چگونه نه بگوییم؟

چگونه نه بگوییم؟ نه گفتن ایرادی ندارد. دلایل زیادی هستند که باید گاهی نه بگویید و البته دلایل زیادی نیز وجود دارند که این کار را نمی کنید و انجام دادن ان به نوعی برای شما سخت است. گام های زیر را بخوانید تا بتوانید درک کنید چرا نه گفتن کار سختی است و چطور می توانید یاد بگیرید بدون داشتن حس گناه این کار را انجام دهید.

یاد بگیرید چه زمانی باید نه بگویید.

کودکان دو ساله شهرت زیادی برای نه گفتن دارند و در هر جایی آن را استفاده می کنند زیرا به تازگی یاد گرفته اند این لغت وجود داشته و می توانند آن را استفاده کنند و این شانس تازه ای برای ان هاست تا مستقل بوده و به کودک هیجان و شادی می دهد. کودکان دو ساله را اغلب خودخواه و بی فکر خطاب می کنند. با این وجود در این بین نکته ای وجود دارد: نه گفتن اصلا ایرادی ندارد. چیزی که بزرگسالان باید در مورد این لغت بدانند این است که باید یاد بگیریم چه زمانی استفاده از آن درست است و چه زمانی نباید آن را به کار برد.

  • نه گفتن زمانی که از شما خواسته می شود چیزی بخرید ایرادی ندارد.
  • نه گفتن در موقعیتی که باعث احساس ناراحتی شما می شود ایرادی ندارد. شما هیچوقت نباید برای برآورده کردن خواسته های فرد دیگری از نقطه ی آسایش و راحتی خود خارج شوید. (مگر اینکه مانند یک سرباز نیاز به اجرای دستورات دارید.)
  • نه گفتن زمانی است که فکر نمی کنیم انجام کار خواسته شده از ما درست است، البته تا زمانی که کار خواسته شده از شما انعکاسی روی شغل یا عملکردتان در مدرسه نداشته باشد. اینکه بخواهید زمانی را برای خودتان داشته باشید اصلا ایرادی ندارد.
  • نه گفتن به این دلیل که وقت کافی برای این کار را ندارد ایرادی ندارد. اغلب افراد دیگر متوجه نمی شوند همراه شدن شما در این کار چقدر برایتان سخت خواهد بود و روی برنامه تان تاثیر می گذارد. برخی افراد نیز متوجه این قضیه هستند و با این وجود بازهم می خواهند آن ها را همراهی کنید، حتی با وجودی که می دانند ممکن است برای شما مشکلی ایجاد شود.
چگونه نه بگوییم

چگونه نه بگوییم؟ باید متوجه شوید چرا نه گفتن برای شما سخت است.

دلایل خاص زیادی هستند که یک فرد متوجه می شود برای او سخت است به دیگران نه بگوید، اما تهدید اصلی که مرتبط کننده ی همه ی آن ها با یکدیگر است نگرانی می باشد. نگرانی در مورد اینکه اگر نه بگویید چه نتیجه ای همراه خواهد داشت. کاملا طبیعی است که در مورد تصمیم هایی که می گیرید احساس نگرانی داشته باشید اما بسیار مهم است که دو نکته را درک کنید: ابتدا اینکه نگرانی چیزی که بعد از تصمیم گیری شما اتفاق می افتد را تغییری نخواهد داد و دوم اینکه نگرانی هایتان هیچ گاه نباید باعث شوند شما از عمل کردن به خواسته های خود مجبور شوید کناره گیری کنید.

  • اهمیتی ندارد دلیل ترس شما از نه گفتن چیست، این ریشه در نگرانی های شما دارد از اینکه با انجام این کار چه اتفاقی خواهد افتاد. باید بدانید آیا شما به خاطر نگران بودن خود نه نمی گویید، سپس این حقیقت را بپذیرید که نگران بودن هیچگاه به هیچ چیز کمکی نخواهد کرد، هر نتیجه ای که می خواهد باشد.
چگونه نه بگوییم

قدرت و اهمیت خود را قبول کنید.

درست مانند تکه ای از یک پازل، شما بخش مهمی از محیط اطرافتان هستید و این محیط بدون وجود شما کامل نخواهد بود. این مورد ربطی به اینکه شما بیشتر وقت را با دوستان خود هستید یا در خانه اید و تنها، ندارد. حقیقت این است که حضور شما در این محیط اجتماعی ضروری است. بعلاوه تصمیم هایی که شما می گیرید روی این محیط اثر خواهد داشت. این یعنی شما این وظیفه را در قبال خودتان و اطرافیان خود دارید تا تصمیماتی صادقانه بگیرید، برای بهتر شدن شرایط همه ی افراد چه آن ها متوجه باشند که قصد شما کمک کردن است یا نباشند.

  • نگران بودن در مورد اینکه با نه گفتن شما چه اتفاقی خواهد افتاد نشانه ای از مشکلی بزرگتر است: نگرانی در مورد قدرت و تاثیری که روی اطرافیان خود خواهید داشت. باید بدانید شما هر کار بکنید یا هرچه بگویید باز هم این قدرت را در مقابل دیگران خواهید داشت.

چگونه نه بگوییم؟ باید بپذیرید دیگران نیز مشابه شما هستند.

با وجودی که افراد مختلف شخصیت ها، عقاید و گرایش های متفاوتی دارند، یک چیز که همه در آن مشترک هستند حضور در اجتماع اطرافشان است، درست مانند خود شما. این حقیقتی تغییر ناپذیر از حضور در جامعه ی انسانی است. اینکه آن ها چطور به تصمیم های شما واکنش داشته باشند مربوط به خودشان است نه شما.

  • شما کاملا این حق را دارید تا مرزهایی را برای خودتان مشخص کنید. به هر حال دوستان شما و بقیه ی افراد نیز همینطور هستند. در حقیقت محافظه کار و سخت گیر بودن در شما چیزهایی که می خواهید باعث نمی شود دیگران از شما متنفر شوند. تنها چیزی که نه گفتن شما ایجاد می کند این است که این رفتار با دیگران نشان می دهد که ان ها نسبت به خودتان در درجه ی دوم قرار دارند. نه گفتن توضیحی برای برتر بودن شما نیست بلکه احترام متقابل را نشان می دهد.

درک کنید نه گفتن کار ظالمانه ای نیست.

نه گفتن خودش عملی بی ادبانه، ببا منظور خاص یا نشانه ی بی توجهی نیست. ما اغلب با خودمان اینطور فکر می کنیم که وقتی به یک نفر نه می گوییم به نوعی به او بی احترامی کرده یا بی اهمیتی او را نشان داده ایم. دلیل وجود ندارد که شما نتوانید قاطع چیزی را رد کرده و هنوز هم مودب و خوشرو نباشید. از این رو دلیلی ندارد از اینکه بخواهید نه بگویید بترسید، البته تا زمانی که بدانید چطور باید حرف خود را بزنید.

  • به بیان دیگر زمانی که متوجه شدید اصلا ایرادی ندارد که بخواهید به کسی نه بگویید، باقی کار شما تنها یاد گرفتن چگونه نه گفتن مودبانه است.

تکنیک هایی برای این که چگونه نه بگوییم؟

به سادگی نه بگویید.

چگونه نه بگوییم؟ برخلاف باور رایج، اگر حس می کنید این خواسته برای شما مناسب نیست نیازی نیست دروغ گفته یا بهانه ای بیاورید. به یاد داشته باشید همه ی افراد زمانی تجربه ی زمان حال شما را داشته اند. اگر در مقابل درخواستی که از شما شده است احساس راحتی ندارید این تنها دلیلی است که باید بیاورید. نیازی به هیچ دلیل منطقی یا خاص دیگری وجود ندارد.

نیازی نیست بهانه ای بیاورید که تنها باعث معطل شدن فرد دیگر شود. و البته نیازی نیست برای دور کردن او رفتاری بی ادبانه یا آزاردهنده داشته باشید.

  • این احتمال وجود دارد که دلیل واقعی شما کمی احمقانه یا غیرواقعی به نظر برسد. برای مثال “من می خواستم الان خانه رفته و کمی چرت بزنم.” یا “من این کار را دوست ندارم”  اما فرد مقابل کاملا ان را درک خواهد کرد. اگر هم اینطور نبود تنها کافی است به یاد داشته باشید: مدیریت کردن واکنش های او مسئولیت شما نیست. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید مودب بودن مقابل اوست.
چگونه نه بگوییم | مرکز مشاوره همکده
  • این تکنیکی است که باید اغلب مواقع امتحان کنید. صداقت و روراستی شما در واقع به مرور زمان باعث می شود شهرت خوبی پیدا کنید، نه اینکه به خودتان آسیب برسانید. اگر قبلا برای شما نه گفتن به دیگران سخت بوده است متوجه خواهید اینکه اغلب افراد از اینکه به آن ها می گویید نمی توانید همراهی شان کنید زیرا با این کار راحت نیستید ناراحت نمی شوند.

پیشنهاد دیگری برای او داشته باشید.

چگونه نه بگوییم؟ گاهی شما برای خیر و خوبی خودتان نه می گویید اما به این معنا نیست که به این کار یا فرد علاقه مند نیستید. برای مثال شما تمام آخر هفته را کار کرده اید اما یکی از دوستان از شما می خواهد برای اسباب کشی به آپارتمان جدید به او کمک کنید. اگر می خواهید به او کمک کنید اما نمی توانید پیشنهاد دیگری برای او مطرح کنید. به او پیشنهاد زمان کمتری را داده و یا پیشنهاد انجام کاری در همان رابطه وقتی که زمان آزاد دارید. مانند کمک کردن به باز کردن جعبه ها یا مرتب کردن آشپزخانه.

  • این پیشنهاد دوم را زمانی باید استفاده کنید که واقعا نمی خواهید نه بگویید اما دلایلی دارید که خارج از کنترل شما هستند. این زمانی است که شما می خواهید در حال حاضر نه بگویید اما با کلیت مطلب مخالفتی ندارید.

چگونه نه بگوییم؟ بخواهید بعدا امتحان کند.

زمانی که چیزی فروخته یا خدمتی انجام داده و پولی گرفته اید، حتما باید از پول و زمان خود را مراقبت کنید، بدون اینکه فردی که از شما می خواهد خرجی بکنید را ناراحت کرده باشید. وقتی نه می گویید واضح و قاطع باشید. اما می توانید در صورت امکان آن را برای آینده مکول کنید. شاید این دروغ کوچکی باشد اما دروغی است که به هیچ کس آسیبی نخواهد زد.

  • برای مثال به فرد فروشنده مودبانه بگویید این انتخاب خوبی برای شما نیست. اما اگر شرایط برای شما در آینده تغییر کرد می توانید دوباره از این برند خرید کنید.
  • زمانی که شما در موضع قدرت هستید و از شما درخواستی می شود نباید از این روش استفاده کنید. مثلا وقتی که شما رییس هستید و فردی از شما می پرسد آیا او را استخدام می کنید یا نه. در این شرایط کار ظالمانه ای است که به او امید بیهوده دهید.

از شوخ طبعی استفاده کنید.

چگونه نه بگوییم؟ اگر فردی از شما توقع مسئولیت بیشتری از حد راحتی شما دارد می توانید از شوخ طبعی تان به نفع خود استفاده کنید. قاطعانه در خواست او را رد کرده و توضیح دهید شما فرد مناسبی برای این کار نیستید. 

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا