دخالت در زندگی زن و شوهر، توسط دیگران را چگونه مدیریت کنیم

دخالت در زندگی زن و شوهر بسیار اسیب زننده می تواند باشد وقتی که با اگاهی و دانش همراه نیست. روش های جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی چیست؟ یکی از رایج‌ترین معضلات در زندگی برخی از زوجین، دخالت دیگران و خانواده‌های زوجین، مخصوصاً در زندگی خانواده‌های نوپا یا همان تازه عروس‌ها وتازه دامادها است. از آن‌جایی که خانواده اولین و موثرترین نهادی است که پسر و دختر در آن رشد کرده و برخی از والدین دخالت خود را در زندگی فرزندانشان حتی بعد از ازدواج آن‌ها مجاز می‌شمارند. البته شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم در جامعه و خانواده نیز تاثیر زیادی در آن دارد.

دخالت در زندگی زن و شوهر و روش جلوگیری از آن

بعضی اوقات دخالت‌های نابجا و اشتباه والدین می‌تواند مشکلات زندگی زوجین را بیشتر کرده و آن‌ها را به مرز جدایی برساند. البته برخی مواقع نیز طرز برخورد زوجین با دخالت خانواده‌های یکدیگر می‌تواند به فروپاشی رابطه آن‌ها منتهی شود.

برای مثال با برخورد نامناسب و جواب دادن به این دخالت‌ها ممکن است احترام ما بین یکدیگر را از بین ببرید. ولی با انتخاب راه‌هایی صحیح خواهید توانست با این مشکل بهتر برخورد کنید. شاید یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از دخالت والدین در زندگی زوجین تقویت مرزهای خانواده‌شان باشد. در ادامه به نکاتی برای چگونگی جلوگیری کردن از دخالت دیگران در زندگی زناشویی شما را بیان می‌کنیم.

مرزهای خود را تقویت کنید.

قبل از هر کاری مرزهای خانواده خود را محکم کنید. باید از خودتان شروع کنید. یکی از مهمترین رفتارهایی که مرزهای خانواده شما را برای دخالت دیگران باز می‌کند. گفتن مسائل خانواده خود به دیگران است. این مسائل می‌‌تواند در مورد مسائل مالی شما، برنامه‌ریزی‌های شما برای آینده، رفتارهای زن یا شوهر، حتی مسائل عاطفی و جنسی شما باشد. شاید شما به ظاهر فقط قصد درد دل کردن داشته باشید. اما این کار شاید به دیگران اجازه دهد تا در زندگی شما دخالت کرده و حتی عواقب بدتری نیز برای شما و رابطه‌تان داشته باشد. 

شاید دیده باشید برخی مواقع در صحبت‌های دوستانه و خودمانی، افراد از روابط خود با همسر و مواردی تعریف می‌کنند که آرام آرام مقایسه زندگی و همسرانشان در ذهن آغاز می‌شود. این می‌تواند کم کم به دخالت در زندگی یک زن و شوهر بیانجامد و در روابط با همسر تاثیر منفی زیادی داشته باشد.

 رفتار صمیمی و رسمی داشته باشید.

روش های جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی

یکی از مهارت‌هایی و مهمی که باید قبل از ازدواج و یا در دوران نامزدی بدست بیاورید چگونگی رفتار با خانواده همسر است. این را بدانید هر چقدر هم که دختر یا پسر با والدین همسرشان صمیمی باشند، در نهایت پدر و مادر طرف مقابل هستند و اگر مشکلی به وجود بیاید ممکن است حق را به فرزند خود بدهند. بهترین نوع رفتار پسر و دختر با خانواده همسر حفظ احترام، رعایت فاصله‌ها و خودداری از صمیمیت بیش از اندازه است که این نوع رفتار در ابتدای زندگی زناشویی به خصوص 2 سال اول بسیار اهمیت دارد.

از خودتان شروع کنید.

شاید شما هم تجربه کرده‌ باشید، به صورت ناخواسته خود ما در زندگی اطرافیان دخالت می‌کنیم. برای مثال در مورد چیدمان خانه، برنامه زندگی‌شان و یا دیگر موضوعات نظر داده و خود متوجه نمی‌شویم که ممکن است در زندگی آن‌ها دخالت کرده باشیم، بهتر است قبل از اظهار نظر کردن در مورد زندگی دیگران اول فکر کرده که  آیا خودمان دوست داریم در مورد موضعات مختلف در زندگیمان نظر بدهند.

منصفانه قضاوت کنید.

روش های جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی

شما باید درک کنید که خانواده همسر شما همانند خودتان در کنار ویژگی‌هایی مثبت، نقاط ضعف‌هایی نیز دارند، ویژگی‌های مثبت آن‌ها را به خود یادآوری کنید و قضاوت نادرستی در مورد آن‌ها نداشته باشید تا بتوانید با رفتار آن‌ها کنار آمده و چگونگی برخورد با آن را بهتر مدیریت کنید.

برخی اوقات باید چشمهایتان را بشویید و به گونه‌ای دیگر به قضیه نگاه کنید، برای مثال مادر همسر شما می‌گوید: کمتر پولتان را خرج کنید چرا هر روز به رستوران می‌روید؟! شما می‌گویید: او نمی‌خواهد من با همسرم شاد باشم؟چرا شما بدترین برداشت را می‌کنید، اگر شما خود را جای او بگذارید آیا دوست ندارید فرزندتان خانه بخرد، پس‌انداز کند و …، به این نکته هم توجه کنید که او از روی دلسوزی برای شما این حرف را می‌زند.

حریم خصوصیتان را درک کنید

تمرین کنید که مراقب دادن اطلاعات خصوصی خود به دیگران باشید، تفاوتی بین خانواده خود و خانواده همسرتان وجود ندارد، در محیطی صمیمانه با همسر خود شروع به صحبت کنید و در مورد حریم خصوصی زندگی‌تان با او به توافق برسید، باهم بررسی کنید آیا بیان کردن اختلافات گذشته به شما برای حل آن‌ها چقدر به شما کمک کرده است؟ و یا علنی کردن مسائل زندگیتان چقدر موجب بدتر شدن و یا بهتر شدن وضع زندگی شما داشته است؟ شما باید به این نتیجه برسید که اختلافات شما سرانجام حل خواهد شد، اما با توضیح و جار زدن مشکلات خود به والدین‌تان، نه تنها اتفاق خوبی برای شما نخواهد افتاد بلکه خاطره‌‌ای بد در ذهن آن‌ها حک کرده‌اید.

روش های جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی | مرکز مشاوره همکده

حواستان به صحبت‌ های خودتان باشد

بسیاری از افراد این‌گونه هستند، زمانی که حرفی برای گفتن ندارند شروع به صحبت از هر جایی می‌کنند و حتی در این بین ممکن است برنامه‌های آینده خود را مطرح کنند و فرد مقابل   ممکن است این‌گونه درک کند که شما قصد مشورت گرفتن از او دارید و  به این ترتیب آن فرد به این قضیه ورود پیدا می‌کند.

تفاوت نصیحت و دخالت را درک کنید

شاید بهتر باشد تفاوت پند و نصیحت با دخالت را بهتر متوجه شویم، زمانی که روابط محترمانه بین زوجین و خانواده‌ی آن‌ها برقرار باشد و مرزهای آن رعایت شود می‌توان مانع از دخالت دیگران در رابطه شد، زوجین صحبت‌ها و تلاش‌های خانواده را در صورتی که این مرزها و احترام  رعایت شود به عنوان پند و نصیحت خواهند دید تا دخالت. البته باید مراقب بود، زمانی که زوجین از سال‌های ابتدایی زندگی مشترک می‌خواهند با والدین همسرشان صمیمی ‌شوند، در هر کاری مشورت گرفته و میزان معاشرتشان بیش از حد متعادل شود، کم کم ممکن است خود زوجین این اجازه را بدهند که رابطه از حالت احترام خارج شود، زیرا صمیمیت زیاد می‌تواند در روابطه درگیری و تنش ایجاد کند.

اعتماد به نفس و  خودباوری خود را بالا ببرید.

روش های جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود زوجین مسائل زندگی خصوصی خود را به والدین خود انتقال دهند. ضعف در اعتماد به نفس و وابستگی زیاد به پدر و مادرشان است. زمانی که فکر می‌کنند نمی‌توانند بدون مشورت و راهنمایی از والدین تصمیمات مفیدی بگیرند. همین امر موجب دخالت دادن والدین در مسائل زندگی زوجین می‌شود. بنابراین سعی کنید برای حل مشکل، همسر خود را تشویق کنید با مشورت شما و یا مستقل تصمیم‌گیری کند. برای تقویت عزت نفس همسرتان تلاش کنید، نظرات و عقایدش را معتبر بشمارید و انتخاب‌های مستقل او را تشویق کنید.

از طرف دیگر اگر همسر شما به والدین خود وابسته است. احتمالا آن‌ها را به عنوان یاری دهنده برای حل مشکلات و اختلافات زناشویی خود می‌شناسد. اگر همسر شما گزارش امور زندگی، مشکلات، قهر و آشتی‌ها و … را به گوش پدر یا مادر خود می‌رساند. حتما باید او را از عواقب این رفتار آگاه کنید. از ادامه آن جلوگیری کنید تا زمینه دخالت دیگران را در زندگی خود فراهم نکنید.

علت های فردی دخالت والدین (مربوط به قبل از ازدواج)

برخی اوقات افراد قبل از رسیدن به استقلال عاطفی و استقلال مالی و… به ازدواج روی آورده و در نتیجه آثار و پیامدهای آن در زندگی مشترک با انتقال دادن مسائل، مشکلات و اسرار زندگی به دیگران بروز می‌کند. به همین دلیل فرد باید تا زمان رسیدن به  استقلال و احساس توانایی برای جدایی عاطفی از پدر و مادر برای ازدواج صبر کند. در حقیقت برخی افراد در دوره‌ی وابستگی خود می‌مانند و به استقلال وارد نمی‌شوند.

یکی دیگر از علت‌های این مشکلات وابستگی متقابل بین مادر و فرزند است، به گونه‌ای که مادر به شدت به دختر خود وابسته است و نمی‌تواند جدایی عاطفی از فرزند خود را قبول کرده و او را رها کند. بنابراین همیشه برای او نگران است و با ارتباط و کنجکاوی بیش از حد سعی می‌کند وابستگی خود را حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا