ترس از رابطه جنسی در بیماران سرطانی

ترس از رابطه جنسی در بیماران سرطانی

ترس از رابطه جنسی در بیماران سرطانی بسیار رایج است. از طرفی هم رابطه جنسی چیزی فراتر از مقاربت جنسی محسوب می شود. رابطه جنسی، بیشتر به این اشاره دارد که شما چه کسی هستید و چگونه می توانید احساسات خودتان را بروز دهید. نحوه برقراری رابطه جنسی به نوع لباسی که می پوشید، نحوه آرایش، نحوه حرکت و نوع برقراری رابطه جنسی شما بستگی دارد. حتی این موضوع ممکن است در افراد مختلف تحت تاثیر سن، محیط، سلامتی، روابط، فرهنگی و باورها، فرصت ها، علایق و سطح عزت نفس، متفاوت باشد.

اما از طرفی ابتلا به برخی بیماری های مزمن از جمله سرطان می توانند بر روی روابط جنسی بیماران تاثیر زیادی بگذارد. بارزترین تاثیر سرطان بر روی بیماران سرطانی، تاثیر بر روی جسم و ساختار فیزیکی آنها است. برخی از انواع سرطان ها به درمان نیاز دارند. گزینه های درمانی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و حتی جراحی ها می تواند به طور مستقیم بر توانایی جسمی، رابطه جنسی یا لذت بردن از آن تأثیر بگذارد. به طور کلی، بسیاری از درمان های سرطان عوارض جانبی دارند که ممکن است در لذت جنسی اختلال ایجاد کنند.

از طرفی هم سرطان می تواند بر روی تصور بیماران از شکل ظاهری بدن شان، احساسات و روابط آنها تأثیر بگذارد. همه این موارد می تواند احساسات بیمار را در مورد رابطه جنسی تغییر دهد.

 تشخیص و درمان سرطان اغلب منجر به بروز استرس های بیش از حدی می شود. حتی می تواند استرس در رابطه جنسی را بیشتر کند.

اکثر افرادی که تحت درمان سرطان قرار گرفته اند می گویند که با مشکلات جنسی و مقاربتی زیادی روبرو بوده اند. البته برخی از بیماران اعتراف کرده اند که این مشکلات موقتی بوده است؛ اما متاسفانه اکثر بیماران مجبور هستند خودشان را با تغییرات طولانی مدت وفق دهند. شاید این موضوع، سخت ترین جنبه زندگی یک بیمار بعد از سرطان باشد.

ترس از رابطه جنسی در بیماران سرطانی

هنگام برخورد با سرطان و درمان آن، بروز برخی از تغییرات در احساسات کاملا طبیعی است. برخی از احساساتی که ممکن است بیماران بعد از تشخیص سرطان آنها را تجربه کنند، عبارتند از:

عصبانیت

ممکن است از ابتلا به سرطان و تاثیراتی که درمان بر روی رابطه جنسی، توانایی فرزندآوری (باروری) و حتی شکل ظاهری شما می گذارد، عصبانی شوید.

اضطراب

در برخی از بیماران سرطانی حتی فکر کردن به رابطه جنسی بعد از درمان می تواند باعث اضطراب شود. شما ممکن است از نحوه عملکرد خود مطمئن نباشید، از لمس شدن خود بترسید، از اینکه مقاربت می تواند برای شما دردناک باشد یا از اینکه برهنه دیده شوید ترس و واهمه داشته باشید. اگر مجرد هستید، ممکن است از درگیر شدن در یک رابطه جدید احساس اضطراب کنید. نگرانی از این که شریک زندگی خود را از نظر جنسی راضی نمی کنید یا اینکه همسرتان دیگر شما را از نظر جنسی جذاب نمی داند، نیز می تواند باعث پریشانی و اضطراب شما شود.

ترس

ممکن است نگران باشید که دیگران وقتی می بینند بدن شما چگونه تغییر کرده است از شما دور شوند یا شما را پس می زنند. شاید دیگر نتوانید خود را در موقعیت جنسی تصور کنید.

احساس گناه

بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط باید به درمان سرطان خود راضی باشند و حتی از فکر کردن در مورد نیازهای جنسی خود احساس گناه می کنند.

خودآگاهی

اگر بدن شما بعد از درمان سرطان از نظر جسمی تغییر کرده باشد، ممکن است احساس خودآگاهی داشته باشید. غالباً افراد فکر می کنند که شریک زندگی آنها به اندازه آنها نگران این تغییرات نیست. 

شرمندگی

ممکن است با تغییراتی که بیماری شما بر روابط جنسی، ظاهر یا نحوه عملکرد بدن شما ایجاد کرده، احساس شرم کنید. 

افسردگی

علائم افسردگی می تواند شامل احساس غم، تحریک پذیری یا اضطراب، اختلال در خواب، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید، اشتهای کم و کاهش علاقه به رابطه جنسی باشد.

غم و اندوه

اگر بیماری زیاد بر روی شما تاثیر گذاشته باشد، ممکن است در مورد روابط جنسی خود دچار غم و اندوه زیاد شوید. این احساسات می توانند بر عزت نفس، رابطه جنسی و نگرش شما نسبت به صمیمیت تأثیر بگذارد.

آیا واقعاً مردم هنگام سرطان به رابطه جنسی فکر می کنند؟

بررسی ها نشان می دهد که برقراری و ترس از رابطه جنسی در بیماران سرطانی یک چالش و نگرانی بزرگی است. شاید در هنگام تشخیص اولیه سرطان، بیماران به موضوع رابطه جنسی اصلا فکر نکنند. از طرفی هم ممکن است بلافاصله بیماران درمان سرطان را شروع کنند و باز هم در مورد رابطه جنسی، فرصت فکر کردن نداشته باشند؛ اما اکثر بیماران ممکن است با گذشت زمان سوالاتی در مورد مشکلات جنسی خود و ترس از برقراری رابطه جنسی داشته باشند. بیماران در مورد اینکه چه زمانی می توانند فعالیت جنسی خود را دوباره شروع و مشکلات خود را چگونه درمان کند، سوالات زیادی دارند.

آیا در مورد مشکلات جنسی باید با پزشک خودم صحبت کنم؟

شاید برای بیماران سرطانی خیلی سخت و دشوار باشد که در مورد مشکلات جنسی بخواهند با پزشک خودشان صحبت کنند. از طرفی شاید بیماران فکر کنند، حرف زدند در مورد مسائل جنسی در طول دوران درمان و یا بهبودی سرطان هیچ فایده ای ندارد. حتی این احتمال وجود دارد که پزشک فرصت لازم برای بررسی مسائل جنسی بیماران را نداشته باشد. اما بیماران باید در مورد مشکلات جنسی خود با پزشک معالج صحبت کنند. اگر در این مورد مشکلی دارند بهتر است با یک مشاور و یا روانشناس در زمینه مسائل جنسی و سکس تراپی و درمانگر جنسی مشورت کنند.

درمانگران جنسی که به عنوان سکس تراپ، مشاوران جنسی نیز شناخته می شوند، معمولاً مشاوران واجد شرایطی هستند که در زمینه جنسی انسان تخصص لازم را دارند. برخی نیز ممکن است روانشناس باشند. آنها برای کمک به مردم در مدیریت نگرانی های جنسی آموزش های لازم را دیده اند. مبتلایان به سرطان می توانند به تنهایی و یا همراه با شریک زندگی خود به یک درمانگر جنسی مراجعه کنند. درمانگر به شما مشاوره و راهکارهایی را برای حل مشکلات جنسی ارائه می دهد.

چه زمانی می توانم رابطه جنسی برقرار کنم؟

زمان و فرصت مناسب برای برقراری رابطه جنسی در بیماران سرطانی به نوع درمان و سرعت بهبودی آنها بستگی دارد. پزشک معمولا به بیماران توصیه می کند مدت زمانی برای انجام کارهای خاص و روابط جنسی صبر کنند. این دوره انتظار می تواند برای پیشگیری از آسیب یا عفونت پس از جراحی باشد. برای برخی از بیماران مجبور هستند زمان بیشتری برای برقراری رابطه جنسی خود صبر کنند.

آیا خطراتی برای شریک زندگی من وجود دارد؟

سرطان از بیمار به شریک زندگی او سرایت پیدا نمی کند. شریک زندگی شما نمی تواند سرطان را از شما بگیرد. بعد از برخی از انواع درمان ها مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای مدت کوتاهی با استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم، از شریک زندگی خود محافظت کنید.

آیا رابطه جنسی می تواند سرطان را بدتر کند؟

فعالیت جنسی باعث بدتر شدن سرطان نمی شود. حتی در برخی شرایط برقراری رابطه جنسی می تواند باعث تسریع روند بهبودی و درمان شود.

چگونه می توانیم دوباره رابطه جنسی برقرار کنیم؟

عوامل موثر بر برقراری روابط جنسی در بیماران سرطانی در طول دوره های درمانی تغییر می کند. این تغییرات ممکن است گاهی به مرور زمان و به تدریج رخ دهند. حتی در برخی شرایط می تواند ناگهانی باشند؛ اما بیماران باید این تغییرات را تشخیص داده و با شریک زندگی خود در مورد آنها صحبت کنند. شما می توانید راهکار هایی برای مدیریت رابطه جنسی و ایجاد صمیمیت در نظر بگیرد. .

آیا من دیگر هرگز از رابطه جنسی لذت نمی برم؟

بیشتر افراد بعد از سرطان می توانند زندگی جنسی رضایت بخشی داشته باشند، اما اغلب برقراری رابطه جنسی لذت بخش در این بیماران به گذشت زمان نیاز دارد. حتی ممکن است برخی بیماران در نحوه برقراری رابطه جنسی خود تغییراتی ایجاد کنند؛ اما مهمترین نکته این است مانند هر مهارت جدید، تمرین، صبر و استقامت کلید اصلی نتیجه گیری است. برخی از افراد می گویند که چون مجبورند موقعیت های جدیدی را امتحان کنند، زندگی جنسی آنها بعد از سرطان در واقع بسیار بهتر از قبل هم می شود.

از سرگیری فعالیت جنسی پس از درمان

برخی از افراد پس از درمان، به تنها چیزی که فکر نمی کنند برقراری رابطه جنسی است؛ اما برخی از بیماران نیاز به برقراری رابطه جنسی را تجربه می کنند. ارتباط صمیمانه با شریک زندگی می تواند باعث ایجاد سازگاری شما شود که به شما کمک کند تا بهتر بتوانید با سرطان مقابله کنید… با این حال، سرطان می تواند در برقراری رابطه جنسی بیماران اختلال ایجاد کند، به ویژه اگر قبل از بیماری، سابقه مشکلات جنسی داشته باشید.

رابطه جنسی و صمیمیت در بیماران سرطانی ممکن است بعد از سرطان نسبت به قبل از فرق داشته باشد. موقعیت های جنسی مورد علاقه شما ممکن است با گذشت زمان تغییر کنند. برای سازگاری با این تغییرات، بهتر است سعی کنید ذهن خود را در مورد راه های احساس لذت جنسی باز نگه دارید.

روش های زیادی برای سازگاری با تغییرات جنسی در بیماران سرطانی وجود دارد، از جمله:

  • از همسرتان در مورد احساساتش سوال کنید. آنها ممکن است نگران صدمه زدن به شما یا بیش از حد مشتاق به برقراری رابطه جنسی باشند.
  • از پیش برنامه ریزی کنید. انتخاب یک زمان خاص می تواند به مقابله با درد و خستگی کمک کند و همچنین ممکن است باعث برانگیختگی شود.
  • روی جنبه های دیگر رابطه خود تمرکز کنید. بسیاری از روابط به مقاربت و نزدیکی وابسته نیستند. اگر نگران این موضوع هستید با شریک خود صحبت کنید.
  • با شریک زندگی خود صریح صحبت کنید. هر گونه ترس از شروع فعالیت جنسی را با او در میان بگذارید. بهتر است رابطه جنسی خود را با پیش نوازی شروع کنید.
  • به همسرتان بگویید چه احساسی دارید. وقتی آمادگی انجام رابطه جنسی را دارید، به آنها بگویید. با همسر خود در مورد اینکه چه سطحی از شدت را ترجیح می دهید، چه چیزی باعث لذت بیشتر شما می شود، صحبت کنید.
  • شیوه های مختلف جنسی را امتحان کنید. برخی از روش های جنسی که قبلاً از آن استفاده می کردید ممکن است پس از درمان سرطان امکان پذیر نباشد. پس سعی کنید روش های جدیدتری را امتحان کنید.

از یک مشاور کمک بگیرید و صبور باشید.

همه چیز اغلب با گذشت زمان و تمرین بهبود می یابد. پس بهتر است صبور باشید. سعی کنید با همسرتان در مورد احساسات، نگرانی ها و نیازهای خود صحبت کنید. ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشد، اما اجازه ندهید خجالت مانع شود. صحبت در مورد رابطه جنسی بعد از درمان بیماری را در اولویت قرار دهید. اجتناب از موضوع می تواند منجر به ناامیدی و سردرگمی شود؛ زیرا هیچ یک از شما نیازهای خود را برآورده نخواهید کرد. این موضوع می تواند حتی بر روابط عاطفی شما تاثیر بگذارد که در این شرایط می تواند جبران آن مشکل تر شود. با هم پیاده روی کنید. شب را در کنار هم باشید و سپس لمس غیر جنسی مانند آغوش گرفتن، تماس پوست با پوست یا ماساژ را امتحان کنید.

از مشورت با یک مشاور و مشورت گرفتن از یک سکس تراپ نترسید. بهتر است مشکلات جنسی خود را با یک مشاور حرفه ای و با تجربه در میان بگذارید. از مشاور خود راهکار و راهنمایی بگیرید. بدون شک رفع هر گونه مشکلات جنسی هم می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روانی و هم جسم شما داشته باشد.

  • اگر به عنوان یک بیمار مبتلا به سرطان با مشکلات جنسی روبرو شده اید!
  • اگر یکی از عزیزان شما پس از ابتلا به سرطان از مشکلات جنسی رنج می برد!

قبل از اینکه این مشکلات منجر به بروز طلاق عاطفی در بین شما و همسرتان شود بهتر است به دنبال راهکار و درمان باشید. یک مشاور حرفه ای و با تجربه در زمینه مشکلات جنسی می تواند در رفع تمام این مشکلات حامی و راهنمای شما باشد.

اما اگر باز هم در مطرح کردن مشکلات جنسی خود به صورت حضوری با روانشناس مشکل دارید می توانید خدمات مشاوره تلفنی همکده را انتخاب کنید. این خدمات به صورت غیرحضوری و در بستری کاملا امن و محرمانه صورت می گیرد. ما به شما این اطمینان را می دهیم با استفاده از این خدمات به راحتی می توانید نه تنها مشکلات جنسی بلکه در هر زمینه فردی و خانوادگی را برطرف کنید.

منابع
cancervic.org.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا