نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند چیست؟ یکی از عامل های مهم و کمک کننده در رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چگونگی رفتار، واکنش و ارتباط والدین با فرزندان است که می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد تحصیلی فرزندان خود داشته باشند. همانطور که می دانیم خانواده اولین نهاد زندگی اجتماعی کودک است. که نوع رفتار در آن می‌تواند در شکل‌گیری عادت ها، انگیزه‌ها و اندیشه‌های کودک تاثیر مهمی داشته باشد.

بسیاری از والدین بخصوص مادران برای درس خواندن و رشد تحصیلی فرزندان خود از آماده کردن هیچ نوع امکاناتی دریغ نمی‌کنند، خواه گرفتن معلم خصوصی باشد یا ثبت نام در آموزشگاه‌ها و خرید انواع کتب درسی و کمک درسی برای کمک به پیشرفت تحصیلی فرزند خود.

برخی از والدین نیز با هدف و تصوری که در ذهن خود برای آینده فرزندشان دارند سعی می‌کنند با رفتارهای خود، تشویقات، تنبیهات و… توقعات خود را برای فرزندانشان بیان کرده. سعی می‌کنند آن‌ها را با فرستادن به مراکز آموزشی و دیگر راهکارهای آموزشی در راهی قرار دهند که با اهدافشان هماهنگ باشد.

در ادامه قصد داریم به برخی از عوامل تاثیر گذار در روند رشد تحصیلی فرزندان را که مرتبط به خانواده دانش آموز است و  را مورد بررسی قرار دهیم.

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند – فرزندتان را در درس خواندن همراهی کنید.

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند

تاثیر داشتن سواد و تحصیلات والدین و همچنین سطح فکری بالا برای تعامل صحیح با فرزند جهت ارتقای تحصیلی وی بسیار موثر است.

یکی از عوامل خانوادگی که می‌تواند تاثیر مثبتی در رشد تحصیلی فرزند داشته باشد سطح فکری و تحصیلات والدین است. زمانی که فرزندان در دروس خود دچار مشکل می‌شوند. اگر این باور را داشته باشند که می‌توانند برای رفع مشکلشان از والدین خود کمک بگیرند. با اطمینان خاطر بیشتری درس خوانده و کمتر دچار افت تحصیلی خواهند شد.

عامل دیگر در خانواده و والدین دانش آموز که تاثیر مهمی در رشد تحصیلی او دارد رفتار مثبت برای الگو بردای فرزند است. برای مثال زمانی که خود والدین زمانی را برای مطالعه در نظر می‌گیرند خود باعث الگو برداری فرزند خود شده و نقش مطالعه و یادگیری را در زندگی بهتر درک خواهند کرد. اینکه بخواهیم تمام زمان آموزش را به مدرسه بسپاریم و از زمان سپری شده در خانه چشم بپوشیم اشتباه است. همانطور که می‌دانید زمان زیادی از روز فرزند شما در خانه سپری می‌شود. بنابراین اهمیت دادن به این زمان برای آموزش فرزند بسیار حائز اهمیت است.

نقش والدین در اضطراب فرزندان و کاهش آن

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند

برخی اوقات اهمیت بیش از حد خانواده به فرزندان خود و توقعات پدر و مادر در مورد فرزندان موجب بروز افراط‌گری‌هایی می‌شود. که یکی از این توقعات توجه زیاد به گرفتن نمرات 20 می‌باشد. که این توقعات می‌تواند به خاطر مقایسه کردن با دیگر فرزندان، دوستان و… . با توجه به امکاناتی که برای فرزند مهیا کرده اند باشد. و تا جایی ادامه پیدا کند که به جای داشتن تاثیر مثبت، به خاطر اضطرابی که در فرزند بوجود می‌آورند موجب گرفتن نتیجه منفی نیز می‌شوند.

برخی از نکاتی که می‌تواند به والدین برای کاهش اضطراب و استرس و  بهبود رشد تحصیلی فرزندشان کمک کند به شرح زیر است:

  • سعی کنید جو خانواده را آرام و مناسب برای مطالعه فرزند خود نگه دارید. از بروز تنش‌ها و دعواها در محیط خانه تا حد امکان خودداری کنید.
  •  در ایام امتحانات، فرزندتان نیاز به حمایت های عاطفی و محیطی مناسب برای درس خواندن دارد، بنابراین سعی کنید رفت و آمد‌های خانوادگی و عواملی که موجب عدم تمرکز فرزندتان برای درس خواندن می‌شود را در این ایام محدود کنید.
  • برای استراحت و زمان خواب دانش‌آموز و خصوصاً تغذیه مناسب او اهمیت ویژه‌ای قائل شوید.
  • از رفتارهایی که موجب بروز استرس و اضطراب در فرزند شما می‌شود. مانند ایجاد ترس و دلهره، داشتن توقعات و انتظارات بیش از توان فرزند، وسواس شدید والدین نسبت به نمرات و همچنین فشار زیاد برای درس خواندن یا مقایسه فرزندان با دیگر فرزندشان و یا دیگران اجتناب کنید.
  • در دوران امتحانات وظایف خانه‌ که به فرزند خود سپرده اید را کاهش داده و یا به طور کلی حذف کنید.
  • با ایجاد انگیزه در فرزند خود و دادن پاداش آن‌ها را به مطالعه و درس خواندن تشویق کنید.

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند – ارتباط مثبت و دوطرفه والدین با مدرسه

نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزند

یکی از عوامل و نیازهای اساسی برای پیشرفت تحصیلی فرزندان ارتباط موثر و مثبت والدین با مدرسه دانش‌آموز است. که از طریق شرکت منظم در جلسات اولیا و مربیان و کلاس‌های آموزشی برای اطلاع از نیازهای فرزندان امکان پذیر خواهد بود.

این دو بنیاد یعنی خانه و مدرسه هر دو وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند. ارتباطشان و همکاری آن‌‎ها باهم یقیناً ضروری خواهد بود. زیرا در صورت عدم ارتباط و هماهنگی بین این دو نهاد آموزشی و تربیتی و بدون ارتباط مداوم هیچ کدام نخواهند توانست وظیفه خود را به شکلی کامل و صحیح انجام دهند.

دو دلیل اساسی برای اهمیت ارتباط متقابل والدین فرزند با مدرسه وجود دارد. در درجه اول با ارتباط مثبت بین خانه و مدرسه باعث هماهنگی در هدف‌ها، روش‌های آموزشی و تربیتی و جلوگیری از بروز دوگانگی‌ها و تعارضات در امور تحصیلی و تربیتی فرزندان می‌شود. در مورد بعدی با ارتباط والدین با مدرسه بهتر خواهند توانست نیازهای فرزندشان، وضعیت تحصیلی او و بطور کلی اطلاعات کاملتری را از شرایط فرزند خود بدست آورده. و نقش مفیدتری برای تربیت و آموزش فرزند خود داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا