چگونه می توان “فضای امن” خود را ایجاد کرد؟

یکی از مهم ترین بحث ها در زیر شاخه های مدیریت استرس در روان شناسی ایجاد فضای امن لست. برخی فضای امن را به درستی نمی توانند برای خود معنی کنند. آن ها در کنار فضای امن ترس را هم قرار می دهند که این نادرست است. برای مثال برخی افراد فکر می کنند که اگر در شب رانندگی نکنند یعنی برای خودشان فضای امن ایجاد کرده اند در صورتی که این بیشتر نشانه ترس فردی است.

رابطه مدیریت استرس و ایجاد فضای امن

در ادامه به ارتباط این دو موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه می توان ایجاد فضای امن نمود؟

چگونه می توان "فضای امن" خود را ایجاد کرد؟

در یک دنیای غالباً تحمل ناپذیر، داشتن یک فضای امن برای رفتن به آن جای فوق العاده برای حفظ سلامت روان بسیار مهم است. فضای امن مکانی است – فیزیکی یا مجازی – می توانید برای استراحت و شارژ مجدد به آن جا بروید. منطقه ای بدون قضاوت که در آن می توانید احساس ترس خود را کنار بگذارید و واقعاً خودتان باشید. در زیر چند نکته در مورد نحوه ایجاد چند چنین “فضای امن” برای خود در زمینه های مختلف زندگی خود آورده شده است.

برای ایجاد فضای امن با گروه هایی دور هم جمع شوید

اگر احساس می کنید استرسی که تجربه می کنید طاقت فرسا است، یا اگر با آسیب روحی یا وضعیت جدی روبرو هستید که ممکن است یک فرد عادی آن را درک نکند، درمان گران و گروه های پشتیبانی می توانند به طرز شگفت انگیزی موثر باشند. اگر با موقعیت های نه چندان جدی رو به رو هستید، ممکن است بخواهید ابتدا پیشنهادات زیر را امتحان کنید و در صورت نیاز به ایده یک گروه پشتیبانی یا یک مددکار حرفه ای به عنوان پشتیبان تهیه کنید.

برای ایجاد فضای امن، یک گروه رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.

رسانه های اجتماعی از جهاتی می توانند استرس زا باشند. دیدن بهترین لحظات منظم دیگران و مقایسه آن ها با واقعیت شما می تواند منبع استرس قابل توجهی باشد. اما اگر در مورد شخصی که در برابرش صحبت می کنید مراقب باشید، رسانه های اجتماعی می توانند منبع خوبی برای پشتیبانی باشند. قرار گرفتن در معرض کسانی که چیزهایی را منتشر می کنند که باعث استرس شما می شوند (به عنوان مثال مقالات روز مرگ) را به حداقل برسانید و در عوض بیشتر بر روی محتوای سرگرم کننده و حمایت کننده تمرکز کنید. شما همچنین می توانید به گروه هایی بپیوندید که منافع شما را در نظر داشته باشند.

نکته ای در مورد، ایجاد فضای امن

نکته اصلی این است که باید از آن چه باعث استرس شما می شود آگاه باشید و اقدام به ایجاد فضایی کنید که بدانید با چیزهایی که باعث ایجاد فشار روانی می شوند بمباران نخواهید شد و در آن جا می توانید آرام باشید. اگر چنین چیزی را در شبکه های اجتماعی ممکن نمی دانید، می توانید وقت خود را در اینترنت محدود کنید و به طور همزمان سطح استرس خود را به حداقل برسانید.

به یک کلاس ورزشی بپیوندید

یافتن گروه هایی از افراد کاملاً هم فکر همیشه آسان نیست، اما می توانید نتیجه گیری کنید که گروهی از افراد با علایق خاصی که شما دارند مشترک هستند. گروه های ورزشی، به ویژه کلاس هایی که تمرکز در آن ها باعث ایجاد فعالیت کمتری می شود مانند یوگا، پیلاتس یا حتی مدیتیشن است، می توانند مکان های بسیار خوبی برای یافتن افرادی باشند که خواهان خودسازی و پیشرفت صلح آمیز هستند. بسیاری از این کلاس ها به خودی خود مانند جوامع کوچک هستند و می توانند نه تنها برای رسیدن به هدف و انگیزه بلکه از نظر احساسی نیز کاملاً شما را حمایت کنند.

یک ملاقات منظم ایجاد کنید

چگونه می توان "فضای امن" خود را ایجاد کرد؟

این مورد ساده تر از آن است که تصور می کنید: به افراد مورد علاقه خود فکر کنید و از آن ها بخواهید که بیشتر دور هم جمع شوند ممکن است شما کسی باشید که آن ها را به یکدیگر معرفی کنید، یا آن ها ممکن است گروه کوچکی از دوستان باشند که در یک کلاس، در کلیسا یا در محل کار با آن ها ملاقات کرده اید. صرف کنار هم رفتن با افرادی که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید می تواند بسیار آرام کننده باشد و راهی عالی برای ایجاد حمایت عاطفی بیشتر در زندگی شما باشد.

خانه خود را به یک پناهگاه بدون استرس تبدیل کنید

ایجاد یک فضای فیزیکی که بتوانید واقعاً در آن آرام باشید بسیار حیاتی است  خصوصاً اگر فردی درون گرا باشید. شما می توانید با ساختن خانه خود راهی برای آرامش بیشتر خود شروع کنید. تصاویر افرادی را که دوست دارید قرار دهید، برخی از موسیقی های مورد علاقه خود را پخش کنید و ممکن است رایحه درمانی را امتحان کنید.

به خود اجازه دهید یک ارتباط عاطفی برقرار کنید

در صورت عادت نکردن به افراد جدید، تجربیات و عدم اطمینان می توانید احساس ترسناک یا حداقل ناآشنایی کنید. شما به این نیاز دارید که شجاع و آسیب پذیر باشید، اما مهم است که در سفر سلامت روان خود پیشرفت کنید. هرچقدر ترسناک است، ترس های خود را در میان بگذارید و در مورد گذشته خود صحبت کنید. این باعث می شود که هر زمان که به جای بستن خود را باز می کنید، به دنبال یک راه حل هستید.

برای کسانی که کنارتان هستند جا باز کنید

احساس این که باید همیشه مراقب خود باشید، طاقت فرسا است و از لحاظ عاطفی وقت و استرس را برای شما می گیرد. باید به یاد داشته باشید، داشتن راحتی کافی در دنیا تا بتوانید به خود واقعی برسید، پیش شرط تحقق بخشیدن به خود است. اگر نتوانستی خودت باشی، بالاخره کی هستی؟ همچنین ساختن فضا و تشویق افرادی که به آن می آیند برای صحبت کردن و خطر کردن نیست. شما باید یک فرهنگ اعتماد ایجاد کنید که بخشنده باشد و از صراحت استقبال کند. فقط وقتی کسی احساس قدرت گشودن و آزاد شدن را دارد که در یک فضای امن می تواند به هدف واقعی خود برسد.

فراگیر باشید

یک عضو منفرد از یک گروه اقلیت احتمالاً احساس ناراحتی می کند که اگر در برابر یک گروه اکثریت قرار بگیرید. برای جلوگیری از احساس انزوا در این مسیر، روی ویژگی های مشترک تمرکز کنید و به عنوان عضوی که واقعاً به آن تعلق دارد احساس خوشامد گویی کنید و در آغوش بکشید.

به دیگران فضای صحبت بدهید

اگرچه یک فضای امن به عنوان وسیله نقلیه شما برای از بین بردن تمام افکار شما به کار می رود، اما احساس نکنید که باید بر مکالمه دیگران هم  تسلط داشته باشید. همه شما باید حرف ها را بشنوید بعد از این که گوش دادید، صحبت کنید و وقتی هم که دیگران گوش دادند، بگذارید صحبت کنند.

بدانید که اقدامات شما بلندتر از کلمات است

یکی از دلایلی که فضای امن بسیار تأثیرگذار است این است که احساس اطمینان می کند. غیر معمول نیست که مردم حرف هایی می زنند و قول هایی می دهند که قصد انجام آن را ندارند، بنابراین صداقت و پاسخ گویی به ویژه در یک فضای امن مهم است. در فضا به دیگران نشان دهید که چقدر از آن ها استقبال می کنند و چگونه واقعاً سلامتی شما برایتان در اولویت است. اگر محیط فیزیکی وجود دارد، آن را به درستی حفظ کنید

فضای فیزیکی را جذاب تر کنید

از مکان های نشستن جایگزین مانند مبلمان جدید، پاف ها و بالشتک روی زمین استفاده کنید.

فقط یک فضای آرام می تواند کافی باشد( با اسفتاده از درمان گر)

چگونه می توان "فضای امن" خود را ایجاد کرد؟

یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن فضای امن، ایجاد یک فضای آرام است. هر مسئله بزرگ یا کوچکی باشد، شما را به آن جا می رساند. درمان گر می تواند فضایی را برای شما ایجاد کند که در آن ساختار، ایمنی و پشتیبانی را احساس کنید. مطمئناً، شما خود را در برابر یک غریبه بسیار آسیب پذیر می کنید، اما برای بهبودی لازم است. در جهانی مملو از قضاوت و انگ، داشتن مکانی – فیزیکی یا مجازی – برای مواردی که نیاز به باز کردن ذهن و درخواست کمک دارید برای سلامتی روان شما مهم است. یک فضای امن، یک مکان ملاقات برای شما در صورت نیاز به کمک، یا نیاز به تنها بودن می تواند بسیار مفید باشد.

سخن آخر

کار روی خود می تواند به شما کمک کند تا در  خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و به شما کمک کند تا هر کجا که بروید از نظر احساسی بیشتر احساس امنیت کنید. یاد بگیرید که بدون استرس نه بگویید. نقاط قوت و موفقیت خود را به خاطر بسپارید و موارد مشابه را انجام دهید. این نکات می تواند به شما در ایجاد عزت نفس و مقاومت در برابر استرس کمک کند.

 

 

منابع
verywellmind.comtheladders.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا