رهایی از افکار منفی | چگونه از افکار منفی رها شویم؟(قسمت دوم)

رهایی از افکار منفی چطور است؟ روی مشکلات کار کنید. به جای اینکه با افکار بد مبارزه کنید نفس عمیق بکشید، آن ها را بشناسید و بعد به سمت جلو حرکت کنید. یادگیری این کار ساده نیست اما مهارت یافتن در این کار بهترین راه برای مبارزه با افکار منفی در باقی عمرتان است. برای مثال شاید نگران باشید که اخراج می شوید زیرا در کارتان اشتباهی کرده اید. به جای ماندن روی اشتباهی که انجام داده اید از اشتباه خود درس گرفته و گام هایی برای عدم تکرار ان در آینده بردارید. تمرکز خود را روی بهبود بگذارید تا اینکه انتظار بدترین ها را داشته باشید. 

 

فکر کردن به چیزهایی مثل “من نمی توانم همه چیز را در جهان کنترل کنم”، “من نمی توانم گذشته را تغییر دهم” و “حالا زمان حرکت به سمت جلوست” را امتحان کنید.

  • به تدریج مشکل را دور بریزید.

شاید این عجیب به نظر برسد اما تحقیقات می گویند کسانی که افکار بد خود را نوشته و بعد کاغذ را دور می اندازند دارای تصویر فردی بهتری هستند تا افرادی که این کاغذ را نزد خود نگه می دارند. نوشتن راهی برای بیان مشکلات است و رها شدن از آن ها به شکل فیزیکی به بدن شما می گوید حالا زمان حرکت به سمت اینده است.

  • تحقیقات مشابه نشان داده اند حتی ریختن فایل داخل سطل زباله ی کامپیوترتان همان اثرات مثبت را همراه خواهد داشت.
  • رهایی از افکار منفی – در مورد افکار بد خود با فردی مورد اعتماد صحبت کنید.
چگونه از افکار منفی رها شویم؟(قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

بیرون ریختن افکار از گنجینه ی سینه و بیان آن ها راهی عالی برای کار کردن روی چیزی است که این فکر را برای شما تبدیل به فکری خیلی بد کرده است. این کار کمک می کند بفهمید فکرتان انقدرها که به نظر می رسد بد نیست. وقتی نگرانی خود را با کلمات بیان کردید می توانید نصایح ارزشمندی از دیگران دریافت کرده و دیدگاه جالبی از کسی که نگرانی هایی مشابه شما دارد به دست آورید. بسیاری از روان شناسان دریافته اند تنها گفتن افکار به شکلی راحت برای حذف آن ها کافی است.

  • افکار بد ریشه در صحبت کردن با خودتان دارند و هرچیزی که به خودتان می گویید درست به نظر می رسد. داشتن یک دیدگاه دیگر می تواند کمک کند جریان های تازه ای در منطق خود پیدا کرده و به این فکر پایان دهید.
  • می توانید با یک دوست مورد اعتماد یا عضوی از خانواده یا یک مشاور صحبت داشته باشید.

شکستن حلقه ی افکار منفی

  • تمرین تایید مثبت برای مبارزه با افکار دائمی.

تایید مثبت گذاشتن زمانی برای تشخیص این است که شما شاد هستید، سالمید و ارزشمند می باشید. تایید مثبت می تواند به افکار منفی ( بی ارزشی، نارضایتی از خود…) کمک کند. با خودتان تمرین کنید تا بگویید “من یک… هستم” و آن را با چیزی که در مورد خودتان دوست دارید ادامه دهید مثلا “من باهوش هستم”، “من در کارم خوب هستم” یا “من یک عضو دوست داشتنی در خانواده ام می باشم”.

  • لیستی از صفات مثبت تهیه کرده و آن را جایی بگذارید که هرروز بتوانید ببینید، مانند روی میز یا اینه ی روشویی.
  • با افکار بد مبارزه کنید.اگر مرتبا می گفتید ” من خیلی احمقم” حالا چیزهایی را بگویید که ان ها را به عنوان تایید مثبت می شناسید، مانند “من می دانم چطور ماشین ها را تعمیر کنم”، “من می توانم غذا بپزم” یا ” من باهوشم”.
  • رهایی از افکار منفی – یافتن راه هایی برای پر کردن زمان فراقت.
چگونه از افکار منفی رها شویم؟(قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

بیشتر اوقات افکار بد در طول زمان فراغت که مغز هیچ عاملی برای حواس پرتی ندارد به سراغتان می آیند، یا زمانی که شما خسته اید. کارهایی را پیدا کنید که باعث می شوند زمان زیادی را تنها نمانید، مانند شروع یک روال ورزشی، شروع به نوشتن یا یک پروژه ی هنری یا خدمات اجتماعی.

  • تنها بودن بد نیست اما تنهایی بدون هیچ ایده ای برای انجام کار می تواند باعث ایجاد اضطراب و هراس شود.
 
  • شناخت کسانی که محرکی برای افکار بد هستند.

روابط یکی از بزرگترین و دشوارترین زمینه هایی است که باید در زمینه ی روان شناسی هدایت کنید. شاید حس کنید در تلاشید تا بفهمید شخص دیگر در مورد چه چیزی فکر می کند، آیا دوستتان می خواهد شما را اذیت کند یا کسی پشت سرتان حرف می زند. اگر دوست یا فرد مهم دیگری در زندگی شما است که مرتبا محرکی برای افکار بد می باشد شما تقصیری ندارید. به هر دلیل این کار را می کند این رابطه سالم نیست.

  • خودتان را کمی از افراد منفی دور کنید، وقتی آن ها را برای مدتی نمی بینید این افکار بد نیز ناپدید شده اند؟
  • از دوستانی که مرتبا شما را آزار داده یا مسخره می کنند، به دیدنتان نمی آیند یا به زمان و سرگرمی های شما احترام نمی گذارند دور بمانید.
  • برای حل افکار بد تلاش کنید. لیستی از تمام چیزهایی که می توانید برای حل این فکر بد انجام دهید تهیه کنید.

برای مثال اگر همیشه نگران رابطه ی خود هستید از خودتان بپرسید برای بهتر کردن شرایط می توانید چه کار کنید. برای شریک رابطه ی خود گل بخرید، با او قرار دیدار بگذارید، با هم صحبت کنید و با دوستانتان بیرون بروید تا کمی تفریح داشته باشید.

  • شاید نتوانید به همه ی چیزهایی که در لیست اورده اید برسید اما داشتن گروهی از کارها می تواند کمک کند دوباره افکار خود را کنترل کنید.

 

رهایی از افکار منفی – یک خروجی خلاقانه برای منفی نگری خود پیدا کنید.
چگونه از افکار منفی رها شویم؟(قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

بنویسید، یک موسیقی بنوازید یا احساسات خود را به شکل نقاشی روی کاغذ بیاورید تا افکار منفی خود را بیان کرده و با ان ها مبارزه کنید. به یاد داشته باشید خودتان را قضاوت نکنید، هنر شما بیان افکارتان است نه انتقاد از آن ها. حتی اگر هیچوقت این ها را به کسی نشان ندهید تنها ساخت آن می تواند راهی عالی برای هدایت افکار منفی به یک خروجی دیگر باشد.

  • یادتان باشد لبخند بزنید.

لبخند زدن می تواند باعث آزادسازی مواد شیمیایی داخل بدن شما شود که شما را شادتر می کنند. بنابراین دندان های سفید خود را نشان دهید. و بگذارید دنیا بداند شما شاد هستید. و در مقابل از اینکه دیگران نیز به شما لبخند می زنند تعجب خواهید کرد. این کار می تواند تفاوتی واقعی بین ظاهری شاداب و ماندن در افکار بد را نشان دهد.

  • برعکس این قضیه نیز درست است. داشتن صورت ناراحت می تواند باعث افکار منفی بیشتری شود.
  • اگر مشکلی دارید زمانی را برای دیدن کمدی مورد علاقه ی خود بگذارید تا وضعیت روحی شما بهبود یابد.
رهایی از افکار منفی – اگر نمی توانید افکار خود را تغییر دهید از متخصص کمک بگیرید.
چگونه از افکار منفی رها شویم؟(قسمت دوم) | مرکز مشاوره همکده

افسرده اید و به خودکشی یا اسیب زدن به خود فکر می کنید. باید با یک متخصص سلامت روان فورا در تماس باشید. ان ها اموزش دیده اند تا به شما در مسیر بهبود افکار مثبتتتان کمک کنند. و در طول یادگیری همواره برای حمایت در کنارتان خواهند بود.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا