چگونه بر استرس، اضطراب و ترس خود غلبه کنیم؟!

غلبه بر ترس و استرس چگونه ایجاد می شود؟ اکثر ما گاهی اوقات احساس اضطراب یا ترس می کنیم. اما اگر این مسئله زندگی را تحت تاثیر قرار داده باشد، باید با مواردی که می توان آن ها را امتحان نمود، بر این مشکلات غلبه کرد. لورا هاردن در این باره می گوید: اجازه ندهید ترس مانع شما شود. به عبارتی می توان گفت ترس و اضطراب می توانند بازدارنده هایی قوی باشند. شاید در اوایل حضور بشر بر روی زمین انسان ها طعمه کفتار های عظیم یا سایر حیوانات می شدند، اما امروزه روانشناسان به  دنبال حمله های روانی هستند. گرفتار شدن در دام ترس و اضطراب مدام  باعث دوری از روند موفقیت های روزانه و بلند مدت می شود. پس باید دید که چگونه بر استرس و ترس خود غلبه کنیم؟! برای این کار راه های زیادی است، مانند  مشاوره تلفنی روان شناسی. در ادامه مقاله نیز ما مجموعه ای از نکات تحقیقاتی را برای غلبه بر ترس مزمن، اضطراب و استرس های روزمره شما گردآوری کرده ایم. اما قبل از آن باید بدانیم ترس و اضطراب چگونه شکل می گیرند.

چه عواملی باعث ایجاد ترس می شود؟!

یکی از احساسات قدرتمند در وجود آدمی، احساس ترس است که همراه با خود تاثیرات بسیار زیادی بر روح و جسم دارد. گرچه ترس می تواند در مواقع اضطراری پاسخ های قدرتمندی به ما بدهد اما در عین حال می تواند بازدارنده ای قوی هم باشد. ترس می تواند برای هر فردی در دوره ای کوتاه مدت پدید آید یا این که در طولانی مدت شما را با خود درگیر نماید. برخی افراد دچار ترس می شوند و تمایل دارند از موقعیت هایی که باعث ترس و اضطراب آن ها می شود، دوری کنند. اما باید بدانید عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می تواند باعث بروز این فاکتور حساس در آدمی شود.

ترس از برخی موارد و موقعیت ها مانند حمله حیوانات یا سیل و آتش سوزی می تواند باعث امنیت شما شود. در کنار این عوامل بیرونی و محیطی، ترس از شکست هم می تواند هر فردی را برای رسیدن به موفقیت های بزرگ آماده کند. اما اگر این مسئله بزرگ شود، می تواند مانع عملکرد های دقیق شود و به عنوان گزینه ای بازدارنده از حرکت شماجلوگیری کند. دقت داشته باشید که عوامل موثر بر ترس و نحوه رفتار در زمان بروز ترس برای هر شخص متفاوت است. اما اجازه دهید این نکته را اشاره کنیم که اولین قدم برای بهبود، دانستن عوامل بروز ترس است. این مطلب را می توانید با مشاوره تلفی روانشناسی و کمک از روانشناسان نیز شناسایی نمایید.

چه عواملی باعث بروز اضطراب می شود؟!

ترس، استرس و اضطراب به صورت زنجیرواری به هم متصل هستند. در حقیقت این عوامل مرتبط با هم می توانند بر ذهن فرد تاثیر داشته باشند. ترس در مقاطعی باعث استرس و در نهایت استرس های مدام باعث بروز اضطراب می شود. پس می توان گفت اضطراب هم مدلی از ترس است. اضطراب و استرس مدام می تواند سبک زندگی تان را تغییر داده و شما را از انجام کار ها بازدارد.

البته دقت کنید که اضطراب تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی خواهد داشت. پس در حقیقت باید بدانید که کلمه اضطراب برای توضیح نگرانی یا ترس آزاردهنده و ادامه دار استفاده می شود. خصوصا زمانی که ترس مربوط به آینده باشد استرس و اضطراب راه خود را به ذهن و زندگی فرد راحت تر باز می کنند. با توجه به اتصال قدرتمند این سه فاکتور حساس، اتفاقاتی که در حین بروز می افتد هم می توانند مشابه با هم باشند. وجود ترس، استرس و اضطراب، باعث به کار افتادن سریع ذهن و جسم می شود و همراه با خود نمودهای بیرونی هم دارد.

نمود های بیرونی ترس، استرس و اضطراب

همان طور که اشاره کردیم، ترس، استرس و اضطراب متصل به هم هستند و می توانند نمود های بیرونی هم داشته باشند. به عبارتی در حضور این فاکتور ها بدن از خود واکنش های خاصی نشان می دهد. این واکنش ها را می توان با مشاوره تلفی روانشناسی یا مشاوره حضوری شناسایی نمود. اما ممکن است قلب شما سریع بتپد یا احساس بی نظمی در نبض خود داشته باشید و حتی تند تند تنفس کنید. گاهی در عضلات خود احساس ضعف می کنید و در پی آن ممکن است تعرق زیادی داشته باشید. احساس سرگیجه و سرمای آنی یا یخ زدگی بدن هم یکی دیگر از نمود های بیرونی این گزینه های خاص هستند.

گاهی وجود ترس، استرس و اضطراب مانع از غذا خوردن شما می شود و در دهان خود نیز احساس خشکی می کنید. برخی از افراد هم در نمود های بیرونی خود دچار تشنج جسمی یا عضلانی می شوند. این نمود های بیرونی در واقع به دلیل أمادگی بدن برای شرایط اضطراری است. این مسئله از لحاظ علمی خون را به ماهیچه ها برده، قند شما را زیاد می کند و توانایی ذهنی جهت تمرکز بر روی عوامل تهدید را ایجاد می نماید. اضطراب در طولانی مدت شرایط را با چالش های بیشتری مواجه کرده و حتی فرد را برای برنامه ریزی در زندگی آینده خود با مشکل روبرو می کند. این مسئله حتی باعث کاهش اعتماد به نفس هم می شود. به همین دلیل لازم است تا راهکار هایی برای غلبه بر عوامل موجود بیابیم.

چگونه بر استرس،‌اضطراب و ترس خود غلبه کنیم؟

غلبه بر ترس و استرس

اجازه دهید قبل از این که به بررسی راه های غلبه بر فاکتور های چالشی بپردازیم، نکته ای مهم را اشاره نماییم. بهترین کار برای غلبه بر ترس، استرس و اضطراب، مراجعه به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره می باشد. با مراجعه به گروه متخصصان همکده می توانید از بهترین خدمات استفاده نمایید و حتی از مشاوره تلفی روانشناسی هم بهترین استفاده را ببرید. در ادامه نیز ما راه هایی را برای بهبود شرایط مربوط به ترس و اضطراب بیان کردیم. علائم بسیار زیادی می توانند نشان دهنده این دو فاکتور اساسی باشد. در واقع ترس و اضطراب با علائم جسمی،‌علائم ذهنی، تغییر در رفتار و علام حمله های پانیک و وحشت خود را نشان می دهند. به همین دلیل باید راه های پیروزی بر علائم مختلف را یافت.

برای غلبه بر ترس و استرس، نفس عمیق بکشید.

تنفس عمیق یکی از راه های ساده و در عین حال تکنیکی کاربردی برای رهایی از احساسات منفی است. تنفس عمیق یاعث می شود سیستم عصبی شما احساس خنک بودن داشته باشد. از این رو اگر استرس،‌ ترس یا اضطراب را تجربه می کنید، این تکنیک کمک بسیار زیادی خواهد کرد. مارگاریتا تارتاکوفسکی در این باره می گوید: “تنفس عمیق دیافراگمی یک تکنیک قدرتمند برای کاهش اضطراب است زیرا پاسخ آرامش بدن را فعال می کند.” برای این کار می توانید در آرام ترین مکانی که می شناسید بنشینید و نفس های عمیقی بکشید. علائم جسمی و ذهنی ناشی از ترس و استرس با سرعت زیادی از بین می روند.

چگونه بر ترس، استرس و اضطراب خود غلبه کنیم؟

منشا ترس و اضطراب را شناسایی کنید.

تصور کنید که می خواهید با ماشین خود به محل کارتان بروید. به ناگاه خودروتان دچار مشکل فنی می شود و ساعت ها درگیر آن می شوید. احتمال زیادی دارد که احساس اضطراب ناشی از این اتفاق به روز کاری شما و یا حتی روز های بعدتان هم مناقل شود. به عبارتی می توان گفت که احساس عمومی اضطراب یا ترس شما را در معرض خطر قرار می دهد. برای مقابله با این ها سعی کنید بفهمید ترس یا استرس از کجا ناشی می شود. اگر نگران پیشرفت خود هستید، در مسیر گام بردارید. اگر نگران خرابی ماشین هستید، بدانید که نگرانی هیچ ارتباطی با پیشرفت شما در زندگی ندارد. پس شناخت منشا می تواند در بروز هر چه بیشتر ترس و اضطراب کمک کننده باشد. شما می توانید با مشاوره تلفنی روانشناسی اقدامات قوی تری صورت دهید.

قدم های کوچک بردارید.

سعی نکنید همه کار ها را به یکباره انجام دهید. اهداف کوچکیتعیین کنید که به راحتی می توانید به آن ها برسید. روی چیز هایی که نمی توانید تغییر دهید تمرکز نکنید. وقت و انرژی خود را برای کمک به احساس بهتر خود متمرکز کنید. به خود احساس دائمی تنهایی ندهید و به آرامی زمان صرف شده در شرایط نگران کننده را کنترل کنید. این کار باعث کاهش تدریجی اضطراب می شود.

ورزش کنید.

ورزش با افزایش سیستم ایمنی بدن با شرایط ترس، استرس و اضطراب مبارزه کرده و احتمال افسردگی را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش دمای بدن شده و به آرامش افراد کمک می کند. برای بهبود بیشتر سعی کنید با توصیه روانشناسان به برنامه تمرینی خود پایبند باشید.

تکنیک های آرامش و پاکسازی ذهن را یاد بگیرید.

یادگیری تکنیک های آرام سازی ذهنی و پاکسازی ذهن، گام بزرگی برای بهبود شرایط ناشی از ترس و استرس می باشد. می توانید یوگا گنید یا مدیتیشن اتجام دهید. برای آرامش ذهنی خود و غلبه بر استرس و ترس حتی می توانید پادکست های مثبت و روانشناسی را گوش دهید یا از مشاوره تلفنی روانشناسی اسفاده ببرید. سعی کنید خود را در مکانی آرامش بخش تصور کرده و برای بهداشت روان خود اقداماتی آرام سازی را انجام دهید.

منابع
mentalhealth.org.uknhsinform.scot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا