با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد؟ ما می دانیم این افراد چه شخصیتی هستند، حتی اگر خودشان سعی در نادیده گرفتن این خصوصیت داشته باشند. آن ها همان هایی هستند که که هیچوقت با خودشان پول نقد همراه ندارند، زمانی که نوبت پرداخت یک قبض گروهی می رسد همیشه به دستشویی می رود و برای دریافت کمی تخفیف به جاهای عجیب و ناشناخته ای سر می زنند. در حقیقت بسیاری از افراد هستند که کمی خسیس بودن خود را اصلا نوعی مشکل نمی دانند.

در علم آسیب شناسی صحبت های زیادی در مورد رفتارهای افراطی وجود دارد: پرخوری، نوشیدن زیاد الکل، خرج کردن زیاد و… حقیقت این است که زیاده روی کردن نیز اصلا چیز خوبی نیست.  اما در آسیب شناسی نوع دیگری از خرج کردن نیز وجود دارد که نه تنها مرتبط با پول یا اشیا است بلکه نشان دهنده ی بخش های عمیقی از شخصیت می باشد. فرد خسیس، یا یک در آسیب شناسی محافظه کار، سعی دارد از پرداخت برای هرچیزی اجتناب کند. در کل آن ها موقعیت ثابت و درآمد خاصی دارند. اگر از آن ها سوال کنید مشخصا به شما می گویند وضعیت آن ها خوب است زیرا علاقه ی زیادی به پس انداز دارند و برای چیزی خرج نمی کنند.

آن ها از آن دسته افرادی هستند که برای سال ها یک لباس می پوشند تا خرج اضافی نداشته باشند. آن ها از تلفن خود استفاده نمی کنند، تمام چراغ ها را خاموش کرده و در سوپرمارکت از ارزان ترین ها خرید می کنند، حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد.

برخی در وضعیتی شدید از خسیس بودن قرار دارند و حتی نمی توانند کسی را برای شام دعوت کنند. اگر می خواهند به کسی هدیه بدهند چیزهای ارزانی می خرند. و گاه چیزهایی که به آن ها داده شده است را نگه می دارند تا بعدا آن را به شخص دیگری هدیه داده و از خرج کردن اجتناب کنند.

علت این کار نداشتن پول نیست یا تصمیم برای سرمایه گذاری، و فرد هیچ برنامه ای برای آینده ی خود ندارند. ان ها فقط پول را خرج نمی کنند تا آن را جمع کنند. و یا برای روزهای بد در آینده می گذارند.

خساست مادی، خساست عاطفی

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد | مرکز مشاوره همکده

بدترین فرد کسی است که تنها در مورد پول و مادیات خسیس نیست. آن ها در بیان احساسات، عواطف و حتی صرف انرژی خود نیز خسیس هستند.

و از آنجایی که برای چیزی خرج نمی کنند برای نشان دادن احساسات خود به دیگران نیز زیاد بخشنده نیستند و نمی خواهند برای شاد کردن فرد دیگر هزینه ای بپردازند. او همه چیز را برای خودش نگه می دارند و مسلما می دانید این فرد اصلا محتاط نیست بلکه کسی است که در زندان درونی خود اسیر شده است.

خساست به نوعی محبوس کردن خود است.

یک فرد خسیس در ترس های درونی خود گرفتار شده است. شاید او فردی است که افسردگی و مشکلات پس از یک بحران را تحمل می کند. او اغلب شخصیتی ناعادلانه دارد. او بیشتر اوقات با پس اندازی که برای خود دارد تنها می ماند و در نهایت تمام آن ها به فرد دیگری خواهند رسید.

راه حل های خساست در جنسیت های مختلف

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد | مرکز مشاوره همکده

خساست در هردو جنسیت دیده می شود اما برخی تحقیقات به این نتیجه گیری رسیده اند که این صفت شخصیتی در مردان متداول تر از زنان است، زیرا مردان اغلب حمایت مالی خانواده را برعهده دارند و زنان را اغلب با خصوصیاتی مانند احساسی و عاطفی بودن می شناسند. با این وجود همیشه استثناهایی وجود دارد. در عین حال هیچکدام از تحقیقات تایید نکرده اند که خسیس بودن در مردان بیشتر از زنان است.

نکته مهم

اگر زوجی از خسیس بودن فرد مقابل رنج می برند اطرافیان آن ها باید دلیل این خصوصیت را شناخته و با مشاوره یا درمان با مشاور یا روان درمان روی او کار کنند تا بتوانند رفتارهای جدیدی را در این فرد شکل دهند. همچنین باید اهمیت اشتراک گذاشتن پول با دیگران و خرج کردن مناسب را به او گوشزد کنند.

در نهایت عواقب خسیس بودن بسیار جدی هستند و منجر به جدایی از خانواده و بیزاری زوج دیگر می شود زیرا خساست بر پایه ی طرد کردن فرد مقابل و اهمیت ندادن به او و خواسته هایش است. اغلب یک فرد خسیس نسبت به نشان دادن علاقه ی خود به شریک زندگی اش نیز بی توجه بوده و این نیز باعث مشکلاتی بزرگ در خانواده خواهد شد.

چطور با افراد خسیس رفتار کنیم.

بین خسیس و حسابگر بودن تفاوت زیادی وجود دارد. بسیاری از ما پس انداز می کنیم، به دنبال تخفیف هستیم و قبل از خرج کردن پول در مورد آن فکر می کنیم. این یعنی حسابگری. افراد خسیس هیچ کاری نمی کنند تا بتوانند پول جمع کنند، حتی اگر در مورد فرد دیگری باشد. این رفتار زمانی که با دوستان، همکاران و خانواده ارتباط دارید وحشتناک خواهد بود. حتما باید با این افراد برخورد درستی داشته باشید تا بتوانید رابطه تان را حفظ کنید.

او را در برنامه ریزی ها شریک کنید.

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد؟ چه برای بیرون رفتن برنامه می ریزید، برای یک سفر گروهی یا خرید هدیه برای یک دوست، باید مطمئن شوید او را از ابتدا در برنامه ها وارد کرده باشید. اگر او بخشی از برنامه ریزی باشد می تواند به شما بگوید بودجه ی او برای این کار چقدر است و می تواند در چه کارهایی با شما همراه باشد.

برای مثال در ابتدا بگذارید برادر خسیس شما بداند به فکر خرید یک کادوی گروهی برای والدینتان هستید. اگر او گزینه ی ارزان تری را در نظر داشته باشد می تواند خودش ایده هایی را مطرح کند.

او را درک کنید.

اگر برای خرید هدیه ی گران قیمتی را در ذهن دارید باید بدانید این می تواند اولویتی برای شما باشد و افراد دیگر حتما ملزم به همراهی شما نخواهند بود.

  • احساس خشم و نارضایتی افراد دیگر درگیر در این قضیه را نیز باید درک کنید.
  • باید درک کنید شاید او نخواهد برای این هدیه این مقدار پول را کنار بگذارد. اجازه دهید هرطور می تواند برای هدیه خرج کرده و شما به شکل های دیگری به او کمک کنید. (مانند برنامه ریزی برای کارها)

توقعات خود را به زبان بیاورید.

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد | مرکز مشاوره همکده

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد؟ گاه برخی افراد نمی دانند کار اشتباهی انجام می دهند. شاید او فکر کند دعوت شما به بیرون به معنای پیشنهاد پرداخت رسید است. اطمینان یابید وقتی با این فرد برنامه ای می گذارید از همان اول انتظارات خود را شفاف بیان کنید.

 

به دنبال انجام کارهای ارزان یا رایگان با او باشید.

اگر فرد خسیسی که با او ارتباط دارید دوست خوبی است یا عضوی از خانواده ی شما می باشد، دوری از او و قطع رابطه نمی تواند گزینه ی خوبی برای شما باشد. حالا موضوع کاری که باید انجام دهید نیست بلکه آن فرد برایتان مهم است. می توانید برای فعالیت های رایگان با دوستان خسیس برنامه ریزی کنید.

  • باهم پارک بروید.
  • با هم آشپزی کنید.
  • به مکان های زیبا در اطراف شهر بروید.
  • در خانه باهم به تماشای تلویزیون بنشینید.

 

اگر می خواهید کاری با او انجام دهید که فکر نمی کنید بخواهد برای آن پولی بدهد می توانید آن را به عنوان هدیه به او بدهید. این کار به شما فرصت می دهد تا زمانی را در کنار فردی باشید که دوستش دارید بدون اینکه پول برایتان مشکل ساز شود.

  • فکر کنید همیشه دوست داشتید با او به سفر بروید، اما می دانید او برای این کار پولی نخواهد داد. می توانید برای تولدش او را سورپرایز کنید. حالا لذت این پول برای هردو شما خواهد بود.
  • حتما باید بدانید نباید در مقابل انتظار چنین هدیه ای را داشته باشید. دوست شما می تواند بدون هزینه کردن همان مقدار پول به شما هدیه ای فراموش نشدنی بدهد. بگذارید زیاد درگیر برچسب های قیمت شوید.
با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد | مرکز مشاوره همکده

با این فرد بیرون نروید.

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد؟ اگر این فرد خسیس همکار یا یک آشنای دور است بهترین گزینه شاید اجتناب از بیرون رفتن با او باشد. اگر از همدیگر نرنجید مسلما همکاران بهتری برای هم خواهید بود.

  • پیشنهاد دهید از خانه غذا بیاورید و با هم در اتاق استراحت بخورید.
  • به او بگویید شما باید پول پس انداز کرده و نمی توانید برای غذا بیرون بروید.

برای خودتان برنامه ریزی داشته باشید.

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد | مرکز مشاوره همکده

برخورد با افراد در مورد مسائل مالی می تواند دشوار باشد. آماده کردن خودتان از قبل می تواند بهترین نتایج را همراه داشته باشید.

  • از قبل باید بدانید می خواهید چه بگویید. این کار باعث می شود با جایی نرسید که پس از شروع حرف ندانید چه بگویید یا حرف بدی را بی منظور به زبان بیاورید.

.شما نمی خواهید دوستتان احساس بدی پیدا کند.

  • می توانید این را امتحان کنید. “ما به نوبت جایی که می رویم را انتخاب خواهیم کرد. دفعه ی بعد تو انتخاب کن کجا برویم.”
  • به او اطمینان دهید که برای باهم بودن نیازی نیست حتما پولی خرج کنید.

یک نتیجه ی ایده آل را پیش خودتان تصور کنید.

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد | مرکز مشاوره همکده

در ذهنتان مکالمه را انجام دهید. از جمله اینکه فکر می کنید او چه واکنشی خواهد داشت. خرجی مثبتی که امید دارید از این صحبت دریافت کنید را در ذهن خود تجسم نمایید.

  • اگر فکر می کنید صحبت کردن با این فرد باعث احساسات منفی میان شما خواهد شد شاید هنوز برای این کار اماده نیستید.

از جملات این چنینی استفاده کنید ” وقتی تو … من احساس می کنم …”

با افراد خسیس چگونه باید رفتار کرد؟ یک تکنیک موثر که اغلب در درمان ها استفاده می شود جملات ” وقتی تو (کار ناخواسته) را انجام می دهی من حس می کنم (واکنش عاطفی شما)” این روش اجازه می دهید فرد اثرات مسنقیم رفتار خود را متوجه شود. و به او می گوید شما از صمیم قلبتان حرف می زنید و تنها به دنبال شکایت کردن از او نیستید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
gctpnews.orgexploringyourmind.comwikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا