تشویق کودک به درس |‌ چگونه کودک خود را به درس خواندن تشویق کنیم؟

همه پدر و مادرها برای تحصیلات و درس خواندن فرزندان خود نگران هستند. دوست دارند فرزندشان در امر تحصیل پیشرفت داشته و به موفقیت دست پیدا کند. والدین می‌توانند از ابتدای کودکی فرزند خود، با تشویق آن‌ها به درس خواندن و انجام تکالیف خود برای این مهم گام‌های ارزشمندی بردارند. در ادامه ما به برخی از روش هایی که می‌تواند نقش موثری برای تشویق کودک به درس داشته باشد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درس خواندن کودک را هدفدار کنید.

در کودک خود این باور را بوجود بیاورید که درس خواندن او برای آینده خودش است و نه برای پدر و مادر، او برای خود و رسیدن به هدف‌های خود درس می‌خواند. این اعتقاد زمانی که در کودک شکل بگیرد با هدف گذاری برای آینده خود انگیزه لازم برای تلاش برای رسیدن به آن را پیدا کرده و نسبت به آن حس مسئولیت پذیری لازم را خواهد داشت.

تشویق کودک به درس – شرایط مناسب برای درس خواندن را محیا کنید.

چگونه کودک خود را به درس خواندن تشویق کنیم؟

اینکه کودک شما در چه شرایطی می‌خواهد به انجام تکالیف خود برسد و درس بخواند تا حدی بستگی به انتخاب خود او دارد، برخی از کودکان تمایل دارند تا در کنار حضور والدین خود درس بخوانند زیرا این گونه احساس حمایت می‌کنند، یا شاید تمایل داشته باشند در مکانی که همه افراد حضور دارند درس بخوانند، اگر چه با بزرگتر شدن فرزند شما، برای درس خواندن بیشتر نیاز به تنهایی خواهند داشت، ولی به طور کلی محیط درس خواندن فرزند شما بهتر است آرام باشد و از حواس پرتی‌هایی که با تلویزیون یا شلوغی‌های خانه همراه است دور باشد، شرایط محیطی مناسب برای درس خواندن باید فراهم باشد مانند نور کافی برای درس خواندن، محیط مناسب برای تمرکز حواس، آماده کردن وسایل مورد نیاز مانند مداد، خودکار، خط کش، کاغذ چک نویس، گونیا و …

به تغذیه مناسب برای فرزند خود اهمیت دهید.

چگونه کودک خود را به درس خواندن تشویق کنیم؟

یکی از نیازها جهت یادگیری بهتر و داشتن انرژی برای درس خواندن برای کودکان و به طور کلی دانش‌آموزان رسیدگی به تغذیه مناسب برای آن‌ها است که باید از خوراکی هایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند هویج، پنیر، آب میوه طبیعی، بوقلمون در رژیم غذایی استفاده شود که می ‌تواند به فرزند شما برای داشتن انرژی کمک می‌کند.

تشویق کودک به درس – بیشتر به نظارت بر او توجه داشته باشید.

نکته ای که والدین در مقابل کودکان و فرزندان خود در زمینه درس خواندن و انجام تکالیفشان باید رعایت کنند این است که بگذارند فرزندشان تکالیفش را خود به تنهایی انجام داده و با عواقب اشتباهاتش خود مواجه شود. در این صورت می‌تواند به توانایی خود در پیشرفت و رسیدن به هدفش باور مثبتی داشته باشد.

والدین کودک بهتر است در انجام تکالیف فرزند خود مداخله‌ای نکنند. مگر در دو صورت، به درخواست خود کودک. همچنین برای بررسی به اتمام رسیدن تکالیف که یک مزیتی نیز برای فرزند دارد که او در میابد والدین او نظاره گر تلاش او در درس خواندن هستند و برای آن‌ها اهمیت دارد.

کودک خود را تشویق کنید.

برای ترغیب کودک خود و انگیزه دادن به او یکی از بهترین روش‌ها تشویق کردن فرزند برای انجام صحیح تکالیف است. والدین می‌توانند برای مثال با طرح یک جدول، بعد از گرفتن امتیازهای مثبت به ازای هر بار انجام صحیح و منظم تکالیفشان و علامت گذاری در جدول، زمانی که به تعداد مشخصی رسید. با توجه به سن دانش‌آموز و مقطع تحصیلی او یک جایزه یا تشویقی که مناسب سن او است را در نظر بگیرند.

برنامه ریزی درسی را برای کودک فراموش نکنید.

برای فرزندان خود تا زمان کلاس سوم، والدین باید خود یک برنامه ریزی درسی را آماده کنند. برای فرزندان بزرگتر از پایه سوم تا پایه هفتم، والدین با همکاری فرزندان باید اقدام به برنامه ریزی درسی کنند. در زمان برنامه ریزی شده برای درس حتما فرزندان باید طبق برنامه پیش رفته و زمان خود را برای درس خواندن صرف کنند و بازی کردن، صحبت کردن و. را به هیچ وجه در زمان برنامه ریزی شده برای درس اختصاص ندهند.

برخی از کودکان و دانش‌آموزان تکالیف خود را بدون دقت و سریع انجام می‌دهند. احساس مسئولیت زیادی در قبال آن نمی‌کنند. در خصوص این کودکان باید زمانی را بصورت اجباری و اضافه برای تکالیف مشخص کرده. والدین سعی کنند پس از آن به ارزیابی و نظارت بر آن دقت داشته باشند. فرزند خود را متوجه کنند که در صورتی که تکالیف درسی خود را به درستی انجام نداده. نسبت به برنامه ریزی درسی خود متعهد نباشند از زمان آزاد آن‌ها کم خواهد شد.

تشویق کودک به درس – برای اجرای برنامه درسی با قاطعیت رفتار کنید.

چگونه کودک خود را به درس خواندن تشویق کنیم؟

اگر فرزند شما در مقابل اجرای برنامه درسی و انجام ندادن آن به دنبال بهانه جویی است. قصد دارد که از انجام درست آن سر باز بزند. والدین باید نسبت به آن با قدرت عمل کرده و موضع خود را حفظ کنند. از بحث کردن در این مورد اجتناب کنند. فرزند شما باید با رفتار شما متوجه شود که بدون بحث و مجادله باید تکالیف درسی خود را انجام داده. و اجرای این برنامه به هر کار دیگری ارجعیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا