مدیریت تغییرات بزرگ زندگی 

 

آخرین باری که با یک تغییر بزرگ مواجه شدید چه زمانی بود؟ برای بسیاری از ما جدایی از یک روال آشنا می تواند باعث چیزی بین اضطراب ملایم تا وحشت شدید شود. شاید چیزی ما را به هم ریخته است، مانند بیمار شدن یا کاهش رتبه. گاه ممکن است انتخاب های ریسک دار اما لازمی داشته باشیم، مانند رفتن به یک شهر جدید یا زندگی کردن در کنار پدر و مادر سالمندتان. بهترین مدیریت تغییرات بزرگ زندگی  چگونه است؟

تغییرات اتفاق می افتند. چه بخواهید یا نخواهید. این بخشی از طبیعت انسان است. پس چرا اینقدر مقابل آن مقاومت می کنیم؟ ترس از ناشناخته ها عادی است. انسان ها فکر می کنند تغییرات چیز خطرناکی هستند. اما آن ها به ما کمک می کنند به یاد بیاوریم زندگی در گذشته چطور تغییر یافته است. بفهمیم ما برای همیشه زنده نبوده و خواهیم مرد و اغلب اوقات بعد از تغییر شرایط بهتر خواهدشد.

مدیریت تغییرات بزرگ زندگی چگونه صورت می گیرد؟

مبارزه با چیزی که اتفاق افتاده است تنها باعث ترس شده. باعث می شود نتوانید با تمام نیرو به سمت جلو حرکت کنید. وقتی سعی می کنید زندگی را در یک جعبه گذاشته و همیشه آن را یک شکل نگه دارید در واقع چیزی مرده از آن می سازید. خوش امدگویی به اتفاقات جدید می تواند حتی برای سلامت شما خوب باشد. کسانی که پذیرای چیزهای جدیدی هستند که زندگی برای آن ها همراه دارد اغلب سیستم ایمنی قوی تری داشته و عمری طولانی تر می کنند.

اما چطور می توانید این تنفر و ترس را کنار بگذارید؟

اولین گام این است که بفهمید حتی اگر نتوانید چیز جدیدی که اتفاق افتاده است را کنترل کنید. می توانید واکنش خود به آن را تغییر دهید. وقتی تغییرات اتفاق می افتند آن ها را قبول کنید. از آن ها درس گرفته و با کمکشان رشد کنید. داشتن خصلتی که باعث شود شما در لحظه زندگی کنید. باعث می شود خود را در اما و اگرها و باید و نبایدها گرفتار نکنید. در مورد کسانی فکر کنید که به آن ها احترام می گذارید و دوستشان دارید و با سختی هایی در زندگی خود مواجه شده و از آن قوی تر بیرون آمده اند. انعکاس موفقیت آن ها به شما یاد می دهد که احتمالات جدیدی برای موفقیت شما نیز وجود خواهد داشت.

مدیریت تغییرات بزرگ زندگی

مهم ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید. این است که شما حالا منابعی درونی دارید که با کمک آن می توانید از هرچیزی که در راه شما قرار می گیرد. بیشترین استفاده را کنید. با نگاه کردن به راه هایی که می توانید برای برخورد با تغییرات مهم در زندگی داشته باشید. از این مقاومت طبیعی خودتان را خارج کنید.

برخورد با این تغییرات گاهی سخت، پراسترس و حتی ترسناک خواهد بود. این ها چیزهایی هستند که می توانید برای برخورد و تطابق بهتر و ساده تر با تغییرات زندگی از آن ها استفاده کنید.

این ها می توانند به شما کمک کنند اگر:

  • در مقابل تغییرات مقاومت می کنید.
  • حس می کنید کنترلی روی شرایط نداشته و گیج شده اید.
  • متوجه می شوید تطابق با تغییرات برای شما سخت است.

به شرایط فکر کرده و از خودتان بپرسید ” چه اتفاق بدتری می توانست بیفتد؟”

مدیریت تغییرات بزرگ زندگی

اغلب ما از تغییر می ترسیم. زیرا از ناشناخته ها ترس داریم. و راه خوب برای برخورد با ناشناخته ها این است که درست به شرایط  فکر کنیم. تمامی خروجی های احتمالی را در نظر بگیرید و بعد تصمیم بگیرید.  بهترین و بدترین سناریو چه می تواند باشد. اگر به شما کمکی می کند آن ها را بنویسید. استراتژی عالی دیگر این است که در مورد آخرین باری فکر کنید که با یک تغییر بزرگ برخورد کردید و به خوبی از آن گذشتید. به یاد بیاورید شروع دبیرستان یا یادگیری رانندگی در ابتدا چقدر ترسناک به نظر می رسید. گاهی اوضاع آنقدر که اول به نظر می رسد بد نیست و شاید تنها نیاز به کمی زمان برای عادت کردن باشد.

قبل از مدیریت تغییرات بزرگ زندگی، ازخودتان بپرسید چقدر می توانید اوضاع را کنترل کنید.

وقتی تغییر بزرگی رخ می دهد باید بدانید چقدر در شرایطی که در واقعیت دارید می توانید کنترل داشته باشید. درک نقش خود و ارزیابی اینکه چقدر می توانید شرایط را تغییر دهید به شما کمک می کند دیدگاهی از شرایط داشته باشید. برای مثال اگر به تازگی از خانه ی خود رفته اید چیزهای کوچکی هستند که می توانند به شما کمک کنند این شرایط برایتان ساده تر شود. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کرده و بعد از کامل شدن هریک آن را تیک بزنید.

چگونه با تغییرات بزرگ زندگی برخورد کنیم | مرکز مشاوره همکده

یکی دیگر از روش های، مدیریت تغییرات بزرگ زندگی پذیرش است.

اگر تغییر ناخواسته فراتر از کنترل شماست سعی کنید راهی انعکاسی پیدا کنید. بپذیرید چیزهایی خارج از کنترل شما وجود دارد و انتخاب راحت بودن با حقیقت باعث می شود در این جنگ ناخواسته با آرامش خاطر بیشتری حضور یابید. این تغییر را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد ببینید، نه یک مانع، حتی اگر زیاد برای شما خوشایند نیست.

نقاط مثبت را جشن بگیرید.

حتی اگر این درخواست برای شما سخت است، تمرکز روی نقاط مثبت می تواند در مدیریت تغییرات به شما کمک زیادی کند. با وجودی که بخش های مثبت شرایط شاید زیاد قابل مشاهده نباشند که از آن ها شروع کنید اما ارزشش را دارد تا دنبالشان بگردید، هرچه قدر هم که کوچک باشند. برای مثال اگر به تازگی خانه ی خود راعوض کرده اید شاید از دوستان خود دور شده باشید. اما این راهی عالی برای یادگیری چگونه مستقل بودن است. سعی کنید از شرایط بهترین استفاده را داشته باشید. شما هنوز می توانید برای آن ها نامه نوشته یا در تماس باشید و برای دیدن یکدیگر برنامه بگذارید.

وارد عمل شوید.

مدیریت تغییرات بزرگ زندگی

اگر تغییر ناخواسته خارج از کنترل شماست تلاشی عملی برای برخورد با آن داشته باشید. برخی تکنیک های حل مشکلات را امتحان کرده یا اهدافی تعیین کنید که چالش ها را مشخص کنند. روی مشکل پیش روی خود تمرکز کنید، یک برنامه ی عملی مشخص کنید و برای استراتژی های موثر و مفید درخواست کمک کنید.

استرس خود را مدیریت کنید.

بهبود توانایی خود برای مدیریت استرس گامی موثر برای کمک به برخورد با تغییرات خواهد بود. می توانید تمرین تمرکز ذهنی یا مدیتیشن داشته باشید یا در دیگر فعالیت های ریلکسیشن شرکت کنید.

منبع: مرکز مشاوره همکده

منابع
familycircle.comau.reachout.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا