انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان

زمان مهم ترین چیزی است که در یک اتفاق ناگهانی می تواند زندگی شما را تغییر دهد. افراد فکر می کنند که زمان یک چیز گذرا است. این درست است اما نکته مهم این است که ما چگونه بتوانیم زمان خود را به بخش های مفید تقسیم کنیم. بخش های مفید زمان یعنی این که ما برای هر ثانیه از خود در روز برنامه داشته باشیم. مطمئناً افرادی که بتوانند برنامه ریزی درستی داشته باشند و زمان خود را به درستی مدیریت کنند بسیار می توانند موفق تر باشند. انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان بسیار پیشرفته و مهم است.

در زندگی افراد اگر می خواهند به اهدافشان برسند علاوه بر تلاش به مدیریت زمان نیاز دارند. طبیعتا خیلی از ماها راه های زیادی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کرده ایم. مدیریت زمان و در کنار آن تلاش کردن راه بسیار مناسبی است برای این که به موفقیت برسید. مدیریت زمان از راه های مختلفی بدست میاد و قوانین خاص خودش را دارد. نکته ای که باید بدانید این است که برای مدیریت زمان فعالیت های مختلفی اعلام شده است. این فعالیت ها را در ادامه برای شما خواهیم گفت. 

مدیریت زمان به استفاده موثر و بهره وری از زمان ما اشاره دارد

مدیریت زمان به استفاده موثر و بهره وری از زمان ما اشاره دارد. مترادف با بهره وری، مدیریت زمان این امکان را برای شما فراهم می کند تا از هر دقیقه بیشترین بهره را ببرید. چندین نوع مختلف از فعالیت های مدیریت زمان برای کمک به افراد در ایجاد مهارت هایی که منجر به کارایی بیشتر می شود، استفاده شده است. در این جا برخی از این انواع به همراه نمونه هایی از هر کدام آورده شده است.

فعالیت های مدیریت زمان با نام  یخ شکن

فعالیت های یخ شکن وقتی یک جلسه گروهی طولانی را شروع می کنیم یا اولین تیم را تشکیل می دهیم مفید است. آن ها معمولاً فعالیت های سریعی هستند که نیاز به همکاری مردم دارند، بنابراین وقتی می خواهید افراد سریعتر با هم آشنا شوند بسیار عالی هستند.

فعالیت های مدیریت زمان با نام کارهای کوچک

انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان

در این فعالیت مدیریت زمان، شما با تهیه لیستی از فعالیت های کوچک برای شرکت کنندگان شروع می کنید. این لیست می تواند شامل 15-20 مورد باشد مانند: فعالیت در اتاق، ساختن چیزی برای سرگروه، یافتن 5 مورد درباره یکدیگر و موارد دیگر. در کنار هر مورد، یک مقدار امتیاز برای تکمیل آن مورد بدهید. گروه بزرگ را به گروه‌ های کوچکتر تقسیم کنید و به هر گروه یک نسخه از لیست بدهید. به آن ها بگویید کار آن ها این است که طی 10 دقیقه هرچه بیشتر امتیاز دهند. تایمر را شروع کرده و اجازه دهید سرگرمی آغاز شود. پس از آن، در مورد چگونگی تصمیم گیری گروه، چگونگی انجام چندین کار با هم و نحوه عملکرد افراد به عنوان یک گروه صحبت کنید.

وظیفه درک زمان

برای درک زمان در فعالیت های مدیریت زمان از شرکت کنندگان بخواهید چشمان خود را ببندند. سپس، به آن ها دستور دهید چشم خود را بعد از آن چه 30 ثانیه معتقدند باز كنند. بعد از آن، به آن ها بگویید که توجه کنند همه بطور همزمان چشم خود را باز نمی کنند. توضیح دهید که درک زمان برای همه افراد در همه شرایط یکسان نیست.

یافتن چیزی مشترک برای درک زمان در فعالیت های مدیریت زمان

هر شخص برای این فعالیت به مداد و کاغذ نیاز دارد. ایده این است که هر شخص با بیشترین افراد ممکن صحبت کند، و یک نکته مشترک با آن شخص را بنویسد. شخصی که بیشترین افراد را در لیست خود دارد، یک جایزه را از آن خود می کند. در این فرآیند توضیح این که ارتباطات کارآمد بهره وری را افزایش می دهد انجام می شود.

درس زندگی

از فعالیت های مدیریت زمان می توان برای آموزش درس هایی درباره ارزش زمان استفاده کرد. آن ها می توانند نشان دهند که چگونه مدیریت زمان مناسب به شما در تعیین اولویت ها و بهبود زندگی کمک می کند. فعالیت های درس زندگی ممکن است نمایش، یا فعالیت های فردی یا گروهی باشد.

فعالیت مدیریت زمان مایو جار

 اغلب به عنوان نمایش استفاده می شود. اما می تواند به عنوان یک فعالیت مشارکتی استفاده شود. یک شیشه بزرگ، سنگ، شن و ماسه تهیه کنید. از شرکت کنندگان بخواهید شیشه را تا آن جا که ممکن است با مواد پر کنند. وقتی کار آن ها تمام شد، از آن ها بپرسید که آیا شیشه را به درستی پر کردند و مدیریت درستی داشته اند؟ سپس، نشان دهید چه اتفاقی می افتد وقتی شیشه را به ترتیب سنگ های بزرگ، شن و سپس شن و ماسه پر می کنید. البته بیشتر وسایل بزرگ تر را داخل شیشه می کنید. سپس، توضیح دهید که وقتی چیزهای “بزرگ” را اولویت بندی می کنید، مهمترین چیز را دارید اما هنوز در زندگی برای وسایل کوچکتر جا دارید.

فعالیت مدیریت زمان  با نام اصطلاحی آن را خرج کنید یا آن را گم کنید

انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان

آن را خرج کنید یا آن را گم کنید یک فعالیت با کاغذ و مداد است. به شرکت کنندگان  پول خیالی بدهید تا هر طور که انتخاب کردند هزینه کنند. کار آن ها نوشتن انتخاب هایی است که در مورد خرید با پول انجام می دهند. آن ها نمی توانند پول پس انداز یا کنار بگذارند، اما هر چیزی را که برای هزینه در نظر نمی گیرند، از دست می دهند. به شرکت کنندگان بگویید که  چند ثانیه های در  روز برای استفاده و مدیریت آن پول ها زمان دارند. اگر آن ها از این به عنوان مثال 86،400 ثانیه برای انجام کاری مفید استفاده نکنند، این زمان به راحتی تلف می شود.

فعالیت مدیریت زمان تصویر بزرگ

به هر گروه یک پازل  بدهید، اما نگذارید ببینند پازل تمام شده چگونه است. به گروه ها بگویید تا پازل خود را هرچه سریعتر کنار هم قرار دهند. سپس، تمرین را متوقف کنید و عکس پازل تمام شده را به آن ها بدهید. گروه ها به طور معمول می توانند پازل را خیلی سریع تر کنار هم قرار دهند، وقتی ببینند که هدفشان چیست. پس از آن، در مورد نحوه کار گروه بعد از دیدن عکس صحبت کنید. به آن ها یادآوری کنید که ابتدا نگاهی به تصویر بزرگ می تواند کارایی کلی آن ها را بهبود بخشد.

فعالیت های برنامه ریزی و انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان

برخی از فعالیت های مدیریت زمان می تواند به افراد کمک کند تا برنامه هایی واقعی برای نحوه گذران وقت خود داشته باشند. این فعالیت ها نه تنها آموزنده هستند، بلکه می توانند کاربرد عملی نیز داشته باشند.

قدرت ساعتی در مدیریت زمان

به شرکت کنندگان یک کاغذ بدهید که در 24 مربع شماره گذاری شده مشخص شده است. به آن ها بگویید فعالیت‌ های معمول را که هر روز انجام می دهند، به صورتی در مربع ها بنویسند. سپس، صفحه دیگری را که در 24 مربع مشخص شده است به آن ها بدهید و از آن ها بخواهید که مربع ها را فقط با فعالیت های غیرمولد در محل کار پر کنند. سپس، یک سوم برگه را به آن ها بدهید و از آن ها بخواهید که اطلاعات دو صفحه اول را با هم ترکیب کنند. وقتی کار آن ها تمام شد، باید چند مربع خالی داشته باشند. به آن ها بگویید که این مربع های خالی نشان دهنده زمان تولید آن ها است. سرانجام، از آن ها بخواهید که به دنبال راهی باشند تا اتلاف وقت را از بین ببرند.

قرار دادن یک مقدار در زمان

از مردم بخواهید آن چه را که می خواهند انجام دهند بنویسند. سپس از آن ها بخواهید که با توجه به ارزش انجام این کار، برای آن چیزها ارزش پول بگذارند. در آخر، پیشنهاد کنید که آن ها روی فعالیت‌ هایی تمرکز کنند که بیشترین پاداش را دارند.

چقدر طول می کشد این فعالیت های مدیریت زمان یادگرفته شود؟

انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان

این فعالیت برای یادگیری نحوه اختصاص زمان برای کارهای مختلف عالی است. قبل از این که همه شما یک روز شلوغ را شروع کنید، به هر نفر یک تایمر اختصاص دهید. از افراد بخواهید پس از انجام هر کاری که انجام می دهند، ساعت را در اختیار داشته باشند و فعالیت و زمان صرف شده برای آن را پیگیری کنند. در پایان روز، در مورد این ق چگونه بعضی از کارها بیشتر از بقیه وقت می گیرند، صحبت کنید. همچنین، در مورد چگونگی انتظارات واقع بینانه از این که چه مدت چیزی طول می کشد می تواند در برنامه ریزی برای استفاده بهینه از وقت آن ها، بحث کنید.

آموزش مهارت

آموزش مهارت های مدیریت زمان همیشه هدف فعالیت های مدیریت زمان است. برخی فعالیت ها به طور خاص بر روی آموزش مهارت هایی متمرکز است که به افراد کمک می کند تا به طور موثر برنامه ریزی و کار کنند.

نکته درباره انواع و نمونه فعالیت های مدیریت زمان

در صورت بزرگ بودن گروه یا تیمی که تشکیل شده است همه شرکت کنندگان با هم کار کنند. به آن ها بگویید تصور کنند در حال سفر به یک جزیره بیابانی هستند. 

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا