توصیه هایی در خصوص دخالت والدین در زندگی زناشویی

دخالت والدین در زندگی فرزندان نه تنها منحصر به زمان کودکی و نوجوانی آن هاست بلکه گاهی اوقات به دوران بزرگ سالی و حتی زندگی زناشویی آن ها نیز کشیده می شود. این مسئله در اکثر موارد موجب ایجاد ناراحتی بین زوجین می شود. شاید بتوان این مورد را به دوست داشتن والدین ربط داد و اگر زمانی خودمان نیز در این شرایط قرار بگیریم، باز هم ممکن است نتوانیم بدون نظر در زندگی فرزندانمان زندگی خود را بگذرانیم اما مشکل زمانی به وجود می آید که این دخالت ها شدید می شود و نظم زندگی فرزندان را به خطر می اندازد. از این رو هم فرزندان و هم والدین باید یک سری نکات را در این مواقع مد نظر قرار دهند تا نه دخالت والدین به زندگی فرزندان آسیب بزند، نه احترام والدین از بین برود.

توصیه هایی برای والدین در خصوص دخالت والدین در زندگی فرزندان

توصیه هایی در خصوص دخالت والدین در زندگی زناشویی

متأسفانه دخالت های والدین بیشتر در اوایل زندگی زوجین بیشترین حد خود را دارد؛ زیرا جدایی فرزندان و والدین تازه اتفاق افتاده است و این مسئله باعث شده تا هنوز عادت خود در خصوص کنترل زندگی فرزندان شان را از دست نداده باشند. از این رو گاهی اوقات ناخودآگاه این کار را می کنند و واقعاً قصدشان دخالت نیست. این والدین باید بدانند که در حال حاضر آن ها مسئولیتی در قبال زندگی فرزندان شان ندارند و آن ها زندگی جدیدی را برای خود آغاز کرده اند که یک شریک جداگانه از خانواده شان را هم در خود دارد. از این رو باید والدین این نکته را در نظر داشته باشند که زمان تغییر کرده است و آن ها هم باید تغییر کنند.

دخالت والدین در زندگی زناشویی فرزندان به همسر آن ها این مسئله را القا می کند که شما می خواهید اختیار زندگی آن ها را در دست بگیرید و ممکن است حتی به عنوان یک قاضی یک طرفه به شما نگاه کنند. از این رو هیچ گاه شان خودتان را پایین نیاورید.

توصیه هایی در خصوص دخالت والدین در زندگی زناشویی

هنگامی که فرزندانتان مشکلات خانوادگی شان را نزد شما می آورند. بهترین روش این است که دخالت نکنید. در این صورت تنش و بدبینی را کاهش خواهید داد و مشکلاتی را بر زندگی آن ها علم نمی کنید. می توانید آن ها را راهنمایی کنید ولی تا جایی که امکان دارد از فرزندتان حمایت مستقیم نکنید. این عامل هم سبب می شود همسر فرزندتان فکر کند شما در مقابل او ایستاده اید و عادلانه رفتار نمی کنید هم باعث می شود فرزندتان واقعاً مشکلاتش را بزرگ تر از آن چه هست ببیند.

نمی توانید انتخاب های خود در زندگی را برای زندگی فرزندان خود نیز در نظر بگیرید. قطعاً زمانه تغییر کرده است و شما دو نسل جداگانه هستید. دخالت والدین گاهی اوقات نه فقط همسر فرزند را ناراحت می کند بلکه در اکثر مواقع فرزندتان هم به این کار شما رضایت ندارد.

به یاد داشته باشید که در اوایل ازدواج خودتان آرزو داشتید کسی در زندگی تان دخالت نکند. از این رو فرزندانتان را هم درک کنید و به زندگی آن ها احترام بگذارید. این کار باعث می شود احترام خودتان هم بیشتر پابرجا باشد.

توصیه هایی در خصوص دخالت والدین در زندگی زناشویی | مرکز مشوره همکده

توصیه هایی برای زوجین و دخالت والدین در زندگی زناشویی

هر چند دخالت والدین در زندگی زوج های جوان کاری پسندیده نیست ولی یک سری نکات هم باید از طرف زوجین رعایت شود.

  • احترام به بزرگ تر ها به خصوص اگر والدین خود یا همسرتان باشند، بسیار مهم است و باید حفظ شود. ممکن است هنوز احساسی در مورد داشتن فرزند نداشته باشید ولی روزی حس آن ها را درک می کنید. از این رو به هیچ عنوان به آن ها بی احترامی نکنید.
  • اگر دخالت والدین خود یا همسرتان زندگی شما را آشفته می کند با آن ها با مهربانی و احترام صحبت کنید. به آن ها یادآوری کنید که شما یا همسرتان سد راه ارتباط او با فرزندش نخواهد شد و این روابط به صورت موازی در جریان است.
  • نیازی نیست از خواسته های خود بگذرید و آن ها را نادیده بگیرید.
  • اگر بتوانید هر کدام با خانواده تان در مورد دخالت والدین صحبت کنید بهتر است. به آن ها بگویید پدر، مادر ما اکنون زندگی مشترک خود را داریم. به نظر شما و مشاوره هایی که به ما می دهید احترام می گذاریم ولی چرا اجازه نمی دهید ما خودمان اشتباهاتمان را به عنوان یک تجربه استفاده کنیم و زندگی خود را بهتر کنیم. چرا دوست دارید در مسائل کوچک زندگی ما دخالت کنید؟
  •  شما نادیده بگیرید و خود و همسرتان در این مورد با هم صحبت کنید که فقط این سخنان را بشنوید و ناراحت نشوید.
  • حواستان باشد شما روزی پدر و مادر می شوید و همین دل نگرانی ها را دارید از این رو بهتر است این روزها با احترام به این پدر و مادر دل نگران، آینده ی خود را بهتر رقم بزنید.

 دخالت والدین را با چه چیزی جایگزین کنیم؟

توصیه هایی در خصوص دخالت والدین در زندگی زناشویی

اگر جزو والدینی هستید که ممکن است فرزندتان ازدواج کرده باشد و بارها در خصوص دخالت والدین در زندگی فرزند مشکلاتی داشتید، بهتر است به این نکته دقت داشته باشید. زندگی مشترک تنها جایی است که یا دو نفر با هم می برند یا هر دو با هم می بازند. از این رو نباید با دخالت بی جای خود اسباب ناراحتی فرزندتان یا همسرش را فراهم کنید. قطعاً شما نمی خواهید فرزندتان زندگی ناخوشایندی داشته باشد. از این رو بهتر است کنار بکشید و بگذارید آن ها کار خودشان را بکنند. دخالت والدین اکثر اوقات مشکلات را سخت تر می کند. پس به جای این کار منتظر بمانید تا فرزندتان یا همسرش از شما مشاوره بخواهد. در این زمان دوستانه نظرتان را بگویید و انتخاب را به خود آن ها واگذارید.

منابع
rahmaa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا