10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

عشق با چشم های بسته، انتخاب خوب و درستی برای ازدواج نیست. برای یک انتخاب درست باید چشم های خودتان را کاملا باز کنید و با راهنمایی مشاوران مجرب، تمام جوانب و نقاط مثبت و منفی فرد مقابل را در نظر بگیرید. آمار بالای طلاق نشان می دهد که بسیاری افراد در تصمیم برای ازدواج انتخابی درستی نداشته و بدون مشاوره با افراد متخصص و با تجربه برای انتخاب همسر خویش اقدام می کنند. 10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر در این مقاله بیان شده است.

برای اینکه شما هم روزی جزء این آمار بالای طلاق و عدم تفاهم در زندگی مشترک نباشید بهتر است، با مشورت با بهترین و مجرب ترین مشاوران و روان شناسان کشور در حوزه ی مشاوره پیش از ازدواج، در مرکز مشاوره تلفنی همکده از اشتباهات خویش در ازدواج پیشگیری کنید.

10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

 

 اشتباه اول در بین 10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر : انتظار تغییر همسر بعد از ازدواج 

واقعیت این است که هرگز نمی توان افکار ، رفتار و حتی گفتار همسر آینده را بر اساس تمایلات خود بطور کامل تغییر داد. هرگز نباید با چنین طرز تفکری ازدواج کرد.

قانون طلایی و قاعده کلی این است که اگر با کسی که الان در ارتباط هستید احساس خوشحالی و خوشبختی نمی کنید هرگز به امید تغییر دادن او برای ازدواج اقدام نکنید. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که افراد بعد از ازدواج تغییر مشخصی کنند؛ بنابراین وقتی صحبت از معنویت، شخصیت، بهداشت شخصی، مهارت های ارتباطی و عادات شخصی فرد موردنظرتان می شود، وضعیت کنونی او را در نظر بگیرید نه اینکه به امید تغییر دادن همه این جنبه ها شخصیتیش، بخواهید وی را به عنوان همسر خویش برگزینید.

برای مشخص نمودن اهمیت هریک از موارد فوق و پاسخ به این سوال مهم که : آیا من می توانم تغییرات مورد دلخواه خویش را در همسر آینده ام ایجاد کنم نیاز به مشاوره پیش از ازدواج دارید.

10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

 

اشتباه دوم : تمرکز بر علاقه فرد بجای تمرکز بر شخصیت  

انتخاب فرد مورد نظر بر اساس علاقه، عشق را آتش می زند ولی شخصیت عشق را حفظ می کند. برای داشتن یک انتخاب موفق و درست مراقب سندرم «من عاشق هستم» باشید. مبتلا بودن به این سندرم اغلب به معنی شهوت و هوس افراد است که نشان می دهد انتخاب فرد بر اساس علاقه صورت گرفته است؛ اما انتخاب اصولی و مناسب باید بر اساس شخصیت افراد باشد. شخصیتی که بر اساس مبانی علمی و با نظر مشاور متخصص حاصل نمایید. این امر در میان 10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر قرار دارد.

برای این منظور باید چهار ویژگی، در فرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید:

فروتنی

افرادی که فروتن هستند، عزت نفس بالاتری دارند. آنها کمتر به دنبال مادیات و منافع شخصی هستند. از خودتان بپرسید آیا شخص مورد نظر من انجام کار های درست و صحیح را به آسایش و منافع شخصی خودش ترجیح می دهد؟ شما نمی توانید با یک فرد خودخواه و متکبر زندگی کنید.

مهربانی

مهربانی چیزی فراتر از خوب بودن نیست. اگر از یک زوج سؤال کنید که آیا همسر شما مهربان است، احتمالاً پاسخ مثبتی می دهد اما با این حال، نرخ طلاق همچنان بالاست. طبق آمار، هر 13 ثانیه یک طلاق رخ می دهد. این نرخ معادل 277 طلاق در هر یک ساعت و 6،646 طلاق به طور روزانه است در حالی که اکثرا معتقدند همسرانی مهربان دارند. نکته اصلی این است که مهربان بودن به معنای بخشنده بودن و کمک به دیگران است. اگر دو نفر با این شخصیت با هم ازدواج کنند، احتمال اینکه در روابط خود دچار مشکلات جدی شوند بسیار کم خواهد بود چون هر کدام برای زندگی بهتر و خوشبختی دیگری تلاش می کند.

برای اینکه تشخیص دهید فرد مورد نظر شما واقعا شخص مهربانی است به نحوه برخورد او با دیگران مانند گارسون های رستوران، فروشندگان، همسایه ها، پدر و مادر و خانواده خودش توجه نمایید. البته مشاوران با چند سوال و تست های لازم دقیق تر و علمی تر به این سوال شما پاسخ خواهند داد که آیا همسر آینده شما مهربان هست یا خیر.

نمونه هایی از سوالات مشاور از فرد مورد نظرتان:

  • آیا او از پدر و مادر خودش قدردانی می کند؟
  • آیا برای کمک به تسکین درد دیگران قدمی بر می دارد؟

اگر پاسخ شما به این سوال ها منفی بود، چه تضمینی وجود دارد که بعد از ازدواج قدردان زحمات شما باشد!

مسئولیت پذیری

زندگی با شخصی که مسئولیت پذیر نباشد واقعا سخت است. قبل از هر انتخابی سعی کنید، با راهنمایی مشاور این ویژگی را در فرد مورد نظرتان بررسی کنید.

خوشحال بودن فرد

یک فرد خوشحال از آنچه که دارد راضی است و روی داشته های خودش تمرکز و تکیه می کند نه بر نداشته ها و کمبود هایش. مطمئنا خوشبختی هیچ کسی تضمین شده نیست اما افرادی که از درون احساس خوشبختی و خوشحالی می کنند به راحتی موانع پیش رو را کنار می زنند و به سمت آینده حرکت می کنند.

خوشحال بودن | مرکز مشاوره همکده

برای تشخیص این ویژگی در شخص مورد نظر خود دنبال جواب سوالات زیر را با مشاور خویش مرور کنید:

پس این پنج ویژگی را در فرد مورد نظر خود در نظر بگیرید و مراقب سندرم «من عاشق او هستم» باشید و فقط به دلیل اینکه عاشق هستید ازدواج نکنید. در انتخاب خود عجله نکنید و به خودتان فرصت دهید تا شخصیت فرد مورد نظر را بررسی کنید زیرا شخصیت، می تواند عشق را حفظ کند. چون شما سزاوار بهترین ها و یک انتخاب مناسب هستید پس زندگی خود را با کسی که فروتن، مهربان، مسئولیت پذیر و خوشحال است تقسیم کنید.

اشتباه سوم از 10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر : عدم شناخت نیازهای اساسی زنان

زن و مرد نیازهای عاطفی منحصر به فردی دارند و مهم تر اینکه هر دو باید نیاز های عاطفی هم دیگر را بشناسند و بتوانند آن ها را برآورده کنند. بی نظیرترین و مهمترین نیاز هر زوج، نیاز به دوست داشتن است که همسر باید یک توجه مداوم و خاص به این نیاز فرد مورد علاقه خود داشته باشد. نیاز به دوست داشتن در زن و مرد، به صمیمیت و تامین نیازهای عاطفی هر دو طرف تعبیر می شود. زن و مرد باید بتوانند برای جلب رضایت همسر و رفع نیازهای اساسی و خوشحال کردن هم دیگر نیاز های خودشان را نادیده بگیرند. تمرکز برای رفع نیاز دوست داشتن و جلب رضایت همسر می تواند باعث اتفاقاتی جالب در جهت بهبود روابط زناشویی شود. و این تمرکز صرفا با مشورت با مشاورانی کارآمد محقق می گردد.

عدم شناخت نیازهای اساسی زنان | مرکز مشاوره همکده

 

 اشتباه چهارم : عدم هدف و اولویت های مشترک با هم 

انتخاب فردی که با شما هدف و اولویت های مشترکی ندارد یکی دیگر از اشتباهات رایج برای ازدواج است. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که ما از سه طریق با همسر آینده خود ارتباط برقرار کنیم:

  • علاقه و سازگاری
  • اهداف مشترک
  • اولویت ها و علایق مشترک

بعد از ازدواج برای ادامه روابط و زندگی خود به سطح عمیق تری از ارتباطات با اهداف و اولویت های مشترک نیاز دارید. بعد از ازدواج یا هر دو شما باید با هم رشد کنید. برای جلوگیری از شکست در انتخاب خود باید ابتدا با کمک مشاور مشخص کنید که در زندگی خود دنبال چه چیزی هستید و بعد در جلسات مشاوره بدنبال کسی باشید که هدف و اولویت های مشترکی را با هم داشته باشید. همسران موفق و هدفمند درک مشخصی از هدف مشترک دارند و به دنبال اولویت ها، ارزش ها و اهداف مشترک در زندگی هستند.

10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

اشتباه پنجم در 10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر : صمیمیت فوری و بیش از حد

صمیمیت و برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج می تواند مشکل ساز شود زیرا ممکن است چشم شما را بر روی معایب طرف مقابل ببندد و نتوانید درست تصمیم بگیرید. صمیمیت قبل از ازدواج از شناخت دقیق و درست فرد مقابل جلوگیری می کند. برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج، ذهن را درگیر می کند و یک ذهن بسته تمایلی به تصمیم گیری مناسب ندارد و نمی تواند درست تصمیم بگیرد. برای تشخیص اینکه دو زوج در برقراری رابطه جنسی با هم سازگار هستند نیاز به برقراری رابطه قبل از ازدواج نیست، بلکه می توانید با مشاوره با روانشناسانی کار کشته به این مهم دست یابید.

بررسی های انجام شده توسط مشاوران خانواده در مورد طلاق نشان می دهد ناسازگاری در برقراری رابطه جنسی در قبل ازدواج منجر به طلاق نمی شود. اگر مطمئن هستید که هر دو طرف از نظر عاطفی و فکری با یکدیگری سازگاری دارید پس نباید در این زمینه نگران باشید.

صمیمیت بیش از حد | مرکز مشاوره همکده

 

اشتباه ششم : نبود ارتباط عاطفی عمیقی  

برای اینکه تشخیص دهید که ارتباط عاطفی عمیقی با فرد مورد نظر خود دارید، با کمک روانشناس به این سوالات جواب دهید:

نبود رابطه عاطفی عمیق | مرکز مشاوره همکده

 

اشتباه هفتم : عدم احساس امنیت با فرد مورد علاقه

انتخاب کسی که با او احساس امنیت و آرامش نمی کنید یکی از رایج ترین انتخاب های اشتباه در ازدواج است. برای اینکه تشخیص دهید با فرد مورد علاقه خود احساس امنیت می کنید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

 

  • برای رسیدن پاسخ درست به این سوالات با مشاور خانواده خیش مشورت نمایید.
10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

این روند خوبی هست که اگر بتوانید احساسات و نظرات خودتان را به راحتی و بدون هیچ ترس و واهمه ای با طرف مقابل خود در میان بگذارید و با او ارتباط برقرار کنید، اما اگر احساس امنیت و آرامش نمی کنید بهتر است مراقب انتخاب خود باشید. از طرف دیگر هم شما در کنار کسی که سعی دارد شما را تغییر دهد و کنترلتان کند احساس امنیت و آرامش نمی کنید. کنترل کردن شما، نشان دهنده سوء ظن و شکاک بودن فرد مقابل است.

مراقب کسی که همیشه سعی در تغییر شما دارد باشید. مشاوران اعتقاد دارند، بین رفتاری های “کنترل کننده” و “پیشنهاد دهنده” تفاوت های زیادی وجود دارد. کسی که در مورد شما پیشنهاداتی دارد به فکر منافع شما خواهد بود اما کسی که شما را کنترل می کند به دنبال منافع خودش خواهد بود.

اشتباه هشتم در 10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر : عدم احساس راحتی برای بیان نظراتتان

شما باید با فرد مورد نظر کاملا راحت باشید و بتوانید در مورد هر چیزی که شما را آزار می دهد با او صحبت کنید. صحبت کردن در مورد هر مشکلی که شما را ناراحت می کند تنها راه برقراری ارتباط مناسب و با هم بودن است. مطمئنا در طول زندگی دو نفره مشکلاتی به وجود می آیند. شما باید برای پیدا کردن راه حل مناسب بتوانید به راحتی مشکل خود را بدون هیچ ترس و واهمه ای عنوان کنید.

10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

اشتباه نهم : تصمیم به ازدواج برای فرار از مشکلات شخصی 

 ازدواج مشکلات شخصی، روانی و عاطفی فرد را برطرف نمی کند و حتی ممکن است آن ها را بدتر هم کند. در این شرایط سخت روان شناس با استفاده از تکنیک های مشاوره می تواند برای کمک به شما وارد میدان شود.

10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

 

اشتباه دهم : وابستگی بیش از حد به والدین و یا دوستان

وابستگی به والدین و در عین حال تصمیم گیری به ازدواج نمونه کلاسیک گیرکردن در مثلث ازدواج است که می تواند منجر به انتخاب های اشتباه در ازدواج شود. علاوه بر آن، فرد ممکن است در حین وابستگی به عوامل زیر، ازدواج را به عنوان ضلع سوم در نظر بگیرید:

  • کار
  • ورزش
  • اینترنت
  • مواد مخدر
  • پول و ثروت
  • تفریح و سرگرمی
10 اشتباه مهلک در انتخاب همسر

مراقب باشید که شما و شریک زندگی تان نمی توانید ضلع های یک مثلث باشید. فرد گرفتار در مثلث نمی تواند خودش را به طور کامل در اختیار دیگری قرار بدهد و به طور حتم شما وقتی با یک نفر وارد ارتباط مثلثی شوید، اولویت شماره یک او نخواهید بود. وارد شدن به زندگی مثلثی هیچ پایه مستحکمی برای ازدواج ندارد.

تنها راه خروج از این مثلث مخوف جلسات مشاوره روانشناسی و روان درمانی با مشاوران زبده می باشد.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
aish.comqualiahub.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا