واکنش به فرد بی ادب | چگونه به یک فرد بی ادب واکنش نشان دهیم

فرد بی ادب نگرانی یا احترامی برای حقوق و احساسات دیگران قائل نیست. بی ادبی اغلب به شکلی ناخوشایند و ناگهانی رخ می دهد. یادگیری چگونگی برخورد آرام و هوشمندانه با فرد بی ادب و واکنش به فرد بی ادب  یک مهارت باارزش است. خصوصا اگر مرتبا با این فرد در ارتباط هستید. برخورد با بی ادبی اغلب می تواند کار سختی باشد. اما خوشبختانه تکنیک هایی وجود دارد که می تواند برای آرام کردن آن فرد، محافظت از خودتان و حتی بازسازی روابط شکسته ی قبلی استفاده کنید. تجربیاتی که شما در این زمینه دارید تاثیر بزرگی روی سلامتتان خواهد داشت. بنابراین گزینه هایی برای برخورد با این رفتار می تواند باعث زندگی شادتر و استرس کمتر شود.

ایجاد محدودیت ها

نوع واکنش به فرد بی ادب را انتخاب کنید.

چگونه به یک فرد بی ادب واکنش نشان دهیم

همه ی افرادی که نسبت به شما بی ادبی می کنند لیاقت واکنش نشان دادن ندارند. اگر به نظر می رسد این فرد با بی احترامی قصد دارد وارد یک دعوا شود نگذارید وارد بحث و دعوایی شوید که هدفی ندارد. نباید در آن لحظه برای دفاع از خودتان در بحث وارد شوید، سکوت می تواند روش بهتری برای دفاع از شما باشد. شاید این کار مقابل یک همکار یا عضوی از خانواده ساده تر باشد اما بهتر است در مقابل هر فردی که به شما بی احترامی می کند ساکت بمانید.

  • اگر وقتی در صف هستید کسی جلوی شما آمد این رفتار او بی ادبی است. شما می توانید این کار را نادیده بگیرید یا مقابل آن پرخاش کنید. این بستگی دارد چقدر از این موضوع اذیت می شوید. با این وجود اگر فرد برای رفتار نادرستش از شما عذرخواهی نکرد این رفتار یک بی ادبی است اما لزوما نیازی به واکنش شما وجود ندارد.

قاطعانه صحبت کنید.

قاطع بودن میانه ی پرخاشگری و ملایم بودن است. از آنجایی که واکنش پرخاشگری نوعی قلدری و واکنش انفعالی خواهد بود یک واکنش قاطعانه کمک می کند در عقاید خود محکم باشد در حالی که به فرد دیگر نیز فضا برای واکنش می دهید.

  • یک راه برای تمرین قاطع بودن تمرین صحبت واضح و عمدی است. قاطع و آرام باشید اما صادق.
  • اگر فردی در صف جلوی شما آمد و خواستید چیزی به او بگویید این را امتحان کنید: ” ببخشید، خانم یا آقا. شاید من را ندیدید اما من در صف قبل از شما ایستاده بودم.

واکنش به فرد بی ادب – در مورد احساس خود صحبت کنید.

علاوه بر دنبال کردن تکنیک قاطع بودن در مکالمه، اگر فرد دیگر درک نکرد که کار اشتباهی انجام می دهد با او صراحتا در مورد احساسات خود صحبت کنید. این امر می تواند ریشه در موارد متعددی داشته باشد، مانند داشتن یک بیماری روانی مثل اختلال اضطراب اجتماعی یا داشتن طیفی از اوتیسم. شما هیچگاه نمی دانید فرد دیگر در مورد کارهای خود چه چیزی را متوجه است و متوجه کدام کارهایش نیست بنابراین صریح بودن در مورد احساساتتان تمرین خوبی خواهد بود.

  • سعی کنید این را بگویید ” وقتی با من بد صحبت می کنی این رفتار من را اذیت می کند زیرا باعث می شود به عنوان یک انسان حس بی ارزش بودن داشته باشم “

در مورد چیزهای مورد پذیرش برای خودتان رک باشید.

چگونه به یک فرد بی ادب واکنش نشان دهیم

علاوه بر اینکه باید به وضوح در مورد احساسات خود بگویید باید توضیح دهید که کدام رفتارها برای شما قابل قبول و کدام یک قابل پذیرش نیست. شاید فرد مقابل از استانداردهای شما برای یک رفتار قابل قبول در موقعیت های اجتماعی اگاه نباشد. شاید او در خانواده ای بزرگ شده باشد که استفاده از کلمات توهین آمیز در بین جمع خانواده بد نباشد. اگر شما این رفتار بی ادبانه را نمی پسندید بگذارید فرد مقابلتان این را بداند.

  • این جمله را امتحان کنید. ” وقتی بی ادبانه من را صدا می کنی این رفتار من را اذیت خواهد کرد زیرا باعث می شود به عنوان یک انسان حس بی ارزش بودن داشته باشم. لطفا متوجه رفتارت بوده و در حضور من از کلمات بد استفاده نکن.”

واکنش به فرد بی ادب – از خودتان حفاظت کنید.

باید خودتان را از رفتارهای سمی و بی ادبانه دور کنید. متاسفانه برخی از افراد بی ادب بیشتر افراد حساس را هدف قرار می دهند. به یاد داشته باشید اگر فرد دیگری رفتار بی ادبانه دارد شما مقصر نیستید. هر انسان خود مسئول نحوه ی رفتار و برخوردش است و شما مسئولیتی برای رفتارهای بی ادبانه ی دیگران ندارید. راه هایی هستند که می توانید از خودتان مقابل اثرات بی ادبی دیگران دفاع کنید، مثلا:

  • در مورد آن با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنید. اگر کسی به شما چیزی گفت که آزارتان داد آن را به دیگران بگویید تا بتوانید با هم رفتار مناسبی مقابل آن پیدا کنید.
  • به صدای خودتان گوش دهید. نگذارید به خاطر حرف فرد دیگر و چیزی که در مورد شما گفته است احساس بدی داشته باشید. یک قدم به عقب برگشته و آن را دوباره با خودتان چک کنید.

درک بی ادبی

بی ادبی را درک کنید.

با وجودی که ساده به نظر می رسد اما گاهی گفتن داشتن رفتار بی ادبانه با یک فرد، برخورد با او با روشی دوستانه یا چیزی شبیه به این می تواند سخت باشد. یادگیری تشخیص رفتار بی ادبانه کمک می کند بتوانید روشی برای برخورد با آن پیدا کنید که آسیب عاطفی ناشی از این رفتار بد را به حداقل برساند. برخی از رفتارهای بی ادبانه که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • فریاد زدن و دیگر برخوردهای پرخاشگرانه، مانند پرتاب کردن چیزی
  • نشان ندادن احترام به حقوق و احساسات افراد دیگر
  • صحبت از رابطه ی جنسی یا دیگر عملکردهای بدن که دیگران را آزار می دهد
  • برخی رفتارها شاید فراتر از مرزهایی بروند که به عنوان مرز رفتار مودبانه شناخته می شوند. در این موارد باید دقت داشته باشید تحت تاثیر خشونت لفظی قرار نداشته باشید. آیا حس می کنید همیشه در فشار هستید؟ از جک هایی که گفه می شود حس بدی دارید؟ آیا عزت نفس شما تحت تاثیر قرار گرفته است؟ اگر اینطور است می توانید از رفتارش شکایت کرده یا اگر آن فرد شریک شما در رابطه تان است او را ترک کنید.

واکنش به فرد بی ادب – یاد بگیرید چه چیزی باعث رفتار بی ادبانه می شود.

چگونه به یک فرد بی ادب واکنش نشان دهیم

دلایل متعددی هستند که چرا فردی در مقابل شما رفتار بی ادبانه ای دارد، جدا از انتقام گرفتن برای کاری که شما انجام داده اید. درک اینکه چرا افراد دیگر رفتارهای بی ادبانه دارند کمک می کند دیدگاهی روشن داشته و با اگاهی بیشتر و اجبار کمتر واکنش نشان دهید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا