ایجاد انگیزه برای درس خواندن

وقتی کوهی  کارها و تکالیف را مقابل خود دارید شروع کردن کارهایتان برای شما غیرممکن به نظر می رسد. اما اگر بتوانید کارهایتان را به اهدافی کوچک و کم اندازه تقسیم کنید خواهید توانست ساده تر روی هریک از ان ها کار کنید. داشتن یک قالب ذهنی درست قبل از شروع مطالعه و داشتن برنامه ای برای موفق بودن به شما کمک خواهد کرد. به جای اینکه تنها به دنبال کردن یک سیستم مطالعه بپردازید که ان را دوست ندارید می توانید به طور واضح در مورد ایجاد انگیزه برای درس خواندن فکر کنید. اینکار برای شما بهترین انتخاب بوده و باعث رسیدنتان به خواسته ی شما می شوند. از قبل مطالعات خود را درست شروع کنید در نتیجه گیج نخواهید شد و اگر کارهایتان را عقب بیندازید خودتان را سرزنش نخواهید کرد.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن – فردی مسئولیت پذیر باشید.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن | مرکز مشاوره همکده
  • ایجاد انگیزه برای درس خواندن – در مقابل خودتان آرام باشید و سخت نگیرید مگر اینکه عادات بدی دارید.

اگر عادت دارید کارهایتان را عقب بیندازید یا به نظر می رسد نمی توانسد شروع کنید مبارزه کردن با خودتان تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. خودتان را سرزنش نکرده یا سعی نکنید برای یافتن انگیزه خودتان را تنبیه کنید. به جای آن زمانی که لحظات سختی را پشت سر می گذارید به خودتان سخت نگیرید. باید مشکلتان را بشناسید اما به خودتان یادآوری کنید که ایرادی ندارد و شما برای بهبود شرایطتتان تلاش خواهید کرد.

  • اجازه دهید احساس نگرانی  و مقاومت کردن از راه شما خارج شود.

سعی کنید با یادداشت برداری نگرانی هایی که در مورد مطالعه کردن دارید یا فاکتورهای خاصی که مانع از شروع مطالعه ی شما می شوند آن ها را بشناسید. یا آن ها را با یک دوست یا هم کلاسی خود در میان بگذارید. وقتی این عوامل استرس را از سیستم خود خارج کردید احساسات منفی تان را کنار خواهید گذاشت. نفسی عمیق کشیده و به خودتان بگویید زمان آن رسیده تا قاب ذهنی خود را عوض دهید در نتیجه می توانید کارتان را شروع کنید.

       اگر فکر می کنید صحبت کردن با یک دوست به شما کمک می کند باید اطمینان یابید او به حرف های شما گوش خواهد داد و شما باعث نمی شود حواسش از مطالعه ی خود پرت شود.

  • در مورد برنامه ی خود با فردی دیگر صحبت داشته باشید.

زمانی که یک برنامه ی مطالعه را برای خود شروع کردید در مورد آن با یک دوست، یک هم کلاشس یا عضوی از خانواده صحبت کنید. بگذارید آن ها بدانند که شما تنها می خواهید به برنامه ی خود عمل کرده و روی هر چالش یا مانعی که در راهتان دارید کار کنید. از آن ها بخواهید برای شما در دسترس باشند و هر ازگاهی پیشرفت شما را چک کنند و یا اجازه دهید وقتی  چند مورد از اهداف خود را کامل کردید آن ها نیز در جریان قرار گیرند.

 با وجودی که مطالعه کردن کاری شخصی و فردی است بودن در دسترس فرد دیگر یک مورد بزرگ برای انگیزه ی شما خواهد بود.

یک هم کلاسی یا هم اتاقی خود همراه شوید در نتیجه هر دو می توانید در زمان مطالعه با فرد دیگر همراه باشید.

  • با یک گروه مطالعه یا مدرس همراه باشید در نتیجه می توانید روی فردی دیگر حساب کنید.

باید یک راهنما یا گروه را برای خود پیدا کنید که می توانید با آن ها همراه شوید، مگر اینکه حواستان را پرت می کنند. اطمینان یابید قبل از شروع ا در مورد سبک مطالعه و اولویت های خود با یکدیگر صحبت کنید تا اطمینان یابید در این امر مطالعه با هم همراه هستید. سپس باهم روی گروهی از اهداف توافق کرده و ارزیابی کنید و چگونه و چه زمانی به ان ها خواهید رسید. اگر مطالعه ی گروهی برای شما موثر نبود مربی ای پیدا کنید که می تواند در این موفقیت ها به شما کمک کند. از قبل باهم قرارهای دیداری گذاشته و از ان ها به عنوان مهلت های پیشرفتی استفاده کنید که باید روی ان کار شود.

در یک گروه مطالعه، هر فرد می تواند برای انجام یک کار زیرمجموعه ای داوطلب شود، سپس شکا می تواند موضوعات مطالعه را با هم در میان بگذارید.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن با برنامه مطالعه

ایجاد انگیزه برای درس خواندن | مرکز مشاوره همکده
  • ارزیابی کنید کدام عادات مطالعه برای شما بیشترین موفقیت را همراه خواهد داشت.

فکر کنید کدام فاکتورهای محیطی و مهارت های مطالعه کمک می کنند اطلاعات را حفظ کرده و در امتحان بهترین بازخورد را داشته باشید. تصمیم بگیرید برای شما بهتر است در محیطی ساکت با خودتان کار کنید و یا در محیطی عمومی مانند کتابخانه یا کافی شاپ به مطالعه بپردازید.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن | مرکز مشاوره همکده

باید ببینید چه زمانی حقایق را می توانید بهتر به یاد بیاورید. زمانی که آن ها را به شکل خلاصه برای خود می نویسید و یا زمانی که از برنامه های کلاس های قدیمی کمک می گیرید. ببینید ترکیب کدام فاکتورهاست که باعث می شوند بتوانید فردی مثبت تر، سازنده تر یا متمرکزتر باشید. در نتیجه می توانید این سیستم را تبدیل به جلساتی برای مطالعه در آینده کنید.

  • روی اهداف بلندمدت تمرکز کرده و البته چیزهایی که با مطالعه کردن می توانید به دست آورید.

اینکه هرروز مجبور به مطالعه کردن هستید می تواند برای شما ناخوشایند باشد. اما به جای اینکه روی نقاط منفی تکیه کنید با تجسم چیزهای خوبی که کار سخت برای شما همراه خواهد داشت یک فریم ذهنی مثبت برای خود ایجاد کنید. تصور کنید در امتحان نمره ی خوبی گرفته اید، معلمتان شما را تشویق کرده است یا به خاطر موفقیت های طولانی مدت خود احساس غرور می کنید. بگذارید این احساسات خوب ذهن شما را شسته و ذهنیت خوبی برای شما دوباره ایجاد خواهد شد.

  • ایجاد انگیزه برای درس خواندن – مطالعه ی خود را به کارها یا اهداف کوچکتر تقسیم کنید.

اهداف درستی را برای جلسات مطالعه ی خود مشخص کنید. اهداف مطالعه ی بزرگتر خود را به گام هایی کوچکتر و قابل مدیریت تر تقسیم نمایید . باید اهدافی خاص و قابل دسترس مشخص کنید که می توانید همزمان روی ان ها کار کنید. با این روش می توانید پیشرفت خوبی داشته و به هریک از اهداف کوچک خود برسید در نتیجه در انتهای زمان مطالعه احساس موفقیت خواهید داشت.

  • کارهای خود را از ساده ترین به سخت ترین یا از کوتاه ترین به بلندترین تقسیم کنید. با توجه به میزان سختی ای که شما تحمل می کنید یا اینکه چقدر موضوعات درسی شما سخت هستند می توانید سیستم را برای خود تنظیم کنید که استرس شما را کاهش داده و شما را برای پیشرفت توانا می سازد. سعی کنید از ساده ترین کار به سخت ترین ان کار کنید، از کوتاه ترین به زمان برترین پروژه و یا با کار روی سخت ترین مورد شروع کنید در نتیجه با جلو رفتن کارتان برای شما ساده تر خواهد شد.یا بر اساس برنامه ی کلاسی خود کارهایتان را مرتب کنید.
  • برای هرکار خود یک محدودیت زمانی در نظر بگیرید. زمانی که برنامه  مطالعه ی خود را به اهدافی کوچکتر تقسیم کردید زمان ان رسیده تا برنامه ای بچینید که برای کار شما مناسب باشد. کسانی که داشتن برنامه ای ثابت را ترجیح می دهند می توانند زمانی برای شروع و پایان هرکار در نظر داشته باشند. اما کسانی که ترجیح می دهند کمی انعطاف پذیرتر باشند شاید بخواهند برای هرکار محدودیت زمانی گذاشته و ترتیب ان را بر اساس اینکه چه احساسی دارید برای خود ارزیابی نمایید. روشی که شما انتخاب می کنید می تواند در هر روز یک محدوده ی زمان را برای شما تعیین نماید.

اماده کردن خودتان و محیط کار شما برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن

ایجاد انگیزه برای درس خواندن | مرکز مشاوره همکده
  • کمی پیاده روی کرده
    یا کار دیگری انجام داده تا به خودتان ذهنیت مثبتی دهید.

با انجام چند دقیقه فعالیت فیزیکی ساده می توانید وضعیت روحی خود را بهتر کنید. کمی بیرون رفته و برای ده دقیقه هوای آزاد دریافت کنید. با کمی حرکات کششی یا پرشی بدنتان را کمی ارام کنید یا با اهنگ دلخواهتان کمی اطراف خانه برقصید.

  • ایجاد انگیزه برای درس خواندن – خودتان را شاداب کرده و لباس هایی راحت بپوشید.

اگر حس می کنید انگیزه ای برای این کار ندارید می توانید یک دوش اب سرد گرفته یا صورتتان را بشویید تا سرحال شوید. از پارچه های نرمی استفاده کنید که باعث حس خوبی روی پوست شما شده و از کمربندهای تنگ استفاده نکنید که حواس شما را پرت کنند. لباس هایی را انتخاب کنید که برای شما آشنا و راحت بوده و سایز تنتان هستند. اطمینان یابید متناسب با فصل لابس پوشیده اید و در صورت نیاز لباس بیشتری همراه داشته باشید. اگر موهایتان بلند هستند ان ها را ببندید تا داخل چشم شما نرود.

  • محیط کار خود را مرتب کرده و تمام وسایل درسی تان را آماده نمایید.

چه روی میز کارتان مشغول هستید یا در میزی در گوشه ی کافی شاپ، تمام محیط را با تمیز کردن زباله ها و وسایل اضافی مرتب کنید. هرچیزی که مرتبط با کارتان نیست را از محیط خارج نمایید. در صورت نیاز، جای دیگری را برای کار کنار بگذارید. وقتی جای مرتبی برای کار کردن داشتید کتاب هایتان ، خودکار، دفتر یادداشت و هرچیز دیگری که لازم دارید را درآورید.

  • کامپیوتر خود را روشن کرده و قبل از شروع تمام تب هایی که لازم نیستند را ببندید.

اگر با کامپیوتر کار می کنید هر پنجره یا تبی که مرتبط با مطالعات شما نیستند را ببندید. سپس وارد جساب کاربری آنلاین خود شده و تمامی فایل هایی که باید مطالعه کنید را اماده داشته باشید. وقتی همه چیز حاضر بود شروع کنید. نزدیک یک پریز برق بنشینید و قبل از شروع کامپیوترتان را به آن وصل کنید در نتیجه نیازی نیست روی تمام نشدن باتری تمرکز داشته باشید.

  • ایجاد انگیزه برای درس خواندن – موبایل خود را سایلنت یا خاموش کنید تا حواستان پرت نشود.

مسلما دوست ندارید در بین کار پیام های زیادی از دوستان یا تماس هایی از خانواده داشته باشید. در صورت نیاز بگذارید دیگران از قبل بدانند که شما می خواهید مطالعه کنید و باید برای تمرکز داشتن تمام وسایلی که حواستان را پرت می کنند کنار بگذارید. بهتر است کلا موبایلتان را خاموش کنید.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن | مرکز مشاوره همکده
  • آب نوشیده و یک تغذیه در کنار خود داشته باشید.

مقدار زیادی آب بنوشید و یک بطری آب در کنار خود داشته باشید در نتیجه در بین کار تشنه نخواهید شد. مقداری مغز، میوه ی تازه یا خوراکی های دیگر در کنار خود داشته باشید در نتیجه اگر کمی ضعف کردید از آن ها خورده و در زمان مطالعه انرژی خواهید داشت.

  • خودتان را مجبور کنید چند دقیقه برای کاهش استرس خود کار کنید.

اگر در مورد میزان مطالعه ای که باید داشته باشید نگران هستید باید بدانید اگر بدانید از کجا شروع کنید استرس کمتری خواهید داشت. می توانید کاری ساده و سریع را برای پیشرفت خوب کارها امتحان کنید. برای مثال می توانید 5 دقیقه زمان را صرف بررسی لیست لغاتی که باید یاد بگیرید کنید.

  • ایجاد انگیزه برای درس خواندن – برای هر موضوع یک راهنمای مطالعه ی شخصی داشته باشید.

این کار زمانی موثر است که معلم شما راهنمای مطالعه ای برایتان نداده و یا راهنمایی که دارید متناسب با سبک شما در مطالعه نیست. راهنمایی برای خود طراحی کنید که می تواند بیشترین کارایی را برای شما داشته باشد. می توانید برای خود فلش کارت بسازید. لیستس از هر موضوعی که نیاز است بدانید را تهیه کنید یا لیستی از سوالاتی که احتمال می دهید در امتحان بیاید.

منابع
m.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا