راه هایی برای تعیین حد و مرز برای محافظت از سلامت روان

تعیین حد و مرز در افراد می تواند برای همه ما مناسب باشد. در بین اعضای خانواده ممکن است شما نحوه برخوردها را مرز بندی کنید. همه ما محدودیت ها و نقص های در رفتار یا در شخصیت خودمان داریم. در جهانی که زندگی می کنیم افراد ارتباطات را مهم می دانند. بدون ارتباط نمی توان زندگی کرد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد.

برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. شما برای این که به موفقیت برسد باید بتواند برقراری ارتباط موثر را داشته باشید. حتی بزرگ ترین تجار دنیا نیز ارتباطات قوی را ایجاد می کنند. ترکیب منطق و احساسات و توازن بین آن ها می تواند به شما در ایجاد رابطه کمک کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای تعیین حد و مرز برای محافظت از سلامت روان چگونه است؟

پیشرفت با تعیین حد و مرز

حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. زندگی باید به گونه ای باشد که به افراد آرامش بدهد نه این که آرامش را از افراد  بگیرد. در مقاله های قبل در ارتباط با این که دوستی و شادی چگونه می توانند مکمل باشند توضیحات کوتاهی دادیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای تعیین حد و مرز برای محافظت از سلامت روان، صحبت کنیم.

ایجاد موقعیت های دشوار در نوجوانان

نوجوانان غالباً در موقعیت های دشواری با دوستان و همسالان قرار می گیرند که در آن ها برای بیان نیازها یا ارزش های خود تلاش می کنند. حتی وقتی حس هایشان به آن ها می گوید که شخصی از مرز آن ها عبو کرده است، ممکن است برای بیان این که شرایط آن ها را ناراحت می کند، مشکل داشته باشند. به همین دلیل، والدین باید با نوجوانان خود کار کنند تا با دیگران تعیین حد و مرز را رعایت کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه تعیین حد و مرز برای همه متفاوت است، اما وقتی به درستی انجام شود ، به نوجوانان کمک می کند تا برای محافظت از خود با دیگران محدودیت ایجاد کنند. تعیین مرزها به نوجوانان اجازه می دهد تا با افراد دیگر درباره آن چه خوب است و چه چیزی برای آن ها مناسب نیست و برای دوستی و روابط دوستانه نوجوان ضروری است، ارتباط برقرار کنند.

مرزها حتی ممکن است با برخی از بزرگسالان در زندگی آن ها مانند مربی یا بستگان ضروری باشد. در این جا چند دستورالعمل در مورد چگونگی کمک به نوجوان برای تعیین مرزها آورده شده است.

مرزها چیست؟

مرزها محدودیت هایی هستند که نوجوانان برای محافظت از خود در برابر آسیب، دستکاری یا سوء استفاده از آن ها تعیین می کنند. به عنوان بیان ارزش خود، تعیین حد و مرز به دیگران اجازه می دهند بفهمند نوجوان شما کیست، برای چه چیزی ارزش قائل هستند و چگونه می خواهند با آن ها رفتار شود. علاوه بر این، مرزها به ایجاد فاصله بین نوجوان شما و سایر افراد در زمان نیاز کمک می کند. مرزهای سالم برای موفقیت روابط مهم است. گذراندن فرایند ایجاد مرزها به نوجوانان کمک می کند تا احساسات خود را بشناسند. حتی بدانند که محدودیت های آن ها چیست و همچنین از آن ها می خواهد که در مورد این احساسات و محدودیت ها به وضوح و صادقانه ارتباط برقرار کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، فرض کنید یک نوجوان در حال تعیین حد و مرز با فردی است که با او ملاقات می کند. Love Is Respect، یک سازمان غیر انتفاعی که به سوء استفاده از دوستیابی در نوجوانان می پردازد. این نشان می دهد که نوجوانان می توانند بگویند: شاید من بتوانم در فضای مجازی ارتباط نزدیک تری برقرار کنم اما بیرون از این فضا این کوه نیستم. یا برعکس یک شخص دیگر می گوید من در فضای عمومی بیشتر می توانم ارتباط برقرار کنم اما در فضای مجازی این گونه نیستم.

چرا تعیین حد و مرز مهم هستند؟

یادگیری نحوه تعیین مرزها – اعم از جسمی و احساسی – بخش مهمی از بزرگ شدن است. همچنین برای ایجاد دوستی و روابط دوستانه با احترام، حمایت کننده و سالم ضروری است. متأسفانه، بسیاری از نوجوانان در تعیین مرز با دوستان و روابط دوستانه خود دچار مشکل می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آن ها را در معرض خطر همه چیز قرار می دهد. از دوستی های ناسالم گرفته تا قلدری و سوء استفاده از دوستیابی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

البته، تعیین مرزها آسان نیست. این ناراحت کننده است. در واقع یک نوجوان را مجبور می کند که برای ارتباطات خود سخت گیری هایی را ایجاد کند. علاوه بر این، انتقال مرزها به دیگران می تواند مکالمات دشوار یا شرایط ناراحت کننده را ایجاد کند. با این حال، این یکی از مهمترین چیزهایی است که نوجوانان باید یاد بگیرند چگونه انجام دهند. نه تنها ایجاد محدودیت با افراد دیگر به حفظ امنیت نوجوان شما کمک می کند، بلکه می تواند از سلامت روان آن ها نیز محافظت کند.

ارتباطات ناسالم نوجوانان

فرض کنید نوجوان شما افرادی در زندگی خود دارد مانند دوستان سمی، شریک کنترل کننده یا بزرگسالان. این افراد باعث می شوند احساس ناراحتی، بی احترامی یا بی لیاقتی در آن ها ایجاد شود. بنابراین باید محدودیت هایی را با آن افراد در نظر بگیرند. اجازه دادن به مردم برای برخورد ناسالم با آن ها نه تنها منجر به روابط ناسالم می شود، بلکه می تواند از نظر روحی و روانی بر نوجوان شما تأثیر بگذارد.

نحوه تعیین حد و مرز

مانند بزرگسالان، نوجوانان در روابط خود با سناریوهای مختلف روبرو می شوند. آن ها ممکن است نیاز داشته باشند به یکی از دوستان خود بگویند که از به اشتراک گذاشتن تکالیف خود راحت نیستند.

راه هایی برای تعیین حد و مرز برای محافظت از سلامت روان

مسائل مربوط به سلامت روان زمانی ممکن است ایجاد شود که شما تعیین حد و مرز نکنید. فقدان تعیین حد و مرز می‌تواند باعث شود وقتی دیگران از محدودیت‌هایی عبور می‌کنند که شما نمی‌دانستید نیاز به برقراری ارتباط دارید، احساس افسردگی، اضطراب یا آسیب دیدگی در شما ایجاد کند. متأسفانه، تعیین و دفاع از مرزهای خود می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر قبلاً این کار را نکرده باشید. با این حال، بدون آن‌ها، خود را در معرض خطر قرار می‌دهید که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرید، تحت درمان ضعیف قرار می‌گیرید و توسط افرادی محاصره می‌شوید که نمی‌دانند به شما آسیب می‌زنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگرچه بسیار زیاد به نظر می رسد، اما نباید تقریباً غیرممکن باشد. نکات زیادی وجود دارد که می توانید از آن‌ها برای دفاع از خطوطی که نمی خواهید دیگران از آن‌ها عبور کنند استفاده کنید. در این‌جا چند راه برای تعیین حد و مرز برای محافظت از سلامت روان خود آورده شده است.

مرزها را تعیین کنید

انگیزه نقل قول الهام بخش اول خودت را دوست داشته باش چون بقیه عمرت را با او سپری می کنی. موفقیت، پذیرش خود، آینده، انتخاب، مفهوم شادی

با نیازهای شخصی خود مرزها را تعریف کنید

قبل از اینکه بتوانید تعیین مرزها را به درستی شروع کنید، باید نیازها و حقوقی را که دارید درک کنید. به حقوق اساسی انسانی خود و نوع توجهی که به طور طبیعی حتی به غریبه های اطراف خود می کنید فکر کنید. این لیست می تواند بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشد. این به شما بستگی دارد. در این‌جا چند نمونه آورده شده است:

  • حق حفظ حریم خصوصی
  • احقاق رفتار محترمانه
  • حق شکست و درس گرفتن از شکست
  • حق سرپیچی از انتظارات غیر منطقی
  • احقاق «نه»های بدون گناه
  • حق داشتن نیازهای به همان اندازه مهم مانند دیگران

این حقوق اساسی مرکز مرزهای شما هستند. این‌ها حقوق غیرقابل مذاکره ای هستند که باید رعایت شوند و شما مدیون هستید که همیشه از آن‌ها حمایت کنید. با استفاده از این‌ها به عنوان خط پایه، می توانید شروع به در نظر گرفتن سایر مرزها کنید. فکر کنید:

ارزش های شما چیست؟

نظرات و اهداف خود را بر اساس چه اخلاقیات و آرمان هایی قرار می دهید؟ چگونه می توانید مرزهایی را تعیین کنید که به خوبی رعایت شوند و آن ارزش ها را تحسین کنید؟ محدودیت های شما چگونه آن ارزش ها را منعکس یا به چالش می کشد؟

چه زمانی نیاز به نه گفتن دارید؟

توجه داشته باشید که چه زمانی احساس ناراحتی می کنید و چه زمانی دوست دارید به چیزهایی «بله» نگفته باشید. قاطعیت برای بسیاری از بخش‌های زندگی ضروری است، و برای قاطعیت در «نه»های خود، ابتدا باید بفهمید که چه زمانی به آن «نه» نیاز دارید.

غرایز شما چه می گویند؟

همراهی به همراه تعیین حد و مرز  راه بسیار خوبی برای ایجاد این کار است، به شرطی که هنگام برقراری ارتباط با آن‌ها سازگار باشند. اگر احساس می‌کنید چیزی یک محدودیت هنوز ناگفته را نقض می‌کند یا حتی باعث ناراحتی شما می‌شود، وقت آن است که یک مرز تعیین کنید.

بدانید محدودیت های شما کجا هستند

هنگامی که نیازهای اساسی خود را شناختید، زمان آن رسیده است که بفهمید محدودیت های شما کجاست. این فقط مربوط به این نیست که قبل از تعیین حد و مرز  به چه نقطه ای می توانید برسید. این در مورد محدودیت های فیزیکی، معنوی، عاطفی و فکری است که بسته به فرد درگیر می تواند متفاوت باشد. مثلاً بین اعضای خانواده، شرکای صمیمی، همکاران و آشنایان کوچک مرزهای متفاوتی خواهید داشت.

اگر درک آن چالش برانگیز است، سعی کنید نموداری برای خود ترسیم کنید و جایی که مرزهای شما برای گروه ها یا افراد مختلف زندگی شما قرار می گیرد را پر کنید. تجسم محدودیت های خود می تواند به شما در ایجاد موانع دقیق و عملی کمک کند.

قاطع باشید خصوصا در راه درست

وقتی تعیین حد و مرز  را اعمال می کنید، باید قاطع باشید تا جدی گرفته شوید. اما به خاطر داشته باشید که قاطعیت نه ظالمانه است و نه بیش از حد بخشنده است. قاطعیت بدون از دست دادن همدلی انسانی محکم است و بدون پرخاشگری مستقیم است.

بهترین گزینه استفاده از جملات “من”، مانند “من احساس می کنم…”، “من دوست دارم…”، یا “من دوست ندارم…” در مقابل جملات اتهامی.

چند نمونه تعیین حد و مرز و قاطعیت مثبت

چند نمونه از قاطعیت مثبت در تعیین مرز به شرح زیر است:

  • وقتی آن را شوخی کردی احساس ناراحتی کردم و دوست دارم که دیگر درباره آن موضوع در برابر من شوخی نکنی.
  • زمانی که تمام جزئیات روزم به این شکل برنامه ریزی می شود، غرق می شوم.
  • وقتی بدون اینکه بخواهی مرا لمس می کنی دوست ندارم.
  • از خود مراقبت کنید

خودمراقبتی برای مثبت اندیشی و سلامت و شادی کلی بسیار مهم است. زمانی که در وضعیت ذهنی خوبی نیستید، تعیین حد و مرز  چالش برانگیز است.

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا