تاثیر شخصیت بر سلامتی

آیا نوع شخصیت شما می تواند به شما آسیب برساند یا شخصیت شما در واقع به شما کمک می کند زندگی طولانی تری داشته باشید؟  در خصوص تاثیر شخصیت بر سلامتی می توان گفت، شخصیت های ما نقش مهمی در تعیین رفتار ها و عادت های ما دارند ، بنابراین جای تعجب نیست که تیپ شخصیتی با سلامتی شما ارتباط داشته باشد. همه چیز از دفعات مراجعه به پزشک تا نحوه کنار آمدن با استرس به شخصیت شما مرتبط است. 

تیپ شخصیتی در طول تاریخ

مدت هاست که فیلسوفان ، پزشکان و محققان سعی در یافتن ارتباط بین شخصیت و سلامت جسمی دارند. در زمان یونانیان باستان ، بقراط و جالینوس اظهار داشتند که چهار مدل فردی  (یا تیپ شخصیتی) وجود دارد و هر کدام به حساسیت برای برخی بیماری های جسمی یا روحی مرتبط هستند. علاقه به موضوع تا امروز ادامه دارد و تحقیقات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی می توانند پیش بینی کننده های مهم سلامتی باشند. محققان دریافته اند که ویژگی های شخصیتی که در دوران کودکی به نمایش گذاشته شده است ، مربوط به سلامتی بعدی است و با سایر نشانگر های کلیدی سلامتی از جمله طول عمر کلی مرتبط است.

انواع تیپ های شخصیتی

بنابراین سلامتی شما چگونه تحت تأثیر شخصیت شما قرار می گیرد؟ نگاهی دقیق به چند نوع شخصیت رایج بیندازید تا متوجه شوید که پیامد های احتمالی سلامتی ممکن است چه باشد.

شخصیت شناسی نوع A

شخصیت کلاسیک نوع A اغلب به عنوان مدیریتی سخت در زندگی ، کنترل کننده و کمال گرا شناخته می شود. افرادی که ویژگی های این تیپ شخصیتی را از خود نشان می دهند ، بیشتر دارای رقابت ، بی حوصلگی ، تنش ، ادعا و حتی پرخاشگری هستند. نوع A اغلب به عنوان اعتیاد به کار در پیشبردی سخت دیده می شود که برای جلو انداختن هر کاری، عملی انجام می دهند. آن ها چه در محل کار و چه در تعاملات شخصی غالباً احساس تسلط می کنند و ممکن است احساس ارزشمندی و خودپنداری خود را از دستاورد های درک شده خود بگیرند.

تاثیر تیپ شخصیتی A بر سلامتی

 این تیپ شخصیتی از زمان توصیف آن برای اولین بار در دهه 1950 مورد توجه بوده است و تحقیقات آن را با تعدادی از نتایج منفی سلامتی مرتبط کرده است. برخی مطالعات رابطه ای بین نوع شخصیت نوع A و فشار خون بالا ، افزایش استرس شغلی و انزوای اجتماعی را نشان داده اند. مطالعات قدیمی حاکی از آن بود که بین نوع شخصیت نوع A و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد ، اما تحقیقات بعدی با عدم تأیید پیوند ، این یافته ها را پیچیده تر می کند.

افراد با این تیپ همانطور که خصومت بیشتری را تجربه می کند ، مشخصه افزایش خطر بیماری قلبی هم ‌دارند. تحقیقات اولیه انجام شده بیش از 40 سال پیش نشان داد که شخصیت های نوع A، هفت برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار دارند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که مقصر واقعی افزایش خطر بیماری قلبی احتمالاً به خشم و خصومت مربوط است. بنابراین اگر شخصیت تیپ A دارید چه کاری می توانید برای کاهش خطرات سلامتی خود انجام دهید؟

کاهش خطرات سلامت جسمی ناشی از تیپ A

برای کاهش خطرات، بفهمید چه چیزی را می توانید تغییر دهید. حتی اگر تیپ شخصیتی با افزایش نگرانی های مربوط به سلامتی مرتبط باشد ، برخی اظهار داشتند که ممکن است بیماران کمی وجود داشته باشد و پزشکان می توانند برای کاهش این خطرات اقدام کنند. با این حال ، برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که تغییر شخصیت ممکن است و حتی اگر لزوما شخصیت خود را تغییر ندهید ، مراحلی وجود دارد که بیماران می توانند عواقب بالقوه سلامتی نوع شخصیت کلی خود را به حداقل برسانند.

روی صفات منفی تمرکز نکنید.

اگر برخی از ویژگی های منفی شخصیت تیپ A مانند تمایل به استرس ، خصومت و انزوای اجتماعی را دارید ، مواردی را جستجو کنید که می توانید برای کاهش فشار خون و سایر مشکلات سلامتی انجام دهید.

مقابله و مدیریت استرس را تمرین کنید.

 تکنیک های موثر مدیریت استرس می توانند به شما کمک کنند یاد بگیرید که چگونه بهتر با استرس زندگی روزمره کنار بیایید. یادگیری نحوه کنترل احساس خشم و خصومت نیز می تواند کمک کند. جستجوی راه هایی برای بهبود ارتباطات اجتماعی می تواند به بهبود رفاه حال شما و هم در آینده کمک کند.

نوع شخصیتی B

افرادی با شخصیت آرام و بی روح ، که معمولاً از آن ها به عنوان شخصیت تیپ B یاد می شود ، بسیار راحت تر و آسوده تر از افراد هم نوع خود هستند. بر خلاف نوع A ، نوع B معمولاً فشار کمتری دارند و رقابت کمتری دارند. این افراد به جای این که تحت تأثیر نیاز به دستیابی ، بردن یا تسلط قرار بگیرند ، تمایل دارند که بیشتر برای انجام کارها متمرکز شوند. این بدان معنا نیست که Type B ها برای پیشرفت ارزش قائل نیستند.

آن ها به طور پیوسته در جهت اهداف خود کار می کنند اما از روند کار نیز لذت می برند و در صورت عدم پیروزی استرس کمتری را تجربه می کنند. افرادی که از تیپ شخصیتی نوع B برخوردار هستند نیز ممکن است بیشتر جذب مشاغل و سرگرمی هایی شوند که بیشتر با آرامش روبرو هستند و خلاقیت محور هستند ، مانند هنرمند شدن ، نویسندگی ، بازیگر یا درمانگر. هنوز پیامدهای سلامتی مرتبط با نوع B شخصی وجود دارد

 تیپ شخصیتی B بر سلامتی نمنه ای از تاثیر شخصیت بر سلامتی

اگر شخصیت این تیپ را دارید، باید رفتار های سالم داشته باشید. آرام بودن ممکن است به معنای رویکرد ناسازگارانه تری در مورد سلامتی شما باشد. آرام بودن می تواند عالی باشد ، اما عادت های سالم خود را کمرنگ  نکنید. روی نکات مثبت تمرکز کنید. برای تیپ B ، اخبار بیشتر خوب است. اگر شما از این تیپ شخصیتی برخوردار هستید ، احتمالاً خطر کمتری در ایجاد مسائل بهداشتی مربوط به اضطراب دارید. شما تمایل دارید که از زندگی لذت ببرید ، کاملاً در کنار آمدن با استرس مهارت دارید و به احتمال زیاد از کیفیت زندگی خوبی برخوردار هستید. همه این عوامل ممکن است به این معنی باشد که شما کمتر ممکن است نتایج منفی بهداشتی را تجربه کنید که با استرس ، عصبانیت و اضطراب مرتبط باشد.

شخصیت مشتاق به رضایت

افراد با تیپ شخصیتی «مشتاق به رضایت» تمایل به تطبیق ، انفعال و انطباق دارند. این تیپ شخصیتی می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. از یک طرف ، آنها مشتاق رضایت دادن به طبیعت هستند به این معنی که احتمالاً دستورات پزشک خود را دنبال می کنند. به دلیل ماهیت منفعلانه ، افراد مورد علاقه ممکن است در برابر یک رویداد منفی سلامتی احساس ناامیدی یا درماندگی کنند. همچنین ممکن است در مواردی که مشکلی پیش آمده است ، كمتر به دنبال كمك باشند ، در عوض احساس می كنند كه نمی خواهند برای دیگران بار و ناراحتی ایجاد كنند.

وقتی با تشخیص روبرو می شوند ، ممکن است به راحتی ذهن را پرتاب کنند و تصور کنند هیچ کاری که انجام می دهند تفاوت زیادی نخواهد داشت. بنابراین اگر تمایل دارید که مردم پسند باشید ، برای محافظت از سلامتی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای سلامتی چه کار کنیم؟

نیاز های خود را متمرکز کنید.

افرادی که لذت می برند ، گاهی اوقات رفاه خود را برای همیشه ماندگار می کنند. وظیفه شناس بودن در مورد دیگران می تواند یک ویژگی مثبت باشد ، اما حتما برای سلامتی خود نیز وقت بگذارید.

در سلامتی خود نقش فعالی داشته باشید.

 ممکن است آسان باشد که فکر کنید سلامتی شما از دست شما خارج است ، اما کنترل یک مکان داخلی ممکن است به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر سلامت فعلی و آینده خود داشته باشید. به جای تمرکز بر تأثیرات بیرونی که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد ، به مواردی توجه کنید که می توانید با اعمال آن خود را تغییر دهید.

شخصیت روان رنجوری نمونه ای از تاثیر شخصیت بر سلامتی

اگر تمایل به شخصیت روان رنجوری دارید ، ممکن است به احساسات از دست دادن ، سرخوردگی و سایر استرس ها با احساسات منفی پاسخ دهید. تجربه واکنش های شدید هیجانی در برابر چالش های نسبتاً جزئی زندگی معمول است. محققان دریافته اند که این ویژگی می تواند پیش بینی کننده انواع اختلالات جسمی و روانی از جمله طول عمر کلی باشد.

یک بررسی پژوهشی نشان داد که کسانی که از نظر روان رنجوری بالاتر و از دیگر ویژگی های شخصیتی بزرگ (برونگرایی ، موافق بودن ، صراحت ، وظیفه شناسی) پایین تر هستند ، بویژه افرادی که از نظر وظیفه شناسی پایین تر هستند ، تمایل به سلامت کمتری نسبت به همسالان کم روان خود دارند. افرادی که دارای روان رنجوری بالایی هستند نیز ممکن است با مشکلات بهداشت جسمی مانند بیماری های قلبی عروقی ، سندرم روده تحریک پذیر و آسم روبرو شوند. روان رنجوری با اختلال اضطراب عمومی ، افسردگی ، اختلال وحشت ، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مصرف مواد همراه است.

کمک به افراد روان رنجور

آیا استراتژی هایی وجود دارد که بتوانید به آن ها کمک کنید تا خطرات احتمالی شخصیتی روان رنجور را برای سلامتی به حداقل برسانند؟

از راهکار های پیشگیری استفاده کنید.

درصورت غلبه بر احساسات روان رنجورانه ، استراتژی هایی مانند حواس پرتی ، گفتگو با دوست و تکنیک های آرام سازی می توانند مفید باشند.

شخصیت نوع D

شخصیت نوع D برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد و با ویژگی های “پریشان” مانند بیشتر در معرض احساسات منفی و عدم ابراز وجود شناخته می شود. استرس ، افسردگی ، اضطراب ، عصبانیت و تنهایی نیز با شخصیت تیپ D در ارتباط است. همچنین می تواند عواقب جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

تاثیر شخصیت نوع D بر سلامت

بنابراین داشتن شخصیت نوع D در سلامتی چه پیامد های احتمالی دارد؟ یک مطالعه نشان داد که افراد دارای شخصیت نوع D در مقایسه با افراد دیگر تیپ شخصیتی در معرض خطر چهار برابری مرگ قرار دارند. طبق مطالعه دیگری که در مجله Circulation منتشر شده است: کیفیت و نتایج قلب و عروق! افراد با این تیپ شخصیتی سه برابر بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی ، از جمله نارسایی قلبی هستند. تقریباً 20٪ از بزرگسالان شخصیت تیپ D مشکل دارند ، تقریباً 50٪ بیماران با مشکلات قلبی ویژگی های این نوع شخصیت پریشان را نشان می دهند.

کاهش خطرات ناشی از تیپ D یکی از موارد تاثیر شخصیت بر سلامتی

بنابراین برای کاهش خطرات احتمالی سلامتی ناشی از شخصیت تیپ D چه کاری باید انجام دهید؟

با دکتر خود صحبت کنید.

 برخی از کارشناسان امیدوارند که غربالگری بیماران قلبی برای این ویژگی ها به پزشکان این امکان را بدهد که افراد در معرض خطر را با مشاوره تلفنی روان شناسی، شناختی و رفتاری ارتباط دهند.

تکنیک های خوب مدیریت استرس را تمرین کنید.

رویکرد های خودیاری مانند تمرین تکنیک های خوب مدیریت استرس و تغییر شکل رویداد ها برای تمرکز بر احساسات مثبت تر نیز ممکن است مفید باشد. محققان دریافتند افرادی که تمایل به برونگرایی ، وظیفه شناسی و موافقت بیشتری دارند نیز از سلامتی بالاتری برخوردار هستند. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که حمایت اجتماعی با پیامد های بهداشت جسمی از جمله رفتار های سالم تر ، مهارت های بهتر کنار آمدن و رعایت روال معمول پزشکی مرتبط است.

اگر برون گرا نباشید چه کاری می توانید انجام دهید؟

حمایت اجتماعی ایجاد کنید. حتی اگر تمایل به شخصیت درون گرایانه تری دارید ، جستجوی حمایت اجتماعی قوی یکی از راه های کمک به کاهش خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با نوع شخصیت شماست. عدم حمایت اجتماعی به انواع بیماری ها از جمله کاهش ایمنی و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

نتیجه گیری

 تیپ شخصیتی به وضوح در سلامتی نقش دارد ، برخی از بیماری ها احتمالاً تحت تأثیر ویژگی های روانشناختی قرار دارند. به عنوان مثال ، بیماری قلبی نسبت به سرطان با نوع شخصیت ارتباط بیشتری دارد. پس چرا شخصیت بر سلامتی تأثیر دارد؟ چرا برخی از صفات با بیماری های خاص اینقدر گره خورده اند؟ پاسخ ها روشن نیستند ، اما یک توضیح بالقوه این است که شخصیت بر رفتار و انتخاب سبک زندگی تأثیر می گذارد. 

فقط به این دلیل که تمایل به داشتن تیپ شخصیتی خاصی دارید ، شما را در آینده ابتلا به بیماری های خاص محکوم نمی کند.  درک شخصیت شما ممکن است راهی عالی برای کمک به تعیین نوع انتخاب یا تغییراتی در سلامتی باشد که باید روی ایجاد آن متمرکز شوید. با آگاهی از خطرات احتمالی که ممکن است با آن روبرو شوید ، می توانید با متخصص بهداشت و روان خود از طریق مشاوره تلفنی روان شناسی همکاری کنید تا طرحی را برای به حداقل رساندن خطرات ارائه دهید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا