چگونه می توان ترس را کنار گذاشت؟

ترس می تواند یک همراه همیشگی باشد. برای بسیاری از افراد ، هر کاری که انجام می دهند را تحت تعقیب قرار می دهد ، بر تصمیمات آن ها تأثیر می گذارد و هر زمان که مجبور به انجام کار جدید شوند آنها را همراهی می کند. غالباً ، مردم نمی خواهند بپذیرند که میزان ترس چه کاری انجام می دهد و چگونه آن ها رت تحت تأثیر قرار می دهد یا کنترل می کند.سوال این که چگونه می توان ترس را کنار گذاشت؟

اما این تاثیری را که بر زندگی آنها می گذارد تغییر نمی دهد. انکار ترس فقط اوضاع را بدتر می کند ، به همین دلیل است که اگر فکر می کنید در زندگی یا دستیابی به هدف شما تداخل ایجاد می کند ، باید راه حل هایی برای غلبه بر ترس یاد بگیرید. برای مقابله با ترس خود می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید.

ترس چیست؟

 ترس یک احساس ناخوشایند است که ناشی از یک تهدید است. این تهدید می تواند جسمی باشد. مانند اتومبیل که در سمت اشتباه جاده به سمت شما هجوم می آورد  یا روانی یا روحی است. اغلب ، ترس ناشی از خطرات ذهنی یا عاطفی می تواند به همان اندازه ای باشد که از ترس از تهدیدهای جسمی بدتر نباشد. در کشورهای غربی ، اکثریت مردم به ندرت با تهدید های جسمی روبرو می شوند. حتی در صورت بروز ، اکثر اوقات این تهدیدها کوتاه مدت هستند ، هرچند این بدان معنا نیست که اثرات آنها نمی تواند پایدار بماند. اما از بین بردن تهدیدهای ذهنی و عاطفی کمی سخت تر است. آنها می توانند سالها معطل بمانند و از اینجاست که آسیب واقعی وارد می شود.

ترس چه تاثیری بر زندگی شما دارد؟ اگر می توانستید ترس را کنترل کرده و بر آن غلبه کنید ، زندگی شما چگونه تغییر می کند؟ چگونه می توان ترس را کنار گذاشت؟

تکامل ترس

احتمالاً قبلاً این را شنیده اید، اما ترس برای حفظ امنیت شما تکامل یافته است. این یک غریزه محافظ است که به منظور کمک به حفظ زندگی شما و جلوگیری از انجام کار هایی است که می تواند شما را بکشد. به همین دلیل است که احتمالاً از مار حتی اگر هرگز گزیده نشده باشید می ترسید و از ایستادن در لبه صخره ها خودداری می کنید (مگر اینکه کمی دنبال هیجان باشید). توانایی احساس ترس توسط نسل های پیشینیان به شما منتقل شد. به بیان صریح ، اجدادی که به اندازه کافی برای بچه دار شدن زنده مانده بودند معمولاً کسانی بودند که احساس ترس می کردند و از خطر جلوگیری می کردند.

متأسفانه ، ما فقط از تهدیدهای واقعی نمی ترسیم. انسان ها توانایی پیش بینی خطر را نیز دارند و این بیشتر اوقات به عنوان نوعی اضطراب آشکار می شود. اضطراب به همین دلیل است که بسیاری از مردم با وجود اینکه هرگز در سانحه هواپیما نبوده اند ، از پرواز می ترسند. مغز آنها می تواند احتمال خراب شدن را تصور و پیش بینی کند ، و این برای ایجاد ترس کافی است. این نیز یک هدف تکاملی دارد. در گذشته ، افرادی که می دانستند موش می تواند به معنی طاعون باشد ، احتمالاً ایمن تر از کسانی بودند که سعی در صدمه زدن به آن داشتند. بنابراین این توانایی ممکن است به زنده ماندن اجداد ما کمک کرده باشد و تا حدی نیز از ما محافظت کند. اما این اثرات جنبه منفی ترس را پاک نمی کند.

ترس در مغز انسان

ترس از مغز شروع می شود ، اگرچه هنوز محل دقیق آن مشخص نشده است. اما تقریباً مهمتر از منشأ ترس ، نحوه واکنش شما در برابر آن است. این امر توسط ساختاری به شکل بادام در لوب گیجگاهی به نام آمیگدالا کنترل می شود. این قسمت از مغز احساسات را رمزگشایی می کند و واکنش های اولیه شما را تعیین می کند. اساساً ، اگر هر بار که به سخنرانی در جمع فکر می کنید ، عرق کردن را شروع کنید ، این آمیگدالای شما است که واکنش بسیار ناخوشایندی نسبت به ترس شما از سخنرانی در جمع ایجاد می کند.

واکنش های ناشی از آمیگدالا برای آماده سازی بدن برای مقابله یا فرار در پاسخ به خطر طراحی شده اند. به همین دلیل است که ضربان قلب شما افزایش می یابد ، تنفس شما بالا می رود و خون بیشتری به عضلات اسکلتی شما جریان می یابد. بدن شما برای نبرد آماده می شود.

آمیگدالا قبل از اینکه مغز شما در واقع پردازش تهدید را به پایان برساند ، نسبت به تهدیدهای قابل درک واکنش نشان می دهد. به همین دلیل است که وقتی اتفاق ترسناکی در یک فیلم رخ می دهد ، می پرید. اما بلافاصله پس از آن ، هیپوکامپ و قشر جلوی پیشانی شما لگد می زند و تهدید را ارزیابی می کند. آنها به شما اطلاع می دهند که تهدید واقعی است یا خیر. به همین دلیل است که وقتی هیولا به سمت صفحه نمایش خم می شود از سینما جیغ نمی کشید ، این قسمت های مغز شما به شما اطلاع می دهند که تهدید واقعی نیست.

فواید ترس و چگونه می توان ترس را کنار گذاشت؟

همانطور که قبلاً گفته شد ، ترس یک سیستم هشدار سریع است. این به شما اجازه می دهد تا بدانید چه رفتارهایی خطرناک است ، یا ممکن است خطرناک باشد ، و به شما در محافظت از آسیب و مرگ کمک می کند. با این حال ، این تنها مزیت این احساسات نیست. برخی دیگر از مزایای ترس شامل موارد زیر است:

اخطار

ترس اغلب هشدار دهنده این است که مشکلی پیش آمده است. اگر در کوچه ای تاریک قدم می زنید و احساس ترس می کنید ، کنار زدن ترس احتمالاً بسیار بسیار بد پایان می یابد. ترس برای محافظت از ما وجود دارد و گاهی ارزش شنیدن آن را دارد.

ترس امن است.

در مورد چگونگی نیاز همه برای غلبه بر ترس و ساختن زندگی بهتر صحبت های زیادی وجود دارد. این توصیه کاملا درست است. اما همیشه بلافاصله درست نیست. ترس ما را به کوچکی سوق می دهد. این ما را به سمت محافظت از خود سوق می دهد. و بعضی اوقات ما به آن نیاز داریم ، به خصوص اگر فقط چنین چیزی را پشت سر گذاشته ایم.

ترس آنچه مهم است را نشان می دهد.

اگر تا به حال در مطب پزشک نشسته اید و خبر های بدی شنیده اید ، می فهمید که ترس چگونه می تواند روشن کننده باشد. در آن لحظه ترس شدید ، همه چیز غیر مهم از بین می رود. ناگهان ، تمام آنچه که می توانید به آن فکر کنید خانواده ، دوستان ، افرادی که دوستشان دارید و کار هایی که همیشه آرزو داشتید انجام دهید می باشد. ترس می تواند این شفافیت و انگیزه ایجاد تغییرات برای همسویی بیشتر با آنچه واقعاً می خواهید و نیاز دارید را به شما ارائه دهد.

چگونه می توان ترس را کنار گذاشت؟ ترس می تواند به شما انرژی دهد.

هیچ چیزی انرژی بیشتری از ترس ندارد. اگر در زندگی یا تجارت خود دچار کسادی شده اید و ناگهان خود را در معرض بحرانی قرار می دهید ، ممکن است از میزان انرژی خود تعجب کنید. در گذشته ، این انرژی به این منظور بود که به شما قدرت دویدن یا جنگیدن را بدهد. اما امروز ، می توانید از آن برای ایجاد تغییراتی در زندگی خود یا انجام کارهایی که از آن اجتناب کرده اید استفاده کنید.

ترس می تواند زندگی را هیجان انگیز کند.

برخی از جالب ترین چیز های زندگی نیز ترسناک است. اگر تا به حال چتر بازی کرده اید ، در خارج از کشور زندگی کرده اید ، ریسک بزرگی را در کار تجاری خود پذیرفته اید یا به یک شخص خاص گفته اید که عاشق او هستید ، پس می دانید که ترس چگونه می تواند هیجان آور باشد. بدون ترس ، هیچ هیجانی ، هیچ خطری وجود نخواهد داشت و هیچ چیز واقعاً ارزش جنگیدن ندارد. بنابراین دفعه بعدی که از ایده تغییر بزرگی در زندگی خود ترسیدید ، به یاد داشته باشید که آن ترس می تواند با هبجان بسیار و سازنده باشد.

برخی از اشکالات ترس

اگرچه ترس دارای مزایایی است ، اما یکسری اشکالاتی نیز وجود دارد. رایج ترین و مخرب ترین پیامد های ترس شامل موارد زیر است:

ترس دزدکی تاثیرگذار است.

ممکن است فکر کنید ترس شما به هیچ وجه بر زندگی شما تأثیر نمی گذارد ، اما این احتمالاً درست نیست. ترس می تواند یواشکی باشد. اگر تا به حال به انجام کاری فکر کرده اید ، فقط باید از خط امن خود خارج شوید زیرا فهمیدید که به اندازه کافی خوب نیستید ، به اندازه کافی باهوش نیستید یا خوی مطلوبی ندارید ، پس احتمالاً تحت تأثیر ترس قرار گرفته اید.

ترس از هر بهانه ای ، هر چیزی که منطقی باشد ، استفاده خواهد کرد تا مانع انجام کار جدیدی شود. زیرا ترس از هر چیز جدید و ناشناخته ای به طور بالقوه خطرناک است ، به همین دلیل سعی دارد شما را به کارهای کوچک و آشنا و داشتن یک زندگی کوچک و آشنا ادامه دهد. در این مورد لازم نیست که به آن گوش دهید. باید بدانیم چگونه می توان ترس را کنار گذاشت؟

ترس بیش از حد پیش می رود.

سخنرانی در جمع خطرناک نیست و با این حال بسیاری از مردم ادعا می کنند که بیش از آنکه بمیرند از آن ترسیده اند. این به این دلیل است که ترس بیش از حد است. ترس در واقع تفاوت بین کوسه ای که به سمت شما می رود و ایستادن روی یک صحنه را نمی داند. فقط یک تهدید را احساس می کند و واکنش نشان می دهد. این بدان معناست که شما به همان اندازه که از آب های آلوده به کوسه جلوگیری می کنید ، از سخنرانی در جمع هم جلوگیری خواهید کرد. اگر سخنرانی در جمع برای اهداف زندگی یا کار شما ضروری باشد ، این مسئله به یک مشکل تبدیل می شود.

ترس می تواند فلج کننده باشد.

ترس برای جلوگیری از انجام کار هایی طراحی شده است و اگر فکر کنید کار خطرناکی انجام می دهید خوب است. اما همچنین می تواند شما را از انجام کارهایی که برای زندگی شما مثبت است منصرف کند. در بدترین حالت ممکن است به نوعی ترس تبدیل شود که شما را از انجام کارهای ضروری برای زندگی باز دارد. وقتی این اتفاق می افتد ، افراد می توانند از ترک خانه خود یا تعامل با افراد دیگر ترس داشته باشند. اگر ترس شما به این مرحله رسید ، ضروری است که بلافاصله به دنبال کمک حرفه ای باشید ، زیرا این نوع ترس می تواند تمام جنبه های زندگی و خوشبختی شما را کاملا از بین ببرد.

منابع
medium.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا