فیزیکی باشد.

انزال زودرس در مردان، علائم، علل و درمان | مرکز مشاوره همکده

چگونه انزال زودرس درمان می شود؟

نود و پنج درصد از مردان از تکنیک های رفتاری استفاده می کنند تا بتوانند در کنترل انزال به آن ها کمک کنند.

  • متوقف کرده و دوباره شروع کنید: تا زمانی که حس کردید به انزال نزدیک می شوید شما و همسرتان باید به تحریک ادامه دهید. سپس برای سی ثانیه دخول را متوقف کنید یا تا زمانی که حس کردید آماده اید. سپس دوباره تحریک را شروع کرده و تا قبل از زمان واقعی انزال سه یا چهار بار این کار را تکرار کنید.
  • فشرده سازی: این روش مانند تکنیک توقف و شروع است. اما وقتی حس کردید دارید به انزال نزدیک می شوید شما یا همسرتان باید بالای آلت را فشار دهید تا نعوظ خود را از دست دهد. قبل از انزال چند بار این کار را تکرار کنید.

برخی مردان متوجه می شوند اگر در طول رابطه به چیز دیگری فکر کنند برای زمان بیشتری قادر به کنترل خود خواهند بود.

کدام داروها برای درمان انزال زودرس در مردان هستند؟

هیچ دارویی به طور خاص برای درمان این مشکل تجویز نمی شود. اما گاهی پزشکان متوجه می شوند داروهایی که برای درمان مشکلات دیگر هستند به شما کمک خواهند کرد. این طرز استفاده در واقع نوعی استفاده خارج از لیبل دارویی است.

این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضدافسردگی: یک عارضه ی جانبی برخی از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs ) این است که ارگاسم را به تاخیر می اندازند. اما این داروها عوارض جانبی ای دارند، از جمله حالت تهوع و سرگیجه. همچنین می توانند روی تمایل شما به داشتن رابطه ی جنسی آب سرد بپاشند. بنابراین ممکن است شما مشکل کنونی خود را با مشکل دیگری عوض کنید. شما و پزشکتان تصمیم می گیرید چه چیزی برای شما مناسب است.
  • ترامادول: این دارو یک مسکن است که می تواند انزال را به تاخیر بیندازد. اگر داروهای ضدافسردگی به شما کمکی نکردند ممکن است این دارو تجویز شود. ترامادول اعتیادآور است بنابراین شاید گزینه ی مناسبی برای شما نباشد. 
  • کرم ها و اسپری های بی حس کننده: شما این دارو را روی آلت خود می مالید تا حساسیت کمتری داشته باشد. بگذارید برای سی دقیقه باقی بماند. قبل از رابطه باید دارو را بشویید تا نعوظ خود را از دست نداده یا باعث از دست رفتن حس در شریک جنسی خود نشوید.

آیا چیز دیگری به شما کمک خواهد کرد؟

انزال زودرس در مردان، علائم، علل و درمان
  • تقویت ماهیچه ها: ضعیف بودن ماهیچه های کف لگن گاه باعث انزال زودرس می شود. تمرینات کگل می توانند به تقویت این ماهیچه ها کمک کنند. با متوقف کردن ادرار خود در میانه ی آن ماهیچه های درستی که باید منقبض شوند را پیدا خواهید کرد. برای سه ثانیه آن ها را نگه داشته و بعد برای سه ثانیه آزاد کنید. این کار را سه بار در روز و هربار ده مرتبه تکرار کنید.
  • از کاندوم استفاده کنید: کاندوم حس شما را کم کرده و برای زمان بیشتری می توانید ادامه دهید.
  • از مشاوره کمک بگیرید: یک روانشناس یا مشاور می تواند به شما در مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا استرس در نتیجه ی انزال زودرس کمک کند.

اگر رابطه ی شما تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته است صحبت کردن در مورد آن در درجه ی اول اهمیت دارد. مشاور روابط یا متخصص رابطه ی جنسی می تواند به شما کمک کند.

منابع
webmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا