دارو برای ترک اعتیاد

اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته می شود. این در حالی است که دارو برای ترک اعتیاد در برخی موارد تجویز می شود. اما دارو های ترک اعتیاد باید زیر نظر متخصص روانپزشک مصرف شوند. حتی قطع ناگهانی دارو های ترک اعتیاد می تواند عوارض زیادی داشته باشد و در برخی شرایط خطرناک و جدی باشد. درمان ترک اعتیاد با دارو حتما نیاز به رعایت دستورالعمل روانپزشک و مشاوره با روانشناس دارد. بهتر است برای رسیدگی به علل اصلی اعتیاد به مواد مخدر روند درمانی خود را تا آخر ادامه دهید.

استفاده از داروهای تجویزی در طول جدول زمانی سم زدایی و توانبخشی نیز می تواند به طور قابل توجهی شانس عود و مصرف دوباره مواد مخدر را  تا حدود زیادی کاهش دهد و مصرف دارو ها حتی می توانند علائم ترک را کاهش و تسکین دهند. در حالی که مصرف داروها می توانند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشند، استفاده از دارو برای درمان اعتیاد هنوز یک راه بسیار موثر برای کمک به بیماران در این زمینه است. برای همین سعی کرده ایم در این مقاله از همکده شایع ترین عوارض مصرف دارو برای ترک اعتیاد را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا برای ترک اعتیاد به دارو نیاز داریم؟

مواد مخدر و الکل عملکرد مغز را تا حدود زیادی مختل می کند و مسیرهای عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند. به نحوی که وقتی فردی شروع به سوء استفاده از یک ماده می کند، ترکیبات شیمیایی موجود در دارو مستقیماً بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. در اختلال مصرف مواد و اعتیاد ، بدن و مغز فرد به قدری به داشتن این ماده عادت می کنند که فرد بدون آن قادر به انجام فعالیت های روزمره خودش نیست.

هنگامی که فردی مصرف مواد مخدر یا الکل را در زمانی که وابسته و معتاد است متوقف می کند، بدن برای خلاص شدن از شر سموم تلاش زیادی می کند تا به حالت تعادل و طبیعی خودش برگردد. در این شرایط احتمال دارد بیمار طیفی از علائم ترک دردناک و ناراحت کننده را تجربه کند. برای همین مصرف دارو برای ترک اعتیاد می تواند از بروز عوارض احتمالی آن پیشگیری کند.

چه دارو برای ترک اعتیاد تجویز می شود؟

علائم ترک اعتیاد می تواند هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی آزاردهنده و خطرناک باشد. به عنوان مثال، افرادی که برای مدت طولانی به الکل معتاد بوده اند، ممکن است در هنگام تلاش برای ترک الکل، وضعیتی به نام هذیان ترمنس یا DT را تجربه کنند. DT یک اختلال تشنجی است که می تواند تا حدودی جدی و حتی کشنده باشد همچنین، درد ناشی از بروز برخی علائم ترک می‌تواند فرد را وادار به مصرف مجدد مواد مخدر کند و یا به دنبال گزینه جایگزین باشد.

وقتی صحبت از استفاده از داروها برای درمان اعتیاد به مواد مخدر می‌شود، داروها می‌توانند چندین تاثیر بر روند حفظ هوشیاری بیمار داشته باشند. این روش در دارو های مختلف در ترک اعتیاد ممکن است تا حدود زیادی متفاوت باشند. برخی از داروها نیز ممکن است برای مقابله با افزایش مصرف مواد مخدر استفاده شوند.

هنگامی که صحبت از درمان سوء مصرف مواد مخدر به میان می آید، بسیاری از مردم از درد ناشی از ترک اعتیاد می ترسند. این در حالی است که با مصرف برخی دارو ترک اعتیاد و درمان کننده تا حدود زیادی می تواند این درد را کاهش داد.

چه داروهایی معمولا برای درمان اعتیاد استفاده می شود؟

دارو برای ترک اعتیاد || مرکز مشاوره همکده

داروهایی که معمولاً برای درمان اعتیاد تحت نظر یک روانپزشک و حتما با نسخه تجویز می شوند، عبارتند از:

  • نالترکسون یا ویویترول
  • بوپرنورفین، سوباکسون و متادون
  • دی سولفیرام یا آنتابوز
  • Acamprosate یا Campral
  • Modafinil یا Provigil
  • بوپروپیون یا Wellbutrin/Zyban
  • گاباپنتین یا نورونتین
  • میرتازاپین یا رمرون
  • توپیرامات یا توپاماکس
  • باکلوفن یا لیورسال
  • ویگاباترین یا سابریل

اما از شناخته شده ترین داروهایی که در درمان اعتیاد استفاده می شوند نالترکسون یا بوپرنورفین هستند که حتما یک روانپزشک باید آنها را تجویز کند. این نسخه ها بخشی جدایی ناپذیر از مبارزه با اعتیاد و سوء مصرف مواد افیونی است.

دارو برای درمان ترک اعتیاد چگونه اثر می کنند؟

به طور کلی اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر بر کل زندگی یک فرد معتاد به آن تأثیر می گذارد. از سلامت جسمی گرفته تا رفتار، افکار و احساسات یک فرد معتاد تحت تاثیر اثرات مصرف مواد مخدر قرار می گیرد. چون اعتیاد در مغز شروع می شود و به پایان می رسد.

نالترکسون

داروی نالترکسون گیرنده های مواد افیونی مغز را مسدود می کند. ترکیبات شیمیایی مواد افیونی به گیرنده های مغز متصل می شوند و بدن را با احساس سرخوشی پر می کنند. نالترکسون با اتصال به گیرنده های مغز آنها را مسدود می کند. بنابراین مصرف‌کننده میل شدیدی برای استفاده از مواد افیونی احساس نمی‌کند،

از سوی دیگر، نالترکسون در صورت عود کردن و مصرف یک داروی افیونی، مانع از احساس سرخوشی در فرد می شود.  Vivitrol یک نسخه تزریقی و طولانی رهش نالترکسون است و برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شود. در حالی که شکل قرص نالترکسون باید هر روز یا دو روز استفاده شود، Vivitrol را می توان یک بار در ماه برای اثرات مشابه تزریق کرد.

داروهای آگونیست

سایر داروهایی که در مبارزه با اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود، داروهای آگونیست مانند متادون و نالوکسان هستند. این داروها از فعال شدن گیرنده های اپیوئیدی مغز جلوگیری می کنند. اما نالوکسان اثرات مواد افیونی را معکوس می کند، بنابراین می توان از آن برای درمان مصرف بیش از حد مواد مخدر استفاده کرد.

ترکیب نالوکسان با بوپرنورفین دارویی به نام سوباکسون ایجاد می کند که  مصرف آن برای مبارزه با ترک هروئین و مواد افیونی تاثیر بسیار زیادی دارد Suboxone  را می توان برای مقابله با اثرات مواد افیونی و همچنین کاهش هوس و علائم ترک استفاده کرد.

دارویی به نام Acamprosate یا Campral نیز برای مبارزه با اعتیاد به الکل استفاده می شود. این دارو تعادل های شیمیایی در مغز را حفظ و از تحریک بیش از حد مغز در طول ترک ها جلوگیری می کند. این دارو می تواند برای جلوگیری از بروز دلیریوم ترمنس مفید باشد.

آیا مصرف دارو برای اعتیاد عوارضی دارد؟

دارو برای ترک اعتیاد || مرکز مشاوره همکده

هیچ ماده و دارو برای اعتیاد 100% ایمن و بی خطر نیست. اول از همه، داروهایی که برای درمان اعتیاد استفاده می‌شوند باید تحت دستورالعمل‌های دقیق و با نظارت پزشک تجویز شوند، زیرا مصرف نادرست این داروها می‌توانند باعث بروز طیف زیادی از عوارض شوند. به عنوان مثال، نالترکسون تازمانی که فردی به طور کامل از مواد افیونی سم زدایی کند نباید مورد استفاده قرار بگیرد. حتی مصرف Naltrexone  قبل از اینکه بدن فرصت سم زدایی را داشته باشد می تواند منجر به عوارض جانبی بسیار شدید و قوی ترک شود.

نالترکسون به عنوان ایمن ترین و مؤثرترین درمان برای سوء مصرف مواد افیونی در نظر گرفته می شود زیرا استفاده از آن آسان است و همچنین با حداقل عوارض جانبی و خطر وابستگی همراه است. نالترکسون با مسدود کردن کامل فعال شدن گیرنده های مواد افیونی مغز عمل می کند، به همین دلیل به آن آنتاگونیست مواد افیونی می گویند. اما داروهایی مانند بوپرنورفین آگونیست های جزئی مواد افیونی در نظر گرفته می شوند، بنابراین آنها فقط تا حدی گیرنده های مواد افیونی مغز را فعال می کنند. هر دوی این داروها عوارض نسبتا پایینی دارند. با این حال، برخی از دارو های درمان اعتیاد خودشان هم می توانند اعتیاد آور باشند و فرد به مصرف آنها عادت کند.

چون در برخی شرایط مصرف دارو برای ترک اعتیاد می توانند باعث ایجاد سرخوشی خفیف در مصرف کنندگانی شوند که به مصرف مواد افیونی قوی مانند هروئین یا OxyContin عادت ندارند.

چرا دارو ترک  اعتیاد باید توسط روانپزشک تجویز شوند؟

از آنجایی که مصرف برخی دارو ها برای درمان اعتیاد ممکن است منجر به بروز عوارض و حتی سوء مصرف شوند، این دارو ها را باید از کلینیک های تخصصی تهیه و تحت نظارت دقیق پزشک مصرف کنند. از طرفی هم برخی از داروهای تجویزی نیز می توانند با سایر مواد و داروها تداخل ضعیفی داشته باشند.

به طور کلی برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی و تداخل دارویی و ادامه روند درمان، باید دارو های ترک اعتیاد را زیر نظر یک روانپزشک باتجربه و مجرب تهیه و مصرف کنید. اگر به دنبال ترک اعتیاد و مصرف دارو برای وضعیت خود هستید بهتر است با یک روانپزشک از همکده تماس بگیرید و درخواست مشاوره کنید. همچنین می توانید در کنار مصرف دارو برای درمان اعتیاد از سایر روند های درمانی مانند روان درمانی و گفتگو درمانی با یک روانشناس با تجربه در زمینه ترک مواد مخدر و اعتیاد مشاوره داشته باشید.

سوالات متداول

آیا مصرف دارو برای اعتیاد موثر است؟ کارشناسان مصرف دارو برای اعتیاد را یک استاندارد طلایی می دانند. داروهای مورد تایید FDA را می توان برای درمان اعتیاد به الکل، تنباکو و مواد افیونی مورد استفاده قرار داد. آنها در درمان اختلالات مصرف مواد افیونی موثر هستند.

سازمان غذا و دارو برای درمان چه اعتیادی مصرف دارو را تایید می کند؟ داروهای ایمن و موثر در حال حاضر برای درمان اختلال مصرف الکل، اختلال مصرف مواد افیونی و اختلال مصرف دخانیات در دسترس است و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است.

منابع
https://sbtreatment.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا