چگونه یک رابطه سالم بسازیم(قسمت اول)

روابط سالم به شما اجازه می‌دهند بتوانید شخصیت خود را نشان دهید (با بودن شریکتان یا در نبود او)، هردو در بهترین شکل باشید و شما را به رشد تشویق می‌کند. خصوصاً اگر وارد رابطه‌ی جدیدی شده‌اید بهتر است برای یک رابطه‌ی سالم و مثبت از ابتدا یک پایه بسازید. با تمرکز روی احترام و ارتباطات مؤثر، می‌توانید از رابطه‌ای سالم و رضایت ‌بخش لذت ببرید. ؟

چگونه یک رابطه سالم بسازیم؟

صحبت کنید

چگونه یک رابطه سالم بسازیم(قسمت اول)

انتظار نداشته باشید شریک شما بتواند ذهنتان را بخواند یا حدس بزند. اگر نیازی دارید یا می‌خواهید چیزی را توصیف کنید باید خودتان آن را بگویید. وقتی هریک از شما نیازهای خود را بیان نکنید وضعیت خوبی نخواهید داشت. چیزهایی که شما را اذیت می‌کنند را در خودتان نگه ندارید. اگر چیزی آزارتان می‌دهد به همسرتان در مورد آن بگویید.

با دقت گوش دهید

بخشی از یک رابطه‌ی سالم این است که بدانید چه زمانی صحبت کرده و چه زمانی گوش دهید. با وقفه ایجاد نکردن و اجازه دادن به همسر خود برای بیان تمام احساسات و افکار خود، مهارت‌های گوش دادنتان را تکمیل کنید. به دقت گوش دهید و وقتی همسرتان حرف می‌زند واکنش نشان ندهید.

ایجاد محدودیت‌های سالم

محدودیت‌ها نباید باعث شوند حس کنید اسیر هستید. آن‌ها ایجاد می‌شوند تا احترام را حفظ کرده و انتظارات در روابط درک شوند. اگر چیزی باعث ناراحتی شما شده است آن را مطرح کرده و در مورد اینکه چگونه باید تغییری ایجاد شده و کدام یک از شما باید تغییر کنید صحبت داشته باشید. اگر یک نفر از شما می‌خواهد زمان زیادی باهم باشید و دیگری این را نمی‌خواهد، باید برای مقدار زمان مناسب برای باهم بودن یک محدودیت ایجاد کنید.

واضح حرف بزنید

بدون مکالمات رک و واضح، یک رابطه به سرعت بدترین‌ها را برای شما همراه خواهد داشت. وقتی نیاز یا خواسته‌ای دارید آن را روراست بیان کنید. حاشیه نروید یا چیزی نگویید که حس می‌کنید شریک شما را خوشحال می‌کند در حالی‌ که باعث ناراحتی خودتان می‌شود. از جملات «من» برای شرح دادن احساسات خود، بیان یک نظر یا شرح دادن یک دیدگاه استفاده کنید. جملات «من» به شما اجازه می‌دهند تا خودتان را صادقانه توصیف کرده و مسئولیت افکار و احساسات خود را بپذیرید و دیگران را سرزنش نکرده یا متهم نکنید.

 احساسات خود را توصیف کنید

چگونه یک رابطه سالم بسازیم(قسمت اول)

افکار و احساسات خود را با هم در میان گذاشته و پذیرای احساسات آن فرد باشید. به احساسات همسر خود احترام بگذارید و در طول رابطه‌ی پراسترس او را حمایت کنید. ارتباط عاطفی با همسرتان اجازه می‌دهد با تجربیات او همدردی کنید.

با هم شرایط را چک کنید

در فواصل معین زمان بگذارید تا در مورد روابط صحبت کنید. گاهی تغییراتی ایجاد شده یا برنامه‌ها شلوغ شده و شما زمانی برای ارتباط یا صحبت کردن ندارید. شما شاید بخواهید در مورد اهداف و انتظارات در رابطه صحبت کنید زیرا این‌ها گاهی تغییر می‌کنند. بی‌توجهی به موضوعات مهم یا امید به اینکه بدون تلاش شما حل خواهند شد راهی برای از بین بردن رابطه‌ی شماست.

رفتار خوب با یکدیگر

ایجاد احترام

روابط می‌توانند در ابتدا شاد و هیجان ‌انگیز باشند اما باید باز هم مطمئن شوید که رفتار شما و شریکتان ریشه در احترام به یکدیگر دارد. طوری رفتار کنید که طلب احترام از شریکتان داشته باشید. همیشه محترمانه باهم برخورد کنید، حتی وقتی از دست هم عصبانی هستید.

چگونه یک رابطه سالم بسازیم ؟  | مرکز مشاوره همکده

از هم قدردانی کنید

یک رابطه‌ی سالم باید طوری باشد که شما و همسرتان حس قدردانی داشته باشید. اغلب روابط از چیزهای کوچکی ساخته می‌شوند که به تدریج روی هم قرار می‌گیرند. ببینید همسرتان برای شما چه کارهایی می‌کند و از او تشکر کنید. به جای اینکه روی اشتباهات همسر خود تمرکز داشته باشید روی چیزهایی تمرکز کنید که او وارد زندگی شما کرده است. وقتی متوجه چیزی شدید در مورد آن صحبت کرده و قدردانی خود را نشان دهید.

زمانی با کیفیت داشته باشید

شاید به سادگی از مکالمات رو در رو به سمت مکالمات دیجیتال بروید. گاهی در مکالمات غیرشفاهی حرف، معنی یا حالت ادای خود را از دست می‌دهد. گذراندن زمانی با کیفیت در کنار هم رابطه‌ی شما را قوی کرده و ارتباط شما و همسرتان را با هم افزایش خواهد داد.

به هم فضا بدهید

هیچ‌کس نمی‌تواند همه‌ی کارها را انجام داده یا برای فرد مقابل تمام نقش‌ها را داشته باشد. بگذارید شریک شما زمانی با خانواده و دوستان خود داشته باشد و در برخی سرگرمی‌ها شرکت کند. هر فرد باید دوستان و فعالیت‌هایی داشته باشد که از آن لذت می ‌برد. با وجودی که در ابتدای رابطه می‌خواهید هر لحظه را در کنار هم باشید باید به هم احترام بگذارید تا زمانی را از هم جدا بوده و بدانید زمان جدا بودن از هم به این معنا نیست که چیزی منفی در رابطه‌ی شما وجود دارد. از همسر خود در حفظ روابط دوستانه‌‌اش حمایت کنید.

انتظار تغییرات را داشته باشید

بدانید رابطه‌ی شما احتمالاً تغییر خواهد کرد. به خودتان، شریکتان و رابطه‌ی خود اجازه‌ی رشد دهید. بدانید تغییرات در رابطه فرصتی برای رشدی جدید هستند. تغییر اجتناب ‌ناپذیر است بنابراین تغییرات را پذیرفته و قبول کنید که رابطه‌ی شما با آن تطابق خواهد یافت.

بهبود روابط ناسالم

نزد مشاور بروید

چگونه یک رابطه سالم بسازیم(قسمت اول)

اگر در الگوهایی ناسالم گیر کرده‌‌اید و می‌خواهید آن را بهبود بخشید از همسر خود بخواهید با هم نزد مشاور بروید. مشاور به شما کمک می‌کند الگوهای ناسالمی که در آن مانده‌اید را بشکنید، مانند فریاد زدن، مقصر دانستن، گوشه ‌گیری، شک کردن و عدم توانایی در صحبت‌های مؤثر. همچنین می‌تواند به کناره‌گیری عاطفی، تنظیم رفتار و تغییر دیدگاه شما در رابطه کمک کند. دیدن مشاور به این معنا نیست که رابطه‌ی شما خراب شده است، بلکه یعنی برای بهبود آن با هم تلاش می‌کنید.

وابستگی‌ها را رها کنید.

رفتار ناکارآمد در یک رابطه‌ی وابسته می‌تواند شبیه به این باشد که یک نفر بار مسئولیت ‌پذیر نبودن، عدم بلوغ، اعتیاد یا سلامت ضعیف فرد دیگر را به عهده داشته باشد. اگر شما این فرد هستید در صورت کمک نکردن احساس گناه خواهید داشت، حتی اگر بدانید این کار در طولانی‌ مدت به همسر شما آسیب می‌زند. وابستگی اغلب ریشه در کودکی دارد و می‌تواند شامل احساسات سرکوب شده باشد، وقتی نیازی دارید صحبت نمی‌کنید، برای جلوگیری از دعوا ساکت می‌مانید و نمی‌توانید نه بگویید.

چگونه یک رابطه ی سالم بسازیم(قسمت دوم)

به حریم او احترام بگذارید.

در یک رابطه بودن به این معنا نیست که شما باید هر لحظه را کنار هم باشید یا در همه‌ چیز با هم شریک شوید. به نیازهای همسر خود برای فضایی خصوصی و شخصی احترام بگذارید. اگر حسادت کردید به خودتان یادآوری کنید حسادت چیزی است که شما حس می‌کنید و مستقیماً با کارهای همسر شما ارتباطی ندارد.

به علائم هشداردهنده‌ی خشونت دقت داشته باشید

روابط باید بر پایه‌ی احترام و برابری باشند نه زور و کنترل کردن. شاید در ابتدا متوجه این رفتارها نباشید اما رفتارهای همراه با بی‌احترامی در رابطه‌ی شما اثر می‌گذارند. اگر همسر شما فریاد می‌زند، حس مالکیت دارد، توهین می‌کند، تحقیر می‌کند یا رفتار محترمانه‌ای ندارد دقت داشته باشید. هیچ دلیلی برای خشونت وجود ندارد. خشونت انتخاب فرد است و شما نباید قربانی آن باشید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا