کنار آمدن با خشم خودشیفته ها

یکی از مشکلاتی که این روز ها می توان در جوامع آن را مشاهده نمود، خشم خودشیفتگی است. استیون جانسون روانشناس می نویسد که خودشیفته شخصی است که “بیان واقعی خود را در پاسخ به آسیب های اولیه دفن کرده و یک خود کاذب بسیار پیشرفته و جبران کننده را جایگزین کرده است.” در این مقاله ما به بررسی این مسئله می پردازیم که کنار آمدن با خشم خودشیفته ها چگونه است؟

خشم خودشیفتگی چیست و کنار آمدن با خشم خودشیفته ها چگونه است؟

عصبانیت خودشیفتگی را می توان عصبانیت شدید، پرخاشگری یا پرخاشگری منفعل زمانی تعریف کرد که یک خودشیفته عقب نشینی یا ناامیدی را تجربه کند، این توهمات بزرگواری، استحقاق و برتری او را خرد می کند و باعث نارسایی، شرم و آسیب پذیری درونی می شود. آن چه خشم خودشیفتگی را از خشم عادی متمایز می کند این است که معمولاً غیر منطقی، نامتناسب و کاملاً پرخاشگرانه (یا به شدت منفعل- پرخاشگرانه) است، همه به این دلیل که خواسته ها و خواسته های خودشیفته ها برآورده نمی شود. نمونه هایی از خشم خودشیفتگی از طغیان های شدید و خشم های ناگهانی گرفته تا اقدامات منفعلانه و پرخاشگرانه مانند جنجال به پا کردن، کینه، سکوت، غفلت عمدی یا کنایه زدن را در بر می گیرد.

کنار آمدن با خشم خودشیفته ها چگونه می باشد؟

افرادی در زندگی شما که مبتلا به NPD و دوره های خشم خودشیفتگی هستند منابع زیادی برای کمک گرفتن دارند. اما یافتن کمک مناسب گاهی ممکن است چالش برانگیز باشد، زیرا بسیاری از گزینه های درمانی توسط تحقیقات تأیید نشده اند. بر اساس گزارشی که در سال 2009 در مجلات روانپزشکی منتشر شد، مطالعات زیادی در مورد درمان NPD و افرادی که عصبانیت خودشیفتگی را به عنوان علامت NPD تجربه می کنند، انجام نشده است. بنابراین اگرچه روان درمانی ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما لزوماً برای همه افراد مبتلا به NPD موثر نیست. همه متخصصان بهداشت روان حتی در مورد نحوه تشخیص، درمان و مدیریت دقیق این اختلال موافق نیستند. یک مطالعه در سال 2015 در مجله آمریکایی روان پزشکی منتشر شده است که انواع علائم ممکن است در هر فرد مبتلا به NPD اتفاق بیفتد.

ملاحضات تشخیصی
  • علائم با معیار های DSM-5 واضح و آسان تر است.
  • بخش پنهان علائم همیشه قابل مشاهده یا آشکار نیستند و تشخیص رفتار ها یا شرایط بهداشت روانی مرتبط با NPD ، مانند کینه یا افسردگی، ممکن است دشوار باشد.
  • علائم NPD ممکن است جدا از رفتار منظم یا وضعیت روانی فرد دشوار یا غیرممکن باشد. ممکن است آن ها فقط به عنوان رفتار های ناکارآمد مانند دروغ پردازی آسیب شناختی یا خیانت سریالی شناخته شوند.
  • از آنجا که شرایطی مانند NPD اغلب تنها با مشاهده علائم قابل مشاهده قابل تشخیص است، ممکن است بسیاری از ویژگی های اصلی شخصیت یا فعالیت های ذهنی وجود داشته باشد که تجزیه آن ها برای تشخیص غیرممکن است.

اما این بدان معنا نیست که شما نباید کمک بگیرید. سعی کنید با چندین متخصص بهداشت روان صحبت کنید و تکنیک های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه نوع برنامه درمانی برای شما بهتر است. در حالی که شما یا فرد مبتلا به NPD در زندگی خود از طریق رفتار ها و تاریخچه آن ها کار می کنید، ممکن است دیگران جستجوی کمک حرفه ای برای خود مفید باشند. شما می توانید تکنیک هایی را برای کنترل خشم خودشیفتگی هنگام بروز آن یا آمادگی برای قسمت های بعدی بیاموزید تا آشفتگی ذهنی و عاطفی را که در طول یک قسمت احساس می کنید به حداقل برسانید یا پردازش کنید.

خشم خودشیفتگی در محل کار

کنار آمدن با خشم خودشیفته ها

تعامل با فرد را محدود کنید. به گفته های آن ها اعتماد کنید اما تأیید کنید که آنچه آن ها به شما گفته اند درست است یا نادرست است. افراد مبتلا به NPD ممکن است در مورد موفقیت ها و توانایی های خود صحبت کنند. اما اگر فهمیدید که آن ها نمی توانند کار های مهمی را انجام دهند یا انجام نمی دهند، خود را برای مدیریت نقص حرفه ای آینده آن ها آماده کنید. همچنین در دادن بازخورد و انتقاد مستقیم محتاط باشید. این می تواند یک واکنش شدید را در لحظه ایجاد کند که ممکن است شما را در معرض خطر شخصی یا شغلی قرار دهد.

این وظیفه شما نیست که فرد را مجبور به کمک کند. انتقادات و پیشنهادات یا انتقادات شما ممکن است روشی باشد که می توانید فرد را به جستجوی کمک ترغیب کنید. با مدیر یا شخص دیگری صحبت کنید یا از بخش منابع انسانی (HR) شرکت خود کمک بگیرید.

استراتژی های لازم برای کنار آمدن با خشم خودشیفته ها
  • هر تعاملی که با آن ها دارید را با بیشترین جزئیات یادداشت کنید.
  • درگیری را با شخص افزایش ندهید، زیرا ممکن است در نهایت به شما یا دیگران در محل کار آسیب برساند.
  • آن را شخصی نکنید یا سعی در انتقام گرفتن از آن شخص نداشته باشید.
  • اطلاعات شخصی بیش از حد را فاش نکنید و یا نظرات خود را برای شخصی بیان نکنید که ممکن است بتوانند علیه شما استفاده کنند.
  • سعی کنید با آن ها در یک اتاق نباشید تا دیگران شاهد رفتار های آن ها باشند
  • هرگونه آزار و اذیت، فعالیت یا تبعیض غیرقانونی را که از نزدیک مشاهده می کنید به بخش منابع انسانی شرکت خود گزارش دهید.

خشم خودشیفتگی در شرکای یک رابطه

می توان با فردی که بیماری NPD و دوره های خشم دارد زندگی سالم و مثمرثمر داشت. اما ممکن است لازم باشد هر دوی شما به دنبال درمان و ایجاد استراتژی های رفتاری و رفتاری باشید که برای رابطه شما مناسب باشد. افرادی که عصبانیت خودشیفته دارند می توانند به دیگران صدمه بزنند. یادگیری نحوه برقراری ارتباط با آن ها ممکن است به شما در محافظت از آسیب های جسمی و روحی کمک کند.

راهکار های برای کنار آمدن با NPD
  • با جلوگیری از هرگونه دروغ و فریب واقعی ترین نسخه خود را به شریک زندگی خود ارائه دهید.
  • علائم NPD را در شریک زندگی خود یا خودتان تشخیص دهید و بهترین تلاش خود را برای برقراری ارتباط با آنچه در سر شما رخ می دهد هنگام بروز برخی رفتار ها انجام دهید.
  • خود یا شریک زندگی خود را در حد معیار های دشوار یا غیرممکن نگه ندارید، زیرا ممکن است این موارد احساس ناامنی یا عدم کفایت را که منجر به خشم خودشیفتگی می شود، تشدید کند.
  • در روابط خود قوانین یا مرز های مشخصی تنظیم کنید تا شما و شریک زندگی خود بدانید که از آن ها به عنوان یک شریک عاشقانه انتظار می رود، نه اینکه به صورت موقعیتی واکنش نشان دهید و هیچ ساختاری بر اساس انتظارات شما نداشته باشد.
  •  به دنبال درمان به صورت جداگانه و زن و شوهر باشید.
  • خود یا شریک زندگی خود را بدون اشتباه تصور نکنید اما مواردی را که ممکن است در روابط مخل ایجاد کنند، شناسایی کنید.
  • اگر دیگر اعتقاد ندارید رابطه برای شما یا شریک زندگی شما سالم است، در پایان دادن به رابطه اعتماد به نفس داشته باشید

خشم خودشیفتگی در میان دوستان

کنار آمدن با خشم خودشیفته ها

قرار گرفتن در معرض هر دوستی که شما را با آسیب جسمی و روانی محدود کنید. اگر فکر می کنید این دوستی دیگر سالم نیست ، ممکن است خود را کاملاً از دوستی کنار بگذارید.  اگر این فرد دوست صمیمی باشد، ممکن است از یک متخصص بهداشت روان نیز کمک بگیرید.

همچنین ممکن است رفتار هایی را بیاموزید که می تواند به شما در مدیریت بهتر تعاملات و برقراری ارتباط با دوست خود در دوره های خشم کمک کند. این کار می تواند باعث شود که اوقات با هم بودن شما امیدوار کننده و رضایت بخش تر یا مثبت کننده تر باشد.

چگونه خشم خودشیفتگی درمان می شود؟

یک متخصص بهداشت روان می تواند به درمان NPD و خشم کمک کند. آن ها می توانند از روان درمانی برای کمک به افراد مبتلا به NPD استفاده کنند. سپس ممکن است درمانگران با فرد همکاری کنند تا عوامل اساسی را برطرف کنند. گفتاردرمانی همچنین می تواند به افراد مبتلا به NPD کمک کند تا برنامه های جدیدی برای رفتار ایجاد کنند.

اگر احساس خطر می کنید کمک بگیرید. افراد مبتلا به NPD و عصبانیت خودشیفتگی می توانند به افراد در زندگی خود آسیب برسانند، حتی اگر آن ها متوجه این موضوع نشوند. نیازی نیست که با نگرانی مداوم در مورد خشم آینده زندگی کنید. می توانید برای محافظت از خود گام بردارید. اگر می ترسید فردی مبتلا به NPD در زندگی شما از سو استفاده کلامی یا آزار جسمی می کند یا فکر می کنید بلافاصله در معرض خطر هستید، از کمک و مشاوره روانشناسان زبده مرکز مشاوره  همکده استفاده نمایید.

منابع
healthline.compsychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا