چگونه برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ اغلب افراد در زندگی خود رویاهایی دارند، دیدگاهی نسبت به اینکه در آینده می خواهند با چه کسی یا کجا باشند. در کمترین سطح می توان گفت هرفرد ارزش ها و علایقی دارد که ارزیابی می کند چه چیزی را از زندگی خود می خواهد. به همین ترتیب، تلاش برای گذاشتن اهدافی دست یافتنی که شما در طول سال های بعد بخواهید برای ان تلاش کنید می تواند ترسناک به نظر برسد. اینکه بدانید از کجا باید شروع کنید سخت است و شاید چیزهایی که می خواهید به ان برسید غیرممکن به نظر برسند. اما اگر خوب اماده شده باشید می توانید اهدافی برای زندگی خود تعیین کنید که دستیابی به ان نیاز به تلاش داشته باشد.

اهدافی برای زندگی خود مشخص کنید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟
چگونه برنامه ریزی کنیم؟ در مورد اینکه چه می خواهید فکر کنید.

برخی افراد نسبت به اینکه از زندگی خود چه می خواهند تردید دارند. در گام اول کار شما تبدیل کردن ایده هایی مانند “شادی” یا “امنیت” به چیزهایی است که دوست دارید انجام دهید.

یک مداد و کاغذ برداشته  و چیزهایی که در زندگی برای شما مهم هستند را بنویسید.

در این مرحله ایرادی ندارد کلی نگر باشید اما سعی کنید اهداف مبهمی مشخص نکنید.

برای مثال اگر اولین چیزی که به فکرتان می رسد ” شادی ” است خوب است. اما باید سعی کنید ان را برای خود مشخص سازید. شاد بودن برای شما چه معنایی دارد؟ چه چیزی را شما یک زندگی شاد می دانید؟

در مورد خودتان بنویسید. یک راه خوب برای شروع حرکت از کلیات به موارد مشخص این است که ازادانه در مورد خودتان بنویسید. در مورد شخصیت و علایق خودتان فکر کنید. این کار کمک می کند متوجه شوید چه چیزی برای شما اهمیت دارد.

سعی کنید در مورد اینکه دوست دارید چطور وقتتان را بگذرانید بنویسید. با نوشتن چیزی که انجام آن برای شما لذت دارد و چه چیزهایی به شما هیجان می دهد ایده های خود را شروع کنید.

خودتان را به فعالیت ها یا تجربیاتی که سازنده یا به فکرتان باارزش هستند محدود نکنید. این بخش از کار نوشتن ایده ها تا حد ممکن است و این لیست در اواخر این روال برای شما مفید خواهد بود.

در مورد چیزهایی که به آن علاقه مندید و یا دوست دارید در مورد ان یاد بگیرید بنویسید. آیا به علم علاقه مندید؟ به ادبیات؟ موسیقی؟ همه ی این ها باید در تمام زندگی شما قابل دنبال کردن باشند.

در مورد چیزهایی که دوست دارید در ان پیشرفت داشته باشید بنویسید. آیا دوست دارید مهارت هایتان به عنوان یک سخنران عمومی را تقویت کنید؟ یا به عنوان عکاس؟ این ها باید اهدافی برای تمام زندگی شما باشند.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ باانگیزه بمانید.

از انجایی که تداوم اهمیت زیادی دارد حتما باید انگیزه ی خود را حفظ کنید.

داشتن هدف هایی قابل دسترسی برای انگیزه داشتن بسیار مهم هستند. اگر حس کنید در حال پیشرفتید ساده تر می توانید خسته نشده و به تلاشتان ادامه دهید.

اولویت های خود را ارزیابی کنید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟
چگونه برنامه ریزی کنیم؟ پیش خودتان فکر کنید در زمان حال چه نقش هایی دارید.

هر روز ما نقش های مختلفی را در زندگی خود ایفا می کنیم یا به خود با کارهایمان برچسب های مختلفی را نسبت می دهیم. این نقش ها می توانند شامل چیزهایی مانند دختر، نقاش، دانش اموز، دوست، عاشق پنیر و… باشند. یک لیست از این ها روی کاغذ تهیه کنید. فکر می کنید کدام یک از این نقش ها بیشترین اهمیت را دارند؟

مثال هایی از نقش های دیگر عبارتند از ( مسلما تمام نقش ها محدود به این ها نیستند): آشپز، دوستدار سگ ها، برادر، عکاس، رییس، منشی، مسافر، نوه، متفکر و …

نقش های خود در زمان حال را در نظر بگیرید.

برای تهیه ی یک برنامه برای زندگی خود، نیاز است تصمیم بگیرید در این دوران از زندگی خود چه اولویت هایی را دارید. برای این کار نقش هایی را در نظر بگیرید که می خواهید آن را ادامه دهید یا آن هایی که می خواهید در اینده به زندگی خود اضافه کنید. علت اینکه می خواهید نقش خاصی داشته باشید چیست؟ شاید در اهداف آینده ی خود کلمه ی ” پدر ” را نوشته باشید زیرا می خواهید با همسر خود بچه دار شوید و در کنار او یک زندکی عالی داشته باشید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده
چگونه برنامه ریزی کنیم؟ اولویت های خود را بنویسید.

وقتی متوجه علت چیزهایی که می خواهید به دست اورید و در زندگی خود داشته باشید شدید لیستی از ان ها بنویسید. داشتن یک لیست کمک می کند در زمان عمل کردن به برنامه ی خود با نظم بمانید.

برای مثال لیست شما می تواند شامل موارد زیر باشد: من یک خواهر هستم چون همیشه می خواهم از برادرم حمایت کنم، می خواهم یک نویسنده باشم تا داستانی در مورد زندگی پدربزرگم بنویسم.

در مورد نیازهای مالی، فیزیکی و عاطفی خود فکر کنید.

برای رسیدن به شخصیتی که دوست دارید باشید به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟ یکی از شخصیت هایی که می خواهید داشته باشید “بالا رفتن از اورست” است. نیازهای فیزیکی شما می تواند شامل تناسب اندام و خوب خوردن باشد. اگر یکی از نقش های شما “دوست” است نیازهای عاطفی شما می تواند پر کردن اطراف خود با افرادی دوست داشتنی باشد. اگر یکی از اهداف مالی شما “صاحب شدن یک تجارت برای خودتان” است. با خود را ایده هایی در مورد کارتان به چالش کشیده و شروع به کار روی برنامه های تجاری خود کنید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ ایجاد کردن اهداف

ببینید کدام نقش ها را می خواهید در تمام زندگی خود داشته باشید.

از نقش ها، اولویت ها و نیازهای خود برای کمک به یک پارچه کردن تمام چیزهایی که می خواهید به آن برسید استفاده کنید. می خواهید قبل از مردن به چه چیزهایی رسیده باشید؟ به یاد داشته باشید این ها اهدافی هستند که شما واقعا می خواهید به ان ها برسید نه اهدافی که فکر می کنید دیگران دوست دارند شما داشته باشید. اگر برای مرتب کردن ایده های خود نیاز به کمی کمک بیشتر دارید می توانید هدف هایتان را دسته بندی کنید: برای مثال برخی گروه ها می توانند این ها باشند:

شغل/ حرفه. اجتماع (خانواده و دوستان). مالی. سلامت. مسافرت. دانش و خرد. معنویت

این ها مثال هایی از اهدافی هستند که نسبت به هدف های گفته شده در قبل کمتر واضح می باشند: یک معمار مشهور شدن، ازدواج کردن و داشتن دو فرزند. داشتن پول کافی برای اینکه بتوانید فرزندان خود را راحت به دانشگاه بفرستید. رسیدن به وزن 60 کیلوگرم. رفتن به تمام قاره ها. دریافت مدرک کارشناسی ارشد در معماری. دیدن معبد بودا. 

اهداف مشخص را با زمان خاصی برای رسیدن به هریک بنویسید.

وقتی اهداف مشخصی که می خواهید در زندگی به آن برسید را مشخص کردید، مانند رسیدن به مدرک کارشناسی ارشد، اهدافی مشخص شده و زمانی برای رسیدن به هریک از ان ها مشخص سازید. این ها مثال هایی از اهدافی هستند که نسبت به هدف های گفته شده در قبل کمتر واضح می باشند:

کم کردن 5 کیلو از وزن تا دو ماه بعد

قبلو شدن در کنکور معماری کارشناسی ارشد در سال 1400

سفر به اندونزی و دیدن معبد بودا در سال اینده

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ حدس بزنید چطور می توانید به هدف هایتان برسید.

این یعنی ارزیابی جایی که حالا در آن قرار دارید. برای رسیدن به هذفی که دارید از جایی که حالا در ان ایستاده اید نیاز است چه گام هایی را بردارید؟ برای مثال برای پیشرفت در هدف خود مبنی بر قبولی در کارشناسی ارشد معماری:

از حالا تا سال بعد، در مورد ازمون های معماری ارشد تحقیق کنید. هر دست نوشته و جزوه ی لازم برای برنامه های کاری خود را تهیه کنید. در ازمون ثبت نام نموده و کلیه ی مدارک لازم را تهیه نمایید. برای امادگی در ازمون خوب مطالعه کنید.

در مورد افراد و منابع بالقوه ای که می توانید از ان ها در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده داشته باشید کمی فکر کنید. برای مثال اگر کسی را می شناسید که در صنعت مورد علاقه ی شما در حال کار کردن است نزد او رفته و از او بخواهید کمی وضعیت کاری شما را بررسی کرده و راهنمایی تان کند.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ برنامه ی خود را بنویسید.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟
گام هایی که برای رسیدن به هریک از اهداف خود نیاز دارید را بنویسید.

این کار را می توانید در هر فرمتی که دوست دارید انجام دهید. دستو نوشته، تایپ شده در فایل ورد، پرینت شده در برگه های بزرگ و… هر فرمتی که برای استفاده انتخاب کردید، در ان گام هایی که نیاز دارید برای دستیابی به اهداف خود بردارید را به ترتیب تاریخ بنویسید. تبریک می گوییم. شما حالا برنامه ای برای زندگی خود تهیه کرده اید.

حالا زمان خوبی است تا جزئیات آورده شده در هر بخش را مرور کنید. مانند نام های برنامه های تحصیلی که می خواهید در ان ثبت نام کنید. یا اگر یکی از هدف های شما تنها شاد بودن است در مورد جزئیات اینکه چه چیزی در طول زندگی شما را شاد خواهد کرد یادداشت کنید.

مروری روی برنامه ی زندگی خود داشته باشید.

یک حقیقت انکارناپذیر این است که زندگی دائما در حال تغییر می باشد. و ما نیز تغییر خواهیم کرد. اهداف و اولویت هایی که شما در سن 15 سالگی داشته اید شاید همان هدف هایی نباشند که حالا در 25 یا 45 سالگی دارید. حتما به یاد داشته باشید هرازگاهی برنامه ی زندگی خود را مرور دوباره ای داشته باشید تا اطمینان یابید برنامه ای را دنبال می کنید که واقعا شما را شاد کرده و باعث رضاییتان از زندگی خواهد شد.

وقتی در حال مرور دوباره ی برنامه ی زندگی تان هستید موفقیت هایی که تا به حال به دست اورده اید را نیز دوباره ارزیابی کنید. این کار برای دنبال کردن دستاوردهایتان خوب است.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟ برنامه ی زندگی خود را تنظیم کنید.

وقتی اولویت ها و اهدافی که همراه با این اولویت ها بوده اند برای شما تغییر کردند زمان ان رسیده تا دوباره حداقل بخشی از برنامه ی زندگی خود را بزنویسی کنید. ببینید چه چیزی تغییر داشته است، چه چیزی حالا برای شما اهمیت بیشتری پیدا کرده و حالا چگونه به این هدف جدید می رسید. هرطور که نیاز دارید برنامه ی زندگی خود را دوباره تغییر دهید.

خودتان را محدود به تعداد مشخصی از اهداف نکنید. برنامه ی زندگی شما مانند یک چیز مایع قابل تغییر است. هر زمان چیزی در زندگی شما تبدیل به اولویت شد آن را در هدف هایتان اضافه کنید و آن هایی که دیگر برای شما مهم نیستند را پاک کنید.

شکست در بخش هایی از برنامه تان غیر قابل اجتناب است. این شکست ها بدان معنا نیست که باید همه چیز را فراموش کرده و از بین ببرید. انتخاب ها و کارهایی که در زمان شکست خوردن برای شما ممکن هستند را در نظر داشته باشید. اینکه چطور با شکست ها برخورد می کنید می توانند در رسیدن یا نرسیدن شما به هدف هایتان تفاوت ایجاد کنند.

منابع
wikihow.comwikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا