ترس از مرگ

ترس از مرگ به قدری رایج و متداول است که پروژه های تحقیقی متعددی در مورد آن وجود داشته و همه ی افراد را درگیر خود کرده است، از محققان و دانشمندان گرفته تا رهبران مذهبی. حتی در علم شاخه ای به نام تاناتولوژی وجود دارد که واکنش انسان به مرگ و مردن را بررسی می کند. برخی از یافته های جالب از این مطالعات در مورد ترس از مرگ گرفته شده اند.

بر اساس تحقیق و آمارگیری در سال 2017، دانشمندان نتیجه گرفته اند چیزی حدود 20.3 درصد از آمریکاییان ترس از مردن دارند. جالب اینکه در این تحقیق واکنش های دیگر که شامل مرگ بوده اند نیز بررسی شده اند. مثلا کشتن شدن توسط یک غریبه ( 18.3 درصد ) و کشته شدن توسط کسی که او را می شناسید ( 11.6 درصد)

از همه جالب تر چیزی حدود 20 درصد از این افراد از صحبت کردن در جمع در مورد مرگ نیز می ترسند.

زنان اغلب در مقابل مردان ترس شدیدتری از مردن از خود نشان می دهند. این احتمالا به خاطر این حقیقت است که زنان به احتمال بیشتری مرگ را پذیرفته و در مورد ترس ها صحبت می کنند.

برخی محققان توافق دارند افراد کم سن بیشتر از افراد مسن از مردن می ترسند. با این وجود یکی از تحقیقات صورت گرفته نشان داده است ترس از مرگ اغلب اوقات با زیاد شدن سن کاهش نخواهد داشت.

بعلاوه تحقیقات مشابه نشان داده اند ترس یک بیمار از مرگ بعد از پذیرفتن مراقبت ها در بیمارستان کم خواهد شد. این احتمال وجود دارد که این ها نتیجه ی تحصیلات و مراقبت های عاطفی و روحی و روانی از بیمار توسط کارکنان بیمارستان است.

علائم و نشانه ها

ترس از مرگ | مرکز مشاوره همکده

پزشکان تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ را یک گروه بیماری خاص نمی دانند اما می توان آن را به عنوان یک فوبیای خاص طبقه بندی کرد.

بر اساس گفته های انجمن تخصصی روان شناسی آمریکا، فوبیا یک اختلال اضطراب مرتبط با موقعیت یا چیزی خاص است:

ترس از مرگ زمانی یک فوبیا در نظر گرفته می شود که این ترس:

  • برای بیش از شش ماه ماندگار باشد.
  • مانعی برای زندگی روزانه یا فعالیت های فرد شده است.
  • هربار که فرد در مورد مرگ فکر می کند برای او ایجاد می شود.

علائم کلیدی که یک فرد مبتلا به فوبیای مرگ ممکن است داشته باشد عبارتند از:

  • احساس کلی افسردگی یا اضطراب
  • ترس یا اضطراب شدید در زمان فکر کرن در مورد مرگ یا روال مردن
  • اجتناب از موقعیت هایی که فکر کردن در مورد مرگ یا مردن در ان ضروری است.
  • احساس بیماری یا ناراحتی های گوارشی در زمان فکر کردن در مورد مرگ یا مردن
  • حملات پانیک که می توانند باعث گرگرفتگی، تعریق، سرگیجه و بالا رفتن نامنظم ضربان قلب می شود.

فوبیاها می توانند باعث شوند فرد احساس تنهایی داشته و مانع از تماس با دوستان یا فامیل برای مدت زمانی طولانی می شوند.

علائم ممکن است در طول زندگی فرد بارها نمودار شده و باز از بین بروند. کسی که دچار اضطراب مرگ خفیف می باشد ممکن است اضطراب زیادی را در زمان فکر کردن در مورد مرگ خود یا یکی از عزیزانش تجربه کند، مثلا زمانی که یکی از اعضای خانواده ی او شدیدا بیمار است.

اگر اضطراب مرگ مرتبط با مشکلات اضطراب یا افسردگی دیگر باشد فرد ممکن است علائم خاصی را تجربه کند که مرتبط با مشکلاتی پنهان هستند.

علل و انواع تاناتوفوبیا

ترس از مرگ | مرکز مشاوره همکده

با وجودی که تاناتوفوبیا در کل ترس از مرگ تعریف می شود انواع و علل متفاوتی برای این اضطراب وجود دارد و چیزهایی که فرد ممکن است روی ان تمرکز داشته باشد متغیرند.

فوبیاها می توانند بر اثر اتفاقی در گذشته ی فرد تحریک شده باشند، حتی اگر فرد آن را در گذشته ی خود به یاد نیاورد. محرک های خاص برای تاناتوفوبیا می توانند شامل اتفاقات تلخ و سخت در کودکی باشند که اغلب مرتبط با مردن یکی از عزیزان است.

فردی که مبتلا به یک بیماری سخت و جدی باشد ممکن است در نتیجه ی اضطراب مردن تاناقوفوبیا را تجربه کند، با وجودی که تجربه ی این اضطراب برای بیماری فرد لازم نیست. به جای این، استرس اغلب مرتبط با استرس های روانی است.

تجربه ی اضطراب مرگ می تواند متفاوت باشد و به فاکتورهای فرد بستگی دارد. این ها عبارتند از:

  • سن: تحقیقی در سال 2017 نشان داده است افراد مسن تر اغلب از روال مردن می ترسند در حالی که افراد کم سن از خود مرگ ترس دارند.
  • جنسیت: بر اساس تحقیقات در سال 2012، زنان به احتمال بیشتری از مردان ترس مردن یکی از عزیزان و عواقب مرگ آن ها را تجربه می کنند.

متخصصان پزشکی اغلب اضطراب مرگ را با بسیاری از مشکلات در سلامت روان مرتبط می دانند، از جمله اختلالات افسردگی، اختلالات اضطراب و اختلال استرسی پس از سانحه.

ترس از مرگ می تواند با هریک از این ها مرتبط باشد:

  • برخی فوبیاها، اضطراب مرگ همراه با انواع متفاوتی از فوبیاهاست. متداول ترین نوع از فوبیاها چیزهایی هستند که می توانند باعث آسیب رساندن به فرد یا مرگ شوند مانند مارها، عنکبوت ها، هواپیما یا ارتفاع.
  • اختلالات پانیک، ترس از مردن در اختلالات اضطراب نقش خواهد داشت، مانند اختلالات پانیک. در طول حمله ی پانیک، افراد حس می کنند کنترل خود را از دست داده و ترس شدیدی از مردن یا مشکلی نزدیک را تجربه می کنند.
  • بیماری اختلال اضطراب، اضطراب مرگ می تواند مرتبط با اختلالات اضطراب بشد. در اینجا فرد ترس شدیدی از بیمار شدن داشته و نگرانی های بیش از حدی برای مردن را تجربه می کند.

غلبه بر ترس از مرگ

شبکه های حمایت گروهی می توانند به فرد در مقابل اضطراب مرگ کمک کنند. برخی افراد بر اثر باورهای مذهبی خود به ترس از مرگ می رسند و این ها می توانند ترس از مردن را در دیگران جاودانه سازند.

کسانی که اعتماد به نفس بلا، سلامت خوب و باوری قوی به داشتن زندگی خوب در جهان دیگر دارند به احتمال کمتری از افراد دیگر ترس از مرگ را تجربه می کنند.

پزشک ممکن است به بیمار تاناتوفوبیا پیشنهاد دهد برای اختلال اضطراب، فوبیا و یا دیگر علائم پنهان محرک ترس درمان های مناسبی دریافت کند.

درمان ها اغلب شامل نوعی از رفتاردرمانی یا گفتار درمانی می شوند. این درمان ها سعی دارند به فرد آموزش دهند تا دوباره روی ترس های خود تمرکز کرده و با صحبت در مورد نگرانی هایش روی آن ها کار کند.

گزینه های درمانی برای اضطراب مرگ 

ترس از مرگ | مرکز مشاوره همکده
  • درمان رفتارشناختی یا CBT

درمان رفتار شناختی می تواند به تدریج الگوهای رفتاری فرد را تغییر دهد در نتیجه رفتارهای جدید و روش های تازه ای برای فکر کردن را ایجاد خواهد کرد.

پزشک به بیمار کمک می کند راه حل هایی موثر برای غلبه بر احساس اضطراب خود پیدا کند. آن ها می توانند برای ایجاد استراتژی هایی تلاش کنند که به آن ها اجازه می دهد آرام بوده و در زمان صحبت کردن یا فکر کردن در مورد مرگ ترسی نداشته باشند.

  • روان درمانی

روا نشاسی یا گفتار درمانی شامل صحبت کردن در مورد نگرانی ها و ترس ها با یک روان شناس یا روان درمان است. این متخصصام کمک می کنند فرد متوجه علت ترس خود شده و استراتژی هایی را برای مقابله با اضطراب هایی که در طول روز ایجاد می شوند یاد بگیرد.

  • در معرض گذاشتن برای ترس از مرگ

این روش درمانی به فرد کمک می کند با ترس های خود مواجه شود. بیمار به جای اینکه احساسات خود در مورد مرگ را در نظر نگرفته یا به نگرانی های خود بی توجه باشد، تشویق می شود با ترس های خود مواجه گردد.

پزشک با قرار دادن تدریجی بیمار در معرض ترس خود در محیطی ایمن درمان را انجام خواهد داد، تا زمانی که واکنش های اضطراب کاهش یابند و فرد بدون ترس بتواند با افکار و احساسات خود برخورد کند.

ترس از مرگ | مرکز مشاوره همکده
  • داروها

اگر پزشک مشکل دیگری را در سلامت روان فرد تشخیص دهید، مانند اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال ترس بعد از سانحه، ممکن است داروهای ضداضطراب را تجویز نماید. این ها شامل مسدود کننده های بتا یا داروهای ضدافسردگی هستند.

زمانی که بیمار در کنار روان درمانی از داروها استفاده کند اغلب نتیجه ی موثرتری خواهد داشت.

با وجودی که داروها ی توانند برای کاهش احساس ترس و استرس در کوتاه مدت مفید باشند اما مصرف طولانی مدت از این داروها راه حل ایده الی نخواهد بود. به جای ان کار کردن روی ترس ها در روال درمان به احتمال بیشتر راه موثری برای طولانی مدت می باشد.

  • تکنیک های ریلکسیشن

تمرین مراقبت از خود می تواند برای بهبود کلی سلامت فرد موثر باشد، از جمله کمک کردن به فرد تا بتواند بهتر با اضطراب خود برخورد کند. این ها عبارتند از:

  • تمرینات تنفسی عمیق
  • مدیتیشن یا تمرکز روی تصویرسازی مثبت
  • تمرکز روی اشیای خاص در اتاق مانند شمردن کاشی های روی دیوار

غلبه بر ترس از مرگ

ترس از مرگ | مرکز مشاوره همکده

تاناتوفوبیا و آکروفوبیا (ترس از ارتفاع) هردو فوبیاهایی هستند که می توانند زندگی فرد را تغییر دهند اما کسانی که از این مشکلات رنج می برند نباید ناامید شوند. چیزهای متعددی هستند که می توانید برای کاهش علائم و غلبه بر ترس های خود انجام دهید.

  • از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

داشتن یک متخصص برای کمک کردن اغلب اولین گام است. به خاطر جنبه های فیزیکی، روانی و عاطفی فوبیای مرگ، کسانی که از این بیماری رنج می برند نباید مجلات را به تنهایی بخوانند. پیدا کردن یک متخصص ماهر در مقابله با فوبیا می تواند تفاوت میان موفقیت و شکست را تعیین نماید.

  • برای رفع ترس از مرگ درمان را امتحان کنید.

یکی از چیزهایی که مشاور شما می تواند امتحان کند درمان رفتار شناختی است. این درمان استفاده می شود تا فرد بر افسردگی، اضطراب و فوبیاهای مختلف غلبه یابد. ترس از مردن به عنوان یک اختلال جداگانه شناخته نمی شود اما اغلب متخصصان این روش را برای آن موثر می دانند.

  • مرگ را تبدیل به بخشی از زندگی خود کنید.

هدف نهایی از درمان های مرتبط با مرگ رها نشدن از افکار مرتبط با مرگ نیست اما باید این ایده ها را کنار بگذارید تا تاثیری منفی روی زندگی شما نداشته باشند. به جای اینکه مرگرا به عنوان اتفاقی منفی ببینید باید آن را چیزی مثبت در ذهن داشته باشید.

شما باید مرگ را تبدیل به بخشی از زندگی خود کنید. این یعنی ترس های مرتبط با مرگ را در نظر بگیرید –چه برای مرگ خودتان باشد، مرگ کسانی که دوست دارید، درد در زمان مردن یا بعد از زمان، ترس از خاگسپاری، فاسد شدن و تجزیه ی بدن و یا تمامی این ها. پذیرفتن مرگ خود چیزی طبیعی است اما اضطراب مرگ در دنیای مدرن چیزی عادی نیست.

منابع
betterhelp.commedicalnewstoday.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا