برنامه ریزی برای زندگی هدفمند

یکی از ویژگی‌های اصلی زندگی این است که دائما در حال تغییر است. زمانی که احساس سرگردانی می‌کنید یا می‌خواهید بدانید چه اولویت‌ هایی در زندگی دارید باید برای خود برنامه ریزی زندگی هدفمند داشته باشید. داشتن برنامه به زندگی شما ساختار منسجمی خواهد داد و البته این برنامه با رشد و تغییرات مداوم همراه خواهد بود.

با ما همراه باشید تا با گام ‌های مورد نیاز برای یک برنامه ‌ریزی صحیح در زندگی آشنا شویم:

برنامه ریزی برای زندگی هدفمند

ببینید چه نقش‌ هایی دارید.

هر روز ما نقش‌ های متفاوتی داریم یا از طریق کارهایمان به خود برچسب‌ های مختلفی را می ‌چسبانیم. این نقش‌ ها شامل چیزهایی مانند دختر، نقاش، دانش‌آموز، دوست، عاشق پنیر و… می‌شود. لیستی از نقش‌ها را روی کاغذ بنویسید. فکر می‌کنید کدام یک از آن‌ ها، نقش مداوم‌ تری است؟

مثال ‌هایی از نقش ‌های دیگر می‎‏‏‎‌تواند آشپز، دوستدار سگ‌ها، برادر، عکاس، رئیس، مربی، مسافر، فرزند، اندیشمند و … باشند.

به نقش ‌هایی که در آینده دوست دارید فکر کنید.

برخی از نقش ‌های امروز شما شاید همانی باشد که در آینده نیز دوست دارید داشته باشید. مانند مادر یا نقاش، با این ‌وجود این ‌ها نقش ‌هایی نیستند که شما تمایل داشته باشید کسی شما را با آن توصیف کند. همچنین شما باید به نقش ‌هایی که در زمان حال دارید. باعث وارد شدن استرس به شما شده یا اثرات منفی روی شما دارد کمی فکر کنید. شاید این نقش ‌ها باید از لیست آینده‌ ی شما حذف شوند.

برای کمک به ساخت این لیست به کارهایی فکر کنید که دوست دارید انجام دهید. دوست دارید به کشور دیگری بروید چون هیچوقت از کشور خودتان خارج نشده‌اید؟ اگر این طور است مسافر باید به لیست آینده‌ ی شما اضافه شود.

دلایلی که این نقش را دارید یا می‌خواهید داشته باشید را روشن کنید

برای ساخت یک برنامه ‌ی زندگی باید تصمیم بگیرید اولویت‌های شما در این لحظه از زمان چیست، برای این کار نقش ‌هایی را که می‌ خواهید ادامه دهید یا به لیست آینده‌ ی خود اضافه کنید در نظر داشته باشید. دلیل اینکه می‌خواهید این نقش را داشته باشید چیست؟ شاید نقش پدر در لیست شما آورده شده است زیرا می‌خواهید بچه دار شده و برای آن‌ها زندگی خوبی بسازید.

یک راه موثر برای حدس زدن دلیل علاقه شما به نقش‌ ها این است که مراسم خاکسپاری خود را تجسم کنید. چه کسی در آنجا حضور خواهد داشت؟ دوست دارید مردم چه چیزی در مورد شما بگویند یا شما را چطور توصیف کنند؟ شاید مهم‌ترین چیزهایی که می‌خواهید در مورد شما گفته شود این است که مادری عالی بودید و همچنین زندگی هزاران حیوان را از طریق کارهای داوطلبانه ‌ی خود تغییر دادید.

اولویت‌ های خود را بنویسید.

برنامه ریزی برای زندگی هدفمند

زمانی که کاملا فهمیدید چه دلیلی پشت خواسته ‌های (نقش‌) شما وجود دارد لیستی از آن‌ها تهیه کنید. داشتن لیست کمک می‌کند در زمان شروع برنامه ‌ی خود مرتب و بانظم بمانید، برای مثال لیست شما شامل موارد زیر می‌شود: من یک خواهر هستم زیرا همیشه دوست دارم از برادر خود حمایت کنم، می‌خواهم نویسنده باشم زیرا می‌توانم داستان زندگی پدربزرگ و مادربزرگم را بنویسم و …

همچنین می‌توانید در مورد خوبی‌های خودتان بنویسید. فکر کنید دوست دارید اگر روزی نبودید دیگران شما و زندگی‌تان را چگونه به یاد بیاورند. این کار بسیار در تشخیص اولویت‌ها به شما کمک خواهد کرد.

به نیازهای مالی، فیزیکی و روانی خود فکر کنید.

برای اینکه شخصی که دوست دارید تبدیل شوید به چه چیزی نیاز دارید؟ اگر یکی از نقش ‌های دلخواه شما کوهنوردی و یا صعود به اورست است نیازهای فیزیکی شما باید داشتن تناسب اندام، قدرت بدنی و تغذیه ‌ی خوب باشد، اگر یک نقش دلخواهتان دوست خوب است نیازهای عاطفی آن داشتن کسانی در اطراف شماست که دوستشان دارید و یا اگر یکی از هدف‌های مالی شما داشتن تجارت خودتان است باید با ایده ‌های بازرگانی خود را به چالش کشیده و برنامه‌ی تجاری خود را شروع کنید.

۱۰ گام اصلی برای برنامه ریزی زندگی هدفمند را بدانید | مرکز مشاوره همکده

می‌ خواهید در زندگی به چه اهدافی برسید.

از نقش‌ها، اولویت‌ها و نیازها برای تشخیص چیزهایی که می‌خواهید به آن برسید کمک بگیرید، ببینید قبل از مردن می‌خواهید به چه اهدافی برسید و چه چیزی داشته باشید؟ به یاد داشته باشید این‌ها خواسته‌های شما و هدف‌های واقعی شما هستند نه هدف‌هایی که دیگران برای شما دوست دارند. اگر نیاز به کمی کمک دارید ایده‌های خود را دنبال کرده و اهداف خود را گروه‌بندی کنید، برخی از این گروه‌ها می‌توانند این طور باشند:

  • کار و حرفه، اجتماعی (خانواده و دوستان)، مالی، سلامت، دانش، هوش، معنویت و…

برای مثال اهداف ما مطابق با گروه‌بندی: تبدیل شدن به یک معمار مشهور، ازدواج کردن و داشتن دو فرزند، داشتن پول کافی برای فرستادن بچه ‌ها به دانشگاه، رسیدن به وزن دلخواه، دیدن تمام قاره‌ها، گرفتن مدرک بالا در معماری و دیدن معبد بودا.

نوشتن اهداف خاص با زمان خاص برای رسیدن به آن

زمانی که اهداف اصلی خود در زندگی را نوشتید برای مثال گرفتن مدرک لیسانس، برخی اهداف دیگر را در نظر گرفته و زمانی که قصد دارید به آن برسید را تعیین کنید مانند کم کردن 5 کیلو در ماه آوریل سال 2020،  قبول شدن در برنامه ارشد معماری در ژوئن 2020، سفر به اندونزی برای دیدن معبد بودا در سال 2021

حدس بزنید چگونه به هر هدف می ‌رسید.

شما باید ارزیابی کنید در حال حاضر کجا هستید و برای رسیدن به هدف خود از جایی که هستید چه گام‌های را باید بردارید؟

برای مثال گام ­‌هایی که برای پایان ‌نامه و گرفتن مدرک ارشد در معماری باید بردارید از الان تا آوریل 2019 به ترتیب: تحقیقی در مورد پایان‌نامه‌ی فارغ‌التحصیلی از معماری، نوشتن مطالب لازم برای این پایان‌نامه، آماده کردن پایان‌نامه و فرستادن آن برای فردی متخصص، انتظار برای گرفتن پاسخ و در نهایت ارائه ‌ی پایان‌نامه است.

به افراد و منابعی که می‌توانید برای رسیدن به هدف خود از آن‌ها کمک بگیرید فکر کنید، اگر کسی را می‌شناسید که در صنعت دلخواه شما کار می کند از او بخواهید در صورت امکان شما را برای رسیدن به آن هدف راهنمایی کند.

گام ‌های لازم برای رسیدن به هر هدف را بنویسید.

برنامه ریزی برای زندگی هدفمند

شما می‌توانید این کار را به هر صورتی که خودتان می‌ خواهید انجام دهید مثل دست نویس، تایپ شده در فایل ورد یا پرینت شده روی یک برگه‌ی بزرگ و ….، شما باید در آن گام‌ هایی که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید را به ترتیب تاریخ بنویسید. تبریک می ‌گویم، شما حالا یک برنامه برای زندگی خود نوشته ‌اید.

حالا زمان خوبی است تا جزئیات هر گام را دوباره نگاهی بیاندازید، مانند نام‌ های برنامه ‌های مشخصی که می ‌خواهید انجام دهید، یا اگر یکی از این هدف ‌ها باعث شادی شما می ‌شود می‌توانید جزئیاتی از اینکه چه چیزی در این راه شما را خوشحال‌تر می‌کند بنویسید.

مرور دوباره‌ی برنامه

یک حقیقت زندگی تغییر مداوم آن و البته تغییر ما است، اهداف زندگی شما و اولویت‌هایی که شما در 15 سالگی داشتید شاید دقیقا همان هدف ‌هایی نباشند که شما در 25 یا 45 سالگی خود خواهید داشت، اینکه هر از گاهی برنامه ‌ی زندگی خود را مجدد مرور کنید اهمیت زیادی دارد. باید مطمئن شوید برنامه‌ای را دنبال می‌کنید که واقعا باعث شادی و رضایت شما از زندگی خواهد شد، زمانی که برنامه‌ی خود را مرور کردید، ببینید تا به‌ حال تا چه میزان در دستاوردهای خود موفق بوده‌اید. اینکه موفقیت‌ های خود را دنبال کنید بسیارخوب است.

تنظیم مجدد برنامه زندگی

هنگامی که شما متوجه شدید اولویت ‌ها و اهدافتان تغییر کرده است، باید برنامه زندگی خود را مجدد تنظیم کنید، در نظر بگیرید چه چیزی فرق کرده و چه چیزی در حال حاضر برای شما مهمتر است، حال زمان آن رسیده که حداقل بخشی از برنامه زندگی خود تا آنجا که نیاز دارد بازنویسی کنید تا به اهداف جدید دست پیدا کنید.

توجه :مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا