مدیتیشن

هدف مدیتیشن تمرکز روی ذهن و درک آن است و در نهایت رسیدن به سطح بالاتری از هشیاری و آرامش درونی. مدیتیشن تمرینی قدیمی است اما هنوز هم دانشمندان در حال کشف فواید آن هستند. متخصصان مغز و اعصاب دریافته اند مدیتیشن منظم در واقع به شکلی مغز شما را تغییر می دهد که می تواند به کنترل احساسات، بالا بردن تمرکز، کاهش استرس و متمرکز ماندن روی اطراف کمک کند. با تمرین مدیتیشن می توانید به حس آرامش رسیده و دیگر اهمیتی نمی دهید چه چیزی اطراف شما اتفاق می افتد. راه های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد، بنابراین اگر به نظر رسید روشی برای شما موثر نبوده است قبل از منصرف شدن بهتر است تمرین دیگری را امتحان کنید تا شاید برای شما بهتر عمل کند.

آگاهی ذهن در مدیتیشن

مدیتیشن

مدیتیشن آگاهی ذهن اعضا را تشویق می کند تا افکار سرگردانی که در ذهنشان می چرخند را کشف کنند. هدف درگیر شدن در این افکار یا قضاوت آن ها نیست بلکه تنها باید بدانید کدام پیام روانی ایجاد شده است.

در مدیتیشن آگاهی ذهن، می توانید بفهمید افکار و احساسات شما چگونه الگوی خاصی به خود می گیرند. به مرور زمان، می توانید بهتر متوجه شوید انسان کدام تجربیات را خوب یا بد، خوشایند یا ناخوشایند قضاوت می کند.با تمرین، یک تعادل درونی ایجاد خواهد شد.

در برخی از کلاس های مدیتیشن، دانش آموزان ترکیبی از تمرکز و آگاهی ذهن را تمرین می کنند. با توجه به ایده ی آموزش دهنده، قوانین زیادی در این کلاس ها ایجاد خواهد شد.

تکنیک های دیگر مدیتیشن

تکنیک های متفاوتی برای مدیتیشن وجود دارد. برای مثال یک تمرین روزانه ی مدیتیشن در بین راهبان بودایی مستقیما روی ایجاد شفقت و دلسوزی تمرکز دارد. این تمرین به شکلی است که شما حوادث منفی را پیش بینی کرده و با انتقال دادن آن به شکلی دلسوزانه، آن را در قالب طرحی مثبت می آورید. همچنین تکنیک های حرکتی برای مدیتیشن وجود دارد، مانند تای چای یا مدیتیشن با پیاده روی.

چگونه مدیتیشن انجام دهیم؟

مدیتیشن ساده برای تازه کاران

این تمرین راهی عالی برای تکنیک های مدتیشن است.

  • به شکلی راحت نشسته یا دراز بکشید.
  • چشمان خود را ببندید. اگر دراز کشیده اید می توانید از چشم بند یا بالشت چشم استفاده کنید.
  • تلاشی برای کنترل نفس کشیدن خود نداشته باشید. به سادگی مانند مواقع عادی تنفس کنید.
  • توجه خود را به نفس کشیدنتان برگردانده و دقت کنید با هر بار دم و بازدم چطور بدن شما حرکت می کند. به شانه، قفسه ی سینه، دنده ها و شکمتان دقت کنید. تنها به تنفس خود دقت داشته باشید، بدون اینکه بخواهید سرعت یا شدت آن را کنترل نمایید. اگر حواستان پرت شد ذهنتان را به نفس های خود برگردانید.

در ابتدا این تمرین را برای دو تا سه دقیقه ادامه دهید و بعد سعی کنید آن را برای زمانی طولانی تر انجام دهید.

فواید علمی مدیتیشن

مدیتیشن

کاهش استرس

کم شدن استرس یکی از متداول ترین دلایلی است که اغلب افراد مدیتیشن را امتحان می کنند.

به طور طبیعی، استرس فیزیکی و ذهنی می توانند باعث افزایش سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول شوند. این هورمون عامل تولید بسیاری از اثرات مضر استرس است، مانند آزادسازی مواد شیمیایی التهاب آور به نام سیتوکین.

این اثرات می توانند خواب شما را مختل کرده، افسردگی و اضطراب را تشدید نموده، فشار خون را افزایش داده و باعث خستگی و کار نکردن درست ذهن خواهند شد. مدیتیشن آگاهی ذهن واکنش التهابی ناشی از استرس را کاهش می دهد.

مدیتیشن | مرکز مشاوره همکده

کنترل اضطراب

استرس کمتر به معنای نگرانی کمتر است.

مدیتیشن با کاهش استرس می تواند علائم اضطراب را کم کند، مانند فوبیا، اضطراب اجتماعی، افکار پارانوئید، رفتارهای وسواسی و حملات ترس.

بهبود سلامت عاطفی

برخی از انواع مدیتیشن می توانند باعث بهبود تصویر ذهنی فرد نسبت به خودش شده و دیدگاهی مثبت در زندگی او بسازند. مواد شیمیایی التهاب آور به نام سیتوکین، که در واکنش به استرس آزاد می شوند، باعث افسردگی خواهند شد. تحقیقات زیادی نشان داده اند با کاهش این مواد شیمیایی التهاب زا افسردگی کم خواهد شد.

بهبود شناخت خود

برخی انواع مدیتیشن کمک می کنند درک قوی تری از خودتان داشته باشید و باعث خواهند شد به بهترین حالت بتوانید شخصیت خود را رشد دهید.

برای مثال مدیتیشن تحقیق از خود می خواهد به شما کمک کند درک بهتری ازخودتان داشته و بفهمید چطور با کسانی که اطرافتان هستند ارتباط برقرار کنید.

افزایش محدوده ی توجه

مدیتیشن تمرکز ذهنی مانند تمرین وزنه برداری برای محدوده ی توجه شماست. این کار کمک می کند قدرت تمرکز خود را زیاد کرده و آن را به نوعی تقویت نمایید.

کاهش از دست دادن حافظه بر اثر افزایش سن

بهبود در تمرکز و فکر کردن کمک می کند ذهن شما جوان بماند. بعلاوه در راستای مبارزه با از دست دادن حافظه در نتیجه ی افزایش سن، حداقل مدیتیشن می تواند حافظه را در بیماران زوال عقل بهبود بخشد. همچنین به کنترل استرس و بهبود تطابق با افرادی در خانواده که از بیمار زوال ذهنی مراقبت می کنند کمک خواهد کرد.

مبارزه با اعتیاد

قوانین ذهنی که شما در طول مدیتیشن یاد می گیرید کمک می کنند با افزایش کنترل فردی و آگاهی از محرک های رفتارهای اعتیادآور بتوانید وابستگی های خود را از بین ببرید. با تحقیق روی افراد الکلی مشخص شده است کسانی که تمرین مدیتیشن انجام داده بودند بهتر می توانستند گرایش خود به الکل و استرس مربوط به آن را کنترل کنند. همچنین مدیتیشن به کنترل تمایل به خوردن غذا نیز کمک خواهد کرد.

بهبود خواب

نیمی از جمعیت دنیا به نوعی با بی خوابی مبارزه می کنند. مدیتیشن کمک می کند بدن شما آرامش یافته، تنش از آن خارج شده و شما را در حالت آرامی قرار می دهد که احتمال خوابیدن را زیاد خواهد کرد.

کنترل درد

قدرت درک شما از درد وابسته به ذهنتان است و این مقدار در شرایط پراسترس زیادتر خواهد شد. مدیتیشن می تواند قدرت درک درد در مغز را کم کند. این تمرین اگر به عنوان مکملی برای درمان دارویی یا درمان های فیزیکی استفاده شود به تسکین دردهای شدید کمک می کند.

کاهش فشار خون

مدیتیشن می تواند با کاهش فشار روی قلب سلامت فیزیکی شما را بهبود بخشد.

به مرور زمان فشار خون بالا باعث می شود قلب برای پمپاژ خون سخت تر کار کند و این باعث عملکرد ضعیف قلب خواهد شد.

فشار خون بالا منجر به تصلب شریان های خونی یا باریک شدن رگ ها شده و می تواند باعث حملات قلبی و سکته شود. مدیتیشن با آرام کردن فشار در رگ های خونی و سیگنال های عصبی که مسئول هماهنگی عملکرد قلب هستند  فشارخون را کنترل خواهد کرد. همچینین واکنشی در بدن که باعث افزایش هشیاری در شرایط پراسترس می شود را کم می کند.

مدیتیشن در زندگی روزانه

مدیتیشن

سعی کنید هرروز در ساعت خاصی به تمرین بپردازید.

برای تمرین خود ساعت خاصی در هر روز را برنامه ریزی کنید. این کار باعث می شود مدیتیشن بخشی از روال روزانه ی شما شود. اگر روزانه تمرین کنید فواید بیشتری دریافت خواهید کرد.

کتاب های معنوی بخوانید.

خیلی از افراد متوجه می شوند خواندن کتاب های معنوی و نوشته های مقدس به آن ها کمک می کند بهتر مدیتیشن را درک کرده و برای آرامش درونی و درک معنویات به آن ها الهام می بخشد. البته این در مورد همه درست نیست.

تمرین آگاهی ذهن

مدیتیشن نباید محدود به جلسات تمرین روزانه باشد. شما می توانید در تمام طول روز خود به تمرین آگاهی ذهن بپردازید.

برای مثال زمانی که استرس دارید چند ثانیه تنها روی نفس کشیدن خود تمرکز کرده و ذهنتان را از هرگونه احساس یا فکر منفی خالی کنید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا