چگونه یادداشت روزانه زندگی ما را تغییر می دهد؟!

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا با وجود داشتن اهداف خاصی، گاهی به نتیجه مورد نظر دست پیدا نمی کنید؟! نوشتن و داشتن یک دفترچه یادداشت شخصی می تواند زندگی تان را تغییر دهد. بر طبق تحقیقات صورت گرفته، نوشتن حتی می تواند به دانش آموزان در بهبود نمرات کمک کند و اضطراب و استرس را به طور چشمگیری کاهش دهد. به همین منظور در ادامه مقاله ما به بررسی تاثیر یادداشت های روزانه بر زندگی می پردازیم. اگر نمی توانید در زندگی خود برنامه ریزی شخصی داشته باشید، می توانید برای مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی به مر‌کز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره ایران و ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره ای می باشد.

تاثیر یادداشت های روزانه بر زندگی

همه ما اهدافی برای زندگی خود داریم اما شاید نمی دانیم که چطور می شود با برنامه ریزی به اهدافمان دست پیدا کنیم.

  • ما می خواهیم سلامت باشیم.
  • ما می خواهیم کتابی را بنویسم.
  • قصد داریم زبان دیگری یاد بگیریم.
  • می خواهیم بدهی های خود را پرداخت کنیم.
  • قصد داریم بر عادت های بد خود غلبه کنیم.

و کار ها و اهدافی از این قبیل. با این حال گاها قدم برداشتن در مسیر هدف سخت و مشکل خواهد بود‌. بعضی روز ها حتی کاملا تسلیم می شویم و به جای یک قدم به جلو رفتن، دو قدم به عقب می رویم.‌ وقتی بین آنچه که هستید و آنچه قصد دارید باشید فاصله ای وجود داشته باشد، از روند زندگی تان ناراضی خواهید بود. شما خسته اید و ذهن درگیری دارید. حتی ممکم است پشیمان شده باشید. با این توصیفات گاندی می گوید: خوشبختی زمانی است که آنچه فکر می کنید، آنچه می گویید و آنچه انجام می دهید، هماهنگ باشد.

نکته قابل توجه

به همین دلیل نیاز به یک عادت برجسته و قدرتمند دگرگون کننده احساس می شود.‌ زندگی ما پر از شلوغی ها است. به همین دلیل وقت نخواهیم داشت تا روی حوزه های مختلف زندگی تمرکز کرده تا تغییر کنیم.‌این کار هیچ فایده ای هم نخواهد داشت. موثر تر از تمام این ها بهبود عادات سنگ بنایی است. اگر شما یکی از این عادت ها را پیدا کنید می توانید به سرعت همه جنبه های زندگی خود را تغییر دهید.‌

به همین دلیل داشتن یک دفترچه روزانه شخصی برای تجزیه و تحلیل عمیق و ارزیابی روزانه تجربیات فعالیتی است که باعث خودآگاهی شده و مزایای بسیاری با خود به همراه دارد.‌ اما مسئله این است که همه ما بار ها و بار ها تلاش کرده ایم تا دفترچه خود را بهینه سازی کنیم. اما پس از مدتی در آن شکست خورده ایم. خواندن ادامه این مقاله شما را از مسیر شکست در نوشتن دور می کند.‌ از این رو در ادامه می بینیم که نوشتن روزانه چه اثراتی بر زندگی ما خواهد داشت.

تاثیر یادداشت های روزانه بر زندگی، نوشتن پتانسیل خلاقیت را بهینه می کند.

اکثر مروم زندگی خود را با شرایط دیگران پیش می برند. روز های آن ها برای دستیابی به اهداف دیگران و تسلیم بودن در کار دیگران سپری می شود.‌ زندگی این افراد آگاهانه و برای رسیدن به هدف برنامه ریزی نشده است. در عوض آن ها در هر فرصتی به دنبال واکنش نشان دادن هستند.‌ به عنوان مثال بیشتر افراد بیدار می شوند و بلافاصله تلفن یا ایمیل خود را چک می کنند. در واقع ما افرادی هستیم که به ورودی ها معتاد شده ایم.‌ به عبارت دیگر ما اعتیاد پیدا کرده ایم که می توانیم واکنش نشان دهیم و توسط دستور کار دیگران هدایت شویم. با این حال افرادی هستند که روند زندگی خود را تغییر داده اند. جاش وایتزکین، نویسنده کتاب هنر یادگیری، از خواب بیدار می شود و بلافاصله به مدت ۳۰ دقیقه در دفترچه خود یادداشت برداری می کند.‌

او این کار را انجام می دهد، زیرا در حالی که در خواب بوده است، ضمیر ناخودآگاه وی در حال برنامه ریزی، حل مسئله و یادگیری بوده است. پس اگر می خواهید جریان خلاقیت بیشتری در زندگی خود داشته باشید، بررسی رسانه های اجتماعی و ایمیل خود را متوقف کنید.‌ تنها یک یا دو بار بررسی در روز کافی است. از اعتیاد جدا شوید تا ذهن شما فعالیت و خلاقیت واقعی خود را بیابد. سعی کنید در پروژه های خلاقانه تان پیش بروید.

نوشتن توانایی شما را برای آشکار سازی اهداف تسریع می کند.

به عنوان بخشی از فعالیت صبحگاهی خود، از نوشته های تان برای بررسی و اصلاح لیست کار های روزمره تان استفاده کنید. چشم انداز زندگی و اهداف کلان خود را مرور و اصلاح کنید. با خواندن و نوشتن مجدد اهداف روزانه، آن ها در ضمیر ناخودآگاه شما نهادینه می شوند. در نهایت رویا ها و بینش عمیق تان می تواند در دنیای واقعی به سرعت تبدیل به حقیقت شود.‌

تاثیر یادداشت های روزانه بر زندگی، نوشتن یک سکوی پرش است.‌

اکثر مردم تمایل دارند از کار های روزمره و اهداف خود فرار کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری ما قادر به زندگی در حال نیستیم. ‌با این حال استفاده از نوشتن روزانه می تواند این سو مدیریت را مهار کند. دفتر خود را باز کنید و از آن روز لیست کار های خود را مرور کنید.‌ اگر روند ژورنال صبحگاهی شما عالی باشد، احتمالا به همه کار هایی که قصد انجام آن را داشتید می رسید.‌ زمانی که فعالیت های خود را به پایان رساندید، روند کار خود را بررسی کنید. می توانید حتی چیز هایی که یاد گرفته اید و تجربه کردید را بنویسید.‌ در آخر ناخوداگاه خود را با نوشتن مواردی که می خواهید روز بعد بر آن ها تمرکز کنید، هدایت نمایید. همان طور که شب برای ارامش استراحت می کنید، ناخودآگاه شما در حال آماده سازی هدایای روز بعدتان است.

تاثیر یادداشت های روزانه بر زندگی، نوشتن صبحگاهی باعث ایجاد شفافیت می شود.

زمانی که شما شروع به نوشتن می کنید، به راحتی می فهمید که چه چیزی را باید در زندگی حذف کنید و چه چیزی باید در زندگی شما گنجانده شود. نوشتن راه شما را هموار کرده و برای کشف درونتان بسیار قدرتمند است. با این کار نه تنها در مسیر زندگی خود وضوح بیشتری خواهید داشت، بلکه نوشتن توانایی شما را در تصمیم گیری های کوچک و بزرگ در طول مسیر بهبود می بخشد. در صفحات دفتر شما دنیای اینده ای است که برای خود ایجاد می کنید. در واقع با این روش شما نویسنده داستان زندگی خود هستید. پس لیاقت شاد بودن را دارید.‌ شما قدرت ایجاد هر زندگی که می خواهید را دارید. به عنوان طراح دنیای خود، به همان اندازه که دوست دارید جزئیات اضافه کنید.

نوشتن به احساسات شما جهت می دهد.

بر طبق تحقیقات صورت گرفته، نوشتن روزانه و خصوصا صبح گاهی استرس شما را کاهش می دهد و مزایای بسیاری با خود دارد. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش پراکندگی در زندگی
  • افزایش تمرکز
  • پایداری بیشتر در فعالیت ها
  • سطح عمیق تر یادگیری، نظم، عمل و آزادی
  • ثابت نگه داشتن افکار برای تغییر و یکپارچه سازی
  • آزاد کردن افکار و احساسات فروخورده
  • توانمند سازی
  • اتصال تفکر درونی با حوادث بیرونی
  • جدا شدن و رها کردن‌گذشته
  • تجربه گذشته با ذهن تقویت شده امروز

پس زمانی که به شدت احساس عاطفی بودن دارید، نوشتن می تواند به شما کمک کند تا احساسات بیشتری را تجربه و درک کنید. بعد از این که صفحات دفتر خود را باز کردید، نسخه را پیدا نموده و می توانید به جلو حرکت کنید. بدون نوشتن، تجربیات شدید احساسی، می تواند ساعت ها، روز ها و حتی سال ها فلج کننده باشد. با این حال نوشتنی جذاب، صادقانه و الهام گرفته می تواند بهترین روش درمانی باشد.

نوشتن باعث افزایش یادگیری می شود.

انسان در حفظ اطلاعات خوب عمل نمی کند.‌ ما بیشتر اوقات، آنچه می خوانیم و می شنویم را فراموش می کنیم. با این حال وقتی چیز هایی را یادداشت می کنید، به مرتب بهتر آن ها را در ذهن خود حفظ خواهید کرد. حتی اگر آنچه را که نوشته اید، دوباره نخوانید، کار ساده نوشتن رشد مغز و حافظه را افزایش می دهد. از نظر عصب شناختی وقتی به چیزی گوش می دهید، قسمت متفاوتی از مغز شما درگیر می شود، تا وقتی که آن را یادداشت می کنید. حافظه ثبت شده با گوش دادن، اطلاعات مهم از غیر مهم را تشخیص نمی دهد. با این حال، نوشتن مناطق مکانی را بین اطلاعات مهم و غیر مهم ایجاد می کند. به حافظه شما اجازه می دهد تا مواردی که می خواهید به خاطر بسپارید، هدف قرار داده و از بین ببرید.

علاوه بر این عمل نوشتن، به ضمیر ناخودآکاه شما اجازه می داد تا مشکلات را از راه های منحصر به فردی حل کنید. زمانی که مطالب را می نویسید می توانید مشکلات را حل کرده و بینش کنید. نوشتن قدردانی شما را افزایش می دهد حتی اگر آن را با خلق و خوی بدی شروع کنید. وقتی شروع به نوشتن آنچه از آن ممنون هستید می کنید، اتاق های تفکری جدیدی در قصر ذهن شما باز می شود‌ به عنوان بخشی از جلسات روزانه نوشتن، حتما قدردانی را در لیست خود قرار دهید. از این رو سعی کنید نوشتن را در برنامه اصلی خود قرار دهید.

منابع
thriveglobal.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا