فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده

سلامتی به عوامل بسیار زیادی چه در ذهنیت خود فرد و چه در اطرافش بستگی دارد. افراد دوست دارند که در زندگی خود به دنبال راه هایی برای رسیدن به آرامش و سلامتی باشند. همه ما می دانیم که سلامتی مهم ترین فاکتور هر زندگی است. هر فردی با توجه به راه های مختلفی که در طول زندگی انتخاب می کند به دنبال سلامتی و آرامش است. در این دوره ای که زندگی می کنیم و با آمدن ویروس کرونا افراد راه حل های زیادی را برای داشتن سلامتی و آرامش تجربه می کنند اما در ادامه به فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده خواهیم پرداخت. 

فواید سلامتی شوخ طبعی و خنده در دوران کرونا

شوخ طبعی سالم می تواند به شما کمک کند تا با بیماری همه گیر ویروس کرونا و سایر اوقات دشوار کنار بیایید. ممکن است شوخ طبعی مانند یک مرهم آرام بخش یا یک انحراف سبک به نظر نرسد اما شوخ طبعی بسیار قدرتمند تر از چیزی است که به سادگی ما را سالم کند یا به آرامش برساند. در نبرد حفظ سلامتی، این ابزاری است که اغلب در اکثر خانه های ما نادیده گرفته می شود. در مواقعی که با مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی رو به رو هستیم، عاقلانه است که برای محافظت از خود به روشی نه چندان واضح روی بیاوریم. مزایای بی شمار طنز و خنده برای سلامتی گسترده است.

فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده

فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده

در طول لحظات سکون، در حالی که به نظر می رسد شما به شوخی به دوست یا مونولوگ یک کمدین خنده دار می خندید، در واقع سلامتی خود را بهبود می بخشید. پزشکان و متخصصان بهداشت روان تحقیقات زیادی را ذکر می کنند تا به ما یادآوری کنند:

 خنده به نتایج مثبت سلامتی کمک می کند

با قلقلک دادن استخوان های خنده دار ما، شواهد بالینی نشان می دهد که ما نه تنها سرگرم می شویم، بلکه جنبه های جسمی، روانی و اجتماعی سلامتی خود را نیز تقویت می کنیم.

مزایای جسمی

در ابتدایی ترین سطح، خنده دیافراگم شما را تمرین می دهد. این امکان را برای شما فراهم می کند تا هوای اکسیژنه بیشتری دریافت کنید و ریه های شما را تحریک کند. در آن لحظه های خنده شدید، شما در حال از بین بردن فشارهای جسمی در عضلات خود هستید.

خنده می تواند سلامت قلب را تقویت کند

در حالی که عضلات شل می شوند، در حین فعالیتی که به نظر جزئی می رسد، متخصصان پزشکی به ما اطلاع می دهند که شما نیز عملکرد عروقی خود را بهبود می بخشید. همان طور که به اتفاقات خنده دار می خندید، سلامت قلب شما بهبود می یابد. خنده ضربان قلب شما را افزایش می دهد و فشار خون شما را پایین می آورد. این حتی کل مزایایی نیست که شما باید بدست آورید.

شوخ طبعی راحتی را به ارمغان می آورد و درد جسمی را کاهش می دهد

رابرت بوناكدار MD ، FAAFP ، FACN و مدير مديريت درد در مركز پزشكي يكپارچه Scripps هنگام سلام و احوالپرسي بيماران حال و هوای خشک را كمتر مي كند. او می گوید که “دوست دارد هر وقت ممکن است خنده را به اتاق درمان بیاورد. این معمولاً از طریق شوخی است که به آرامش بیماران کمک می کند و امیدوارم لبخند به لبشان بیاید. ” این کار هدفمند است زیرا او نه تنها با آوردن خنده در عمل به بیماران خود كمك می كند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند، بلکه در كاهش ادراک آن ها از درد نیز نقش دارد. ما می دانیم که خنده در مطالعات نشان داده شده است که آستانه درد شما را بهبود می بخشد، احتمالاً به دلیل اثر افیونی با واسطه اندورفین این اتفاق می افتد.

آن چه جالب است این است که به نظر می رسد این حالت از خلق و خوی شما مستقل است به این معنی که حتی در هنگام پایین آمدن نیز می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

نظر روبرت بوناكدار MD ، FAAFP ، FACN درباره تاثیر خنده بر سلامتی

بگذارید بگوییم که شما برای مثال اگر میگرن هم دارید شما تمایل دارید یک نمایش Netflix بسیار هیجان انگیز را تماشا می کنید. وقتی تماشا می کنید و می خندید، از درد و ناراحتی میگرن منحرف می شوید. اما حواس پرتی تنها چیزی نیست که درک درد شما را کاهش می دهد. فرایندهای اثبات شده در پشت صحنه بدن شما برای افزایش تحمل درد کار می کنند. به عنوان مثال اندورفین ها وارد کار می شوند. از آن جا که در حال طوفان هستید، بدن شما این مسکن های طبیعی را تولید می کند.

خنده می تواند باعث بهبود خواب و تقویت ایمنی شود

روان شناس اسکات بی، PsyD، در مقاله ای از کلینیک کلیولند می گوید که خندیدن صمیمانه و بسیار زیاد فواید جسمی دیگری به همراه دارد: تحقیقات نشان می دهد که این امر همچنین باعث بهبود کیفیت خواب می شود. به طور کلی، خنده های گسترده باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند که باعث مقاومت شما در برابر بیماری می شود. بنابراین، با خندیدن انجام کاری که به نظر یک فعالیت بی ضرر است  شما سلول های تولید کننده آنتی بادی را افزایش می دهید و اثر سلول های T را در بدن خود افزایش می دهید. این سلول ها مانند ارتش دفاع برای مقابله با بیماری عمل می کنند.

مزایای روانشناختی

در حالی که بیماری همه گیر COVID-19 خنده آور نیست، شوخ طبعی می تواند استرس و اضطرابی را که در طی همه گیری با آن رو به رو هستیم کاهش دهد.

خندیدن استرس را کاهش می دهد

شواهد بالینی نشان می دهد که شوخ طبعی هورمون های استرس را کاهش می دهد. کورتیزول یک هورمون استرس اصلی است که وقتی استرس دارید در سراسر بدن شما گردش می کند. کاهش سطح کورتیزول مهم است زیرا سطح بالایی از کورتیزول از سیستم ایمنی بدن شما مالیات می گیرد. وقتی مشغول چیزی خنده دار هستید، نمی توانید به طور همزمان روی موقعیت های منفی تمرکز کنید. بنابراین، مداخلات خنده دار شما را از نگرانی خلاص می کند. این فضا، مکانی که می توانید استرس خود را پایین بگذارید و نفس بکشید، به خودی خود یک مزیت است.

فاصله گرفتن از مشکلات چه تاثیری دارد؟

اما این فاصله گرفتن از مشکلات شما حتی کارهای بیشتری برای شما انجام می دهد. طبق مقاله روانشناسی  نوشته شده توسط مریلین مندوزا، دکترای تخصصی ، “شوخ طبعی راهی برای قرار دادن همه چیز در چشم انداز شما را دارد و به همین ترتیب، ترس شما را کاهش می دهد.” وی ادامه داد که این “به ما کمک می کند تا بین خود و چیزهای دشواری که با آن ها رو به رو هستیم فاصله بیندازیم. بعد از خندیدن، شما زاویه جدیدی از مسئله را کشف می کنید.

شاید متوجه باشید که دوره های سخت دیگری را پشت سر گذاشته اید و به شما اطمینان می دهند. با یک دیدگاه جدید، ممکن است تهدیداتی مانند چالش ها و مشکلات را به عنوان فرصت مشاهده کنید. یا ممکن است عمدا جنبه های خنده دار مشکل استرس زا خود را پیدا کنید. اگر از چیزی خجالت می کشید یا باید بخاطر اشتباهی که مرتکب شدید خود را ببخشید، می توانید از شوخ طبعی و خنده به عنوان مکانیزم کنار آمدن استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد که شوخ طبعی حافظه را بهبود می بخشد

یکی دیگر از مزایای استفاده از شوخ طبعی که ممکن است شما را متعجب کند، به مغز نیز مربوط می شود. استفاده از شوخ طبعی باعث بهبود حافظه می شود. وقتی شوخ طبعی مرتبط با یک واقعیت تطبیق می یابد، بهتر یادتان می آید از این فرآیند چه سود آوری بدست آورده اید. در تحقیقی که بر رابطه طنز با سیاست و اخبار متمرکز بود، محققان دریافتند که اگر مطالب باعث خنده شرکت کننده شود، اطلاعات بیشتر به خاطر سپرده می شود و هم به اشتراک گذاشته می شود.

خنده مردم را به هم می رساند

فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده

یک خنده مشترک باعث ایجاد پیوند بین افراد می شود. بیشتر ما زمانی را به یاد می آوریم که خنده مسری شده و از طریق یک گروه به سرعت از دو نفر پخش می شود. افراد معمولاً بعد از خندیدن با هم احساس نزدیكی نیز می كنند.

خنده باعث مثبت بودن گفتگوها می شود

شوخ طبعی یک مزیت اجتماعی ارزشمند دیگری نیز دارد: ارتباطات مثبت تری بین افراد ایجاد می کند. فقط با به اشتراک گذاشتن یک الگوی رفتاری یا گفتن یک شوخی، شخص دیگر تمایل بیشتری دارد که بخواهد با شما گفت و گو کند. استفاده از شوخ طبعی، به خصوص در حین گفت و گوها یا اختلاف نظرهای روی حیله و تزویر، می تواند زمینه را برای بحث بهتر فراهم کند. این باعث پخش شدن تنش و آرامش فرد دیگر می شود.

به اشتراک گذاشتن داستان های خنده دار باعث چه چیز می شود؟

به اشتراک گذاشتن داستان های خنده دار نه تنها باعث خوشحالی دوست، خویشاوند یا همکار شما می شود بلکه به رفاه آن ها نیز می افزاید. آن ها احتمالاً با روحیه ای بهتر و شاد تر از گذشته بد خود نیز دور خواهند شد.

حرف آخر در باره فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده

در این دوره ای که زندگی می کنیم و با آمدن ویروس کرونا افراد راه حل های زیادی را برای داشتن سلامتی و آرامش تجربه می کنند اما در ادامه به فواید سلامتی با شوخ طبعی و خنده خواهیم پرداخت. 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا