نحوه مدیریت مشکلات ناشی از خشم

خشم یک چیز عادی است که وقتی با استرس یا ناامیدی روبرو می شوید، تجربه می شود. همه ما چنین روزی داشته ایم. اداره برخی روزها راحت تر از روزهای دیگر است. اما برای یک فرد مبتلا به اختلال عصبانیت، مشکلات کنترل خشم، یا فقط مشکلات عمومی خشم، یک روز مانند روز های سخت می تواند به خصوص دشوار باشد. مهم نیست که شرایط چیست، کنترل خشم بسیار مهم است. قبل از شروع به مقابله با مدیریت خشم، باید آن را درک کنید. در این مقاله، ما در مورد مواردی که ممکن است باعث خشم شما شوند صحبت خواهیم کرد و از امکاناتی که برای کنترل خشم در هنگام ایجاد مشکل دارید، بیشتر استفاده خواهیم کرد. هدف ما بررسی نحوه مدیریت مشکلات ناشی از خشم می باشد.

تعریف مسائل خشم و عصبانیت

وقتی دیدگاه غیر قضاوتی در پیش بگیریم، می توانیم خشم را درک کنیم. اما منظور از خشم و عصبانیت چیست؟ برای اکثر افراد، این یک احساس تحریک شدید یا ناامیدی است که می تواند کاملاً ناراحت کننده باشد. در بدن، فشار خون و ضربان قلب شما افزایش می یابد و هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول بر سطح سروتونین شما تأثیر می گذارند. عصبانیت یک احساس عادی است که همه باید در درک آن بکوشیم. اما در بعضی موارد، عصبانیت وقتی با سختی روبرو می شود، به یک مشکل تبدیل می شود.

اگرچه “عصبانیت” می تواند کلمه ای ترسناک برای توصیف این احساسات باشد، اما اصطلاح دقیق آن زمانی است که به طور همزمان خشم و پرخاشگری را تجربه می کنید و غیر معمول نیست. برخی از سوالاتی که باید در این زمینه از خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا کارهای کوچک باعث عصبانیت در شما شده؟ و خود را درگیر انفجارهای عصبانی مکرر یا غیرقابل کنترل می دانید؟ و تا به حال به کسی ضربه زده اید یا چیزی را در پاسخ به عصبانیت کنترل نشده پرتاب کرده اید؟

آگاهی از مشکلات عصبانیت شما و این گام در جهت راهنمایی، نشانه خوبی است که شما آماده برای شروع کنترل عصبانیت خود هستید. این مقاله برای کمک به هدایت مشکلات خشم و نحوه مدیریت مشکلات ناشی از خشم در وب سایت همکده قرار دارد.

علل خشم چیست؟

خشم می تواند به دلیل انبوهی از موارد خارج از کنترل شما ایجاد شود. برای برخی از افراد، عصبانیت حتی می تواند ژنتیکی باشد. اما بیشتر اوقات، توسط محیط زیست تشدید می شود. صرف نظر از این، امید خود را از دست ندهید. نحوه برخورد شما با خشم و / یا پاسخ دادن به خشم شما تفاوت ایجاد می کند. علت خشم شما چیست؟ آیا می توانید علائم خشم خود را شناسایی کنید؟ دلایل عصبانیت می تواند از طیف وسیعی از موارد ناشی شود. شاید یک خراش بر روی ماشین شما باشد، یکی از دوستان در آخرین لحظه برنامه ها را لغو کند،

مسائل مالی، اختلافات خانوادگی، ضرر شخصی، شکستگی قلب یا یک واقعه آسیب زا. حتی عصبانیت نیز پاسخی طبیعی به تغییرات هورمونی است. بسیاری از زنان یائسگی و عصبانیت را از راه های غیرمعمول تجربه می کنند. عدم تعادل هورمونی در مردان و زنان مقصر مکرر مسائل مربوط به عصبانیت است. علائم عصبانیت شما هرچه باشد، برای کنترل خشم و شناسایی مناسب بودن آن و نحوه مدیریت مشکلات ناشی از خشم ضروری است. غالباً، عصبانیت می تواند سرکوب شود و بعداً به چند روش مختلف بروز کند. ظاهر شدن خشم معمولاً به صورت خشم ظاهری، خشم درونی، یا خشم منفعل دسته بندی می شود.

خشم چگونه خود را نشان می دهد و اثر می کند؟

شاید شما این احساس را می دانید. ممکن است فک شما سفت شود، معده درد کند. ممکن است داغ شوید یا فشار خون به سرعت افزایش یابد. خشم یک احساس عادی است که به راحتی می توانیم آن را به یاد بیاوریم. اما پاسخ بدن به علائم خشم می تواند احساس ترس و استرس به همراه داشته باشد. بسته به شدت عصبانیت، ایجاد تنش با مسائل مربوط به علائم خشم می تواند طاقت فرسا باشد. مسائلی که مبتنی بر خشم هستند می توانند مستقیماً منجر به خطرات سلامتی شوند.

مغز و قلب کاملاً هماهنگ هستند، بنابراین مشکلات قلبی عروقی می تواند در افرادی که دچار مشکلات خشم هستند ظاهر شود. استرس برای بدن سخت است و به ویژه عصبانیت مزمن طولانی مدت می تواند از بسیاری جهات مضر خود را نشان دهد. مطالعه منتشر شده در سال 2010 اشاره کرد که برخی از خطرات خشم برای سلامتی عبارتند از:

  • بیماری عروق کرونر قلب (CHD)
  • رفتار پرخوری
  • دیابت
  • خشم در جاده
  • خصومت نوجوان

انواع مختلف خشم

نحوه مدیریت مشکلات ناشی از خشم نیاز به بررسی انواع آن دارد. خشم انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

عصبانیت بیرونی

اگر کسی به شما بگوید “با عصبانیت رفتار کن”، احتمالاً داد می زنی، مشت می زنی، یا چیزی را می شکنی تا عصبانیت خود را در ظاهر بیان کنی. این نوعی عصبانیت فرار گونه است و بیشتر آن چیزی است که ما بیشتر از افرادی که با عصبانیت دست و پنجه نرم می کنند انتظار داریم، اما این تنها شکل از مشکلات کنترل خشم نیست.

عصبانیت درونی

 آیا تاکنون نام “منتقد درونی” را شنیده اید؟ این صدای درون سر شماست که به شما می گوید شما کار اشتباهی انجام داده اید. هنگام تأمل در یک اشتباه، به جای ارائه بازخورد سازنده، صدای درونی شما ممکن است از شما بپرسد، “چقدر احمق می توانید باشید؟” این یک نمونه اولیه از بیان مشکلات عصبانیت در ذات است. ممکن است برای اطرافیانتان به همان اندازه مخرب نباشد، اما بسیار خود تخریب است.

عصبانیت منفعل

 “پرخاشگری منفعل” و “پرخاشگری خرد” معمولاً عباراتی برای توصیف خشم منفعل استفاده می شوند. این نشانه ظریف است که شما از نحوه اتفاق یا نارضایتی از گفته های شخصی بسیار ناراضی هستید. اگرچه افرادی که خشم منفعل را تجربه می کنند احساس عصبانیت می کنند، اما ممکن است این حالت در چهره آنها نمایان نشود.

افسردگی و خشم!

مجله پزشکی هاروارد اخیراً به مطالعه ای استناد کرده است که در آن مقایسه واکنش عصبی عصبانیت در افراد بدون سابقه افسردگی و عصبانیت، با افرادی که سابقه آن مشکلات روحی را دارند مقایسه شده است. در مغز هر دو نفر، آمیگدالا شلیک کرد. اما در مورد افرادی که دیگر نگرانی های بهداشت روانی ندارند، این همان جایی است که پاسخ متوقف می شود.

در افرادی که سابقه افسردگی و عصبانیت انفجاری دارند، بخشی از قشر پیشانی مداری، که برای تصمیم گیری استفاده می شود، مغز را تحت تأثیر احساسات متوقف نکرد. افسردگی برای افراد مختلف به روش های مختلفی بروز می کند. علائم عصبانیت می تواند شامل رفتار نامنظم باشد، اما علائم افسردگی می تواند شامل تحریک پذیری ناشناخته باشد، بنابراین معمول است که اشتباه یکی پس از دیگری باشد. در غیر این صورت می توان خشم را که به سمت داخل برگشته است، شناسایی کرد.

راه حل ها برای مدیریت خشم

نحوه مدیریت مشکلات ناشی از خشم

اگر از مسائل مربوط به عصبانیت خود آگاه هستید و می خواهید به مشکلات مدیریت خشم خود بپردازید، در حال حاضر راه حل هایی وجود دارد که به آن ها می پردازیم. ما برای معاینه جسمی به مطب دکتر مراجعه می کنیم، پس چرا به همین روش از سلامت روانی خود مراقبت نمی کنید؟ مغز شما یک عضله است، مهم این است که آن را به همان روشی که ممکن است عضله دو سر خود را تمرین دهید تقویت کنید.

  • قبل از صحبت کردن، 5 ثانیه وقت بگذارید و فکر کنید. این گفته راحت تر از انجام آن است، به ویژه هنگامی که احساس می کنید به شما ظلم شده است، اما این یک روش عالی برای کنترل مشکل مدیریت شما است.
  • خشم خود را کمی کنید. پزشکان ممکن است از شما بخواهند که درد خود را در مقیاس یک تا ده ارزیابی کنید. با خشم خود همین روش را امتحان کنید. آیا علائم عصبانیت تهاجمی نشان می دهید؟ برای کنترل وضعیت تا چه درجه ای ممکن است لازم باشد بروید؟
  • با یک فرد معتمد صحبت کنید. اگر در کنترل خود مشکلی دارید، ایده خوبی است که علائم مشکلات خود را با یکی از دوستان نزدیک در میان بگذارید، تا بتوانید برای یافتن راه حل با هم همکاری کنید.
  • خشم خود را با روش های سالم تر بیان کنید. با ورزش، تنش بدنی زیادی آزاد می شود و اندورفین آزاد می شود و باعث می شود مغز احساس مثبتی داشته باشد. این امر خصوصاً برای نوجوانانی که خصومت دارند، مفید است.

 

  • نکات قابل توجه

  • اگر به شما گفته شود “آرام باشید” می تواند نتیجه معکوس بر روی شخص با مسائل مربوط به عصبانیت داشته باشد. با این گفته، تنفس عمیق و مدیتیشن تأثیرات طولانی مدت مثبتی بر ذهن آگاهی دارند. راه دستیابی به ذهن خسته کننده است، اما برای علائم خشم در جوانه بسیار مفید است.
  • آن را بسته بندی نکنید. اگرچه خشم ظاهری یا انفجاری هدف نیست، اما ما ثابت کرده ایم که خشم درونی می تواند بسیار خود تخریب کننده باشد. علائم عصبانیت خود را مشخص کرده و مطمئن شوید که محل خروجی دارد.
  • خودت را بشناس. آن خروجی چیست؟ چه چیزی باعث آرامش شما می شود؟
  • کلاس های مدیریت خشم. کنترل خشم تنها می تواند دلهره آور باشد. اما صدها کلاس در دسترس افرادی است که می خواهند این کار را انجام دهند. بسته به اولویت شخصی، درمان های فردی یا کلاس های گروهی روش های خوبی برای توسعه بینش و کشف راه حل با متخصصان است.

منابع:

https://www.regain.us/advice/psychology/how-to-manage-anger-problems-8-options-you-have/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا