ترس از مرگ یا Thanatophobia چیست؟

ترس یک احساس استاندارد انسانی است، احساسی که همه ما چندین بار در طول زندگی خود تجربه کرده ایم. همه ما احتمالاً همه چیز را تجربه کرده ایم، از ترس لحظه ای مانند از دست دادن تعادل خود یا شنیدن صدای بلند تا ترس های ثابت تر مانند ترس از ارتفاع یا پرواز در هواپیما. بعضی از ما حتی ترسهای شدید و وحشتناکی داریم که زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از نمونه های چنین هراسی، ترس Thanatophobia است که به آن ترس از مرگ نیز گفته می شود. مطمئناً بسیاری از ما از مرگ می ترسیم، اما برای آن دسته از ما که دچار ترس از هراسی هستیم، این ترس شدیدتر و غالباً اضطراب آور است.

تاناتوفوبیا با تبدیل شدن به یک نگرانی روزمره و گریزناپذیر، ترس مشترک از مرگ و مرگ را به شدت منتقل می کند. با این حال، حتی در حد اعصاب آن، آن دسته از ما که تجربه تواتوفوبیا را داریم تنها نیستیم. این یک ترس است که بسیاری را تحت تأثیر قرار می دهد و یک ترس است که می تواند با کمک استراتژی های مختلف مقابله ای و / یا کمک حرفه ای تسکین یابد. برای کمک حرفه ای می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

ترس از مرگ طبیعی است.

در برخی سطح، همه ما از مرگ می ترسیم. بسیاری از ما می دانیم که گاهی اوقات مرگ می تواند به معنای درد ناشی از خود فرایند مرگ یا درد عاطفی برای عزیزانی باشد که ترک می کنیم. منطقی است که بخواهیم از درد روحی و روانی اجتناب کنیم و بنابراین، ما نظریه پردازی می کنیم، منطقی است که بخواهیم از مرگ اجتناب کنیم.

هیچ یک از ما به ویژه بدون تأثیرگذاری یا زندگی معنادار نمی خواهیم این دنیا را ترک کنیم. ترس زیاد در مورد مرگ به دلیل از دست دادن فرصت ها یا کمبود وقت است. به ویژه، به نظر می رسد بسیاری از ما بدون داشتن فرصتی برای گذراندن زندگی ای که می خواستیم، یا ایجاد ارتباطات معنی دار، از مرگ می ترسیم. این کاملاً قابل درک است زیرا اینها اغلب مواردی هستند که زندگی را زیبا و استثنایی می کنند.

گرچه مرگ ترسی بی دلیل نیست، اما در عین حال چیزی است که نمی توان از آن اجتناب کرد. غالباً پرداختن به مرگ به طور مداوم می تواند مانع زندگی ما در زندگی شود. به نوعی، این تفکر بیش از حد روحیه جوان ما را می کشد زیرا لحظاتی را به وحشت انداختن در مورد آینده می گذرانیم به جای اینکه بیشتر لحظات حال خود را بسازیم.

عدم اطلاع از مرگ

مردن نیز چیزی است که ما از بسیاری جهات چیز زیادی در مورد آن نمی دانیم. ما نمی توانیم دوستی را فراخوانی کنیم و از او بپرسیم که مرگ چگونه است، همانطور که می پرسیم مینه سوتا چگونه است یا اینکه پدر و مادر شدن برای اولین بار چه حسی دارد. مرگ به دلیل رمز و رازی که در خود دارد، برای بسیاری از ما مفهومی به خصوص ترسناک است. غلبه بر ترس آسان نیست وقتی نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. طبیعی است که از چیزهای ناشناخته بترسیم، زیرا این امر باعث می شود احساس ناتوانی در آماده سازی یا آرامش خود برای آن وضعیت کنیم.

وقتی نمی دانیم چه چیزی در راه است، نمی توانیم استراتژی های خروج، برنامه های حمله را تنظیم کنیم یا در غیر این صورت خود را برای آنچه قرار است آماده کنیم، آماده کنیم. در حالی که کسانی که ترس از مار دارند، به عنوان مثال، می توانند برای جلوگیری از خانه خزندگان در باغ وحش گام بردارند یا در مورد اینکه در هنگام مواجهه با یک مار در طبیعت چه کاری باید انجام دهند، یاد می گیرند، مرگ بسیار قابل پیشگیری نیست و لزوما چیزی نیست که بتوانیم برای آن آماده شویم به همان شیوه. این امر ترس از مرگ را ترسناک تر می کند و قابل درک است.

زندگی با هشدار بالا

زندگی با هراسی مانند تاناتوفوبیا کار ساده ای نیست. ساده نیست که به مرگ فکر کنیم و حتی ترس از پایان ناشناخته دشوارتر است. اگر می دانستیم چگونه می توانیم ترس را همین طور خاموش کنیم، احتمالاً قبلاً این کار را می کردیم. همه ما تلاش می کنیم که دیگر به چیزی فرمایشی فکر نکنیم، اما وقتی چیزی غیرقابل اجتناب باشد، مانند مرگ، این مبارزه شدت می گیرد. این بدان معناست که ما به طور مداوم به ترس خود فکر می کنیم، که باعث می شود بیش از حد مراقب باشیم و اغلب قادر به آرامش نیستیم.

آنچه باعث ایجاد مزاحمت بیشتر در این ترس هراس می شود، استرس و اضطرابی است که در طول سفر ایجاد می شود. کسانی که با تواتوفوبیا زندگی می کنند اغلب با هوشیاری بالا زندگی می کنند و به طور مداوم مراقب علائم مرگ هستند. این کار انرژی زیادی را می گیرد و اغلب به بدن ما وقت مناسب برای استراحت از عوامل استرس زای روزانه را نمی دهد. تاناتوفوبیا اغلب با هیپوکندری، افزایش اضطراب در مورد سلامتی فرد در ارتباط است.

نکته قابل توجه

افراد برای ثبت یا دلالت بر مرگ کمتر یا احتمالی در هر دو مورد، از بیماری های جزئی یا عادی بهداشت استفاده می کنند. سردرد شایع ممکن است به نشانه هشدار سکته مغزی، سرفه روزمره به طاعون و غیره تبدیل شود. زندگی با این نوع اضطراب می تواند طاقت فرسا باشد و احساس لبه و تحریک پذیری برای ما ایجاد کند.

ممکن است همه ما هر از چندگاهی در هنگام فوت یکی از عزیزان و یا افزایش سن به مرگ فکر کرده و از آن ترس داشته باشیم، اما هنگامی که این ترس زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ترس از هراسی سخت ظاهر می شود. طبق مرکز اختلالات اضطرابی، علاوه بر احساس ترس مداوم از مرگ، برخی از علائم تاناتوب هراسی نیز ممکن است شامل مشکل تنفس، ضعف و غیره هم ایجاد شود.

ذهن آگاهی

بخشی از مبارزات هراس، مانند تواتوفوبیا، این است که تا حد زیادی در ذهن ما رخ می دهد، و گاهی اوقات ترک این فضای ترس و نگرانی بسیار دشوار می شود. ذهن آگاهی استراتژی است که می تواند به افراد کمک کند تا از اضطراب های خود فرار کرده و به لحظه فعلی برگردند. ذهن آگاهی یک تکنیک نسبتاً رایج است که برای به دست آوردن احساسات منفی مختلف از جمله ترس، تحریک پذیری و اضطراب استفاده می شود. نشان داده شده است که ذهن آگاهی باعث کاهش نشخوار فکری، استرس و اضطراب می شود.

نکته قابل توجه

استفاده از یک تمرین آگاهانه در زندگی روزمره ممکن است به شما کمک کند برخی از افکار اضطراب آور در مورد مرگ را تسکین دهید. علاوه بر این، زندگی در یک حالت فعلی می تواند به کسانی که ترس از مرگ دارند کمک کند تا بر زندگی در لحظه تمرکز کنند تا ترس از آنچه در آینده خواهد آمد. افزودن ذهن آگاهی به زندگی شما نیازی به دردسر زیادی نیست زیرا انواع مختلف ذهن آگاهی وجود دارد. فرصت های زیادی برای یافتن آنچه برای شما مفید است وجود دارد. یوگا، مدیتیشن و تای چی همه نمونه های مختلفی از شیوه های ذهن آگاهی است که می توان آنها را در زندگی خود گنجاند.

با توجه به اشکال مختلف ذهن آگاهی، بسیاری از افراد آسان می گیرند که یکی از آنها را دوست داشته باشند و به آن پاسخ دهند. ذهن آگاهی می تواند به عنوان یک راهکار مقابله ای مورد استفاده قرار گیرد تا وقتی احساس ترس می کنید، به آن متوسل شوید زیرا می تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند و نشخوار پس از مرگ را متوقف کند. از تمرین ذهن آگاهی شما می توان برای مقابله با برخی از علائم نفوذپذیرتر از ترس مانند اعصاب غیرقابل کنترل یا لرزش اندام استفاده کرد.

حواس پرتی سازنده

روانشناسان دریافته اند که وقتی با احتمال مرگ روبرو می شویم، بسیاری از ما به طرز شگفت آور سازنده ای به حواس پرتی روی می آوریم. وقتی به مرگ فکر می کنیم، غالباً با انجام کاری که به ما کمک می کند احساس زنده بودن کنیم، با این افکار مقابله می کنیم. پس از شنیدن اخبار در مورد یک فاجعه طبیعی، ممکن است احساس لرزش کنید و تصمیم بگیرید که برای دویدن بروید،

فعالیتی که باعث نشاط و سلامتی می شود. اگر یکی از عزیزانتان از یک مشکل سلامتی رخت بربندد، ممکن است در ایجاد دستورالعمل های سالم برای خانواده یا شنا سرمایه گذاری کنید. این مفهوم حواس پرتی سازنده در طول زندگی ما ادامه می یابد زیرا زندگی خود را پر از معنی می کنیم. به این ترتیب، پادزهر اضطراب مرگ، شادی و زندگی تا حد زیادی است.

حواس پرتی سازنده همچنین می تواند در مقیاس بزرگتر و مشترک وجود داشته باشد. بسیاری از مردم دریافتند که جامعه مذهبی آنها به آنها کمک کرده است تا با خیال راحت تر با ایده مرگ احساس آرامش کنند. این احتمالاً به این دلیل است که بسیاری از ادیان ایده ای درباره زندگی پس از مرگ یا “آنچه بعدی می آید” ارائه می دهند. این مفهوم می تواند به ما کمک کند تا نسبت به ترس ناشناخته مرگ از امنیت بیشتری برخوردار شویم. بعلاوه، تعامل با جامعه ای که ارزشهای مشترکی با شما دارد می تواند به معنادارتر شدن زندگی شما کمک کند.

نکته قابل توجه

وقتی ما دارای دستورالعمل هایی مانند اعتقادات اخلاقی یا اعتقادی هستیم. تصمیم گیری در مورد زندگی ما و تعیین اینکه آیا به آنچه در زندگی می خواهیم می رسیم، آسان تر است. احساس موفقیت یا ایده اینکه ما در کاری که قصد داریم در زندگی انجام دهیم موفق هستیم، می تواند احتمال مرگ را کمتر ترسناک جلوه دهد. این بدان معنا نیست که اگر شما به یک جامعه مذهبی تعلق ندارید که ترس شما از مرگ باقی خواهد ماند یا تقویت می شود. دقیقاً همانطور که برای برخی از افراد، ذهن آگاهی می تواند به عنوان یک استراتژی برای مبارزه با اضطراب عمل کند. یک جامعه مذهبی پشتیبانی ممکن است این کار را انجام دهد برای دیگران نیز همین است.

روشهای مختلفی وجود دارد که می توان از طریق مهارتهای مقابله ای مختلف و تمرینات آرامبخش، مبارزه با ترس از مرگ را آغاز کرد. حتی در این صورت، یادگیری استراتژی های جدید مقابله ای برای مقابله با تواتوفوبیا کار ساده ای نیست. این مهارت های آموخته شده به زمان و تمرین نیاز دارند. اغلب اوقات تمرین روشهایی مانند ذهن آگاهی هنگام جفت شدن با درمان بهترین نتیجه را می دهد.  مرکز مشاوره همکده دارای متخصصین بهداشت روان است که می توانند به شما کمک کنند برای غلبه بر هراسی مانند ساناتوفوبیا کار کنید.

منابع
regain.us/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا