تقویت اراده برای درس خواندن

نیروی درونی که شما را به سوی خواسته تان یا هدفتان حرکت می‌دهد اراده شما است. معنی لغوی اراده از قصد کردن، تصمیم گرفتن و خواستن می‌آید و موتور حرکت دهنده شما به سوی خواسته ‌تان است. تقویت اراده برای درس خواندن چطور رخ می دهد؟

تقویت اراده برای درس خواندن

بدون شک برای بسیاری از افراد این مورد آشنا است که تصمیم به انجام کاری می‌گیرند. ولی آن را به سرانجام نمی‌رسانند یا شاید مدام به تعویق می‌اندازند. داشتن اراده قوی برای رسیدن به هدف ضروری اسـت و نقش بسیار موثری در پیشرفت تحصیلی، شغلی، مالی و… دارد. در واقع اراده، شما را برای رسیدن به هدف های کوتاه مدت و بلند مدت مصمم می‌کند. همچنین تقویت اراده توانایی شما را در مقابل لذت های لحظه ای، تنبلی‌ ها، سستی ها که شما را از حرکت کردن به سوی هدفتان باز می‌دارد افزایش می‌‎دهد.

ما در این مقاله قصد داریم راه هایی برای تقویت اراده را مورد بررسی قرار دهیم. که خصوصاً برای پیشرفت تحصیلی و درس خواندن می‌تواند به شما کمک کند.

انگیزه تان را در خود تقویت کنید.

داشتن یک انگیزه قوی در شما بدون شک در اراده شما برای رسیدن به هدفتان تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. هدف خود را مشخص کنید و باور داشته باشید. که به آن خواهید رسید، داشتن محرک و انگیزه قوی را فراموش نکنید. در این صورت خواهید دید که اراده شما برای درس خواندن تقویت خواهد شد.

برای اینکه انگیزه خود را حفظ کنید. باید در خود بیابید که چه راهی بیشتر به شما کمک خواهد کرد و تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال شما می‌توانید به شنیدن یک موسیقی هیجان انگیز بپردازید. مکانی که در آن درس می‌خوانید را تغییر دهید. و یا حتی به یک سخنرانی انرژی بخش گوش دهید.

برای تقویت اراده خود مدیتیشن داشته باشید.

چگونه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

یکی از راه های تقویت اراده تمرین ذهنی و مدیتیشن است که بنابر گفته مگ گونیکال نویسنده کتاب غریزه اراده، مدیتیشن بهترین روش تقویت اراده است. با انجام مدیتیشن می‌توان بخش هایی از مغز مربوط به اراده را تقویت کرده و در تصمیم گیری به خود کمک کنیم.

یکی از مزایای دیگر مدیتیشن کمک به مغز برای تمرکز بهتر و عدم حواس پرتی در فرد است.

برای داشتن اراده قوی خواب کافی داشته باشید.

چگونه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

بسیاری از ما به دلیل برخی شرایط مانند کار، استرس، مشکلات زندگی قادر به داشتن زمان کافی برای استراحت و خواب خود نداریم ولی باید توجه کنید که در طول شبانه روز 8 ساعت خوابیدن نیاز بدن بوده و باید رعایت شود، کمتر از 7 یا 8 ساعت خوابیدن در روز می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد مغز گذاشته و همچنین در بخش هایی از مغز شما که مسئول کنترل اراده هستند تاثیر منفی داشته باشد.

چگونه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

برای تقویت اراده خود استرستان را کاهش دهید.

قدرت اراده ما ارتباط مستقیمی با افکار و احساسات ما دارد، بروز استرس و عدم مدیریت و کنترل آن می‌تواند با تاثیر منفی که در احساسات ما می‌گذارد موجب کاهش پیدا کردن قدرت اراده ما شود و توانایی ما را برای انجام خواسته خود کاهش دهد. یکی از روش های کاهش و کنترل استرس مدیتیشن است که به تاثیر آن در تقویت اراده اشاره کردیم.

تغذیه مناسب برای تقویت اراده

چگونه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

عامل موثر دیگر در تقویت اراده ما نوع تغذیه ما است که به طور غیر مستقیم می‌تواند به فرد کمک کند که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب که حاوی میوه ها، سبزیجات، پروتئین و نشاسته باشد و همچنین رژیم غذایی گیاهی، می‌تواند تاثیری خوبی روی عملکرد مغز بگذارد و همچنین خوردن غذاهای مناسب می‌تواند به ترشح هورمون اندورفین کمک کرده و استرس را کاهش دهد.

به خود پاداش دهید.

شما می‌توانید برای تقویت اراده خود برای انجام کار به خود پاداش دهید، زمانی که هدف گذاری کردید و طبق برنامه خود پیش رفتید برای موفق شدن در هر گام برنامه خود، خود را تشویق کنید، برای مثال با اتمام خواندن این فصل از کتاب می‌توانید برای خود یک پاداش کوچک تعیین کنید و برای موفقیت نهایی نیز یک پاداش بزرگتر، پاداش های کوچک می‌تواند حتی یک بستنی، شکلات یا هر چیز دیگری باشد که دوست دارید.

یک روش دیگر برای پاداش دادن و انرژی دادن به خود ‌می‌تواند گفتن برخی عبارات انرژی بخش به خود باشد که از شنیدن آن لذت برده و انگیزه شما را برای ادامه مسیرتان بیشتر کند.

اطراف خود را با افرادی که هدف مشترکی با شما دارند پر کنید.

چگونه اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

روانشناس معروف کلی مگ گونیگال در کتاب غریزه اراده می‌گوید: «یکی از عوامل تعیین کننده در اندام فرد، وضعیت اندام دوستان و خانواده او است»  بنابراین زمانی که اطرفیان شما چاق باشند شما نیز عاداتی را پیش خواهید گرفت که چاق باشید، زمانی که اطرافیان شما به تناسب اندام خود بسیار اهمیت دهند و از اندام ورزشی و ایده آلی برخوردار باشند شما هم مانند آن‌ها عمل کرده و سعی خواهید کرد به تناسب اندام خود اهمیت زیادی دهید، این اصل در داشتن اراده برای رسیدن به اهداف و پایبندی به آن نیز صادق خواهد بود، زمانی که اطرافیان شما به هدفگذاری و اراده خود برای رسیدن به آن استوار و پایبند باشند، ناخودآگاه شما نیز تحت تاثیر آن‌ها همین رفتار و عملکرد را دنبال خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا