حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان

ما تقریباً یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم و در این مدت، خواب می بینیم. در حالی که بسیاری از نظریه ها برای توضیح چرایی خواب ما وجود دارد. اما هنوز کسی هدف آن ها یا معنای دقیق رویا ها را درک نمی کند. برخی از محققان معتقدند که آن ها معنای نمادین دارند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که رویا ها مربوط به زندگی بیداری است. آنچه دانشمندان می دانند این است که تقریباً هرکسی هر بار که می خوابد خواب می بیند. این رویا می تواند جذاب، مهیج، ترسناک یا کاملاً عجیب باشد. در اینجا چند نکته ای که باید درباره رویا ها بدانید آورده شده است. در ادامه ما به بررسی حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان می پردازیم.

حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان می پردازیم. این حقایق اهمیت زیادی دارند و می توانند به شما کمک بسیار زیادی در زمینه رویا ها کنند.

همه خواب می بینند

حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان

مغز در تمام طول شب فعال است، به ویژه فعالیت مغزی شدید در مغز جلو و مغز میانی در هنگام خواب سریع حرکت چشم (REM)، زمانی که خواب می بینیم است. بزرگسالان و نوزادان به طور یکسان شبانه حدود دو ساعت خواب می بینند – حتی اگر هنگام بیدار شدن خواب آن را به خاطر نداشته باشند. در حقیقت، محققان دریافته اند که افراد هر شب چندین خواب می بینند که هر کدام معمولاً بین پنج تا 20 دقیقه طول می کشد در طول یک زندگی معمولی، افراد به طور متوسط ​​شش سال را در خواب می باشند. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که همه افراد خواب می بینند.

بیشتر رویا ها فراموش می شوند

حدود 95٪ از تمام خواب ها اندکی پس از بیدار شدن به سرعت فراموش می شوند. طبق یک نظریه در مورد این که چرا به خاطر سپردن خواب ها دشوار است، تغییراتی که در هنگام خواب در مغز رخ می دهد از پردازش اطلاعات و ذخیره سازی مورد نیاز برای تشکیل حافظه پشتیبانی نمی کند. اسکن مغزی افراد خوابیده نشان داد که لوب های پیشانی در هنگام خواب REM، مرحله ای که خواب دیدن روی می دهد، غیرفعال هستند.

یک مطالعه 2016 که در ژورنال Behavioral and Brain Sciences، نشان داد که فراموش کردن رویا ها، به دلیل تغییر در برخی انتقال دهنده های عصبی، به ویژه استیل کولین و نوراپی نفرین، در هنگام خواب REM باشد. با این حال مطالعه دیگری، که در Frontiers of Psychology منتشر شد، ارتباطی بین یادآوری خواب و تراکم ماده مغز قشر جلوی پیشانی داخلی (MPFC) پیدا کرده است. افراد با تراکم ماده سفید بالاتر، یادآوری رویای بیشتری را گزارش کردند.

حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان – همه رویا ها رنگی نیستند.

حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان

در حالی که بیشتر افراد گزارش می دهند که رویای رنگی دارند، تقریباً 12٪ از مردم ادعا می کنند که فقط سیاه و سفید خواب می بینند. رنگ ها بیشترین انتخاب هستند. افرادی که زیر 25 سال دارند به ندرت خواب سیاه و سفید را گزارش می کنند. با این وجود افراد بالای 55 سال تقریباً 25٪ از اوقات خواب های سیاه و سفید را گزارش می کنند. محققان معتقدند که این تفاوت نتیجه قرار گرفتن کودک در تلویزیون سیاه و سفید است. این ایده توسط یک مطالعه قدیمی پشتیبانی شده است، که نشان می دهد افراد در دهه 1940 به ندرت گزارش می کردند که خواب رنگی دیده اند.

زن و مرد متفاوت می بینند

محققان در مورد محتوای رویا های آن ها تفاوت هایی بین زن و مرد پیدا کرده اند. در چندین مطالعه، مردان گزارش کردند که خواب اسلحه به طور قابل توجهی بیشتر از زنان است، در حالی که زنان بیشتر از مردان در مورد ارجاع به لباس، خواب می بینند. مطالعه دیگری نشان داد که رویا های مردان تمایل به محتوای پرخاشگرانه و فعالیت بدنی بیشتری دارند، در حالی که رویا های زنان شامل موارد ظریف تر و حتی مکالمه های بیشتر است. زنان معمولاً رویا های کمی طولانی تری دارند که شخصیت های بیشتری دارند.

حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان – حیوانات احتمالاً خواب می بینند

خیلی ها فکر می کنند وقتی سگ در خواب دم خود را تکان می دهد یا وقتی گربه خوابیده پنجه هایش را می زند. خواب می بیند. گرچه سخت می توان به طور قطعی گفت که آیا این واقعاً چنین است. اما محققان معتقدند که احتمالاً اکثر حیوانات از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان و ماهی ها مراحل خواب را پشت سر می گذارند. از جمله REM و غیر REM. با این حال حیوانات ممکن است همانند انسآن ها رویا ها را تجربه نکنند. به عبارت دیگر، آن ها ممکن است بیدار نشوند، تصاویر را به خاطر بسپارند و یک داستان را به آن متصل کنند.

شما می توانید رویا های خود را کنترل کنید

یک رویای شفاف رویایی است که در آن شما آگاه باشید که خواب می بینید. تصور می شود که رویای شفاف یک حالت ترکیبی از هوشیاری و خواب REM است، که طی آن اغلب می توانید محتوای خواب را هدایت یا کنترل کنید. محققان می گویند که افراد می توانند از روش های مختلفی برای یادگیری چگونگی رویای شفاف استفاده کنند، از جمله “القای مانیونیک رویا های شفاف” (MILD) و “حس های آغاز شده رویا های شفاف” (SSILD)، که شامل بیدار شدن پس از پنج ساعت و تکرار عبارتی مانند ” من رویای خود را به یاد می آورم “، یا به ترتیب به محرک ها (مناظر، صدا ها، احساسات) در محیط خواب شما تمرکز می کنم.

تقریباً نیمی از افراد می توانند حداقل یک نمونه از رویا های شفاف را به یاد بیاورند و بعضی از افراد به طور مرتب می توانند رویا های شفاف ببینند.

رویا های منفی شایع تر هستند

در طی بیش از 40 سال، محقق Calvin S. Hall، دکترا، بیش از 50،000 حساب رویایی از دانشجویان دانشگاه جمع آوری کرد. این گزارش ها در طی دهه 1990 توسط دانش آموز هال، ویلیام دوموف، در دسترس عموم قرار گرفت . روایات خواب نشان داد که بسیاری از احساسات در هنگام خواب تجربه می شوند. عوامل مختلفی می توانند بر محتوای احساسی رویا ها تأثیر بگذارند، از جمله اضطراب، استرس و دارو های خاص. یک مطالعه نشان داد که محرک های خارجی، از جمله بوی خوب و بد، می توانند در رویا های مثبت و منفی نقش داشته باشند رایج ترین احساساتی که در خواب تجربه می شود اضطراب است و احساسات منفی به طور کلی بسیار بیشتر از احساسات مثبت هستند.

افراد نابینا ممکن است خواب بصری ببینند.

در یک مطالعه بر روی افرادی که از بدو تولد نابینا بوده اند، محققان دریافتند که به نظر می رسد آن ها هنوز تصاویر رویایی را تجربه می کنند، و همچنین حرکات چشم دارند که با یادآوری خواب بصری ارتباط دارد. اگرچه حرکات چشم آن ها در طول REM کمتر از شرکت کنندگان بینا در مطالعه بود، شرکت کنندگان نابینا همان احساسات رویایی را گزارش کردند، از جمله محتوای دیداری. این یکی از حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان است.

شما در حالی که خواب می بینید فلج شده اید

حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان

خواب REM با فلج عضلات ارادی مشخص می شود. این پدیده به نام REM atonia شناخته می شود و مانع از انجام رویا هایتان در هنگام خواب می شود. اساساً، چون نورون های حرکتی تحریک نمی شوند، بدن شما حرکت نمی کند. در برخی موارد، این فلج می تواند تا 10 دقیقه دیگر به حالت بیداری منتقل شود، بیماری معروف به فلج خواب. گرچه این تجربه می تواند ترسناک باشد. اما کارشناسان توصیه می کنند که این کاملا طبیعی است و باید فقط چند دقیقه قبل از بازگشت کنترل طبیعی عضلات ادامه داشته باشد.

برخی از رویا ها جهانی هستند

در حالی که رویا ها اغلب به شدت تحت تأثیر تجربیات شخصی ما قرار دارند. محققان دریافته اند که برخی مضامین رویایی در فرهنگ های مختلف بسیار رایج است. به عنوان مثال، مردم از سراسر جهان اغلب در مورد تعقیب، حمله یا زمین خوردن خواب می بینند. از دیگر تجربه های معمول رویایی می توان به احساس سرما و عدم توانایی در حرکت، دیر رسیدن، پرواز و برهنه بودن در جمع اشاره کرد.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی این مسئله پرداخته ایم که حقایقی درباره رویا ها در زندگی انسان شامل چه مواردی می شود. رویا ها در زندگی انسان جایگاه بسیار ویژه ای دارند. از این رو لازم است تا در ارتباط با آن ها اطلاعات زیادی داشته باشیم.

از مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره داشتیم می توان به این مسائل اشاره داشت که  برخی رویا ها جهانی هستند، شما می توانید رویا های خود را کنترل کنید، بیشتر رویا ها فراموش می شوند و غیره. اگر در این زمینه سوالاتی دارید می توانید آن را با مشاوران مرکز مشاوره همکده در میان بگذارید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرمکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا