چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

اختلالات بسیار زیادی در دنیای امروزی وجود دارند. شما ممکن است برخی از اختلالات روانی را در اطرافیان یا حتی دوستان خود دیده باشید. یکی از این اختلالات که ممکن است هر کسی داشته باشد اختلال وحشت یا حمله وحشت است. روان شناسان عقیده ها و توصیفات مختلفی در ارتباط با اختلال وحشت دارند. مهم ترین نکته در مورد این اختلال این است که افراد چگونه می توانند آن را متوقف کنند. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

اختلال وحشت چیست؟

اختلال وحشت زمانی رخ می دهد که حملات وحشت ناگهانی و غیرمنتظره ای را تجربه کنید. DSM-5  حملات هراس را به صورت افزایش ناگهانی ترس شدید یا ناراحتی تعریف می کند که طی چند دقیقه به اوج خود می رسد. افراد مبتلا به این اختلال از ترس این که دچار حمله وحشت شوند، زندگی می کنند. وقتی احساس وحشت ناگهانی و طاقت فرسایی کنید که دلیل مشخصی ندارد، ممکن است دچار حمله وحشت شوید. ممکن است علائم بدنی مانند ضربان قلب تند، مشکلات تنفسی و تعریق را تجربه کنید. بیشتر افراد در زندگی خود یک یا دو بار دچار حمله وحشت می شوند.

انجمن روان شناسی کشور های غربی گزارش داده است که از هر 75 نفر 1 نفر ممکن است دچار اختلال وحشت شود. بعد از اینکه حداقل یک ماه (یا بیشتر) نگرانی مداوم داشتید یا نگران تکرار حملات وحشت بیشتر (یا عواقب آن) بودید، ترس مداوم از حمله وحشت مجدد مشخص می شود. حتی اگر علائم این اختلال کاملاً طاقت فرسا و ترسناک باشد، با درمان می توان آن ها را کنترل و بهبود بخشید. جستجوی درمان مهم ترین قسمت در کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما است. می خواهیم بدانیم چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

علائم اختلال وحشت چیست؟

 علائم اختلال وحشت غالباً در نوجوانان و جوانان زیر 25 سال بروز می کند. اگر چهار بار یا بیشتر دچار حمله وحشت شده اید یا پس از تجربه یک حمله وحشت دیگر دچار ترس هستید، ممکن است دچار یک اختلال وحشت شوید. حملات هراس ترس شدیدی ایجاد می کنند که، اغلب بدون هشدار و به طور ناگهانی شروع می شوند. حمله به طور معمول 10 تا 20 دقیقه طول می کشد، اما در موارد شدید، علائم ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشند. این تجربه برای همه متفاوت است و علائم آن نیز اغلب متفاوت می باشند. علائم رایج مرتبط با حمله وحشت عبارتند از:

  • تپش قلب یا افزایش ضربان قلب
  •  تنگی نفس
  •  احساس خفگی
  •  سرگیجه
  •   سبکی سر
  •  حالت تهوع
  •  تعریق یا لرز
  •   تغییرات در وضعیت روانی ، از جمله احساس غیر واقعی شدن (احساس غیر واقعی بودن) یا شخصی سازی (جدا شدن از خود)
  •  بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پا ها
  •  درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • ترس از مرگ

علائم حمله وحشت اغلب بدون دلیل مشخصی رخ می دهند.  به طور معمول، علائم متناسب با میزان خطری نیست که در محیط وجود دارد. از آنجا که این حملات قابل پیش بینی نیستند، می توانند عملکرد شما را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند. ترس از حمله وحشت یا یادآوری حمله وحشت می تواند منجر به حمله دیگری شود.

چه عواملی باعث اختلال وحشت می شود؟

 دلایل اختلال وحشت به روشنی درک نشده است. تحقیقات نشان داده که اختلال وحشت ممکن است از نظر ژنتیکی با هم مرتبط باشد. اختلال وحشت همچنین با انتقال های قابل توجهی که در زندگی رخ می دهد همراه است. عزیمت به دانشگاه ، ازدواج یا داشتن اولین فرزند همه اینها انتقال عمده زندگی است که ممکن است استرس ایجاد کند و منجر به اختلال وحشت شود. اما سوال این که چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

چه کسانی در معرض ابتلا به اختلال وحشت هستند؟

اگرچه علل اختلال وحشت به طور واضح درک نشده است، اما اطلاعات مربوط به این بیماری نشان می دهد که گروه های خاصی احتمال بروز این اختلال را دارند. براساس بررسی های انستیتوی ملی بهداشت روان، به طور خاص، زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

چگونه اختلال وحشت تشخیص داده می شود؟

 اگر علائم حمله وحشت را تجربه کردید، ممکن است به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. بیشتر افرادی که برای اولین بار دچار حمله وحشت می شوند معتقدند که دچار حمله قلبی شده اند. هنگام حضور در بخش اورژانس، ارائه دهنده اورژانس آزمایش های مختلفی را انجام می دهد تا ببیند علائم شما در اثر حمله قلبی ایجاد شده است یا خیر.

آن ها ممکن است برای رد سایر شرایطی که می توانند علائم مشابه ایجاد کنند یا الکتروکاردیوگرام (ECG) برای بررسی عملکرد قلب، آزمایش خون انجام دهند. در صورت عدم وجود موارد اضطراری در علائم، مجدداً به ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود ارجاع داده می شوید. ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما ممکن است معاینه سلامت روان را انجام دهد و از شما در مورد علائم تان سوال کند. تمام اختلالات پزشکی دیگر قبل از اینکه پزشک مراقبت های اولیه شما تشخیص اختلال هراس را بدهد، منتفی خواهد بود.

چگونه اختلال وحشت درمان می شود؟

 درمان اختلال وحشت بر کاهش یا از بین بردن علائم شما متمرکز است. این امر از طریق درمان با یک متخصص واجد شرایط و در برخی موارد، درمان دارویی حاصل می شود. درمان به طور معمول شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این روش درمانی به شما می آموزد که افکار و اعمال خود را تغییر دهید تا بتوانید حملات خود را درک کرده و ترس خود را کنترل کنید. برای تغییر افکار و رفتار به جهت جلوگیری از اختلال وحشت می توانید به روانشناسان زبده مراجعه نمایید. شما می توانید از طریق مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در کشور می باشد. در عین حال هدف ما پاسخ به این سوال است که چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

چگونه می توان از اختلال وحشت جلوگیری کرد؟

 پیشگیری از اختلال وحشت ممکن نیست. با این حال، می توانید با جلوگیری از مصرف الکل و مواد تحریک کننده مانند کافئین و همچنین دارو های غیرقانونی، علائم خود را کاهش دهید. همچنین جلوگیری از موارد فوق در صورت بروز علائم اضطراب پس از یک واقعه زندگی ناراحت کننده، مفید است. اگر موردی را که تجربه کرده اید یا در معرض آن قرار گرفته اید شما را اذیت کرد، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود در این مورد مشورت کنید.

چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

از تنفس عمیق استفاده کنید. در حالی که تنفس متداوم یکی از علائم حملات هراس است و می تواند ترس را افزایش دهد، تنفس عمیق می تواند علائم وحشت را در هنگام حمله کاهش دهد. بر روی نفس کشیدن عمیق از طریق دهان خود تمرکز کنید، احساس کنید هوا به آرامی قفسه سینه و شکم شما را پر می کند و سپس دوباره آن ها را به آرامی ترک می کند.

تشخیص دهید که دچار حمله وحشت شده اید.

 با تشخیص اینکه به جای حمله قلبی دچار حمله وحشت می شوید، می توانید به خود یادآوری کنید که این موقتی است، تمام می شود و حال شما خوب است. ترس از اینکه می میرید یا عاقبت قریب الوقوع در پیش روی تان است نشانه هایی از این حمله هستند. هر دو نشانه حملات وحشت را از بین ببرید. این می تواند به شما اجازه دهد تا روی روش های دیگر تمرکز کنید تا علائم خود را کاهش دهید.

چشمان خود را ببندید.

چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟

 برخی از حملات هراس ناشی از عوامل تحریک کننده شما هستند. اگر در یک محیط محرک برای حملات ترس هستید، این مورد می تواند حمله وحشت شما را تغذیه کند. برای کاهش محرک ها، در هنگام حمله وحشت چشم های خود را ببندید. این کار می تواند محرک های اضافی را مسدود کرده و تمرکز بر تنفس را آسان کند.

ذهن آگاهی برای توقف حمله وحشت

 ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا در واقعیت آنچه در اطراف شماست، قرار گیرد. از آنجا که حملات هراس می تواند باعث ایجاد احساس جدا شدن یا رهایی از واقعیت شود، با نزدیک شدن یا در واقع وقوع حمله وحشت، می تواند با آن مقابله کند. روی احساسات بدنی که با آن آشنا هستید، مانند فشار دادن یا حس کردن پاها روی زمین، یا احساس بافت شلوار جین روی دست ها تمرکز کنید. این احساسات خاص شما را در واقعیت کاملاً آرام می کند و چیزی را به شما می دهد تا بتوانید روی آن تمرکز کنید.

چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟ – یک شی برای تمرکز کردن پیدا کنید.

برخی از افراد با یافتن یک شی به خود کمک می کنند. آن شی مفید را مورد توجه قرار می دهند تا در هنگام حمله وحشت تمرکز خود را معطوف کنند. یک شی را با دید واضح انتخاب کنید و آگاهانه همه چیز را در مورد آن یادداشت کنید.

از تکنیک های شل شدن عضلات استفاده کنید.

 دقیقاً مانند تنفس عمیق، تکنیک های شل شدن عضلات می توانند با کنترل پاسخ بدن تا آنجا که ممکن است، حمله هراس را در مسیر شما متوقف کنند. آگاهانه هر بار یک عضله را شل کنید، از چیزی ساده مانند انگشتان دست شروع کنید و از طریق بدن به سمت بالا حرکت کنید.

چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟ – تصویرسازی مکان

 آرامش بخش ترین مکان در جهان که می توانید به آن فکر کنید چیست؟ ساحلی آفتابی با موج هایی که به آرامی می چرخند؟ کلبه در کوه؟ خود را در آنجا به تصویر بکشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است روی جزئیات تمرکز کنید.

چگونه می توان حمله وحشت را متوقف کرد؟ – به ورزش سبک بپردازید.

 اندورفین دقیقاً بلافاصله پمپاژ خون را حفظ می کند. ورزش سبک می تواند بدن ما را آغشته به اندورفین کند، که این کار روحیه ما را بهبود می بخشد. از آنجا که ممکن استرس داشته باشید، ورزش سبک را انتخاب کنید که برای بدن ملایم باشد. مانند راه رفتن یا شنا.

منابع
healthline.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا