دخالت در زندگی دیگران

دخالت در زندگی دیگران می تواند سخت باشد. تمام روابط با خوشی ها، مشکلات و سختی ها همراه هستند اما زمانی که با همسر خود وارد یک زندگی مشترک می شوید دیگر دوست ندارید خانواده هیچ کدامتان همیشه نقشی در مسائل زندگی تان داشته باشند. چه تازه با هم ازدواج کرده اید و چه زمان زیادی از آن می گذرد، خانواده ی شما و همسرتان می توانند سمی بوده و تاثیری منفی و محدودکننده روی روابط شما خواهند داشت.

همه ی خانواده ها بد نیستند اما برخی اینطور هستند. تفاوت بزرگی میان نظر دادن و رفتارهای مخربی وجود دارد که باعث تضعیف رابطه ی میان شما خواهد شد. قبل از اینکه این دخالت ها ارتباط عاطفی میان شما و همسرتان را از بین ببرند باید یاد بگیرید تا این رفتارهای سمی را شناخته و درک کنید و مانع از آن ها شوید.

نشانه هایی که خانواده هایی سمی دارید.

تنها داشتن یک درک اساسی از مسائل خانواده ها همیشه کافی نخواهد بود. گاهی شما نیاز به نشانه های ثابت بیشتری برای شناخت یک خانواده ی سمی دارید. چه اینکه به جای شما تصمیم بگیرند تا اینکه باعث دعواها شوند، شناخت نشانه های یک خانواده ی سمی برای حفاظت از رابطه ی میان شما اهمیت زیادی دارد. دخالت در زندگی دیگران می تواند در این خانواده باشد.

  • آن ها هرکاری می کنند تا حس بدی برای شما ایجاد کنند.

گاهی پیش می آید که خانواده ی همسرتان شما را دوست ندارند. در ابتدا این کار اغلب با صحبت کردن شروع می شود بین شما و همسرتان و در اخر با نوعی تلاش همراه است که باعث می شو مدت زمانی که اطراف پدر یا مادر همسرتان می گذرانید کمتر شود.

  • دخالت در زندگی دیگران – خود را وارد تصمیم های خصوصی شما می کنند.

دخالت در زندگی دیگران | مرکز مشاوره همکده

داشتن خانواده ی همسری که خود را در هر چیزی دخالت می دهند می تواند منجر به مشکلاتی جدی شود. گاهی این رفتار به خاطر علاقه ای است که به شما دارند و می خواهند عزیزتان کرده باشند. بعضی اوقات نیزاین رفتار به علت تمایل به کنترل کردن یا دخالت کردن در چیزی است که میان شما و همسرتان وجود دارد.

اهمیتی ندارد علت این دخالت ها چیست، پدر و مادری که وارد تصمیم های شخصی شما می شوند سمی هستند و برای بافت رابطه ی عاشقانه ی میان شما مضر خواهند بود. اینکه بخواهند نظر خود را جلوتر از خواسته ی فردی شما پیش ببرند نشانه ی واضحی است که به شما احترام نمی گذارند (یا به نظرات شما) و برای شما ارزشی و احترامی قائل نیستند.

  • بدون خبر دیدن شما می آیند.

ملاقات های سرزده و بی خبر نشانه ای قطعی از روابط مشکل دار هستند. به هر حال ملاقات های بدون اطلاع نمونه ای از کمبود محدودیت ها و بی احترامی هستند.

شاید در ابتدا از محبت زیاد به نظر برسد اما پدر و مادری که نمی توانند به محدودیت های خانه ی شما و فضای شخصی شما احترام بگذارند. چه این رفتار اگاهانه باشد یا بدون عمد و اگاهی، این رفتار سمی است. اینکه به تدریج ملاقات هایتان را کمتر کنید تنها راه برای پایان دادن به این رفتار است.

  • دخالت در زندگی دیگران – زمانی که شما و همسرتان با هم مشکل دارید.

دخالت در زندگی دیگران | مرکز مشاوره همکده

مشخص ترین علامت از پدر و مادری خطرناک زمانی است که اختلافات شما را وارد مرحله ی خطرناکی کرده و مرتبا می گویند ” تو … گفتی”. این ها پدر و مادری منفی هستند و از همان ابتدا ماموریت خود را ایجاد مشکلات می دانند.

آن ها نه تنها اغتشاش ایجاد می کنند بلکه باعث نارضایتی شما از هم خواهند ش. شاید متوجه شوید شما و همسرتان دیگر نمی توانید دعوا کردن را کنار بگذارید. شما ممکن است به او شک کرده یا ممکن است ارتباط میان شما باهم کم و کمتر شود. در کنار همه ی این ها به نظر می رسد علت اصلی و ریشه ای یک چیز باشد: خانواده ای که در هر جایی که نیاز به حضورشان نیست دخالت می کنند.

بهترین راه برای برخورد با خانواده هایی با دخالت در زندگی دیگران

شرایط هر فرد منحصر به فرد است. هیچ راه قطعی و مشخصی برای برخورد با خانواده ی همسر وجود ندارد که بدون محدودیت باشد اما تکنیک های خوبی هستند که می توانید استفاده کنید تا تاثیر آن ها روی روابط خود را محدود نمایید.

دخالت در زندگی دیگران | مرکز مشاوره همکده
  • یک واحد متحد شوید.

اولین کاری که باید انجام دهید در برخورد یا یک خانواده ی سمی یا دخالت های آن ها این است که با همسر خود یک واحد متحد شوید. نشسته و با او مکالمه ی صادقانه ای در مورد اتفاقاتی که افتاده است و اینکه این اتفاقات به شما چه احساسی می دهند داشته باشید. بگذارید همسر شما بداند که نمی توانید به تنهایی با این مشکل برخورد کنید. وقتی یکی از شما مشکلی دارد یعنی هردو شما مشکل دارید.

آرام و روراست با او حرف بزنید، بگذارید صحبت شما با درک و آرامش پیش برود. از کلمات اتهامی مانند “تو این کار را کردی” یا “آن ها کردند” خودداری کنید و از اصطلاحاتی مانند “باعث می شود من احساس کنم …” یا “باعث می شود فکر کنم…” استفاده کنید. چه همسر شما در همه ی موارد با شما موافق باشد یا نه، بگذارید بداند شما نیاز دارید به عنوان یک واحد متحد این مشکل را باهم حل کنید و به یاد داشته باشید هر تغییر موثری با مکالمات درست و موثر در مورد موضوع حساس شروع خواهد شد.

  • حل کردن مکالمات و دخالت در زندگی دیگران

دخالت در زندگی دیگران | مرکز مشاوره همکده

 اگر حس کردید به شما توهین می شود بگذارید همسرتان بداند چه اتفاقی می افتد و اطمینان یابید هردو به یک برنامه ای برسید که برای حل این مشکل با آن راحت هستید.

اگر می خواهید به موضوع خاصی برسید باید کامل شرایط را شرح داده و قبل از اینکه برنامه ای داشته باشید از بحث خارج نشوید. روی احساسات خود تمرکز کرده و بدون بیان کردن هیچ جمله ی انتقادی در مورد او یا خانواده اش احساسات خود و چیزی که باعث  ایجاد ان ها می شود را بیان کنید.

  • شرایط را از هر دیدگاهی مورد توجه قرار دهید.

شاید از درون این کار بری شما کمی ازاردهنده باشد اما حتما باید شرایط خود و مسائلی که پیش امده است را از هر دیدگاهی کاملا در نظر بگیرید. هر خانواده ای تا حدودی ناکارامدی دارند در نتیجه برای رسیدن به یک راه حل مفید باید با چشمان باز وارد شوید.

سعی کنید فکر کنید همسر شما ممکن است این شرایط را چطور ببیند و سپس ان را از دیدگاه خانواده ی او نیز در نظر بگیرید. مکالمه را متمرکز بر روی احساسات خود نگه دارید و از جملاتی که می گویند چه اشتباهی در رفتار خانواده ی همسرتان وجود دارد استفاده نکنید.

  • ایجاد برنامه ای برای تغییر کردن شرایط دخالت در زندگی دیگران

برای داشتن یک استراتژی نباید تصور کنید شما هردو در یک سمت هستید. حتی اگر همسر شما موافق نباشد که مشکلی وجود دارد به او بگویید لزم است بعضی چیزها عوض شوند تا بتوانید دوباره زندگی شادی داشته باشید. با هم صحبت کنید که خانواده ی همسر شما چطور می تواند بخشی از زندگی شما باشد و محدودیت های واضحی بگذارید که هردو روی ان ها توافق داشته باشید.

  • روی کلمات و محدودیت ها به توافق برسید.

دخالت در زندگی دیگران | مرکز مشاوره همکده

محدودیت های سالم هسته ی اصلی احترام به خود و آن هاست و یکی از پایه های ضروری برای یک رابطه ی سالم می باشد. بگذارید همسر شما بداند کدام کلمات و مرزها را شما دارید و به او فضا دهید تا او نیز برای خود محدودیت هایی ایجاد کند.

راه حل ها را به ذهن سپرده و اطمینان یابید محدودیت ها همیشه مرکز مکالمات شما برای نحوه ی رفتار بهتر با خانواده ی همسر باشند. توضیح دهید دوست دارید مشکلات چطور مدیریت شوند و بگذارید همسرتان به شما مثال هایی از نحوه ی انجام کارها را بگوید. باید بگذارید حتما همسر شما بداند چه انتظاراتی دارید و چه چیزهایی برای شما پذیرفته هستند و شما نیز باید خود را با محدودیت های او تطابق دهید.

  • دخالت در زندگی دیگران – بگذارید همسر شما رهبری را بر عهده گیرد.

اگر شما با خانواده ی همسرتان هم سو نباشید هرگونه حرکت از سمت شما نوعی حمله برداشت خواهد شد. اگر با رفتاری از خانواده ی همسر خود مشکل دارید بگذارید همسر شما رهبری ارام کردن شرایط جدید را بر عهده داشته باشد. به هر حال والدین او هستند و صحبت کردن در مورد این مشکلات بهتر است با اعضای خانواده باشد.

منابع
medium.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا