چگونه ریاضی را بهتر یاد بگیریم؟

بسیاری از دانش آموزان نسبت به درس ریاضی احساسی حاکی از دشواری و مشکل بودن یادگیری آن دارند و در یادگیری درس ریاضی با مشکل جدی مواجه هستند، معمولا کسانی که در یادگیری این درس دچار مشکل هستند یا کسانی هستند که زمان مناسب و کافی را برای یادگیری آن صرف کرده ولی به دلیل عدم آگاهی از راه و روش صحیح فرا گرفتن آن در یادگیری آن موفق نیستند و در مقابل برخی دیگر نیز  خواه به دلیل عدم علاقه و یا بی اهمیت بودن به یادگیری، زمان کافی را برای یادگیری این درس صرف نمی‌کنند. روشهای یادگیری بهتر ریاضی بیان می شوند.

ما برای آن دسته از دانش‎‎آموزانی که خواهان یادگیری ریاضی هستند روش ها و راهکارهایی را ارائه خواهیم کرد که می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

شرکت در کلاس درس و درک مفاهیم را جدی بگیرید.

برخی از افراد در زمان آموزش ریاضی به جای درک کردن و فهمیدن مفاهیم ریاضی و راه حل های مسائل، اقدام به حفظ کردن آن می‌کنند، به یاد داشته باشیم برخی مفاهیم ریاضی به هم مرتبط و پیوسته هستند و در صورتی که از ابتدا نتوانیم به درک و یادگیری درستی از مفاهیم دست پیدا کنیم، در یادگیری مفاهیم بعدی با مشکلاتی روبرو خواهیم شد، به زبان ساده تر در ادامه با ضعیف بودن پایه درسی بدون شک با مشکلات زیادی در یادگیری پایه های بالاتر مواجه خواهیم شد،

نکاتی برای یادگیری بهتر :

چگونه ریاضی را بهتر یاد بگیریم؟
  • حضور دانش‌ آموز در کلاس درس یکی از نیاز ها و گام های مهم برای یادگیری درس ریاضی است.
  • در کلاس درس در کنار دقت بالا، سوال کنید، مراحل محاسباتی را یادداشت برداری کنید و به طور کلی فعال باشید.
  • داشتن تمرکز در زمان یادگیری درس ریاضی در کنار توجه و دقت برای یادگیری مفاهیم از نکات اصلی یادگیری است.
  • یادداشت برداری در کلاس را فراموش نکرده و پس از پایان کلاس و در خانه سعی کنید 10 تا 20 دقیقه زمان برای خواندن مطالبی که در کلاس آموخته اید بگذارید.
  • در زمان خستگی سعی کنید از تمرین کردن بپرهیزید، در زمان ختسکی به دلیل کاهش توانایی در تمرکز شما و کاهش دقت شما، اشتباهات و خطاهای شما بیشتر خواهد شد.
  • در صورت مشکل در فهمیدن مطالب نباید نسبت به پرسش از معلم خود کوتاهی کنید، زیرا عدم یادگیری قسمتی از آن در یادگیری مطالب بعد مشکل جدی تری را برای شما در پی خواهد داشت.

روشهای یادگیری بهتر ریاضی – برای یادگیری ریاضیات هرگز تمرین را دست کم نگیرید.

چگونه ریاضی را بهتر یاد بگیریم؟

یکی از بایدها برای یادگیری و به خاطر سپردن درس ریاضی پس از درک کردن مفهوم، تمرین کردن است، این یک واقعیت است که ریاضی درسی نیست که فقط با خواندن و روخوانی بتوانید کاملا یاد گرفته و در ذهن خود بسپارید، زمانی که یک مفهوم را درک کردید بهتر است طی دو روز بعد از یادگیری تمرین کنید تا با تمرین کردن در ذهن شما ماندگار شود.

همانطور که می‌دانید درس ریاضی به صورت ادامه دار و پیوسته است و معمولا تکرار مطالب در درس های بعد موجب یادآوری مفاهیم قبل خواهد شد.

فرمول های خام را به خاطر بسپارید.

پیشنهاد می‌کنیم برخی از فرمول های خام ریاضی را همیشه در ذهن داشته باشید. معمولا بسیاری از فرمول ها مشتق شده از همین فرمول های خام هستند که با اضافه شدن پارامترهای دیگر به آن ساخته می‌شوند.

یک گروه برای مطالعه ریاضی ایجاد کنید.

چگونه ریاضی را بهتر یاد بگیریم؟

دانش‌ آموزان مختلف مسائل و مفاهیم ریاضی را با دید متفاوتی می‌بینند. ممکن است شما با مسئله ای روبرور شوید که قادر به حل آن نباشید. یا نتوانید آن را درک کنید ولی برای فرد دیگر بسیار ساده باشد. بنابراین داشتن گروهی برای برطرف کردن مشکلات یکدیگر می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

برای امتحان استراحت کنید و تغذیه مناسب داشته باشید.

شب قبل از امتحان ریاضی حتما به خواب خود توجه داشته باشید. زیرا تمرکز و عدم خستگی شما در روز امتحان بسیار مهم است. اگر زمان امتحان شما صبح باشد یک وعده صبحانه کامل داشته باشید. در صورتی که امتحان شما در نوبت بعدازظهر است. حتما ناهار میل کرده و قبل از امتحان نیز از یک میان وعده سبک مانند مصرف آجیل و یا میوه بهره مند شوید.

روشهای یادگیری بهتر ریاضی – برای یادگیری بهتر به دیگران آموزش دهید.

یک راه برای به خاطر سپردن مفاهیم ریاضی که یاد گرفته ایم توضیح دادن مطالب برای دیگران و دوستان است. به این صورت که چیزی را که یاد گرفته ایم را برای شخص دیگری توضیح دهیم. یا حتی می‌توانید روش حل و چگونگی حل یک مسئله ریاضی را برای خود یا دیگری توضیح دهید. طبق یافته های ویلیام گلاسر بنیانگذار نظریه انتخاب (تئوری انتخاب) در خصوص در ذهن سپردن بیان می‌کند.

10 درصد از آنچه می ‌خوانیم. 20 درصد از آنچه می ‌شنویم، 30 درصد از آچه می بینیم. 50 درصد از آنچه می بینیم و می شنویم. 70 درصد از آنچه که در موردش با دیگران صحبت می‌کنیم. 80 درصد از آنچه که خود تجربه می‌کنیم و در آخر 90 درصد از آن چیزی که به دیگران یاد می‌دهیم در ذهن ما خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا