راهکارهای موثر تشویق کودکان

تشویق کردن وقتی درست استفاده ‌شود می‌تواند اثرات مثبتی برای کودکان داشته باشد. در اینجا شش راه تأیید شده برای تشویق کودکان بدون ایجاد عوارض منفی آورده شده است. راهکارهای موثر تشویق کودکان چیست؟

تشویق برای کودکان اغلب در خانه و مدرسه استفاده می‌شود. وقتی درست تشویق کنید این تشویق‌ها می‌توانند تأثیر درستی روی کودکان داشته باشند. به این علت که تقویت مثبت می‌تواند باعث شود کودک آن رفتار را تکرار کند.
در بین چهار سبک متفاوت برای والدین، والدین توانا، سبکی است که در آن اغلب والدین از لغات تشویق‌کننده برای انگیزه دادن به کودک خود جهت رسیدن به استانداردهای بالا استفاده می‌کنند.

چه این موفقیت دستاوردهای ورزشی باشد یا تحصیلی، ” کار خوبی بود”، ” تو باهوش هستی” یا ” کارت را خوب انجام دادی” عباراتی رایج برای کارهایی هستند که درست انجام شده‌اند.

این استفاده از این لغات تشویقی همیشه باعث ایجاد آن انگیزه‌ی مطلوب شما نخواهد شد. در حقیقت استفاده‌ی بدون تردید از لغات تشویقی می‌توانند مانع از کارایی فرزند شوند.

فواید تشویق و راهکارهای موثر تشویق کودکان

راهکارهای موثر تشویق کودکان

استفاده از لغات تشویقی درست می‌تواند:

  • عزت‌نفس کودک را بهبود بخشد
  • کسانی که عزت ‌نفس بالایی دارند انسان‌هایی شادتر بوده و از نظر ذهنی سالم‌تر هستند. در مقابل کسانی که عزت ‌نفس کمی دارند از نظر روانی دچار استرس شده و شاید حتی افسرده شوند.
  • افزایش انگیزه‌ی ذاتی برای رسیدن به هدف
  • افزایش ثبات قدم و پشتکار

راه درست برای تشویق کردن چیست؟

آیا اینکه تشویق و تمجید مؤثر باشند به این معناست که شما باید مرتباً عزیزان خود را تشویق کنید و بعد کودک شما به ‌قدری انگیزه خواهد داشت که هیچ‌گاه نگران سخت کار کردن او در مدرسه نباشید؟

تمام لغات تشویقی یکسان نیستند. اگر همیشه از تشویق استفاده کنید برخی از انواع آن بیشتر از فایده ضرر خواهند داشت.

کلید کار این است که بدانید چگونه و چه زمانی کودک خود را تشویق کنید.

تشویق با صداقت و خالصانه

گاهی برای بالا بردن عزت‌ نفس کودک، انگیزه دادن به او، تشویق رفتارهایی خاص یا محافظت از او مقابل احساسات آسیب ‌رسان تشویقش می‌کنیم. با این‌ وجود اگر این تشویق‌ها خالصانه نباشند کودک حس نمی‌کند تشویق شده است.

تشویق‌های بدون صداقت نه تنها مؤثر نخواهند بود بلکه می‌توانند ضرر داشته باشند.

تشویق‌هایی که برخلاف دیدگاه فردی کودک باشند شاید نوعی دورویی تلقی شوند. وقتی کودک به رفتار خود مقابل حرفی که برای تشویق او زده شده است فکر می کند شاید این تشویق برای او ارزش نداشته باشد ( این درست نیست. من واقعاً این ‌قدر خوب نیستم) این‌ گونه تعریف‌ها باعث انتقاد کودک از خودش شده و حتی ممکن است عمداً خرابکاری‌هایی کند تا این اختلاف در حرف و رفتار را از بین ببرد.

تلاش آن‌ها را تشویق کنید نه توانایی

راهکارهای موثر تشویق کودکان

یکی از دلایلی که انسان مخلوقی باهوش ‌تر روی زمین می باشد این است که ما می‌خواهیم یاد گرفته و علل و معلول عوامل را درک کنیم. عللی که انسان را به حوادث ربط می‌دهند روی طرز فکر و واکنش او به حوادث آینده تأثیر دارند.

وقتی کودک برای تلاش مورد انتظار در انجام کاری تشویق می‌شود یاد می‌گیرد موفقیت را باید به تلاش خود ربط دهد. تلاش صفتی است که ما برای قدرت داشتن جهت کنترل یا بهبود کارهای سخت و تمرینات داریم. این کودکان در نهایت بیشتر از رسیدن به نتایج روی ارتقای مهارت‌های خود تمرکز خواهند داشت.

این تشویق‌ها کمک می‌کنند کودک با طرز فکری بزرگ شود که تمرین و بهبود مهارت‌ها را باور داشته باشد. این ذهنیت با گرایش به یادگیری می‌ تواند انگیزه‌ی ذاتی، ثبات قدم و لذت بردن کودک را افزایش دهد. در هنگام شکست، این کودکان باور دارند که موفق نشده‌اند زیرا به قدر کافی تلاش نکرده‌اند. آن‌ها برای تلاش دوباره انگیزه داشته و می‌خواهند کار خود را بهبود بخشند. به‌ بیان ‌دیگر آن‌ها کودکانی انعطاف ‌پذیر هستند.

راهکارهای موثر تشویق کودکان | مرکز مشاوره همکده

راهکارهای موثر تشویق کودکان – توصیفی و خاص باشید.

به جای تشویق‌های کلی، کودکان را با جملاتی خاص و تشریحی تشویق کنید. هرچه تشویق شما کمتر کلی یا عمومی باشد به احتمال بیشتری در نظر کودک صادقانه و درست خواهد بود.

به بخش خاصی از کار کودک اشاره داشته و بگویید کدام رفتار او باعث نتایج خوب شده است ( مرتب کردن وسایل برای اساس شکلشان کار درستی بود)

جملات خاص و تشریحی این پیام را می‌دهند که شما دقت داشته و واقعاً به کودک توجه می‌کنید.

تشویق‌های کنترلی یا شرطی نداشته باشید.

تشویق کنترلی متفاوت از بازتاب اطلاعاتی مثبتی است که برای تأیید پیشرفت، بهبود یا مهارت کودک استفاده می‌شود. این کار با قصد کنترل یا اداره کردن کودک انجام می‌گردد.

جملاتی مانند ” خوب بود، می‌دانم تو می‌توانی بهتر از این باشی” می‌خواهد به کودک انگیزه دهد تا بار بعد سخت ‌تر تلاش کند.

وقتی تشویق به عنوان ابزاری کنترلی استفاده شود یک تأیید یا ارزیابی مثبت را بیان می‌کند که مشروط به نتایج یا کارایی خوب است. این تشویق‌های شرطی به تدریج به کودک حس ارزشمندی مشروط را تلقین می‌کنند.

راهکارهای موثر تشویق کودکان – تشویق‌های مقایسه‌ای نداشته باشید.

راهکارهای موثر تشویق کودکان

شما به سادگی عادت می‌کنید با مقایسه کردن کودک را تشویق کنید. به ‌هر حال اغلب ما با این روش بزرگ شده‌ایم – ما در مدرسه، ورزش، فعالیت‌های فوق‌ برنامه، امتحان‌های ورودی دانشگاه، کار و … مقایسه می‌شویم.

گاهی این مقایسه‌ها به ما انگیزه می‌دهند تا سخت‌ تر کار یا مطالعه کنیم.

مشکل اینجاست مقایسه در زمان شکست می‌تواند نتیجه‌ی معکوسی داشته باشد.

فکر کنید وقتی خود را با یک نفر موفق ‌تر مقایسه می‌کنید چه حسی دارید. وقتی کارایی خوبی داریم هیجان ‌زده بوده و انگیزه خواهیم داشت. اما وقتی شکست می‌خوریم این مقایسه شاید به جای انگیزه دادن باعث افسرده شدن ما گردد.

به همین شکل تشویق‌های مقایسه‌ای باعث می‌شوند کودک مستعد شکست در آینده شود. کودکانی که با مقایسه بزرگ شده‌اند با شکست خوردن دست از مقایسه‌ی خود برنمی‌دارند. به جای آن انگیزه‌ی خود را زودتر از دست خواهند داد.

وقتی این کودکان با مشکلات مواجه می‌شوند احساساتی منفی‌تر، ناامیدی و ناکارآمدی بیشتری از کودکانی نشان خواهند داد که برای تسلط بر کارشان تشویق شده بودند. آن‌ها کمتر در کار خود ثابت ‌قدم خواهند بود.

راهکارهای موثر تشویق کودکان – اجتناب از تشویق برای کارهای آسان

وقتی والدین برای کارهای ساده کودک را تشویق کرده یا بیش ‌از حد این کار را می‌کنند چندین تأثیر منفی ماندگار خواهد داشت.

لغات تشویقی برای کارهایی که ساده هستند می‌توانند به نوعی عدم صداقت و ریا تلقی شوند. تشویق برای کارهای ساده به کودک می‌گوید که شما انتظار کمتری از شایستگی کودک خود دارید.

کودکانی که مرتباً تشویق می‌شوند یاد می‌گیرند تنها کارهایی را انتخاب کنند که فکر می‌کنند والدین خوششان آمده و از کارهای دیگر اجتناب خواهند کرد. آن‌ها به جای امتحان کردن چیزهای جدید الگویی شناخته شده را دنبال می‌کنند که تشویق شوند.

وقتی لغات تشویقی در جایی که کودک انتظار ندارد استفاده شوند بسیار انگیزه دهنده خواهند بود.

تشویق بیش ‌از حد باعث می‌شود کودک همیشه انتظار تشویق شدن داشته باشد. این پاداشی خارجی است که انگیزه‌ی کودک را به جای بالا بردن کاهش خواهد داد. تشویق مکرر باعث می‌شود کودک به این باور برسد که نداشتن تشویق برابر است با شکست خوردن.

این تشویق‌ها سازنده نخواهند بود، خصوصاً وقتی همیشگی شوند. آن‌ها باعث تصویر فردی مغروری در کودک خواهد شد که نتیجه‌ی آن کودکان نارسیستی ( با اختلال خودشیفتگی ) است.

این امر برای جنسیت مردان بسیار بد است. زیرا آن‌ها وارد فضای کار شده و انتظار تشویق‌های مداوم خواهند داشت. برخی شرکت‌ها حتی مشاورانی برای تشویق استخدام می‌کنند تا به اعضای بزرگ‌تر آموزش دهند چگونه از کارمندان جدیدتر قدردانی شود تا دل گرم بمانند.

منابع
parentingforbrain.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا