چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنید؟

بیشتر ما در این شرایط بوده ایم: اوضاع برای خانواده سخت بوده و مشکلات خانوادگی بسیار آزاردهنده شده اند. با این وجود راه هایی هستند تا بتوانید مشکلات خانوادگی خود را حل کرده و صلح را به زندگی تان برگردانید. زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که زمان خود را هدر داده و با کسانی که دوستشان دارید در حال جنگ باشید. اینکه چطور با اعضای خانواده برخورد داشته و چه چیزی به آن ها بگویید تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

شروع صحبت

  • تا وقتی عصبانی نباشید منتظر بمانید.

مشکلات خانوادگی می توانند بسیار سخت باشند خصوصا اگر در روزهای مهم و خاصی ایجاد شوند، مانند تعطیلات. اگر اعضای خانواده ی شما دعوا می کنند صبر کردن تا زمانی که همه آرام شوند می تواند مانع از تبدیل این بحث کوچک به یک دشمنی کامل گردد.

  • رودررو مشکلات را حل کنید.

همه در این شرایط بوده ایم. پیام یا ایمیلی را فرستاده ایم که دوست داشتیم می توانستیم آن را برگردانیم. شرح دادن مشکلات خانواده با ایمیل یا پیامک یکی از بدترین انتخاب هاست. در مکالمات حضوری شما هشیاری، توانایی و تمایل بیشتری به فیلتر کردن بعضی حرف ها خواهید داشت.

  • اشتباهات همه را بپذیرید، از جمله خودتان

شما می توانید دوستانتان را انتخاب کنید اما خانواده ی خود را نه. شاید تصمیم بگیرید رابطه ی خود را با آن ها قطع کنید اما این بعدا برای شما دردناک تر خواهد شد.

اینکه درک کنید همه ی افراد خانواده اشتباه دارند، اما هنوز هم می توانید آن ها را دوست داشته باشید، اولین گام برای بررسی مشکلات طولانی مدت در خانواده است. سعی داشته باشید درک کنید چرا آن ها این کار را کرده یا این فکر را داشته اند، زیرا این عمل می تواند بیشتر از شما انعکاسی به سمت خودشان بوده باشد.

  • یکدیگر را مقصر نکنید.

وقتی با اعضای خانواده ی خود صحبت می کنید از زبان مثبت استفاده نمایید. از بیانی استفاده نکنید که اعضای خانواده را مقصر دانسته یا حسی منفی به آن ها منتقل کند. منفی بودن یک چرخه ی نادرست و فاسد ایجاد خواهد کرد.

  • اشتباهات همه را ببخشید.

شاید انجام این کار خیلی سخت باشد. بخشیدن کسی که در مورد شما کار نادرستی انجام داده است اصلا ساده نیست، چه یک عضو از خانواده ی شما باشد یا نه. در مورد اعضای خانواده این حس گاهی عمیق تر می شود.

  • با این وجود در نهایت بخشش یعنی آزاد کردن خودتان از طبیعت ویران کننده ی مشاجرات. بخشیدن خانواده یعنی گذشته را فراموش کرده و آینده ای سالم و دور از تنش و استرس بسازید.

ریشه ی مشکل را پیدا کنید.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنید؟
  • مشکل اصلی را تشخیص دهید.

سعی کنید بفهمید واقعا چه مشکلی وجود دارد. شاید شما با مشکلات سلامت یا مشکلاتی فردی می جنگید که آن را ازخانواده ی خود پنهان کرده اید. یا شاید به خاطر رفتن کسی که دوستش داشته اید ناراحتید. مشکل اصلی را پیدا کنید زیرا این کار به شما اجازه می دهد بهتر بتوانید آن را بررسی کنید.

  • شاید لازم باشد اینجا وارد آنالیزهای فردی شوید. چرا من این مشکل را از خانواده ام پنهان می کنم؟ چرا در این مشکل خانوادگی من خیلی ناراحت هستم؟ برای مثال شاید نگران این هستید که مادر شما چور پول هایش را خرج می کند. شما می دانید نگرانید زیرا نمی خواهید او درنهایت بدون هیچ پشتیبان مالی برای خودش بماند و خودتان نیز امکان حمایت مالی از او را ندارید.
  • برای یافتن علت مشکل سوالاتی بپرسید.

یک تکنیک خوب برای یافتن ریشه ی اصلی مشکلات خانواده این است که به جای حرف زدن سوال بپرسید. جملات شما می توانند به دیگران حس قضاوت شدن را منتقل کرده و آن ها را در موضع دفاع قرار دهد.

  • در مقابل پرسیدن سوال مکالمه را نرم کرده و می تواند مشخص سازد چه چیزی واقعا آن فرد را آزار می دهد. سوال ها باعث می شوند فرد حس نکند محکوم شده است. از او در مورد ایده هایش برای بهتر شدن اوضاع سوال کنید.
  • فضایی برای مکالمه بگذارید.

در اغلب خانواده ها مشکل ارتباطات ضعیف وجود دارد. بین سوال یا حرف های فرد دیگر پریدن یک مشکل خیلی بزرگ است. اگر نتوانید حرف بزنید به سختی قادر خواهید بود مشکلات خانوادگی خود را حل کنید. شما کسی باشید که اول سعی در مکالمه ی درست دارد، هرچه قدر هم که سخت باشد.

  • شاید بتوانید از یک فرد مسن ترو عاقل تر در خانواده بخواهید در مشکل شما دخالت کرده و یک جلسه برای صحبت گذاشته و او به عنوان میانجی بین شما باشد. علاوه بر باز گذاشتن فضا برای صحبت شما باید غرورتان را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید اولین نفری که برای حل مشکل اقدام می کند فرد بزرگی است.
  • درک کنید چه زمانی مشکلات نیاز به بحث کردن دارند.

چه زمانی مشکل شما در خانواده به نقطه ای رسیده که باید مطرح شود؟ نشانه هایی وجود دارد که مشکلات خانوادگی و روابط شما از کنترل خارج شده و نیاز به گفتگو دارند، از جمله بحث های مکرر، انفجار خشم، خشونت بر علیه دیگران، اذیت کردن اعضای دیگر خانواده یا در بدترین موارد برخوردهای فیزیکی.

شرح دادن مشکلات خانواده

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنید؟
  • سعی کنید به یک توافق برسید.

توافق کردن یعنی به راه حلی برسید که هردو نسبت به آن حس خوبی دارید، حتی اگر دقیقا چیزی که شما یا او می خواستید نباشد. توافق راه خوبی برای حل یک اختلاف نظر یا صحبت برای مشکل خانواده است.

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنید؟ |  مرکز مشاوره همکده
  • یک به یک با اعضای خانواده حرف بزنید.

خانواده هایی هستند که در گروه مکالمات خوبی ندارند. همه ی ما در گروه های ناکارآمدی بوده ایم که در عمل بازتابی منفی داشته اند. اغلب این وضعیت زمانی ایجاد می شود که همه با هم مشکل دارند.

  • با یک مشاور خانواده تماس بگیرید.

با وجودی که اغلب مکالمات یک به یک بهتر مدیریت می شوند اما گاهی شرایط طوری است که می خواهید همه ی خانواده با هم برای شرح یک مشکل حضور داشته باشند. وقتی مشکل روی تمامی اعضای خانواده اثر گذاشته است به جای دعواهای فردی با اعضای دیگر بهتر است از این روش استفاده کنید.

  • به آن عضو یک نامه بنویسید.

اگرچه مکالمات الکترونیکی اغلب به نظر مناسب نیستند اما یک دست نوشته ی صمیمانه می تواند برای گفتگو جهت حل یک مشکل سخت تاثیر بزرگی داشته باشد.

  • شرح دادن مشکلات در مورد کودکان

گاهی کودکان شما می توانند منبع اصلی مشکلات خانواده باشند، ممکن است بی ادبانه رفتار کنند، با خواهر و برادرهای خود دعوا داشته باشند یا هیچ کاری را در خانه به عهده نگیرند. اگر این کودک شما کم سن است باید مشکل را به شکل متفاوتی حل کنید.

بگذارید مشکلات فراموش شوند.

  • محدودیت هایی بگذارید.

اگر اعضای خانواده ی شما به نوعی سمی هستند و باعث آسیب رسیدن به شما یا مشکلات مداوم در زندگی تان می شوند هیچ مشکلی در گذاشتن مرز و محدودیت وجود ندارد. در حقیقت این کار انتخاب بسیار سالمی خواهد بود.

♦ شما حق دارید برای محافظت از خودتان مرزهایی مشخص کنید. برای مثال شاید همیشه در مشکلات خانوادگی حضور یک فرد منفی در خانواده را می بینید و هر زمان مشکل با شما بوده با احترام با او برخورد کرده اید. اما تصمیم می گیرید هیچ گاه تک به تک با او ملاقات نداشته باشید یا به او پول قرض ندهید. این کار حق شماست.

  • بدانید کی وقت دور شدن است.

برخی مشکلات خانوادگی به سادگی قابل حل نیستند. برخی مشکلات برای حل شدن نیاز به زمان دارند. شاید بفهمید حالا برای شما بهتر است این عضو را از زندگی خود بیرون کنید، هرچند که پذیرش آن برای شما سخت و ناراحت کننده خواه دبود.

  • سراغ مشاور بروید.
چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنید؟

این برای همه نیست اما برخی مشکلات خانوادگی بسیار عمیق و سمی شده و تنها توسط یک فرد متخصص قابل حل هستند. اگر چیز دیگری برای شما موثر نبوده است دیدن یک مشاورمتخصص را امتحان کنید. کمک گرفتن از یک متخصص اصلا جایی برای خجالت کشیدن ندارد.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا