چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

اختلالات در جهان ما بسیار هستند. هر فردی می تواند در طول زندگی خود به علت شرایط مختلف دچار اختلالات روانی بسیاری شود. این اختلالات به گونه ای نیست که بگوییم صد در صد افراد متوجه آن خواهند شد یا این که اگر یک نوع علائم را داشته باشند مبتلا به آن اختلالات هستند. در مقاله های قبل در ارتباط با انواع اختلالات خوردن صحبت کردیم. یک سری اختلالات هستند که همگانی به شمار می روند. برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. سوال این است که چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود.  

اختلالات خوردن می تواند تقریباً روی همه افراد تأثیر بگذارد

اختلالات خوردن می تواند تقریباً روی همه افراد تأثیر بگذارد و اگر به موقع درمان نشوند، تهدید کننده زندگی خواهند بود. اما، شما چگونه می توانید اختلالات خوردن را درمان کنید؟ آن درمان چگونه است؟ این مقاله به پرسش ها و سوالات دیگر پاسخ خواهد داد. با این وجود، طیف گسترده ای از اختلالات خوردن وجود دارد، و همه آن ها به یک روش کنترل نمی شوند. همچنین، درمان ممکن است بسته به فرد و پزشک یا تیمی که این بیماری را درمان می کنند، شدت بیماری و مدت زمانی که فرد به این بیماری مبتلا است متفاوت باشد.

اختلال در خوردن چیست؟

چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

فردی که دچار اختلال در خوردن است یا به اندازه کافی غذا نمی خورد یا این که می تواند غذا بخورد اما غذا نمی خورد و به نوعی روند هضم غذا را مختل می کند. هر یک از این مسیرها به این معنی است که در طولانی مدت فرد می تواند از کمبود مواد مغذی شدید رنج ببرد و در نهایت ممکن است بمیرد. این شرایط همچنین می توانند در کوتاه مدت آسیب کمتری وارد کنند. رفع کمبود مواد مغذی و آسیب های دیگر، مانند گلو و آسیب های دندانی که می تواند در اثر پرخوری ایجاد شود، بخشی از درمان کلی فرد است اما به احتمال زیاد به دلایل اصلی این اختلال مبتلا نمی شود.

نکته ای در ارتباط با این که چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

اختلالات خوردن می تواند در اثر عوامل مختلف اجتماعی، عاطفی، شیمیایی و به طور بالقوه ژنتیکی ایجاد شود. غالباً برای ایجاد اختلال در خوردن، همزمان بسیاری از این عوامل به طور هم زمان لازم است.

درمان جنبه های اجتماعی

اختلالات خوردن زمانی به طور گسترده به عنوان یک مسئله کاملاً اجتماعی در نظر گرفته می شد که نتایج انتظارات غیر واقعی بدن توسط  افراد در مکان های مختلف مورد بررسی قرار گرفته شود. اکنون می فهمیم که اختلالات خوردن بسیار پیچیده تر از آن است، اگر چه عوامل اجتماعی همچنان یک مشکل مهم هستند.

فشارهای اجتماعی برای کاهش وزن

فشارهای اجتماعی برای کاهش وزن می تواند از طریق رسانه ها و همسالان وارد شود، اما ممکن است از طرف اعضای خانواده یا همکارانی که ممکن است حسن نیت داشته باشند اما در تلاش برای متقاعد کردن یکی از همکاران یا اعضای خانواده خود برای کاهش وزن غالباً به دلایل بهداشتی، گمراه شده اند. اگر فرد با اختلال در خوردن شروع به لاغر شدن کند، اطرافیان ممکن است به طور تصادفی رفتار مضر را تشویق کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فشارهای اجتماعی بهتر است از طریق گفتگو درمانی با یک مشاور یا درمانگر برطرف شود. صحبت با اعضای یک گروه پشتیبانی نیز می تواند کمک کند.

درمان جنبه های عاطفی

برخی از افراد با فشار خارجی کمتری به اختلالات خوردن دچار می شوند اما به عنوان روشی برای کنار آمدن با بحران ها یا احساس ناتوانی در آن ها ایجاد می شود. برخی از افراد همچنین به عنوان راهی برای وارد کردن قوانین بیشتر به زندگی یا ایجاد احساس کنترل، دچار اختلالات خوردن می شوند. مشابه فشارهای اجتماعی، این فشارها معمولاً از طریق گفتگو درمانی با یک گروه حرفه ای و پشتیبانی انجام می شود.

درمان جنبه های جسمی

همان طور که در بالا ذکر شد، هنگامی که فردی برای مدت طولانی دچار اختلال در خوردن شده باشد، می تواند دچار کمبود مواد مغذی شود. برخی از این کمبودهای مواد مغذی بر سلامت جسمی فرد تأثیر می گذارد، مانند نحوه دستیابی بدن به انرژی، هماهنگی حرکات یا ایجاد عضله، مو، ناخن و پوست. کمبود سایر مواد مغذی بر نحوه عملکرد مغز و احساسات تأثیر می گذارد.

نکته ای در ارتباط با این که چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

این امر مشابه علت برخی موارد اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی است و برخی از متخصصان معتقدند که این دو رابطه تنگاتنگ با هم دارند: ممکن است یکی باعث ایجاد دیگری شود. این امر به طور بالقوه با این واقعیت پشتیبانی می شود که بسیاری از افرادی که دارای اختلال خوردن هستند نیز دارای اختلال خلقی هستند.

این جنبه از اختلالات خوردن ممکن است با دارو درمان شود.

چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

این جنبه از اختلالات خوردن ممکن است با دارو درمان شود. دوز و مدت زمان بستگی به میزان پاسخگویی بیمار و همچنین این که آیا کمبود ناشی از اختلال خوردن است یا بدتر می شود. اگر اختلال در خوردن باعث کمبود آن شود، ممکن است فقط تا زمان اصلاح کمبود دارو نیاز باشد. اگر این کمبود قبل از اختلال خوردن وجود داشته باشد، ممکن است دارو به مدت نامحدود مورد نیاز باشد. بازگرداندن فرد به حالت جسمی سالم اغلب قبل از شروع مداخلات دیگر از جمله گفتگو درمانی انجام می شود.

نکته

برخلاف اختلالات خلقی، درمان برای یک فرد مبتلا به اختلال تغذیه ای نیز شامل مشاوره تغذیه ای است تا به آن ها در مورد اهمیت مواد مغذی در حفظ سلامت ذهن و بدن و همچنین نحوه دریافت مقدار سالم مواد مغذی از رژیم غذایی، به آن ها بیاموزد.

اجزای ژنتیکی

در جامعه علمی این باور رو به رشد است که یک مولفه ژنتیکی در اختلالات خوردن نیز وجود دارد. با این حال هنوز ژن های جداگانه جدا نشده اند. در حالی که ژنتیک و سابقه خانوادگی اختلالات خوردن به عنوان یک “عامل خطر” برای ایجاد یک اختلال خوردن در نظر گرفته می شود، در حال حاضر درمانی وجود ندارد که به این جنبه از اختلالات خوردن بپردازد.

شناخت عوامل و علائم خطر

برای به حداکثر رساندن اثربخشی درمان و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از این اختلال، ابتلا به اختلالات خوردن در اسرع وقت بسیار مهم است. رویارویی با کسی در مورد یک اختلال غذایی که آن ها ندارند، از نظر عاطفی نیز می تواند برای فرد مضر باشد، بنابراین مهم است که خیلی سریع نتیجه گیری نکنید. این در مورد بزرگسالانی که نگران دوستان بزرگسال یا اعضای خانواده خود هستند درست است، اما برای والدینی که نگران اختلالات خوردن در کودکان هستند اهمیت بیشتری دارد.

نکته ای در ارتباط با این که چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

این درست است زیرا مفهوم اعتماد والدین برای کودکان مهم است، زیرا آن ها نمی توانند در صورت اطلاع از اختلالی به پزشک متخصص مراجعه نکنند و شایعات در مورد کودکان دارای اختلالات خوردن می تواند از نظر اجتماعی بیشتر باشد آسیب رسان تر از شایعات در مورد بزرگسالان دارای اختلالات خوردن.

نگرانی ها در ارتباط با این زمینه

چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

چه در مورد کودک و چه در مورد یک دوست بزرگسال در این زمینه نگران باشید. بهتر است محیط مراقبت و حمایت را تقویت کنید تا این که با آن ها درمورد یک اختلال خوردن غذا عصبانی شوید. به خصوص اگر علائم اختلالات خوردن را نمی دانید. قبل از این که درمورد اختلال خوردن با کسی روبرو شوید. این عوامل خطر و علائم را از انجمن ملی اختلالات خوردن در نظر بگیرید:

  • آیا فرد دارای یک خویشاوند نزدیک با اختلال خوردن یا اختلال عاطفی مانند افسردگی یا اضطراب است؟
  • سابقه رژیم گرفتن دارد؟
  • مبتلا به دیابت نوع 1 است؟
  • فرد کمال گراست، یا چسبنده قوانین است؟
  • آیا مورد آزار و اذیت قرار می گیرد یا در مورد وزن خود حساس است؟
  • در مورد غذاهایی مانند فقط خوردن بعضی غذاها یا غذا نخوردن در اطراف مردم نگرش عجیبی از خود نشان می دهد؟
  • آیا به نظر می رسد فرد درگیر بدن و کاهش وزن خود است؟
  • طور منظم دارای مشکلات دستگاه گوارش است؟
  • آیا شواهدی در مورد استفراغ القایی وجود دارد؟

اگر نگران هستید که یکی از نزدیکان شما دچار اختلال در خوردن باشد. این می تواند به شما کمک کند با پزشک، درمانگر یا مشاور خود صحبت کنید تا نظر حرفه ای را بگیرید. ما در این مقاله به بررسی این سوال پرداختیم که چگونه می توانید برای اختلالات خوردن درمان پیدا کنید؟

 

منابع
.betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا