چگونه برای تحصیل خود برنامه ریزی کنیم؟

 

 

برای این که بتوانیم برنامه ریزی تحصیلی داشته باشیم، بهترین راه داشتن آن مطالعه خوب است. برنامه مطالعه یک برنامه سازمان یافته می باشد که به طور خلاصه زمان مطالعه و اهداف یادگیری را بیان می کند. درست مثل برنامه های کاری یا مدرسه ای ، دانشجویان نیز باید برنامه ای تدوین کنند که هر هفته زمان اختصاصی را برای مطالعه دروس خود داشته باشند. این برنامه باید شامل تاریخ آزمون ها ، نام آزمون ها و امتحانات و همچنین مهلت ارائه مقالات و پروژه ها باشد. اگر نمی توانید برای خود برنامه تحصیلی تنظیم کنید، توصیه ما مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره می باشد. در این مرکز می توانید از خدمات حضوری و مشاورع تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

چرا من به یک برنامه مطالعه نیاز دارم؟

چگونه برای تحصیل خود برنامه ریزی کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

یک برنامه تحصیلی یک روش موثر برای کمک به شما در جهت گذراندن دوره تحصیلات دانشگاهی یا تحصیلی در مدارس است و شما را در مورد نتایج یادگیری مسئولیت پذیر می داند. با این حال مدیریت زمان می تواند چالش برانگیز باشد. علاوه بر کلاس هایتان ، احتمالاً تعهدات دیگری مانند فعالیت های فوق برنامه ، کار و مشاغل اجتماعی نیز دارید. ایجاد یک برنامه مطالعه به شما امکان می دهد که چطور وقت خود را تنظیم می کنید و آن را می گذرانید. برنامه ریزی این اطمینان را به شما می دهد که زمان کافی خارج از کلاس را برای انجام تکالیف درسی ، مطالعه برای تست ها و بازبینی و حفظ اطلاعاتی که یاد می گیرید ، خواهید داشت. برنامه های تحصیلی برای دانشجویان آنلاین هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا برای اتمام تحصیلات بدون یادآوری های مداوم مربی ، باید خود نظم و انضباط و عزم راسخ داشته باشید.

نکاتی مهم برای ایجاد برنامه ریزی تحصیلی دقیق

مهم است که درک کنیم هیچ راه دقیق و درستی برای تهیه یک برنامه مطالعاتی جهت افراد وجود ندارد. برنامه مطالعه شما براساس نیاز ها ، کلاس ها و سبک یادگیری خاص شما شخصی سازی می شود. برای شروع ایجاد برنامه مطالعاتی خود ، می توانید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

تجزیه و تحلیل عادات مطالعاتی در برنامه ریزی تحصیلی

عادات مطالعه و سبک یادگیری فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید .به آنچه در ذهنتان برای شما مفید است فکر کنید. آیا شما می توانید هفته ای یک یا دو بار برای مدت زمان طولانی مطالعه کنید و یا به مدت سی دقیقه شبانه مطالعه کنید و در ساعت خاصی از روز بازده بیشتری دارید؟ آیا اگر بلافاصله بعد از کلاس موضوعی را مطالعه کنید ، مطالب را بهتر حفظ می کنید یا ابتدا به استراحت نیاز دارید؟ اگر این روند ها را به دقت بدانید می توانید برنامه مطالعاتی دقیق تری برای خود داشته باشید. این برنامه ریزی برای تحصیل شما اهمیت زیادی خواهد داشت.

بررسی مدیریت زمان برنامه ریزی تحصیلی

چگونه برای تحصیل خود برنامه ریزی کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

برنامه فعلی و مدیریت زمان خود را ارزیابی کنید. از یک تقویم دیجیتالی یا کاغذی استفاده کنید تا تمام تعهدات ثابت شما ، از جمله کلاس ها ، کار ها و فعالیت های فوق برنامه را تنظیم کند. با این کار می توانید ببینید که چه مقدار از وقت شما قبلاً استفاده شده و چه ساعتی برای مطالعه در دسترس دارید. اگر برنامه شما فضای کمی برای مطالعه باقی می گذارد ، ممکن است لازم باشد ارزیابی کنید که چه چیزی را می توانید کاهش دهید یا این که چگونه می توانید برنامه خود را برای مرتب کردن مجدد زمان خود برای برنامه ریزی زمان مطالعه بیشتر تنظیم کنید. این کار دیدگاه متفاوت و بسیار دقیقی برای تحقق هر چه بیشتر برنامه های مطالعاتی به شما خواهد داد. به عبارتی با سنجش شرایط خود می توانید به بهبود فضای مطالعاتی تان کمک کنید.

برنامه ریزی های آموزشی در برنامه ریزی تحصیلی

برنامه ریزی کنید که برای هر کلاس چقدر زمان لازم دارید. برای چندین سال ، قانون پذیرفته شده این است که شما برای هر یک ساعت از کلاس باید دو ساعت مطالعه کنید ، به این معنی که اگر شما در یک ترم‌۱۵ ساعت کلاس دارید ، باید مدت ۳۰ ساعت در هفته را خارج از کلاس صرف مطالعه درسی خود و مرور برنامه ها کنید. سوالی در مورد کارآیی این نسبت وجود دارد ، به ویژه با توجه به فناوری جدیدی که تحقیق و نوشتن را سریع تر می کند. در ابتدای هر ترم ، مدرسان شما برای کلاس هایی که می خوانید برنامه درسی به شما می دهند.

این برنامه درسی معمولاً تاریخ هر آزمون یا پروژه مهم را در بر می گیرد. می توانید از این موارد به عنوان راهنما برای محاسبه زمان اختصاص دادن برای هر کلاس استفاده کنید ، زیرا ممکن است برخی از دوره ها از سایر دوره ها سخت تر باشند یا برنامه های سنگین تری داشته باشند. همچنین به شما کمک می کند تا جلسات مطالعه خود را برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید زمان کافی برای انجام تمام وظایف خود و آمادگی برای امتحانات را دارید. به همین دلیل این روند می تواند اهمیت بسیاری در موفقیت شما داشته باشد.

 تهیه یک برنامه زمانی دقیق

 اکنون که فهمیدید چه مدت زمان برای مطالعه نیاز دارید و چه مدت زمان بیشتری در دسترس دارید ، می توانید جلسات مطالعه خود را برنامه ریزی کنید. جلسات مطالعه خود را مانند سایر تعهدات به تقویم خود اضافه کنید. این مسئله تضمین می کند که به یاد می آورید این زمان برای مطالعه اختصاص یافته است. برنامه ریزی کنید که کدام درس را در کدام روز مطالعه خواهید کرد. در این حالت اطمینان لازم است حاصل  کنید که به هر موضوع زمان کافی اختصاص می دهید.

به عنوان مثال ، دوشنبه ها و پنجشنبه ها را می توان برای ریاضیات در نظر گرفت ، در حالی که سه شنبه ها و جمعه ها می تواند به زبان انگلیسی اختصاص یابد. اگر برنامه شما شلوغ است ، ممکن است در یافتن وقت برای مطالعه تا حدودی انعطاف پذیر و خلاق باشید. به عنوان مثال ، اگر از طریق حمل و نقل عمومی به مدرسه رفت و آمد می کنید ، می توانید از آن زمان برای مطالعه استفاده کنید. یا شاید شغل شما به شما امکان می دهد وقتی مشغول نیستید ، تحصیل کنید. پس در این مورد دقت کافی داشته باشید.

تقویم هفتگی خود را ارزیابی کنید.

چگونه برای تحصیل خود برنامه ریزی کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

شناسایی اهداف یادگیری برای هر کلاس به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه مدت زمان برای مطالعه صرف می کنید. با شروع ترم ، به آنچه می خواهید در هر کلاس انجام دهید ، فکر کنید. شاید شما می خواهید مهارت خاصی را فرا بگیرید ، یا نمره خود را ارتقا دهید. این ها اهداف بزرگ تری برای کمک به شما در ایجاد انگیزه در طول دوره است. سپس ، در ابتدای هر هفته ، مشخص کنید که چرا شما نیاز به مطالعه دارید و قصد دارید در هر جلسه مطالعه به چه نتیجه ای برسید.

آیا برای یک امتحان بزرگ آماده می شوید؟ و پروژه ای به شما تعلق می گیرد و می توانید یک فصل پیش رو برای آمادگی برای چند کلاس بعدی بخوانید؟ برنامه تحصیلی خود را برای رسیدن به اهداف هفتگی خود تنظیم کنید و از هر جلسه مطالعه بیشترین بهره را ببرید. در حالی که امتحان کردن یک جلسه آزمایشی وسوسه انگیز است ، اما وقتی آزمایشی در پیش نیست ، با خواندن مطالب پیش رو و آماده شدن برای پروژه ها و درس ها زمان آماده سازی آینده خود را کاهش می دهید.

به برنامه ریزی تحصیلی خود پایبند باشید.

 یک برنامه مطالعاتی وقتی به طور مداوم دنبال شود بهترین عملکرد را دارد. شما باید سعی کنید یک برنامه مطالعاتی تهیه کنید که بتوانید برای هر ترم دنبال کنید. وقتی هر ترم کلاس خود را تغییر می دهید باید برنامه خود را در صورت لزوم تنظیم کنید. به یاد داشته باشید ، مهم ترین چیز پایبند بودن به برنامه شماست.

 استراتژی  های مهم برای پایبندی به برنامه ریزی تحصیلی

چگونه برای تحصیل خود برنامه ریزی کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

یادتان باشد که استراحت کنید‌.

اگر برنامه شما شامل جلسات مطالعه طولانی و چند ساعته است ، حتماً هر چند وقت یک بار استراحت مختصری داشته باشید تا ذهن خود را خالی کنید. ذهن را شارژ کرده و به آن استراحت دهید. این باعث می شود مغز شما تازه بماند و به شما کمک کند تا احساس خستگی نکنید.

برای فعالیت های دیگر زمان بندی کنید.

با دستیابی به یک برنامه متعادل ، ذهن شما در مدت زمانی که به مطالعه اختصاص داده شده درک بیشتری خواهد داشت. اگر چندین روز طولانی را به طور متوالی برای مطالعه برنامه ریزی کنید ، دلسرد می شوید و وسوسه می شوید که کار را رها کنید. توصیه می شود که برای فعالیت های غیر دانشگاهی مانند ورزش ، سرگرمی و معاشرت با سایر دانشجویان برنامه ریزی کنید.

پاسخگو بودن را حفظ کنید.

بعضی از دانش آموزان مطالعه با یک شریک را مفید می دانند ، زیرا پاسخگویی را فراهم می کند و همچنین فرصت های بحث و همکاری را فراهم می کند. هنگام ایجاد برنامه مطالعه خود ، با سایر همکلاسی ها مشورت کنید تا مشخص کنید آیا می توانید جلسات مطالعه را  با هم هماهنگ کنید یا نه. با این حال ، اگر تمایل دارید که بیشتر از مطالعه با کنار دیگران بودن فکر کنید، به یک برنامه مطالعاتی مستقل پایبند باشید. اگر شریک مطالعه دارید ، اطمینان حاصل کنید که کسی است که احتمالاً با او در ارامش ذهنی باقی می مانید.

 برنامه مطالعه خود را ارزیابی کنید و در صورت لزوم دوباره تنظیم کنید.

برنامه مطالعاتی در واقع کمک به شما در کارآیی و بهره وری بیشتر است. اگر متوجه شدید که کار نمی کند دلسرد نشوید. درست است. شما می فهمید چه چیزی برای تان بهتر است‌. اما گاهی تغییرات را انجام دهید.

ابزار های اهرمی برای ایجاد یک طرح مطالعه

اگر رعایت برنامه کاغذ و قلم برای شما مفید نیست ، روش های دیگری را برای ادامه مطالعات تحصیلی خود در نظر بگیرید. برای زمان تقویم شروع و پایان جلسه مطالعه خود از یک برنامه تقویم استفاده کنید و یادآوری ها را تنظیم کنید. همچنین تعدادی برنامه برنامه ریز مطالعه مانند My Study Planner و myHomework وجود دارد که به شما کمک می کند برنامه های مطالعه خود را مدیریت کنید.

منابع
medium.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا