مفهوم ترس چیست؟

یقینا همه ما در رندگی خود ترس را تجربه کرده ایم. مفهومی پیچیده که هر بار نمود متفاوتی از خود به ما نشان می دهد. گاهی اوقات ترس باعث شده تا حرکت و فعالیت بیشتری داشته باشیم. گاهی ترس ما را از حرکت بازداشته و فلج کرده و موارد دیگر. ترس حل نشده می تواند اضطراب شما را افزایش دهد. مفهوم ترس با توجه به جایگاهی که در زندگی ما انسان ها دارد، پیچیدگی های خاصی هم وارد شرایط روزمره می کند.

اما آشنایی با ترس قدم بزرگی برای موفقیت است. به همین دلیل این که بدانیم مفهوم ترس چیست به ما کمک بسیاری می کند. با خواندن این مقاله به مفهوم ترس پی می بریم. با این حال اگر ترس بر شما تاثیر منفی داشته است می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. این مرکز با ارائه خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی شما را در مسیر هدایت می کند.

تاریخچه مفهوم ترس

هزاران سال پیش ، در سرزمینی که اکنون یونان می نامیم ، مردم با ترس زندگی می کردند. آن ها قادر به درک پدیده های طبیعی نبودند که در زندگی روزمره آن ها را احاطه کرده است ، مانند طوفان ها ، فصل ها یا زایمان. به همین دلیل داستان های مفصلی از خدایان و الهه های ماورا الطبیعه را اختراع کردند تا ترس شان را آرام کند. زئوس پادشاه خدایان شد ، مسئول آسمان ، هوا ، رعد و برق و همچنین قانون و نظم. پوزیدون خدای دریا شد. هادس ، خدای مردگان و جهان زیرین؛ هرا ، الهه ازدواج و زایمان ؛ Hestia ، الهه کوره و خانه؛ دمتر ، الهه کشاورزی و برداشت محصول. و غیره یونانیان معتقد بودند که خدایان و الهه ها از آن ها در برابر آسیب محافظت می کنند ، از برداشت محصولات پر محصول اطمینان حاصل می کنند و زندگی آن ها را کمی آسان می کنند.

به زودی یونانیان با ترس از خدایان شروع به زندگی کردند و فکر کردند که اگر خدایان را عصبانی کنند ، خدایان از قدرت خود برای مجازات آن ها استفاده می کنند. یونانیان از طریق پیشکش ، دعا ، آیین ها و اعیاد سعی در جلب رضایت خدایان داشتند. با گذشت زمان ، با تشویق فیلسوفان یونانی ، یونانیان شروع به پرسیدن سوالات بیشتر در مورد دنیای خود کردند. با بحث و تفکر در مورد الگو هایی که مشاهده کردند و به طور طبیعی در محیط پیرامونشان اتفاق می افتاد ، ترس آن ها از جهان و خدایان کاهش یافت.

ریشه کلمه فوبیا و مفهوم ترس

کلمه یونانی ، فوبوس ، که از آن فوبیا گرفته شده است ، به معنی ترس است. فوبیا ترس یا بیزاری شدید از چیزی است. بسیاری از کلمات مورد استفاده برای توصیف ترس ما از زبان یونانی گرفته شده است. به عنوان مثال ، “Agoraphobia” از کلمه یونانی agora به معنای “بازار” گرفته شده است و ترس از حضور در بازار آزاد یا بیرون بودن است ، “Xenophobia” از کلمه یونانی xenos به معنی “غریبه” گرفته شده است ترس از غریبه ها یا چیز های خارجی است. جالب اینجاست که “ارگوفوبیا” از کلمه یونانی ergon به معنی “کار” گرفته شده است و ترس از کار است!

انواع ترس ها

ترس، حسی خاص و پیچیده!

بسیاری از مردم می ترسند اعتراف کنند که ترس دارند! ممکن است مغرور به نظر برسند ، اما در پشت این نما یک احساس عمیق ترس وجود دارد ، از جمله ترس از فاش کردن خود برای دیگران. این ترس ممکن است ناشی از تجربیات گذشته باشد که آنها با انتقاد یا طرد بیش از حد مواجه شده و قادر به ابراز کامل نیستند. این ترس ممکن است در اوایل کودکی هنگامی شکل گرفته باشد که به آن ها یاد داده شد در زندگی بیشتر مراقب باشند ، اشتباهات خود را پنهان کنند و هرگز آسیب پذیری نشان ندهند … یا به جای آن ، ممکن است به آنها یاد داده شود که نسبت به دنیا مشکوک باشند.

آموخته ایم که جهان محدود است و هیچ وقت پول ، حمایت یا عشق کافی نبوده و تاثیری نخواهد داشت. با تکرار باور ها و رفتار های محدود کننده یاد گرفته شده در گذشته ، چرخه ترس ادامه دارد. این ترس های برطرف نشده از گذشته دلایل بروز انواع مختلفی از اضطراب ، پرخاشگری ، افسردگی ، اعتیاد و بیماری است. داشتن ترس و اعتماد به نفس بیش از حد ، رشد ما را فلج کرده و مانع از ادامه زندگی می شود. ترس بیش از حد انرژی ما را از بین می برد و باعث ایجاد درام و تنش غیر ضروری می شود. با دادن ترس ، ما به چیزی در خارج از خود اجازه می دهیم که بیش از آنچه که خودمان باور داریم قدرت داشته باشد.

چرا احساس ترس می کنیم؟

اگر چیزهایی داشته باشیم (مثلاً پول ، شغل ، رابطه و …) ، ممکن است از از دست دادن آن ها بترسیم. متناوباً ، اگر این موارد را نداشته باشیم ، ممکن است باور نکنیم که در آینده به آن ها دست خواهیم یافت. ما با این اعتقاد که آینده از امروز بهتر نخواهد شد ، در ترس خود گیر می کنیم. ما می توانیم بسیاری از دلایل عدم حرکت رو به جلو را ذکر کنیم: گذشته ، خانواده ، عدم ارتباط ، تحصیلات محدود ، همسایگی ، وزن ، سن و حتی بحران اقتصادی فعلی ، منطقی سازی و به طور ضمنی توجیه ، مخمصه ما به طور متناقضی.

بدترین ترس ما اغلب به دلیل قانون جذب ، پیشگویی های خودکفا می شود. در حالی که منشأ ترس ما ممکن است در واقعیت یک موقعیت پیدا شود ، دیگران ممکن است فقط ترس یا تهدید ایجاد شده در تصورات ما باشند. تمایز بین این دو مهم است ، به خصوص اگر می خواهید جلو بروید و بقیه زندگی خود را با لذت و معنی زندگی کنید.

ترس چیست؟

ترس یک احساس طبیعی ، قدرتمند و بدوی انسانی است. این شامل یک واکنش بیوشیمیایی جهانی و همچنین یک واکنش عاطفی فردی شدید است. ترس ما را از وجود خطر یا تهدید به خطر آگاه می کند ، خواه این خطر جسمی باشد یا روانی. گاهی ترس ناشی از تهدید های واقعی است ، اما می تواند از خطرات تصور شده نیز نشات بگیرد. ترس همچنین می تواند نشانه ای از برخی شرایط بهداشت روانی از جمله اختلال وحشت ، اختلال اضطراب اجتماعی ، ترس و هراس و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشد. ترس از دو واکنش اصلی در برابر نوعی تهدید قابل درک تشکیل شده است: بیوشیمیایی و احساسی.

واکنش بیوشیمیایی در مفهوم ترس

ترس یک احساس طبیعی و مکانیزم بقا است. وقتی با تهدیدی روبرو می شویم ، بدن ما به روش های خاصی پاسخ می دهد. واکنش های بدنی در برابر ترس شامل تعریق ، افزایش ضربان قلب و میزان بالای آدرنالین است که ما را به شدت هوشیار می کند این پاسخ فیزیکی به عنوان پاسخ “جنگ یا فرار” نیز شناخته می شود ، بدن شما خود را برای ورود به جنگ یا فرار آماده می کند. این واکنش بیوشیمیایی احتمالاً یک تحول تکاملی است. این یک پاسخ خودکار است که برای بقای ما حیاتی می باشد.

واکنش احساسی در مفهوم ترس

از طرف دیگر ، واکنش احساسی به ترس بسیار شخصی است. از آنجا که ترس شامل برخی از واکنش های شیمیایی مشابه در مغز ما است که احساسات مثبت مانند خوشبختی و هیجان انجام می دهند. احساس ترس در شرایط خاص می تواند سرگرم کننده باشد ، مانند وقتی که فیلم های ترسناک تماشا می کنید . برخی از افراد جویای آدرنالین هستند ، در ورزش های شدید و سایر شرایط مهیج ترس آور رشد می کنند. برخی دیگر نسبت به احساس ترس واکنش منفی نشان می دهند و به هر قیمتی از موقعیت های ترس آور اجتناب می کنند. اگرچه واکنش فیزیکی یکسان است ، اما ممکن است بسته به شخص ، تجربه ترس مثبت یا منفی تلقی شود.

علائم ترس

ترس اغلب شامل علائم جسمی و عاطفی است. هر فرد ممکن است ترس را متفاوت تجربه کند ، اما برخی از علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • دهان خشک
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس
  • تعریق
  • لرزیدن
  • معده ناراحت

علاوه بر علائم جسمی ترس ، افراد ممکن است علائم روان شناختی با تحت فشار قرار گرفتن ، ناراحتی ، احساس عدم کنترل یا احساس مرگ قریب الوقوع را تجربه کنند.

تشخیص مفهوم ترس

اگر احساس ترس مداوم و بیش از حد دارید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است یک معاینه بدنی انجام دهد و آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که ترس و اضطراب شما با یک بیماری زمینه ای در ارتباط نیست. پزشک همچنین در مورد علائم شما از جمله مدت زمانی که علائم آن را دارید ، شدت آنها و موقعیت هایی که باعث ایجاد آنها می شود سوال می کند. بسته به علائم شما ، پزشک ممکن است رفتار شما را با نوعی اختلال اضطراب مانند فوبیا تشخیص دهد. شما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم در این زمینه استفاده کنید.

فوبیا چیست?

یکی از جنبه های اختلالات اضطرابی می تواند تمایل به ایجاد ترس باشد. در جایی که اکثر مردم فقط در شرایطی ترسناک یا تهدیدآمیز احساس ترس می کنند ، کسانی که با اختلالات اضطرابی زندگی می کنند ممکن است از تجربه آن ترس داشته باشند. آن ها پاسخ های ترس خود را منفی می دانند و برای جلوگیری از این پاسخ ها از تلاش خود خارج می شوند. فوبیا پیچاندن پاسخ طبیعی به سمت ترس است. ترس به سمت یک شی یا موقعیتی هدایت می شود که خطر واقعی ندارد. اگرچه تشخیص می دهید که ترس غیر منطقی است ، اما نمی توانید به آن کمک کنید. با گذشت زمان ، ترس به تدریج بدتر می شود و ترس از واکنش ترس احساس می شود.

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا