چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم

اختلالات مختلفی در روان شناسی وجود دارند که برخی از آن ها را به شما گفتیم. همان طور که می دانید با یک یا دو علائم نمی توان تشخیص داد که فرد دچار اختلال شده است یا خیر؟ اختلالات ممکن است به علت های مثل استرس یا اضطراب ایجاد شوند. یکی از این اختلالات که در مقاله های قبل در ارتباط با آن صحبت کردیم اختلال خوردن است. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اما باید دید که چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم؟

اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار اختلالات روانی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. این نکته در این اختلال خوردن هم صدق می‌ کند. 

اختلالات خوردن در افراد مختلف

چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم | مرکز مشاوره همکده

اختلالات خوردن، هم از نظر اختلالات شناخته شده، و هم در افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند، از جمله مشکلات تصویر بدن، الگوی غذایی ناسالم و رژیم های ورزشی بالقوه خطرناک، به تعداد خود ادامه داده اند. اگرچه ننگ و سو تفاهم در هنگام بروز بحث در مورد اختلالات خوردن همچنان پابرجاست، اما بی نظمی در غذا خوردن نه تنها موردی غیر معمول است و نه فقط مربوط به زنان جوان است. در عوض، انواع مختلفی از اختلالات خوردن وجود دارد، و آن ها می توانند تقریباً هر بخشی از مردم را تحت تأثیر قرار دهند، هرچند ممکن است نوجوانان مستعدتر باشند.

چهره اختلالات خوردن در بین افراد معروف در دنیا

چهره اختلالات خوردن روزگاری سوپرمدل ها و رقصنده های باله بود – بیشتر آن ها زنان جوان، با چهره های کاملاً لاغر و بسیاری از مسائل بهداشتی بودند. این تصویر دیگر صدق نمی کند، زیرا اکنون مشخص شده است که زنان و مردان هر دو می توانند اختلالات غذایی داشته باشند، یا بدون توجه به سن، حرفه یا سایر نشانگرها، غذا خوردن را دچار اختلال کنند. تشخیص این که میزان اختلالات خوردن در سطح ملی نشان می دهد این اختلالات می توانند افراد را از هر سنی و باسابقه ای تحت تأثیر قرار دهند، گام مهمی در جهت درمان و درک بهداشت روان است.

نکته ای در ارتباط با این که چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم؟

اکنون درک شده است که اختلالات خوردن بیش از آنکه مسائل ساده ای از تصویر بدن افسرده یا فشارهای محل کار باشد، مسائل روانشناختی است.

چهره اختلالات خوردن در کشور بسیار متفاوت است.

چهره اختلالات خوردن در کشور بسیار متفاوت است. همه افراد مبتلا به اختلالات خوردن ظاهری ظریف و لاغر نخواهند داشت.

اختلال در خوردن چیست؟

اختلالات خوردن (یا غذا خوردن بی نظم) مجموعه ای از شرایط سلامت روان است که حول عادت ها و الگوهای غذایی ناسالم می چرخد. اگر چه دو اختلال خوردن که معمولاً مورد اشاره قرار می گیرند، Bulimia Nervosa و Anorexia Nervosa هستند، اشکال دیگری از اختلالات خوردن نیز وجود دارد که به طور معمول در زیر بحث اختلال خوردن مشخص نشده است. اما باید بدانیم که چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم؟

علائم بی نظمی در خوردن

چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم | مرکز مشاوره همکده

این تشخیص معمولاً به افرادی داده می شود که علائم خاصی از آنورکسیا نرووسا (خودداری غذا از خود) یا بولیمیا نرووسا (پاکسازی بعد از خوردن غذا) را از خود نشان ندهند، اما هنوز علائم بی نظمی در غذا خوردن را نشان می دهند، مانند:

تلاش برای پنهان کردن وزن

تلاش برای پنهان کردن وزن (یا اضافه وزن یا وزن ناکافی) می تواند کاهش سلامت روان را نشان دهد. افرادی که دچار اختلالات خوردن هستند اغلب بدن خود را نیاز به تغییر یا تغییر می دانند و اگر شکل بدن از طریق لباس قابل مشاهده باشد، ممکن است احساس ناراحتی یا حتی ناامن کنند. لباس پوشیدن ممکن است به کاهش این ترس کمک کند.

تثبیت اولیه در مورد وزن یا غذا خوردن

اگر چه تمرکز بر بهبود سلامت فرد ذاتاً بد نیست، اما افراد مبتلا به اختلالات خوردن بر عادات غذایی، رژیم های ورزشی و وزن خود تکیه می کنند، و زمان بسیار زیادی را صرف پیگیری وزن یا هیکل مناسب می کنند.

مشکل غذا خوردن با دیگران

افراد مبتلا به اختلالات خوردن ممکن است هنگام غذا خوردن احساس شرم و خجالت کنند و ممکن است سعی کنند در حضور دیگران از غذا خوردن اجتناب کنند.

ایجاد تشریفات و روال های مبتنی بر غذا

برخی از افراد مبتلا به اختلالات خوردن اگر احساس کنند که کنترل عادات غذایی خود را کنترل می کنند، احساس بهتری خواهند داشت.

کناره گیری از دوستان و عزیزان

اختلالات خواب

چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم | مرکز مشاوره همکده

افراد مبتلا به اختلالات خوردن نیز ممکن است علائم اختلالات خواب را نشان دهند. این آشفتگی ها دامنه را اجرا می کنند و از یک افزایش چشمگیر و نیاز به خواب متفاوت هستند و یا ممکن است به عنوان یک ناتوانی غیرمعمول در خواب یا خوابیدن ظاهر شوند.

نوسانات وزن و پاسخ به این که چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم؟

اگر‌ چه قطعاً کاهش وزن یکی از علائم اختلالات خوردن است، اما افزایش وزن (یا ظاهر افزایش وزن) نیز می تواند یک علامت باشد. عدم دریافت مواد مغذی کافی باعث از بین رفتن سیستم های بدن می شود. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خوردن، یک واکنش التهابی را تجربه می کنند، که می تواند باعث نفخ و تورم، به ویژه در صورت و اندام شود. این ها پوستی کدر، مومی یا رنگ پریده دارند.

حمایت از شخصی با اختلال در خوردن غذا

گرچه هیچ کس نمی تواند کار شفا را  برای افرادی که دارای اختلال تغذیه هستند انجام دهد اما  افراد مبتلا به اختلالات خوردن می توانند از کمک، عشق و حمایت افراد نزدیک به آن ها بهره فوق العاده ببرند. متأسفانه، بسیاری از عزیزان مطمئن نیستند که باید از کجا شروع کنند که سعی دارند به شخصی که دارای اختلال خوردن است کمک کند. آن ها از انجام یا گفتن حرف اشتباه می ترسند. خوشبختانه، هنگام کمک به افراد مبتلا به اختلالات خوردن، برخی از دستورالعمل های ساده وجود دارد، از جمله موارد زیر:

آن ها را تشویق کنید تا کمک بگیرند

اعضای خانواده، واجد شرایط ارائه کمک یا همان متخصصان بهداشت روان نیستند، اما می توانند در کمک به افراد مبتلا به اختلالات خوردن کمک کنند. در پاسخ به این مطلب می توانیم بدانیم که چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم؟

اجتناب از افراد دارای وزن

خیلی عالی به نظر می آیی! ” تمرکز بر وزن فرد مبتلا به اختلال غذا خوردن می تواند صدمات زیادی وارد کند. اجتناب از فیکس کردن ظاهر فیزیکی ایده آل است، اما اگر این عادت ریشه ای در آن است که به راحتی نمی توانید آن را متوقف کنید، سعی کنید عبارات گفته شده  را به عبارت “You look so too nice” تغییر دهید.

ارائه کمک به وعده های غذایی

چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم | مرکز مشاوره همکده

افراد مبتلا به اختلالات خوردن معمولاً شرم، ناامیدی و ترس شدیدی را در اطراف وعده های غذایی تجربه می کنند. اگر چه ممکن است شروع به خوردن وعده های غذایی با افراد دیگر بسیار دشوار باشد به خصوص اگر این یکی از مهمترین علائم اختلال خوردن باشد. کمک به کسی در پخت و پز یا تهیه وعده های غذایی می تواند بسیار خوب باشد. با این روش می توان فهمید که چگونه به شخصی در اختلال خوردن کمک کنیم؟

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا