حافظه ثانویه چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد

حافظه نقش مهمی در زندگی انسان دارد. حافظه باعث می شود انسان بتواند اطلاعات را ذخیره کند و از آن ها به درستی استفاده کند که انواع مختلفی دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با تاثیر حافظه بر شرایط زندگی صحبت کردیم. حافظه می تواند تاثیرات بسیاری بر زندگی انسان بگذارد. روان شناسان همیشه می گویند افراد باید با روش های مثل ورزش کردن حافظه خود را تقویت کنند. همیشه باید این را بدانید که ذهن آشناست هم مانند بدن نیاز به تقویت دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که حافظه در افراد چه تاثیری خواهد داشت. حافظه ثانویه را در ادامه بررسی می کنیم.

در ادامه نیز می خواهیم بگوییم که حافظه چه تاثیری در افراد خواهد داشت. یکی از مواردی که همه ما باید بدانیم این است که بتوانیم از حافظه به درستی استفاده کنیم. حافظه ثانویه گزینه ای است که در مقاله امروز می خواهیم به آن بپردازیم. در ادامه ویژگی های این نوع از حافظه را برای شما خواهیم گفت و تاثیرات آن را می گوییم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حافظه ثانویه چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد صحبت کنیم.

دو نوع حافظه

دو نوع حافظه وجود دارد که ما با آن ها کار می کنیم: اولیه و ثانویه. حافظه اولیه چیزی است که شما با آن آشنایی دارید، اما حافظه ثانویه چیزی است که ممکن است شما در مورد آن شناخت چندانی نداشته باشید. خوب، شما خوش شانس هستید، زیرا درمورد اینکه حافظه ثانویه چه تاثیری بر زندگی ما دارد، چیست و چگونه در پردازش حافظه تأثیر می گذارد.

حافظه ثانویه چیست؟

حافظه ثانویه چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد

حافظه ثانویه در اصل به عنوان حافظه بلند مدت شناخته می شود. این خاطره ای است که مدت زمان طولانی دارید. این ها می تواند شامل اطلاعاتی باشد که شما پردازش می کنید و آن ها را در آن جا نگه می دارید، کمی فراموش می کنید و سپس بازیابی می کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

معمولاً شما فقط حدود 5-9 مورد در حافظه کوتاه مدت خود دارید، اما حافظه ثانویه طولانی مدت است و آخرین مرحله از حافظه است. در اصل، این حافظه به عنوان اطلاعات حفظ می شود.

ذخیره در حافظه ثانویه

حالا چقدر می توانید در این جا ذخیره کنید؟ خوب، ظرفیت اساساً نامحدود است و محدودیت مربوط به قابلیت دسترسی فراخوان است، نه خود اطلاعات. مدت زمان این می تواند معنایی معنایی و تصویری داشته باشد، اما گاهی اوقات یک حافظه صوتی نیز دارد.

آزمون فراخوان

از طریق آزمون فراخوان، شناسایی نام و موارد مشابه آزمایش می شود. بیشتر اوقات، حافظه ثانویه را از طریق کلامی به یاد می آورید تا تصویری. با گذشت زمان، این روند متلاشی می شود، پس از گذشت حدود 50 سال، این فقط 30٪ دقیق می شود.

فرآیند بازیابی حافظه

این یک فرایند بسیار عمیق است که از لحظه ای که چیزی را درک می کنید آغاز می شود. بیایید بگوییم شما در یک جلسه کاری نیستید، و تمام اطلاعاتی را که گرفته شده است می بینید، مانند افراد، هر مکان دیدنی، و بوی عطر، و حتی کلاه مورد بحث قرار گرفت. در این مرحله، اطلاعاتی که گرفته می شود، برای مدتی در حافظه حسی شما نگهداری می شود و از آن جا هر چیزی را که باید بشناسیم فوراً می گیریم و به حافظه اصلی می دهیم.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، بیایید بگوییم بزرگترین عامل در آن جلسه این بود که شما باید چیزی را برای صورتحساب و فروش ارسال کنید. این به حافظه اصلی می رود.

کل حافظه خود دستکاری شده و در حافظه ثانویه رمزگذاری می شود

حافظه ثانویه چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد

اکنون، کل حافظه خود دستکاری شده و در حافظه ثانویه رمزگذاری می شود، زیرا پاسخ احساسی را به همراه دارد، یا شاید مربوط به خاطرات دیگر باشد. به عنوان مثال، شاید شما می خواستید این جلسه را به یاد بیاورید زیرا جلسه ای مهم بود، یا شاید با شخص مهمی ملاقات کرده باشید. سپس به حافظه ثانویه می رود و سپس، حافظه ثانویه اطلاعات را برای مدت زمان نامحدودی برای بازیابی در آن جا قرار می دهد.  شاید لازم بود چیز دیگری را از آن جلسه به یاد بیاورید، بحثی را که در مورد آن بحث شد، خوب می توانید آن را به خاطر بیاورید، و سپس به آن جا می روید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

حال، فرض کنید شما باید آن جلسه را به یاد بیاورید، مانند جلسه ای که در مکالمه مطرح شده است. یا شاید به خانه برگردید، و همسرتان از شما بخواهد چطور جلسه برگزار شود. شما این را به یاد می آورید، و سپس، در فرآیند بازیابی، حافظه از حافظه ثانویه به حافظه اصلی منتقل می شود تا اطلاعات را به یاد بیاورد. شما قبلاً چندیدن بار  رسیدگی کرده اید، اما بعداً، به شریک زندگی خود می گویید که خوب پیش رفته است، شما با رئیس خود ملاقات کرده اید و درباره فروش صحبت کرده اید.

تجربه خاطرات کاذب

با این حال، بگذارید بگوییم که پس از آن حدود شش ماه از این مورد در مورد این حافظه سوال شد. شما شروع به یادآوری آن می کنید و سپس، کاملاً می توانید “. این به این دلیل است که روند کار به خطر می افتد، و شخص خاطرات کاذب را تجربه می کند، یا حتی ممکن است دوره آن را به یاد نیاورد. گاهی اوقات این نیز مخلوط می شود، و سپس آن ها به آن شک می کنند، و سپس، ممکن است فرد نتواند یادآوری را تجربه کند.

این اتفاق حتی برای کسانی که حافظه طولانی مدت بدی دارند ایجاد می شود

این اتفاق حتی برای کسانی که حافظه طولانی مدت بدی دارند یا اگر حافظه قدیمی تر است نیز بیشتر اتفاق می افتد. همیشه از بسیاری از ما خواسته می شود اولین خاطره ای را که به یاد می آوریم به یاد بیاوریم. هر چه پیرتر می شویم، این حافظه با توجه به سن جسمی بیشتر و بیشتر می شود و ممکن است بلافاصله آن را به خاطر نیاوریم.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، بعضی از آن ها می توانند موارد مختلف را در یک یا دو سالگی به خاطر بسپارند، در حالی که دیگران ممکن است بخاطر بسپارند، مگر این که اتفاقی باشد که در شش سالگی رخ داده باشد. آن ها همچنین ممکن است آن را به درستی به خاطر نیاورند، و فقط کلماتی را که والدین یا سایر همسالانشان برای آن ها تعریف کرده اند از یاد می برند، مانند خاطرات قدیمی از آن ها در دوران کودکی.

آیا این می تواند غیر قابل اعتماد باشد؟

حافظه ثانویه فضای ذخیره سازی بی حد و حصر دارد، اما مسئله این است که در بعضی مواقع می تواند غیر قابل اعتماد باشد. این به این دلیل است که با حافظه ثانویه، با گذشت زمان و افزایش سن، ایده آل ها و اعتقادات تغییر می کند، و گاهی اوقات بعداً وقتی به دنبال حافظه می گردید، باعث ایجاد تحریف می شود و بسیاری از اوقات، نحوه پرسش سوالات می تواند پاسخ های مختلفی داشته باشد .

نکته

برای در دسترس بودن حافظه، فرد باید به اطلاعات نیز نگاهی بیندازد و اگر به درستی بررسی نشود، حافظه ناقص و غیرقابل اعتماد است و اینگونه واکنش “نوک زبان” در یک مکان اتفاق می افتد.

انواع حافظه ثانویه

اکنون برای رساندن این به سطح عمیق تر، انواع مختلفی از حافظه ذخیره سازی وجود دارد و مهم است که

دانستن هر یک

اولین موردی که در مورد آن بحث خواهیم کرد، یک حافظه معنایی است که یک حافظه طولانی مدت است و اطلاعات مربوط به زندگی شما را ذخیره می کند، خواه معنای یک کلمه باشد، یا حتی چیزهای بی اهمیت عمومی، مانند این که سرمایه ملت چیست و کجاست واقع شده است، و یا  معنی کلمه یک چیز بی معنی چیست؟

‌حافظه رویه ای یک حافظه طولانی مدت

حافظه رویه ای یک حافظه طولانی مدت در مورد چگونگی انجام کارها، مانند نحوه رانندگی با اتومبیل است، و گاهی اوقات می تواند بیهوش باشد  و بسیار روشن کننده نیست، مانند نحوه دوچرخه سواری یا حتی نحوه دویدن.

حافظه اپیزودیک  همان حوادثی است که ذخیره و تجربه می شود.

حافظه ثانویه چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد

سرانجام، شما حافظه اپیزودیک دارید که همان حوادثی است که ذخیره و تجربه می شود. شما ممکن است اتفاقاتی از گذشته را بخاطر داشته باشید که خوب بوده و نه چندان خوب. مثلاً ممکن است به یاد بیاورید که در کلاس دوم شلوار خود را پاره کرده اید، یا شاید دوران دبیرستان را به یاد بیاورید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیشتر اوقات، ما دانش هایی داریم که اعلاناً یا رویه ای است. رویه شامل روش هایی مانند چسباندن کفش یا دوچرخه سواری یا حتی مسواک زدن دندان ها است که نیاز به تفکر کمی دارد. دانش اعلامی دانستن اطلاعات مختلف است و این اطلاعات تلاش آگاهانه تری را شامل می شود.

خاطرات معنایی و اپیزودیک

خاطرات معنایی و اپیزودیک هر دو بیش از هر چیزی بیانگر هستند و ممکن است ما حافظه معنایی داشته باشیم که می داند پایتخت ایتالیا رم است، اما در آن صورت ممکن است زمانی را بخاطر داشته باشید که در کلاس های دانشگاهی درباره رم مطالعه کرده اید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا