نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس

اغلب کودکان با تمرکز در کلاس درس مشکل دارند. وقتی کاری را سخت و پرچالش می بینند قبل از انکه حتی تلاش درستی داشته باشند ناامید می شوند. اگر متوجه شدید کودک شما مرتبا در طول انجام کارهای سخت تمرکز خود را از دست می دهد در اینجا استراتژی هایی آورده شده اند که شاید بتوانند به بهبود بازه ی توجه کودک کمک کرده و در کل کارایی او در کارها را بهبود بخشد. نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس در ادامه بیان شده است.

افزودن فعالیت فیزیکی

نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس

کودکانی که در تمرکز خود مشکل دارند اگر برای آن ها زمان هایی کوتاه برای فعالیت فیزیکی در نظر گرفته شود بهتر عمل خواهند کرد. کمی زمان برای بازی با توپ، تقسیم کردن فرایند یادگیری به جندین مرحله ی کوچک، داشتن کمی طناب در کلاس درس و… نیز می تواند به حفظ تمرکز دانش اموزی که در توجه به درس مشکل دارد موثر باشد. 15 دقیقه فعالیت قبل از شروع یک کار پرچالش می تواند به تمرکز کودک کمک کند.

داشتن زمان هایی برای تمرکز

به کودک خود یاد دهید تمرکز کردن چه معنایی دارد و چطور به نظر می رسد. می توانید در روزهای مدرسه در زمانی مناسب که حالت انتقادی یا تهدیدی نداشته باشد. با کودک خود تمرکز را تمرین کنید. می توانید از تایمر یا برنامه ای در گوشی خود استفاده کنید. و از کودک بخواهید روی کار خود تمرکز کند. سپس از او بپرسید آیا این کار را انجام داده است. این کار به مغز کودک کمک می کند. یاد بگیرد توجه کردن شبیه به چه کاری است و می فهمد هر چند مدتی حواس او پرت می شود.

از بین بردن پرت کننده های حواس بصری

وقتی کودک مشغول انجام کار سختی است. به هم ریختگی در محیط اطراف یا روی میز باعث می شود. مغز او نتواند در جایی که لازم است قرار گیرد. در نتیجه کودک شما بهانه ی کمتری برای عدم تمرکز روی کارهای خود خواهد داشت.

نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس – انجام بازی های ذهنی

نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس

حافظه ی شما در حقیقت یک ماهیچه نیست اما به بهبود تمرکز کمک خواهد کرد. بازی های ذهنی به کودکان کمک می کنند کودک به شکلی همراه با تفریح بتواند به تمرکز خود کمک کند، در نتیجه در زمان وجود کاری پرچالش ساده تر می تواند حواس خود را جمع کند. در روزهای مدرسه مرتبا تایم هایی را برای بازی های ذهنی در نظر بگیرید. می توانید به وسایل الکترونیکی کودک بازی های تمرکز را اضافه کنید تا او را تشویق به تمرین تمرکز در زمان آزاد نمایید.

بازی های ذهنی نباید زیاد پیچیده باشند. حتی یک بازی ساده کودک را مجبور می سازد تا تمرکز خود را حفظ کند. کارت های حافظه یا بازی های تمرکز می توانند برای افزایش تمرکز استفاده شوند.

تنظیم قالب های زمانی

اگر متوجه شدید کودک شما به هر علتی نمی تواند روی کار خود تمرکز کند شاید زمان آن رسیده تا کار خود را به بازه های زمانی کوچکتر تقسیم کنید. به یاد داشته باشید کودکان به ازای هر سال از سن خود دو تا پنج دقیقه تمرکز داشته باشند. برای مثال اگر کودکی شش ساله دارید باید از او انتظار تمرکز برای حدود 12 تا 30 دقیقه داشته باشید.

اگر لازم است برای تمام کودکان خود یا برخی از آن ها قالب های زمانی تعیین کنید این کار را انجام دهید. استفاده از تایمر، به کودکی که با تمرکز کردن مشکل دارد، بعد از زمانی کوتاه کارکردش را نشان خواهد داد. این روش باعث تقسیم کار به مراحل کوچکتر شده و به کودک اجازه می دهد بدون اینکه حس کند کاملا درگیر شده است به کار خود ادامه دهد. این روش فعالیت فیزیکی لازم برای کودک جهت مشغول ماندن را فراهم کرده و به او اجازه می دهد بتواند پیشرفتش را ببیند.

نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس – اولویت دادن و تغییر کارها

اگر متوجه شدید کودک شما مرتبا از انجام کارهای خود اجتناب کرده یا مرتبا حواسش پرت می شود به او اجازه دهید به میزان سختی این کار از 1 تا 10 امتیاز دهد. اگر برای کودک امتیاز سخت بودن کار هشت یا بیشتر بود از او بپرسید برای تبدیل کردن این کار به رتبه ی دو یا سه باید چه کار کنید. گاهی دیدگاه خوبی پیدا می کنید که چطور می توانید به کودک کمک کنید سطح سختی کار برای او کمتر شود.

تقسیم کار به موارد کوچکتر

اگر این استراتژی ها برای شما موثر نبودند به کاری که باید انجام شود نگاه کنید. آیا می توانید آن را به کارهای کوچکتری تقسیم کنید؟ آیا کودک به قدر کافی تمرکز دارد تا بتواند بخشی از کار را انجام دهد، سپس کمی استراحت داشته و بعد برگشته و کار را به اتمام برساند. کودکانی که در حفظ تمرکز مشکل دارند شاید بهتر بتوانند با این روش کار خود را انجام دهند تا اینکه بخواهند تمام آن را یکباره به اتمام برسانند.

برخی کودکان در حفظ تمرکز از کودکان دیگر بیشتر مشکل دارند. شما می توانید ببینید چه کارهای برای بهبود تمرکز کودک می توانید انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید کمی کار و تلاش بیشتر از جانب شما یا ایجاد تغییراتی مهم برای کودک است.  

تمرین رفتارهای توجهی

شما فکر می کنید توجه کردن بخشی از شخصیت ذاتی انسان است اما اینطور نیست. توجه کردن چیزی است که باید یاد گرفته شود. این کار می تواند سخت نیز باشد و والدین و مربیان باید زمان بگذارند تا به کوک یاد دهند تمرکز کردن چیست و چطور به نظر می رسد. در طول روز باید زمانی برای تمرین رفتارهای تمرکزی داشته باشید.

می توانید از ساعت شنی، تایمر یا برنامه های الکترونیکی استفاده کنید و به کودک خود یاد دهید برای چند دقیقه روی کاری تمرکز داشته باشد. سپس از ان ها بخواهید از خودشان بپرسند آیا توانستند در این زمان توجه کاملی دشته باشند. داشتن تایم هایی برای تمرکز تمرینی عالی است که کمک می کند توانایی خود در تمرکز را بالا برده و بازه ی دقت را افزایش دهید.

نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس – از بین بردن عوامل پرت کننده ی حواس

نکاتی برای بهبود تمرکز کودکان در درس

ایجاد محیطی مناسب یادگیری را بهبود خواهد بخشید. این برای هردو کلاس درس و خانه درست است. با این وجود باید تعادلی ساده بین چیزهایی که باعث یادگیری می شوند و چیزهایی که باعث پرت شدن حواس کودک می شوند برقرار کنید تا بتوانید به اندازه ی کافی یادگیری داشته باشید.  

منابع
edutopia.orgeducationcorner.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا