تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ

تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ تقریبا یک فوبیای پیچیده است. اغلب افراد، اگر نگوییم همه، از مردن می ترسند. برخی افرد از اینکه بمیرند ترس دارند و برخی دیگر؛ آن هایی هستند که از عملی که باعث مرگ می شود می ترسند. با این وجود اگر این ترس بسیار آشکار بوده و روی زندگی روزانه ی فرد اثر بگذارد گفته می شود او دچار یک فوبیای کامل است.

نقش مذهب

افراد زیادی که ترس از مرگ دارند به خاطر باورهای مذهبی است. خصوصا اگر دوره ای در این مورد تحقیق کرده باشند. برخی افراد فکر می کنند می دانند بعد از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد. اما شاید این نگرانی آن ها درست نباشد. برخی باور دارند مسیر نجات بسیار مستقیم و محدود است و ترس دارند که هرگونه سرپیچی یا اشتباه می تواند باعث محکومیت نهایی آن ها شود.

باورهای مذهبی بسیار شخصی هستند. حتی یک متخصص با همان دین شاید کامل نتواند باورهای بیمار خود را درک کند. اگر ترس از مرگ ریشه در مذهب داشته باشد. اغلب دیدار با یک مشاور متخصص از بین رهبران مذهبی همان دین موثر خواهد بود. البته هیچگاه نباید این را جایگزین مشاوره با متخصص سلامت روان کرد.

انواع ترس ها

تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ
  • ترس از ناشناخته ها

تاناتوفوبیا می تواند ریشه در ترس از ناشناخته ها داشته باشد،. این بخشی از خلقت انسان است که دوست دارد جهان اطراف خود را شناخته و درک کند. اما اینکه بعد از مرگ چه اتفاقی می افتد را نمی توان تا زمانی که زنده هستیم حتمی اثبات کنیم.

کسانی که بسیار باهوش و کنجکاو هستند اغلب بیشتر در خطر این نوع از تاناتوفوبیا می باشند، همچنین افرادی که زیاد از مبلغان یا رهبران مذهبی در مورد باورهای دینی سوال و تحقیق می کنند.

  • ترس از دست دادن کنترل

مانند دانش، کنترل نیز چیزی است که بشر برای ان تلاش می کند. هنوز عمل مردن کاملا خارج از کنترل هر فرد است. کسانی که ترس از دست دادن این کنترل را دارند شاید تلاش کنند با کمک چک آپ های پزشکی سخت و دقیق و داشتن برنامه های سالم مانعی برای مرگ ایجاد کنند.

به مرور زمان می بینید کسانی که دچار این نوع از تاناتوفوبیا هستند در خطر اختلال وسواس فکری-عملی، اختلال خود بیمار انگاری و تفکرات خیالی می شوند.

  •  درد، بیماری و یا از دست دادن شان و وقار
تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ

برخی افرادی که در ظاهر ترس از مرگ دارند در واقع از خود مرگ نمی ترسند. به جای ان از موقعیت هایی هراس دارند که اغلب همراه با عمل مردن است. آن ها شاید از داشتن دردهای طاقت فرسا، بیماری های سخت یا حتی برای از دست دادن شخصیت و شان خود بترسند. این نوع از تاناتوفوبیا را می توان با سوالات دقیق در مورد ترس های خاص تشخیص داد.

 افراد زیادی که دچار این نوع ترس هستند اغلب از نوموفوبیا ( ترس دور بودن از تلفن همراه و در دسترس نبودن)، هیپوکندریا (خود بیمارانگاری) و دیگر اختلالات روان تنی ( فرد با علائم فیزیکی می رود اما بیماری او رانی تشخیص داده می شود) رنج می برد.

  • ترس از مرگ در کودکان

ترس از مرگ برای کودکان می تواند به والدین ضربه ی زیادی بزند اما این می تواند بخشی عادی از فرایند رشد باشد. کودکان در کل دارای کمبود مکانیسم دفاعی، باورهای مذهبی و درکی از مرگ هستند، چیزهایی که به والدین در برخورد با ان کمک می کند. همچنین کودکان درست زمان را درک نکرده و برای ان ها پذیرش اینکه فردی ممکن است رفته و دوباره برگردد سخت خواهد بود.

این فاکتورها می تواند کودک را سردرگم کرده و گاهی چیزی که مفهوم مرگ دارد را برای ان ها بسیار ترسناک کند. البته نسبت دادن این ترس به فوبیا به شدت و مدت زمان وجود آن بستگی دارد.

اغلب مشکل در کودکان فوبیا تشخیص داده نمی شود مگر اینکه برای بیشتر از شش ماه حضور داشته باشد.

  • نگرانی هایی برای خویشاوندان

افراد زیادی که از تاناتوفوبیا رنج می برند از خود مرگ نمی ترسند بلکه نگران چیزی هستند که بعد از مرگشان برای خانواده اتفاق می افتد.

این اتفاق در کسانی که به تازگی بچه دار شده اند، والدین مجرد یا مراقبان کودک یا سالمند بسیار رایج است. ان ها شاید نگران ضربه خوردن مالی خانواده باشند یا اینکه نبود کسی برای مراقبت از ان ها.

ترس های مرتبط

چیز عجیبی نیست که افراد دچار تاناتوفوبیا ترس های مرتبط دیگری نیز پیدا کنند. ترس از سنگ قبر، تشییع جنازه و دیگر نمادهای مرگ متداول است زیرا این ها یاداوری برای فوبیای اصلی خواهند بود. ترس از روح یا دیگر موجودات نیز رایج است، خصوصا در کسانی که تاناتوفوبیا ریشه در فاکتورهای مذهبی دارد.

تشخیص

علل و پیچیدگی های محتمل زیادی برای این فوبیا وجود دارد، تشخیص تاناتوفوبیا باید حتما توسط یک فرد متخصص و با تجربه در زمینه ی سلامت روان انجام شود.

او ممکن است از شما سوالاتی کرده و به فرد بیمار کمک کند بفهمد چه اتفاقی می افتد. او می تواند علائم اختلالات مرتبط را تشخیص داده و درمان مناسب را برای فرد تجویز نماید.

درمان ترس از مرگ

درمان اضطراب و فوبیاهایی مانند تاناتوفوبیا روی کاهش نگرانی و وحشت همراه با این موضوع تمرکز دارد. برای این کار شاید پزشک یا یا چند مورد از گزینه های زیر را پیشنهاد دهد:

گفتار درمانی

به اشتراک گذاشتن تجربیات خودتان با یک متخصص کمک می کند بهتر بتوانید با احساسات خود برخورد کنید. فرد درمانگر به شما کمک می کند راه های جدیدی برای برخورد با این اتفاقات در زمان ظهورشان یاد بگیرید.

درمان رفتارشناختی

این نوع درمان روی یافتن راه حل های عملی برای مشکلات تمرکز دارد. هدف این است که در نهایت الگوی فکری فرد را تغییر داده و وقتی در مورد مرگ یا مردن صحبت می شود ذهنش آرام بماند.

تکنیک های ریلکسیشن در بهبود ترس از مرگ

مدیتیشن، تخیل و تکنیک های تنفس می توانند به کاهش علائم فیزیکی اضطراب در زمان بروز فوبیا کمک کنند. به مرور زمان این تکنیک ها کمک می کنند ترس شما به طور کلی کاهش یابد.

داروها برای رفع ترس از مرگ

شاید پزشک شما برای کاهش اضطراب و احساس وحشتی که در این فوبیا متداول است دارو تجویز کند. دارو به ندرت یک راه حل طولانی مدت خواهد بود. شاید برای مدت زمان کوتاهی دارو استفاده شود، زمانی که شما روی مواجه شدن با ترس خود در طول درمان کار می کنید.

چه زمانی کمک بگیرید؟

دریافت کردن یا نکردن کمک در هر فوبیایی یک تصمیم کاملا شخصی است. چه شما برای این فوبیا از یک متخصص کمک بگیرید یا نه، ترس از مرگ می تواند مشکلی در زندگی هرروزه ی شما باشد.

برخلاف بسیاری از فوبیاهای دیگر که بر اثر حوادث خاصی تحریک می شوند، مانند دیدن یک عنکبوت، ترس از مرگ همواره در پس زمینه ی ذهن شما خواهد بود. بسیاری از بیماران می گویند این ترس در شب وقتی که در تاریکی تنها هستند یا مشغول کارهای روزانه نمی باشند بدتر می شود.

منابع
healthline.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا