غلبه بر ترس از مرگ

زمانی که صحبت از مرگ و مردن می شود به احتمال زیاد متوجه می شوید که بیشتر این روند به نوعی خارج از کنترل شما خواهد بود. هیچ راه خاصی نیست که بتوانید از طریق ان با اطمینان متوجه شوید چه زمانی یا در چه مکانی خواهید مرد. اما می توانید برای داشتن امادگی بیشتر برای غلبه بر ترس از مرگ غلبه قبل از رسیدن زمان مرگ گام های موثری را در این راه بردارید. به عنوان مثال اگر شما در اثر اتفاقی به کجا بروید. دوست دارید برای چه مدتی در این وضعیت در حمایت دوستان و آشنایان خود بمانید؟ آیا ترجیح می دهید شما را به خانه ببرند یا دوست دارید تا بیشترین حد ممکن در بیمارستان بمانید؟ غلبه بر ترس از مرگ اهمیت دارد.

شاید صحبت کردن در مورد چنین مطالبی در اولین قدم برای دوستان و نزدیکان شما که دوستتان دارند ناخوشانید باشد اما داشتن چنین مکالماتی برای هردو شما و آن ها  ضروری است زیرا در صورت بروز اتفاق ناخوشایندی که شما نتوانید در آن لحظه نظرات و خواسته های خود را بیان کنید به شدت برای آن ها مفید خواهد بود. چنین بحث هایی شاید قادر باشند به شما کمک کنند بتوانید کمی در مورد مرگ نگرانی کمتری داشته باشید.

برای غلبه بر ترس از مرگ به نوعی مرگ را در زندگی خود انعکاس دهید

باید ببینید مرگ و زندگی چطور بخشی از یک حلقه ی یکسان هستند.

​​​​​​​باید بدانید مرگ و زندگی، درست مانند زندگی کردن ما در کنار مخلوقات دیگر، همگی بخش هایی از یک حلقه ی مشابه یا بخشی از روال کلی زندگی هستند. مرگ و زندگی، به جای اینکه دو اتفاق کاملا مجزا باشند، اغلب به طور همزمان با هم اتفاق می افتند. سلول های بدن ما، برای مثال، مرتبا در حال مرگ  و از بین رفتن بوده و بعد در طول زندگی هر فرد به شکل های مختلفی بازسازی خواهند شد. این کار به بدن ما کمک می کند بتواند با دنیایی که در آن هستیم خود را وفق داده و در آن رشد کند.

برای غلبه بر ترس از مرگ باید فکر کنید بدن شما به چه شکل بخشی از یک اکوسیستم پیچیده شده است.

​​​​​​​بدن ما به عنوان یک اکوسیستم باروری برای انواع متعددی از موجودات زندگی خدمت می کند، خصوصا زمانی که زندگی ما به پایان می رسد. زمانی که هنوز زنده هستیم سیستم گوارشی بدن ما خانه ی میلیون ها میکروارگاسم زنده خواهد شد. این ها همه به بدن ما کمک می کنند به قدر کافی سالم بماند تا بتواند از عملکرد سیستم ایمنی  به شکل های خاصی، حتی بعد از فرایندهای شناختی پیچیده، حمایت نماید.

نقشی که بدن شما در طرحی بزرگ از موجودات دارد را به درستی بشناسید.

با نگاه در سطوح بسیار بزرگتر، زندگی همه ی ما به شکل منحصر به فردی به هم وصل شده است. تا جامعه و قومیت خود را بسازیم و این که ما بتوانیم در طول زندگی به چه سطحی از سازماندهی دست پیدا کنیم. بستگی به میزان انرژی و عملکردهای ما دارد.

زندگی شما مانند زندگی تمام کسانی که اطراف شما هستند. از مکانیسم ها و موادی مشابه ساخته شده است. درک درست این دیدگاه می تواند به شما کمک کند قادر باشید. به جهانی بعد از خود فکر کنید که شما دیگر در ان حضور ندارید.

بریا غلبه بر ترس از مرگ  همیشه زمانی را در طبیعت و بیرون از خانه سپری کنید.

​​​​​​​ می توانید پیاده روی و مدیتیشن در طبیعت را امتحان کنید. می توانید تنها به سادگی زمانی را بیرون از خانه و در جایی متفاوت از شکل همیشگی زندگی خود سپری کنید. این فعالیت ها می توانند راه هایی عالی باشند تا درک کنید شما بخشی از یک دنیای بزرگ تر هستید.

زندگی بعد از مرگ را نیز در نظر داشته باشید.

​​​​​​​سعی کنید با خودتان تصور کنید که بعد از مرگ به جایی می روید که در آن همیشه شاد هستید. بسیاری از مذهب ها این موضوع را باور دارند. اگر شما دین خاصی را باور دارید شاید راحت تر باشید که ببینید مذهب شما در مورد زندگی بعد از مرگ چه توضیحاتی را دارد.

زندگی را خوب زندگی کنید

چگونه بر ترس از مرگ غلبه یابیم

برای غلبه بر ترس از مرگ  زندگی خود را تا حد ممکن به بهترین شکل ادامه دهید.

​​​​​​​ می توان گفتدر نهایت بهترین کار این است که زمان زیادی از وقت خود برای زندگی را صرف نگرانی در مورد مرگ و مردن نکنید. به جای این کار هر روز خود را تا حد ممکن سرشار از شادی و لذت سازید. هر کاری که می توانید را انجام دهید تا ذهن خود را از مرگ و مردن دور کنید. و به جای آن روی زندگی کردن و شاد بودن تمرکز داشته باشید.

افراد زیادی که دچار از ترس از مرگ هستند هر روز در مورد مردن فکر می کنند. این یعنی شما کارهایی زیادی دارید که می خواهید هنوز آن ها را انجام دهید. بگذارید این ترس از شما بگذرد و از خودتان بپرسید ” بدترین اتفاقی که امروز ممکن است برای من بیفتد چه خواهد بود؟” امروز من هنوز زنده هستم پس باید هنز زندگی کنم.

زمانی را در کنار دوستانی بگذرانید که دوستشان دارید.

​​​​​​​زمان خود را در کنار کسانی سپری کنید که با شما شاد هستند و شما نیز با ان ها احساس شادی می کنید. زمانی که در کنار کسانی باشید که دوستشان دارید روزهای خوب و به یاد ماندنی ای را پشت سر خواهید گذاشت.

برای مثال اگر بتوانید کاری کنید که نوه های شما خاطرات خوبی از شما در ذهن داشته باشند می توانید مطمئن شوید بعد از مرگ نیز خاطره ی شما در ذهن ها می ماند.

برای غلبه بر ترس از مرگ  یک دست نوشته برای شکر گزاری داشته باشید.

​​​​​​​ یک نوشته ی سپاس گزاری در واقع راهی است که در آن چیزهایی که به خاطر ان از خدا ممنون هستید را نوشته و در یاد داشته باشید. این کار کمک می کند شما روی تمام چیزهای خوبی که در زندگی دارید تمرکز کنید. و البته در مورد چیزهای خوبی که در زندگی دارید و برای آن خوشحال هستید فکر کنید.

هر چند روز یک بار کمی زمان گذاشته در مورد چیزهایی که بابت آن سپاس گزار هستید بنویسید ( نعمت هایی که در زندگی خود دارید ). همه چیز را نوشته، از لحظه استفاده کرده و لذتی که از آن دریافت می کنید را قدر بدانید.

از خودتان به خوبی مراقبت کنید.

​​​​​​​از مشارکت در موقعیت های بد یا انجام دادن کارهایی که باعث زیاد شدن شانس مرگ می شوند خودداری کنید. از فعالیت های ناسالمی مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد یا الکل، یا پیامک دادن در حین رانندگی خودداری کنید. سالم زیستن برخی از فاکتورهای خطری که منجر به مرگ می شوند را از شما دور خواهد کرد.

یک حامی خوب برای خودتان پیدا کنید

پیش خودتان ارزیابی کنید که آیا نیاز است از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

​​​​​​​ اگر ترس شما از مرگ بسیار شدید شده است به طوری که با توانایی شما برای انجام کارهای روزانه و لذت بردن از زندگی تداخل دارد باید برای غلبه بر ترس از مرگ از یک فرد متخصص در سلامت روان کمک بگیرید. برای مثال اگر به خاطر ترس خود از مردن از انجام فعالیت های خاصی خودداری می کنید، پس زمان ان رسیده است که از یک نفر متخصص کمک بگیرید. برخی از علائم دیگری که می گویند شما نیاز به دریافت کمک های حرفه ای دارید عبارتند از:

احساس می کنید به خاطر ترسی که دارید تبدیل به فردی ناتوان، وحشت زده و افسرده شده اید

حس می کنید ترس درون شما هیچ دلیل و منطقی پشت خود ندارد

بیشتر از شش ماه است که با این ترس مواجه شده اید

حتما به درستی درک کنید که از یک متخصص سلامت روان باید چه انتظاراتی داشته باشید.

​​​​​​​

​​​​​​​یک پزشک می تواند به شما کمک کند بهتر ترس خود از مرگ و مردن را درک کرده و البته راه هایی را برای به حداقل رساندن این ترس ها و غلبه بر ان ها داشته باشید. باید به یاد داشته باشید که برخورد کردن با ترس های شدید نیاز به زمان و تلاش کافی دارد. قبل از اینکه ترس های شما قابل مدیریت شوند زمان می برد اما برخی افراد در طول هشت تا ده جلسه شاهد بهبود قابل توجهی در خود خواهند بود. برخی از استراتژی هایی که پزشک شما می تواند برای درمان استفاده کند عبارتند از:

درمان رفتار شناختی برای غلبه بر ترس از مرگ 

اگر از مرگ می ترسید شاید  روال های فکری خاصی داشته اید که به ترس شما شدت می دهند. درمان رفتار شناختی روشی است که پزشک استفاده می کند تا افکار شما را به چالش کشیده و احساساتی که همراه با این افکار هستند را بشناسد. برای مثال شاید با خودتان فکر می کنید ” من نمی توانم با هواپیما پرواز کنم زیرا از اینکه دچار سانحه ی هوایی شده و بمیرم می ترسم ” پزشک در ابتدا شما را به چالش می کشد تا متوجه شوید این افکار واقعی نیستند، شاید با توضیح دادن اینکه پرواز کردن با هواپیما واقعا ایمن تر از رانندگی در جاده است.

سپس شما را به چالش می کشد تا این فکر را با چیزی واقع گرایانه تر جایگزین نماید، برای مثال ” افراد زیادی هستند که هر روز با هواپیما سفر می کنند و بازهم حالشان خوب است. من مطمئنم من هم می توانم خوب باشم “

مواجه درمانی

اگر از مردن می ترسید شاید شروع به دوری کردن از موقعیت ها، فعالیت ها و مکان هایی کنید که ترس شما را تشدید می کنند. مواجه درمانی شما را مجبور می کند تا با ترسی که پیش رو دارید مواجه شوید. در این نوع از درمان پزشک از شما می خواهد تصور کنید در شرایطی قرار دارید که از بودن در ان خودداری می کنید یا از شما می خواهد واقعا در چنین موقعیتی حضور داشته باشید. برای مثال اگر به خاطر ترس از سانحه ی هوایی و مردن خود از پرواز با هواپیما خودداری می کنید شاید پزشک از شما بخواهد تصور کنید در یک هواپیما هستید و بعد بگویید احساسی که دارید را بیان کنید. بعدا او شما را با پرواز واقعی در یک هواپیما به چالش خواهد کشید.

داروها برای غلبه بر ترس از مرگ 

اگر ترس شما از مردن به قدری شدید است که باعث ایجاد اضطراب شدید برای شما شده است پزشک ممکن است شما را به روان درمانی ارجاع دهد که می تواند داروهایی را برای کمک به شما تجویز کند. به یاد داشته باشید که داروهای مورد استفاده برای اضطرابی که همراه با ترس است تنها موقتا اضطراب شما را کاهش خواهند داد. اما داروها علت ریشه ای مشکل را درمان نمی کنند.

  • افکار خود در مورد مرگ و مردن را با دیگران در میان بگذارید.

​​​​​​​همیشه صحبت کردن در مورد ترس ها و اضطراب ها با یک نفر خوب خواهد بود. برخی شاید بتوانند نگرانی های مشابه خود را با شما درمیان گذاشته و در عین حال راهکارهایی را پیشنهاد دهند که خود در زمان مواجه شدن با استرس استفاده می کنند.

کسی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید و برای او توضیح دهید. در مورد مرگ چه فکر و احساسی دارید و چه مدت زمانی است که این حس را تجربه می کنید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا