10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک

حتماً برای شما هم پیش ‌آمده است که بعد از یک بحث از کودک خود دور شده‌اید. در این زمان باید با هورمون‌های استرس در بدن خود برخورد کنید. حس می‌کنید اذیت شده‌اید و حتی عصبانی هستید. با وجودی که می‌دانید باید کاری برای نزدیک شدن به کودک خود انجام دهید احساسات شما باعث می‌شوند نتوانید درست فکر کنید. وقتی این اتفاق می‌افتد شما نمی‌توانید بفهمید چگونه دوباره با کودک خود ارتباط برقرار کنید. گاهی سعی می‌‌کنید این حس ترس یا آزار دیدن را رد کنید اما این کار هرگز در برخورد با شرایط، به شما کمکی نخواهد کرد. علت این است دعواها کاملاً عادی هستند اما احساسات منفی تنها آن را شدیدتر می‌کنند.10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک مشکلات را رفع می کند.

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک

10 جمله جادویی برای برقرار کردن ارتباط مجدد با کودک | مرکز مشاوره همکده

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک

اینجا ده عبارتی هستند که می‌توانید برای بیرون کردن خود و فرزندتان از این روحیه‌ی منفی استفاده کنید. می‌توانید این جملات را یادداشت و یا چاپ کنید و روی یخچالتان بچسبانید. این کار کمک می‌کند به خودتان یادآوری کنید چطور با فرزندان خود در این شرایط سخت ارتباطی دوباره برقرار کنید.

شما باید بدانید این‌‌ها تنها چند جمله نیستند که زیبا به نظر می‌رسند یا مادربزرگ‌ها به ما گفته‌اند. این‌ها پیشنهادهایی بر پایه‌ی علم به این هستند که مغز چگونه در این شرایط عاطفی کار می‌کند.

دفعه‌ی بعدی که شما و کودکتان باهم مشکل داشتید و حس کردید نمی‌توانید چیز درستی بگویید یکی از این عبارات را امتحان کنید.

اما در ابتدا به این نکته توجه کنید:

ترمیم ارتباط بین شما و کودکتان بعد از لحظاتی سخت، اهمیت زیادی دارد. اما با پیدا کردن راه‌هایی کوچک و قابل ‌اجرا برای ارتباط روزانه سعی کنید این روزهای جدایی را کمتر و کمتر کنید.

این کار کمک می‌کند در تمامی امور با هم در ارتباط باشیم (به جای اینکه تنها برای رسیدن لحظات منفی منتظر بمانیم)، راه حل شماره‌ی یک برای حل مشکلات خانواده شروع مکالمات در خانواده است. برخلاف بسیاری از صحبت‌هایی که با بچه‌ها دارید این سؤالات باعث می‌شوند کودک شما مجبور باشد جوابی بیشتر از یک کلمه بدهد.

می‌ توانید از این مکالمات در میز شام استفاده کنید، در راه مدرسه یا هر موقعیت دیگری که زمان‌هایی خالی دارید. این کار کمک می‌کند تمام خانواده حس کنند با هم ارتباط خوبی دارند، دوست داشته می‌شوند و شاد هستند. حالا برای این لیست آماده‌اید؟

10 جمله ی جادویی برای ارتباط برقرار کردن با کودک: بگو چه حسی داری

10 جمله جادویی برای برقرار کردن ارتباط مجدد با کودک | مرکز مشاوره همکده

کودک خود را مجبور کنید حسش را بیان کند، حتی اگر تنها یک یا دو کلمه باشد، این کار با مشغول کردن غشاء بیرونی قدرت را از احساس خواهد گرفت و این خیلی خوب است زیرا این بخش از مغز مانند یک بزرگ‌ سال عمل کرده و مانع می‌شود تمام روز را با بازی‌های کامپیوتری بگذراند یا با هر ناامیدی کوچکی مانند یک کودک سه ساله رفتار کند.

مطیع کردن شوهر | مرکز مشاوره همکده

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک: می‌خواهم حس تو را درک کنم.

بار دیگر باید کاری کنید کودک لغاتی پیدا کند که حس خود را شرح دهد و این کار به پیشرفت او کمک خواهد کرد. اما در کنار آن با این عبارت شما نشان می‌دهید با او و احساسی که دارد حس همدردی دارید. همدلی پلی می‌سازد از جایی که شما هستید به جزیره‌ای که کودک تصور می‌کند در آن گیر افتاده است.

برای مؤثر بودن این جمله و جمله‌ی قبلی حتماً به چشمان کودک خود نگاه کرده و به گفته‌های او واقعاً گوش دهید.

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک: من دوستت دارم، حتی وقتی عصبانی هستی.

مطمئناً می‌دانید چرا این عبارت مؤثر خواهد بود. کودک نیاز به عشق بدون قید و شرط از والدینش دارد تا از نظر فیزیکی و عاطفی رشد کند. این حرف شما به کودک کوچکتان نشان می‌دهد حتی اگر با او در صلح نیستید بازهم دوستش دارید.

می‌توانید به جای کلمه‌ی عصبانیت هر حس دیگری که کودک شما دارد را استفاده کنید.

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک: اشکالی ندارد احساس عصبانیت کنی

10 جمله جادویی برای برقرار کردن ارتباط مجدد با کودک | مرکز مشاوره همکده

اگر کودک شما سعی می‌کند حس خود را سرکوب کند این حس شدت یافته و به شکلی ناخوشایند خود را نشان خواهد داد. احساسات بخشی عادی از انسان هستند، حتی حس‌هایی که خوب نیستند. وقتی به کودک خود آگاهی دهید که ایرادی ندارد احساسات آشفته‌ای داشته باشد به او نشان داده‌اید هنوز هم او را دوست دارید، حتی با آن حس‌های بد.

این بار هم می‌توانید کلمه‌ی عصبانیت را با حسی که کودک شما تجربه می‌کند جایگزین نمایید.

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک: می‌توانم بغلت کنم؟

در این زمان چیزی در بخشی از مغز کودک شما به نام آمیگدال (بخشی از مغز که مسئول اصلی درک احساسات و پاسخ به آن‌هاست) اتفاق می‌افتد. وقتی شما حسی منفی را تجربه می‌کنید آمیگدال مانند یک ماشین هشدار بیش‌ فعال شده و وارد عمل خواهد شد. حالا مغز شما منطق را خاموش کرده و هر چیز کوچکی را مانند یک تهدید تفسیر می‌کند. به همین دلیل وقتی کودک شما ناراحت است دلیل آوردن برای او اصلاً ایده‌ی خوبی نیست.

خبر خوب اینکه بغل کردن کودک باعث جریان پیدا کردن مواد شیمیایی مربوط به شاد بودن یعنی سروتونین و اوکسی توسین خواهد شد. بعلاوه اوکسی توسین فعالیت زیاد آمیگدال را کاهش خواهد داد. تنها به یاد داشته او را درست بغل کنید، باید به نظر برسد شما به چند ثانیه‌ی جادویی برای یک بغل کردن مناسب نیاز دارید.

10 جمله جادویی برای ارتباط مجدد با کودک: بیا باهم چند نفس عمیق بکشیم

نفس‌های عمیق می‌توانند واکنش استرس در بدن را متوقف کرده و ضربان قلب را کاهش دهند. این چیزی است که مطمئناً شما و کودکتان می‌توانید در این زمان‌های پرفشار استفاده کنید.

چگونه می‌توانم به تو کمک کنم؟

این سؤال باعث می‌شود کودک شما به جای تمرکز روی احساسات منفی به یک راه حل فکر کند. برای فکر کردن روی راه‌حل‌ها، کودک باید بتواند غشاء بیرونی مغز خود را فعال کند. و اگر او حالا نمی‌تواند روی چیزی فکر کند این حقیقت که شما به او پیشنهاد کمک کرده‌اید جمله‌ی بزرگی است که نشان می‌دهد واقعاً به احساسات او اهمیت می‌دهید.

می‌توانیم از اول شروع کنیم؟

10 جمله جادویی برای برقرار کردن ارتباط مجدد با کودک | مرکز مشاوره همکده

این سؤال مانند یک دکمه‌ی ریست خواهد بود. اما در ابتدا یک هشدار بدهیم که اولین دفعاتی که از این حرف استفاده می‌‌کنید شاید تأثیری نداشته باشد.

من متأسفم برای …

به‌ هر حال شما نیز یک انسان هستید. به کودک خود نشان دهید یک فرد بزرگ نیز مسئولیت اشتباهات خود را می‌پذیرد و کودکتان این را از شما یاد خواهد گرفت. شاید در ابتدا متوجه احساسات کودک خود نباشید. یا شاید وقتی برای اتفاقی که در محل کارتان افتاده بود ناراحت بودید یا فهمیده‌اید چک شما برگشت ‌خورده است یا اینکه در این سه سال هیچ شبی بیشتر از سه ساعت پشت هم نخوابیده‌اید، و این‌ها باعث شده از لحنی بد برای صحبت با او استفاده کنید.

در این موارد این جمله یک عذرخواهی مؤثر نخواهد بود: «ببخشید من کنترلم را از دست دادم اما خودت باید شرایط را بهتر بدانی». تحقیقات نشان داده ‌اند یک عذرخواهی صمیمانه کمک می‌‌کند رابطه‌ی خود را دوباره بسازید اما هیچ اما و اگری در این بین نباید بیاورید.

دفعه ی بعدی من …

برای مثال شاید بگویید«متأسفم کنترلم را از دست دادم و دفعه‌ی بعدی سعی می‌‌کنم آرام‌‌تر بمانم» یک قول برای تغییر بخش مهمی از یک عذرخواهی است.

منابع
happyyouhappyfamily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا