چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟

 

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟؟”حس خود” به احساس هویت شما یا آگاهی از آنچه که هستید اشاره دارد. داشتن یک احساس قوی از خود ضروری است زیرا به شما کمک می کند تا به آنچه که در آن اعتقاد دارید وفادار بمانید. وقتی احساس قوی از خود دارید، می توانید در مواقع لزوم از تأثیرات خارجی غیر مفید کمک بگیرید. احساس خود شما بر افکار و احساساتی که درباره خود به عنوان یک فرد دارید تأثیر می گذارد. این به سطح عزت نفس و اعتماد به نفس شما مربوط می شود، که هر دو می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان می دهد که عزت نفس و اعتماد به نفس با سلامت احساسی ارتباط مستقیم دارند و احساس قوی از خود را فوق العاده مهم می سازند. گاهی اوقات از “احساس خود” به عنوان “خودپنداره” نیز یاد می شود. تعریف فرهنگ لغت از خودپنداره عبارت است از “ایده یا تصویر ذهنی که شخص از خود و نقاط قوت، ضعف، موقعیت و غیره دارد.” تصویر از خود »برای کسب اطلاعات دقیق و رفع مشکلات خود می توانید با مشاوران مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشد. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

داشتن احساس قوی برای خود به چه معناست؟

چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟

داشتن احساس قوی از خود به این معنی است که شما از هویت شخصی قوی برخوردار هستید. شما درک عمیقی از اخلاق و ارزشهای شخصی خود دارید. از نحوه عملکرد داخلی خود آگاه هستید. می دانید که چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید و می دانید که نقاط قوت شما چیست. شما می توانید بیشتر از مواقع به اعمال و رفتارهای خود به صورت عینی نگاه کنید، و به احتمال زیاد آنچه را که می دانید درست است انجام می دهید، حتی اگر خلاف این باشد. از این رو باید دانست چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟  افرادی که دارای احساس قوی از خود هستند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • اعتماد به نفس
  • دوستی ها و روابط سالم تر
  • عزت نفس بالاتر
  • خودآگاهی
  • افزایش توانایی برای زندگی مطابق با ارزش های فرد

راههای ایجاد حس قوی برای خود

در ادامه می خواهیم بدانیم راههای ایجاد حس قوی برای خود کدامند. این موارد عبارتند از:

سیستم ارزش خود را پرورش دهید

در درمان پذیرش و تعهد یا ACT، تأکید زیادی بر ارزشها یا زندگی با ارزش وجود دارد. زندگی با ارزش، قضاوت ارزشی نیست، زیرا همه در زندگی دارای ذاتی ارزش هستند. در عوض، داشتن یک زندگی ارزشمند به معنای زندگی به گونه ای است که با ارزش های شما همسو باشد. این که آیا درباره درمان پذیرش و تعهد چیزی می دانید یا نه، فکر کردن در مورد ارزش های خود و ایجاد یک سیستم ارزش شخصی می تواند تمرین مفیدی باشد.

بخش مهمی از ایجاد حس قوی تر از خود، وقت گذاشتن برای بررسی ارزش ها، اخلاق و عمیق ترین باورهای اصلی شما است. فعالیتی که می توانید برای پرورش نظام ارزشهای خود استفاده کنید این است که یک مجله یا یک تکه کاغذ بردارید و آنها را یادداشت کنید. لیست ارزش های شما می تواند شامل خانواده، دوستی، خلاقیت، عدالت، عزت نفس، کمک به دیگران یا هر چیز دیگری باشد. تا زمانی که به آن اعتقاد دارید، می توانید آن را به لیست مقادیر خود اضافه کنید.

نکات قابل توجه

همچنین، به ارزشهای عمدی خود در مقابل ارزشهای غیر عمدی خود نگاه کنید. آیا چیزی وجود دارد که روی آن وقت بگذارید و آرزو کنید که ای کاش زمان زیادی را صرف آن نکرده بودید؟ به عنوان مثال، آیا وقت خود را مشغول ظاهر خود می کنید یا نگران این هستید که دیگران در مورد شما چه فکر می کنند تا حدی که برای سلامتی شما مضر است؟ آیا این با ارزش های شما مطابقت دارد یا چیزی است که ترجیح می دهید روی آن کار کنید تا بتوانید توجه خود را دوباره متمرکز کنید؟

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟

وقتی احساس خود را در خود پرورش می دهید، انجام کارهایی که از آنها لذت می برید بسیار حیاتی است. بخشی از شناختن خود این است که بدانید قلب شما چه چیزی را می خواند، چه چیزی شما را تیک می زند. برای احساسات خود وقت بگذارید. خواه هنرهای تجسمی، موسیقی، ورزش، وبلاگ نویسی، طراحی گرافیک یا چیزهای دیگر، سرگرمی شما بیش از بازی است. این بخشی از شخصیت شما است و بنابراین، بخشی از احساس خود شما و تصور از خود است. همچنین در بهزیستی احساسی، بهزیستی جسمی شما نقش دارد و حتی می تواند برای حرفه شما مفید باشد. مطالعات نشان می دهد که گذراندن اوقات فراغت می تواند سطح استرس شما را کاهش داده و روحیه شما را بهبود بخشد.

اگر مطمئن نیستید که چه کاری را دوست دارید انجام دهید، به این موضوع فکر کنید: آیا سرگرمی وجود دارد که همیشه می خواهید آن را انتخاب کنید؟ در مورد کلاسی که قبلاً در آن شرکت می کردید و می خواهید به آن بازگردید، چطور؟ همانطور که احساس خود را قوی تر می کنید، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که کلاس بگذرانید، خواه این کلاس مربوط به کاری باشد که قبلاً انجام نداده اید یا آن چیزی که به شما کمک می کند در مورد چیزی که از آن لذت می برید بیشتر بیاموزید.

می توانید از آن برای تقویت مهارت های خود، افزایش اعتماد به نفس در آن زمینه و ملاقات با افراد جدید استفاده کنید. داشتن روابط اجتماعی سالم که در آن احساس ارتقا و درک می کنید برای رفاه عاطفی ما بسیار مفید است و می تواند حس خود را در بر بگیرد.

به گروه مورد علاقه خود بپیوندید

مشابه کلاس های درس خواندن با افرادی که مربوط به سرگرمی هایی است که شما از آنها لذت می برید، پیوستن به گروهی که به موضوعاتی علاقه مند هستند می تواند در تقویت حس خود بسیار مفید باشد. به سیستم ارزشی و سرگرمی های خود بازگردید. وقتی به این فکر می کنید که هستید چه چیزهایی بیشتر به چشم می آید؟

پاسخ شما ممکن است ایده هایی را برای گروه هایی که می توانید به آنها بپیوندید به شما ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر به چیزی علاقه دارید، می توانید به یک گروه حمایتی بپیوندید. همچنین می توانید به گروه نویسندگان یا نوازندگان بپیوندید. گروه هایی به صورت حضوری و آنلاین وجود دارد که می توانید با افراد همفکر خود ملاقات کرده و چیزهایی را که بیشتر به آنها اهمیت می دهید بپذیرید. این گونه است که می توان فهمید چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟

مدتی را با خودتان بگذرانید

گذراندن وقت با خودتان یک راه عالی برای ایجاد حس خود است که بدون هیچ گونه تأثیر خارجی اقدام کنید. اگر به تنهایی در سفر هستید، می توانید عکس بگیرید. می توانید خودتان را به رستوران دعوت کنید، به تنهایی روی یک پروژه هنری کار کنید، مجله تهیه کنید و افکار خود را در نظر بگیرید، یا کار دیگری انجام دهید که از آن لذت می برید.

شما حتی می توانید یک آزمایش شخصیتی انجام دهید که به شما کمک می کند خودتان را بهتر بشناسید، مانند آزمون موجودی نوع MBTI یا Myers-Briggs. آزمون MBTI یک تست شخصیت محبوب است که به بررسی جنبه های شخصیتی فرد می پردازد، مانند درون گرایی و برون گرایی اگر منطقی تر و شهودی تر هستید.

روابط اجتماعی بخش مهمی از زندگی ما به عنوان یک انسان است، اما گذراندن وقت به تنهایی گاهی به همان اندازه ارزشمند است. شما می توانید موسیقی در حال پخش، فیلمی که تماشا می کنید و مدت زمانی که به همان فعالیت ادامه می دهید را انتخاب کنید. تنها بودن می تواند به شما کمک کند به جایی برسید که در صندلی رانندگی زندگی خود راحت باشید و احساس استقلال بیشتری داشته باشید.

کار بر روی تعیین مرز

این که بتوانید یک مرز تعیین کنید، یک بخش شگفت آور حیاتی در ایجاد حس خود است. اگر شما از افرادی هستید که در نه گفتن مشکل دارید یا تمایل دارید به چیزهایی که با آنها موافق نیستید رضایت دیگران را جلب کنید، بخشی از تقویت احساس خود یادگیری نحوه نه گفتن در مواقع ضروری است. صرف نظر از اینکه “نه” گفتن چیزی است که شما با آن دست و پنجه نرم می کنید یا نه، همه ما می توانیم روی تعیین مرزها و احترام به مرزهای دیگران کار کنیم.

در اینجا مثالی از تعیین مرزها آمده است: بگویید چیزی دارید که نمی خواهید در مورد آن صحبت کنید و دوستان یا خانواده شما همیشه آن را مطرح می کنند، می توانید به آنها بگویید: “من راحت نمی توانم در مورد این موضوع صحبت کنم، می توانیم در مورد چیز دیگری صحبت می کنیم؟ ” بیان کنید که این مرز شماست و در صورت نیاز از تقویت آن نترسید. در حالی که ممکن است به خودپنداره شما بی ربط به نظر برسد، اما تعیین مرز در واقع اهمیت زیادی در حس خود شما دارد زیرا به شما اجازه می دهد نیازهای خود را تأیید کنید و جزء احترام به خود است.

ببینید چه چیزی بر ادراک خود شما در حال حاضر تأثیر می گذارد

چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟

اگر احساس می کنید احساس قوی از خود ندارید، مهم است که علت آن را بررسی کنید. برای بسیاری از افراد، تأثیرات خارجی بر احساس خود ما به نحوی تأثیر می گذارد که می تواند منفی یا به سادگی نادرست باشد. به عنوان مثال، رسانه ها ویژگی های خاصی را ستایش می کنند و یا دیگران را نادیده می گیرند یا از آنها انتقاد می کنند، و باعث می شود احساس کنیم که چه کسی هستیم. به طور مشابه، در حالی که بسیاری از ما دارای خانواده های بزرگ هستیم، سایر افراد دارای خانواده های سمی هستند که ممکن است بر احساس خود آنها تأثیر منفی بگذارد.

شاید، آنها در بزرگسالی مورد انتقاد قرار گیرند یا به آنها گفته شود که احساس شخصی هویتی که آنها شروع به رشد کرده اند اشتباه است یا در خانواده پذیرفته نمی شود. شاید، واحد خانواده با مرزها دست و پنجه نرم می کرد. اگر متوجه شدید که این برای شما صادق است، مشاوره گزینه ای است که به شما کمک می کند تا با این احساسات کنار بیایید. ا مشاوره می توان به این سوال پاسخ داد که چگونه می توانم احساس قوی برای خود ایجاد کنم؟

 

 

منابع
regain.us/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا