روش های غلبه بر اعتیاد (قسمت دوم)

روش های غلبه بر اعتیاد در قسمت دوم بیان شده است.

یافتن حامی برای فرایند بهبود

روش های غلبه بر اعتیاد (قسمت دوم)

سعی نکنید این راه را تنهابروید؛ باید به دنبال یک حامی باشید. هر روش درمانی را که انتخاب می کنید دارای اثرات مثبتی بوده و یک حمایت ثابت برای شما در این راه ضروری خواهد بود. هرچه افراد بیشتری برای تشویق، راهنمایی و گوش دادن داشته باشید بهتر می توانید درمان شوید.

غلبه بر  اعتیاد (قسمت اول)

  • روی دوستان نزدیک و خانواده تکیه کنید.

داشتن حمایت دوستان و خانواده در فرایند درمان شما بسیار باارزش است. اگر به خاطر اتفاقات گذشته دوست ندارید از کسانی که به شما نزدیک هستند کمک بگیرید می توانید از مشاوره ی روابط یا درمانگر خانواده کمک بگیرید.

  • ساخت یک شبکه از افراد مشابه. اگر زندگی اجتماعی قبلی شما در حول مواد مخدر بوده است شاید نیاز باشد ارتباطات جدیدی برقرار کنید. باید دوستانی در حال ترک داشته باشید که در طول درمان حامی شما باشند. می توانید به کلاس بروید، عضو یک گروه شوید، کارهای داوطلبانه انجام دهید و در هر اجتماعی که شما را از افراد قبل دور سازد شرکت کنید.
  • می توانید به مراکز ترک بروید. مراکز ترک اعتیاد محیطی امن و حامی برای زندگی در زمان تلاش برای ترک ایجاد می کند. اگر محیط زندگی شما خالی از مواد مخدر نبوده یا خانه ی ثابتی ندارید این مراکز انتخاب خوبی برایتان هستند. 
  • جلسات را در اولویت بگذارید. عضو یک گروه حمایتی درمان شده و مرتبا به جلسات بروید. گذراندن وقت با کسانی که درک می کنند شما در چه وضعیتی هستند می تواند برای شما بسیار آرامش بخش باشد. همچنین می توانید از تجربیات دیگر اعضای گروه بهره برده و کارهایی که دیگران برای ترک انجام داده اند را یاد بگیرید.

روش های غلبه بر اعتیاد  – یادگیری راه های سالم برای تطابق با استرس

روش های غلبه بر اعتیاد (قسمت دوم)

بعد از بیان مشکلات کنونی خود با اعتیاد و شروع درمان، هنوز هم باید با مشکلاتی که باعث مصرف مواد شده بودند مواجه شوید. آیا برای تسکین دردهای عاطفی از مواد استفاده می کردید، برای  آرام کردن خودتان بعد از یک بحث، آرامش بعد از یک روز بد، یا فراموش کردن مشکلات؟

وقتی در حال ترک هستید احساسات منفی که با مواد پنهان می کردید دوباره پدیدار می شوند. برای موفق بودن در درمان باید در ابتدا مشکلات پنهان خود را حل کنید.

وقتی این مشکلات را حل کردید نیز گاهی ممکن است احساس استرس، تنهایی، ترس، خشم، خجالت، اضطراب یا ناامیدی داشته باشید. این احساسات بخشی عادی از زندگی هستند. یافتن راه هایی برای بیان این احساسات بخش مهمی برای درمان و بهبود شماست.

راه های سالم تری برای کنترل سطح استرس وجود دارد. می توانید یاد بگیرید بدون بازگشت به اعتیاد مشکلات خود را مدیریت کنید. وقتی به توانایی خود در کاهش سریع استرس باور داشته باشید مواجه شدن با احساسات قوی باعث گیج شدن یا ترس شما نخواهد شد.

در کنترل داشتن محرک های مواد و میل به بازگشت

روش های غلبه بر اعتیاد (قسمت دوم)

با ترک مواد درمان شما تمام نشده است. مغز شما هنوز برای بهبود و بازسازی ارتباطاتی که در زمان اعتیاد تغییر کرده اند نیاز به زمان دارد. در طول این بازسازی، میل به مصرف مواد می تواند شدید باشد. شما با دور ماندن از افراد، مکان یا موقعیت هایی که محرکی برای مصرف هستند از ادامه ی فرایند درمان خود حمایت خواهید کرد.

روش های غلبه بر اعتیاد  – از دوستانی که مواد مصرف می کنند دور بمانید.

با دوستانی که هنوز مواد مصرف می کنند ارتباط نداشته باشید. اطراف خود را از افرادی پر کنید که حامی ترک شما هستند، نه کسانی که می خواهند شما را به این عادت مخرب و قدیمی برگردانند.

از نوشیدنی های الکی دور باشید.

حتی اگر با نوشیدنی های الکلی مشکلی ندارید، اما نوشیدن آن قدرت اختیار و قضاوت شما را کم می کند و این می تواند باعث بازگشت شود. مواد اغلب به سادگی در دسترس خواهد بود و قصد شما برای استفاده می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. بعلاوه از هر محیط و موقعیتی که همراه با مصرف مواد است دور بمانید.

وقتی برای درمان می روید در مورد سابقه ی خود صادق باشید.

در صورت اعتیاد به دارو، اگر نیاز به جراحی یا فرایند درمانی دارید روراست بوده و با فردی کار کنید که برای شما یک داروی جایگزین معرفی کرده و تا حد ممکن از داروی کمی استفاده کند. شما نباید هیچوقت برای اعتیاد خود در گذشته خجالت بکشید یا از دارو برای کاهش درد خود استفاده نکنید. در صورت نیاز داروی دیگری جایگزین کنید.

مراقبت در صورت اعتیاد به دارو.

اگر به دارویی با تجویز پزشک اعتیاد داشتید باید با دکتر خود صحبت کنید تا جایگزین هایی برای مدیریت درد خود بیابید. جدا از دارویی که به آن اعتیاد داشتید، باید از داروهای دیگری که قدرت اعتیاد آوردن دارند دور مانده یا تنها با مراقبت شدید از آن ها استفاده نمایید. داروهایی که قدرت اعتیادآوری زیادی دارند مسکن ها، داروهای خواب آور و داروهای ضداضطراب هستند.

روش های غلبه بر اعتیاد – تطابق دادن خود با تمایل به مصرف

گاهی تمایل به مصرف دوباره اجتناب ناپذیر است و باید راهی برای تطابق با این شرایط پیدا کنید:

حواستان را پرت کنید.

کتاب بخوانید، دوستان خود را ببینید، به سینما بروید، خود را درگیر یک سرگرمی  مثل کوهنوردی یا ورزش کنید. وقتی به کار دیگری علاقه مند شوید می توانید تمایلات را از خود دور سازید.

روش های غلبه بر اعتیاد  – در مورد آن حرف بزنید.

با دوستان یا خانواده در مورد تمایل به مصرف حرف بزنید. حرف زدن می تواند برای یافتن علت این تمایل به شما کمک کند. بعلاوه حرف زدن در مورد میل به مصرف اغلب تمایل شما را از بین برده و باعث آرام شدن احساسات گشته و به برگرداندن اعتماد در روابط کمک می کند. میل به مصرف اصلا احساس بدی نیست.

به چالش کشیدن افکار و تغییر آن ها.

وقتی حس کردید میل به مصرف دارید افراد زیادی هستند که به شما اثرات مثبت مواد را یادآوری کرده و عواقب منفی آن را فراموش می کنند. از این رو باید به خودتان یاداوری کنید اگر دوباره مواد مصرف کنید چیز زیادی را از دست داده و اصلا حس بهتری نخواهید داشت. گاهی باید عواقب مصرف را روی یک کارت کوچک برای خودتان نوشته و آن را همه جا همراه داشته باشید.

روش های غلبه بر اعتیاد  – همراه شدن با تمایلات.

گاهی  افراد برای تطابق با حس خود سعی می کنند با آن بجنگند. اما برخی تمایلات بسیار قوی بوده و نمیتوان به آن ها بی توجهی کرد. در این زمان باید تا زمان رفتن این تمایل با آن همراه شوید. در این تکنیک خود را مانند موج سواری تصور کنید که موج تمایل به مصرف مواد را هدایت می کنید، در اوج ماندن تا زمانی است که با موج های کم قدرت تر و صاف تر برخورد کنید. وقتی از این تمایل خارج شدید، بدون تلاش برای قضاوت یا بی توجهی، خواهید دید سریع تر از چیزی که فکرش را می کردید از بین رفته است.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا