هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید

اگر تا به حال با شخصی با خودشیفتگی ملاقات کرده اید، می تواند شما را نسبت به هرکسی که این خصوصیات را نشان دهد کاملاً آگاه کند. اما واقعاً خودشیفت چیست؟ چگونه می دانید که به دنبال چه چیزی بگردید و چه زمانی ممکن است زمان قطع هرگونه پیوست با آنها باشد؟ برای این که در این زمینه به نتیجه اساسی دست پیدا کنید لازم است تا به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. هدف ما در ادامه بررسی هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید است.

اختلال شخصیت خودشیفتگی و نشانه های آن

اختلال شخصیت خودشیفته نوعی اختلال سلامت روان / شخصیت است. مشخصه آن این است که فردی دارای الگوی طولانی مدت احساس اغراق شده از اهمیت خود و نیاز بیش از حد به تحسین است. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، فرد باید حداقل پنج مورد از مشخصات زیر را که معمولاً در اوایل بزرگسالی وجود دارد، از خود بروز دهد. یک احساس بزرگ و باشکوه از اهمیت خود در موارد زیر مشخص می شود:

بهره برداری از دیگران

خودشیفته ها بدشان نمی آید از مردم برای آنچه می توانند بگیرند استفاده کنند و احساس پشیمانی نمی کنند. معروف است که آنها با قول بازپرداخت پول یا چیزهای ارزشمند دیگری قرض می گیرند، اما هرگز این کار را انجام نمی دهند. این رفتار ضعیف اغلب منجر به این می شود که فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته دارای روابط آشفته باشد.

احساس استحقاق

صرف نظر از اینکه احترام یا افتخاری کسب کرده باشد، یک خودشیفته معتقد است که باید آن را داشته باشد. آنها غالباً دیگران را تحقیر می کنند و خود را برتر می دانند.

عدم همدلی یکی از هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید

مهم نیست که یک فرد خودشیفته هر چقدر درد یا خجالت ایجاد کند، بعید به نظر می رسد نسبت به شخصی که صدمه دیده است دلسوزی نشان دهد. بلکه آنها از ناراحتی دیگران لذت می برند و از این شرایط برای دستکاری افراد آسیب پذیر استفاده می کنند.

مشغله خیالات قدرت، درخشش، زیبایی، عشق ایده آل یا موفقیت نامحدود

هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید

این خیالات چیزی فراتر از یک رویای نوجوان است. یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته غالباً دچار توهم می شود که از کیفیت خاصی برخوردار است که دیگران نمی توانند آن را بدست آورند یا حتی شروع به درک آن می کنند. آنها ممکن است خیال کنند که یک شخص مشهور مخفیانه عاشق آنهاست. وقتی کسی توجه خودشیفته را به این واقعیت فرا می خواند که این احساسات فقط یک خیال است، آنها بسیار آزرده خاطر می شوند و قربانی بازی می کنند.

این باور که فقط افرادی که دارای صفات برتر یکسانی هستند می توانند آنها را درک کنند.

برخوردها یا رفتارهای مغرورانه

این رفتارها بسیار بیشتر از آن است که کسی به صورت دزدکی رفتار کند. یک خودشیفته واقعاً اعتقاد دارد که او از دیگران بهتر است و معمولاً وقتی دیگران سعی می کنند “به عنوان یک فرد برابر” با آنها ارتباط برقرار کنند، خشمگین می شوند.

انواع خودشیفته ها

در حالی که ویژگی های مختلفی از خودشیفتگی وجود دارد که ممکن است در هر یک از انواع شخصیت های خودشیفته مشاهده شود، خودشیفتگان به طور کلی با رایج ترین ویژگی که از خود نشان می دهند برچسب گذاری می شوند. اما بهتر است که هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید را بررسی کرد.

خودشیفته کلاسیک

خودشیفتگان کلاسیک تمایل به تحسین و ستایش دیگران دارند. آنها عموماً معتقدند که خاص تر یا با ارزش تر از افراد دیگر هستند و آرزو دارند در مرکز توجه قرار بگیرند. آنها بدشان نمی آید که از افراد دیگر برای هر کاری که در هدف یا برنامه آنها باشد، استفاده کنند و اگر دیگران بخواهند هر چیزی را که فکر می کنند لیاقت آنها را دارند انکار کنند، به راحتی آزرده می شوند.

خودشیفته اغواگر

همانطور که از نامش پیداست، یک خودشیفته اغواگر هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهد تا حداقل در ابتدا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. ممکن است به نظر برسد که آنها شما را تحسین می کنند و حتی ممکن است شما را ایده آل کنند، اما هدف اصلی آنها ایجاد احساس در مورد آنها است تا بتوانید از آنها برای پیشبرد برنامه های آنها استفاده کنید. یک خودشیفته اغواگر به طور کلی تحسین شما را می خواهد و برای رسیدن به خواسته های او تملق و چاپلوسی می کند. فریب نخورید وقتی یک خودشیفته اغواگر دیگر نیازی به تعارف یا شناخت نفس خود ندارد، ممکن است شما را ترک کند و به سمت هدف جدیدی حرکت کند.

برای محافظت از خود در برابر خودشیفتگی اغواگر، با  تعارف یا مهربانی قدردانی کنید، اما لحظه ای گم نشوید و فراموش کنید که هر خودشیفتی یک برنامه دارد. یکی از راه های تشخیص اینکه آیا یک خودشیفته با شما صادق است یا نه (این احتمال وجود ندارد) این است که مراقب رفتار آنها با دیگران باشید. روشی که یک خودشیفته در مورد همکاران سابق، دوستان و یا حتی شرکای عاشقانه سابق صحبت می کند یا با آنها رفتار می کند، نشان خوبی از نحوه برخورد شما در صورت عدم نیاز دیگر است.

خودشیفته آسیب پذیر و هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید

هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید

هیچ اشتباهی نکن. خودشیفته آسیب پذیر نیست. با این حال، آنها بسیار خوب در انجام عمل آسیب پذیر قربانی عمل می کنند. یک خودشیفته آسیب پذیر با تلاش برای ترحم از دیگران به دنبال جلب توجه است.

آنها دیگران و احساساتشان را بسیار دستکاری می کنند. رفتار آنها غالباً چنان ظریف است که تشخیص علائم هشدار دهنده دشوار است. خودشیفته آسیب پذیر تمایل دارد از توانایی خود برای دستکاری احساسات، افکار و رفتارهای دیگران برای کمک به سفر خودخواهانه خود استفاده کند. اگر شخصی از راه گلو دیده شود از رفتار این خودشیفته، او احتمالاً صدمه دیده یا رنجیده خواهد شد. سپس به سمت هدف دیگری غیرمنتظره حرکت خواهد کرد.

خودشیفته پنهانی

وقتی به یک خودشیفته پنهان فکر می کنید، به یک عملیات نظامی مخفی یا “سری ” فکر کنید. برنامه ریزی شده، محاسبه شده و به طور کلی تعجب آور است. دقیقاً اینگونه است که یک خودشیفته پنهان عمل می کند. خودشیفتگان پنهانی غالباً از دستکاری در احساس گناه و احساسات برای رسیدن به خواسته های خود استفاده می کنند. آنها معمولاً شریک زندگی خود را کوچک شمرده و از نیازهای جسمی یا عاطفی محروم می کنند تا زمانی که به خواسته خود برسند. وقتی خودشیفته پنهانی آنچه را که می خواهد بدست آورد. سپس محبت نشان می دهد یا برای کسب کنترل بیشتر بر شریک زندگی خود، هدیه می خرد.

آنها در پوشاندن رفتارهای دستکاری بسیار خوب عمل می کنند تا توسط دیگران تشخیص داده نشود. آنها به عنوان جذاب ظاهر می شوند و از این جذابیت برای اغوای دیگران و دستکاری آنها استفاده می کنند. این گزینه یکی از هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید است.

خودشیفته باشکوه

خودشیفته با شخصیتی باشکوه تمایل دارد که خود را بیش از دیگران تأثیرگذار و مهم بداند. افراد با این شخصیت ممکن است در اهمیت خود اغراق کرده و در مورد دستاوردهای خود مباهات کنند تا تحسین یا حسادت شما را برانگیزند. یک خودشیفته با شکوه به طور کلی معتقد است که تقدیر شده است که آنها کارهای بزرگی انجام دهند. این نوع خودشیفتگی بسیار محرک و کاریزماتیک است و غالباً توجه دیگران را به خود جلب می کند، همین امر باعث تغذیه شخصیت همه جانبه من می شود.

کاریزمایی که یک خودشیفته با شکوه اهداف را با آن دنبال می کند ممکن است احساس نیاز به رقابت برای جلب توجه دیگران را ایجاد کند. با این حال، این توصیه نمی شود. هر زمان که یک خودشیفته با شکوه به چالش کشیده شود، آنها احتمالاً تلاش ها را برای برترین خود افزایش می دهند.

خودشیفته بدخیم

افرادی که به عنوان خودشیفتگان بدخیم تعریف می شوند، قادر به نشان دادن هر نوع همدلی یا شفقت نسبت به دیگران نیستند. آنها اغلب sociopath یا psychopath نامیده می شوند. آنهااحساسات دیگران را بسیار دستکاری می کنند و اغلب از دوستان، همسالان و اعضای خانواده برای منافع شخصی و / یا شغلی سو استفاده می کنند. خودشیفتگان بدخیم بر افراد زندگی خود بسیار کنترل می کنند و تلاش زیادی برای منزوی کردن قربانی یا هدف خود انجام می دهند.

خودشیفتگان بدخیم هر چقدر درد دیگران را تحریک کنند به ندرت احساس گناه یا پشیمانی می کنند. برعکس، آنها معمولاً تحت تأثیر احساس کنترل کامل رانده می شوند و ممکن است از ایجاد درد برای دیگران لذت ببرند. تماشای مبارزه و احساس مظلومیت مردم به آنها فرصتی می دهد تا قهرمان را بازی کنند و سپس قربانی را تنظیم کنند تا دوباره آسیب ببیند.

خودشیفته انتقام جویانه

انتقام جویانه ممکن است دست کم گرفته شود. اگر شخصی را که خودشیفته کینه توز است به چالش بکشید، آنها همه تلاش خود را برای از بین بردن شما انجام می دهند. یک خودشیفته انتقام جویانه ممکن است در مورد شما با دوستانتان شایعه پردازی کرده و سعی در از بین بردن دوستی ها داشته باشد. آنها عاشق این هستند که قربانی رئیسان شوند و سعی کنند اهدافشان را شلیک کنند. اگر با شخصی ازدواج کرده اید که خودشیفته ای انتقام جویانه است، تعجب نکنید اگر آنها بخواهند فرزندان شما را علیه شما برگردانند.

متأسفانه، خودشیفتگان انتقام جویانه در پنهان کردن ماهیت و اهداف واقعی خود از دیگران بسیار خوب عمل می کنند. بنابراین، اگر شک دارید که یک خودشیفته انتقام جویانه در زندگی شما وجود دارد، سعی کنید هرچه سریعتر از وی فاصله بگیرید. بعلاوه، محافظت قانونی از خود ممکن است تنها پناهی باشد که هنگام برخورد با یک خودشیفته انتقام جویانه دارید. ایمیل، متن و سایر ارتباطاتی را که می تواند اثبات کند فرد خودشیفته شما را آزار می دهد یا می خواهد به شما آسیب برساند ذخیره کنید. اگرچه این برای برخی ممکن است کمی افراطی به نظر برسد، اما هنگامی که آسیب توسط یک خودشیفته کینه توز وارد شود، خنثی سازی آن اغلب دشوار است. آماده سازی و محافظت از خود مهم است.

در ادامه می خواهیم بدانیم هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید چگونه بهتر می شود.

وقتی یک خودشیفته را مشاهده می کنید چه کاری باید انجام دهید

هفت نوع خودشیفتگی و آن چه باید در ارتباط با آن بدانید

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته اعتقاد ندارند که مشکلی در آنها وجود دارد. بنابراین، بعید است که آنها به دنبال درمان باشند. در ابتدا، بیشتر افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته که به دنبال درمان هستند. این علائم را مانند علائم افسردگی، اضطراب، الکل یا سو مصرف مواد مخدر انجام می دهند. این بدان معنی نیست که اگر خودشیفتگی بخشی از زندگی شما می شود، نباید بدانید که به دنبال چه چیزی باشید و چه موقع باید به دنبال کمک باشید.

اثرات طولانی مدت رابطه در ارتباط با شخصی که دارای شخصیت خودشیفته است می تواند فشار روحی ایجاد کند. حتی ممکن است منجر به بیماری جسمی شود. بنابراین، برای دستیابی به پشتیبانی لازم برای درک پویایی بیماری، حیاتی است. کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان می تواند به شما کمک کند ابزارهایی را که برای دستیابی به سلامت روانی شخصی نیاز دارید، ایجاد کنید. اگر علائم شخصیت خودشیفته را در خود تشخیص دادید یا احساس غرق شدن در غم و اندوه یا افسردگی دارید، در نظر بگیرید که با یک دوست، پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان روبرو شوید. ارتباط با یک مشاور یا سایر متخصصان بهداشت روان می تواند یک محل امن برای بحث در مورد نگرانی های شما و ایجاد یک برنامه عملی باشد. در این باره می توانید به مشاوران مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا